Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tramal - olitko työkykyinen?

Vierailija
31.05.2023 |

Hei,

Aloitan Tramal-nimisen lääkkeen voimakkaisiin hermokipuihin. Olen asiakaspalvelutyössä ja lääkkeen käyttö mietityttää. Olitko itse työkykyinen, kun söit Tramalia?

Sain reseptille myös Gabrionia, löytyykö kokemuksia? Kiitos.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota, jos ei ole pakko.

Vierailija
42/67 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiallisista vastauksista. Unohtui laittaa aloitukseen, että tiedostan lääkkeiden vaikutusten olevan täysin yksilöllisiä. 

Mutta, onko jollekin tullut huono olo Gabrionista? Haluan varautua siihen, että jos tulee. En sitten ota esim. työvuoron alussa. (eli juuri silloin, kun olisi hyvä, että kivut lakkaa...)

Eikö sinua ohjeistettu ennen lääkkeen aloitusta? Gabrion kannattaa ottaa ennen nukkumaan menoa, on kolmiolääke.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin Tradolania leikkauksen jälkeen. Se ei tuntunut missään, paitsi tuli ehkä hieman väsyneempi olo.

Vierailija
44/67 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tramalista tulin huonovointiseksi, Gabrion auttaa ja väsyttää. Varaudu "aivosumuun".

Vierailija
45/67 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus 2015 paha selkäkipujakso. Söin (tosin sairaslomalla) samaan aikaan Panacodia, Tramalia ja Sirdaludia, kaikki kolmiolääkkeitä. 

Mielestäni olin ihan kuin aina (en silti lähtenyt ajamaan). 

Mutta mulla onkin aivosumua muutenkin aina.

:(

Vierailija
46/67 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tramalista tulee hyvin monille pahoinvointia, useammin kuin Panacodista. Kokeile eka tabu niin että olet kotona, eikä juuri ennen työvuoroa. Jos saat pahoinvointia voit kokeilla siedätkö pienempää annosta. Gabrionilla sen sijaan ei pahoinvointi ole mikään tavallinen sivuvaikutus.

Jos nyt en väärin muista, niin lääkäri taisi mainita Gabrionin sivuvaikutuksista mielialamuutokset? Jopa aggressiivisuuden? Kuulosti hurjalta, mutta ainakin kertoi rehellisesti.

Ap

Lue itse siitä läpyskästä, joka tulee lääkepakkauksen mukana. Sivuvaikutukset vaihtelevat. Yksi Gabrion illalla saa nukkumaan ja neuropaattisen kivun aisoihin. Muuta en ole havainnut noin vuoden kuluessa.

Vierailija
47/67 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tramalista lentää oksut joka kerta, en suostu sitä myrkkyä syömään.

Vierailija
48/67 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tramal on SNRI-lääke yhdistettynä heikkoon opioidiin. Olin juuri ja juuri työkykyinen. Teki ikävän dissosiaation, kutinaa, pientä pahoinvointia, päänsärkyä ja vei vähäisetkin yöunet.

Mitä paskaa sinä ulvot ?

Tramal EI ole mikään SNRI lääke.

Tramal on vahva kipulääke keskivaikeisiin kipuihin.

Tramalissa ei ole mitään aineosaa, joka auttaisi masentunutta potilasta.

Eikä Tramalia koskaan suositella pysyvään käyttöön, mutta vaikeista kivuista kärsivät, voivat joutua käyttämään sitä toistuvasti.

Eri asia on kokonaan se, että kovista kivuista kärsiville voidaan määrätä myös masennus eli SNRI lääkkeitä, mielialan nostamamiseksi.

Ja se onkin tarkkaa, sillä kaikki kipulääkkeet ja masennuslääkkeet eivät sovellu ollenkaan, yhtäaikaa käytettäviksi.

Totta. Eikä masennuslääkitys nosta kipukynnystä, kokeiltu on.

Vierailija
49/67 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, luin täältä myös aiempia ketjuja. Niissä moni voivottelee, että on tullut oksettava olo. Minulla on oksettava olo jo panacodista, joten en tiedä kannattaako mun sitten kokeilla.

Ap

Kannattaa ehdottomasti kokeilla.

Lääkkeiden vaikutus on yksilöllistä, etkä voi toisten kokemusten perusteella päätellä, miten sulla menis. Kokeile, ja jos ei toimi niin lopeta ja palaa lääkärille. Sairastan haasteellista endometrioosia, pitkä liuta lääkkeitä kokeiltuna, joten tiedän, mistä puhun.

Vierailija
50/67 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, luin täältä myös aiempia ketjuja. Niissä moni voivottelee, että on tullut oksettava olo. Minulla on oksettava olo jo panacodista, joten en tiedä kannattaako mun sitten kokeilla.

Ap

Muiden kokemusten perusteella et voikaan tietää.  Valinta on sinun.

Vierailija
51/67 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tramal on SNRI-lääke yhdistettynä heikkoon opioidiin. Olin juuri ja juuri työkykyinen. Teki ikävän dissosiaation, kutinaa, pientä pahoinvointia, päänsärkyä ja vei vähäisetkin yöunet.

Triptyl on SNRI-lääke, olisitko sekoittanut siihen?

Vierailija
52/67 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on Tramal 50 mg. Todella hyvä lääke. Jalkakipuihin annettu ja otan 2 kapselia päivässä. Sittenhän on olemassa näitä kovempia Tramal-lääkkeitä. 

Tuo itse käyttämäni Tramal ei tee huonoa oloa. Yöksi en sitä voi ottaa, koska se virkistää. 

Vierailija
53/67 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ollut noilla lääkkeillä työkuntoinen (korjaan lentokoneita) ota vaan lääkkeet. Kokeile ensiksi iltapäivällä töiden jälkeen. Huom. Kokeile akupunktiota. Minua auttaa se. T. Polyneuripatiaa sairastava

Vierailija
54/67 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystynyt syömään sitä ollenkaan, kun oksetti niin. IHan oikeasdti, ennemmin kipeä kuin oksenteleva, JA kipeä kuitenkin.

Vierailija
55/67 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tramalin kanssa ensimmäiset päivät menivät ihan tillin tallin umpitunnelissa. Oli oikein kunnon kännit.

En olisi ollut työkykyinen.

Mutta vielä rajumpi oli neurontin. Melkein valui kuola suupielestä, kuin olisi hankkinut kokovartalopuudutuksen. No, hauskaa se ainakin oli.

On suoranainen ihme etten ole addiktoitunut mihinkään lääkkeisiin. Sen verran paljon olen tuommoisia lääkkeitä joutunut syömään.

Hassua, että lääkekannabis, jossa ei ole huumaavaa vaikutusta on kielletty (vaikka teoriassa on sallittu). Mutta sitten tuommoiset millä menee ihan kunnolla pää sekaisin, ovat hyväksyttyjä ja sallittuja.

Vierailija
56/67 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan. Hyvä kun pystyssä pysyin. Mulla ei ole oikein toleranssia vahvoille kipulääkkeille.

Vierailija
57/67 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Gabrion ole tramadolia? Itse jätin syömättä. Lyricaa söin (Gabrion annettiin sen lisäksi), ei se särkyä poistanut, mutta mieliala parani. Huimauksen ja kivun takia en ollut työkykyinen lyricaa syödessä. 

Panacod toimi ennen, mutta sappirakon poiston jälkeen sitä ei voi syödä.

Vierailija
58/67 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota, jos ei ole pakko.

Vahvoja kipulääkkeitä ei edes määrätä jos ei ole pakko.

Kannattaa syödä mieluummin ne lääkkeet kuin ottaa krooninen hermokipu.

Vierailija
59/67 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ensinnäkin olla vatsansuojalääke, jos vatsaoireita ja laksatiivia, jos suoli ei toimi. Mielestäni Tramadol Retard on pitkävaikutteinen, jolloin ekat 5-6 tuntia voit olla työkykyinen, sitten iskee väsymys, siis nimenomaan Retard. Näin minulla.

Vierailija
60/67 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Gabrion ole tramadolia? Itse jätin syömättä. Lyricaa söin (Gabrion annettiin sen lisäksi), ei se särkyä poistanut, mutta mieliala parani. Huimauksen ja kivun takia en ollut työkykyinen lyricaa syödessä. 

Panacod toimi ennen, mutta sappirakon poiston jälkeen sitä ei voi syödä.

Tramalin vaikuttava aine on tramadolihydrokloridi ja gabapentinin vaikuttava aine on gabapentiini. Ne ovat eri ainetta ja vaikuttavat eri tavalla.