Asuntolainan korko nousi 800 euroa. Yhtiövastike 50 euroa. Mökkilaina 150 euroa. Ruoka (vaikka nipistetty) 80 euroa.
Viisihenkinen perhe. Kaksi ylemmän keskitulon palkansaajaa, kolme lasta. Aivan tavallinen rivitalohuoneisto Helsingissä, lainaa 350 000 euroa (omaa pääomaa oli 120 000 euroa). Ei todellakaan mikään ökylukaali.
Stressitestattu on ja kaikkeen varauduttu, mutta kyllähän tällainen nyt ottaa päähän. Palkankorotukset olivat kummallakin yhteensä 350 euroa, josta puolet menee veroihin. Eipä paljoa nyt ilahduttanut.
Me pärjätään. Mutta tämä on kaikki sitten pois kaikesta ylimääräisestä. Palveluista, teatterista, konserteista, koululuokkien myyjäisistä, hyväntekeväisyydestä, ihmisten lahjoista, ihan kaikesta ylimääräisestä. Annetaan valmistuvalle ylioppilaalle 20 euroa, vaikka ennen 50 euroa. Pidennetään parturissa käymisten välejä. Ei laiteta keräyksiin rahaa. Ei osteta mokkapaloja partiolaisten myyjäisistä. Eikä varmaan niiden kalentereitakaan jouluna.
Korkojen nousu ei tullut yllätyksenä, mutta se, että ne pompsahtivat yhtäkkiä taivaisiin, tuli. Palkat eivät ehtineet mukaan ja nyt sitten nipistetään oikein kunnolla kaikesta.
Kommentit (849)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otin 80 000 asuntolainaa, olisin saannut lainaa 150 000e. Halusin ottaa mahdollisimman vähän asuntolainaa koska haluan maksaa sen lainan mahdollisimman nopeasti pois.
Olen elänyt nyt kohta 8 vuotta todella nuukasti jotta saan asuntolainan maksettua pois.
Lähes kaiken ylimääräisen rahan mitä olen saannut niin ne olen käyttänyt lainan lyhentämiseen. Korkoja en maksele enää pahemmin koska velkaa on enää 15 000e.
Sitten kun olen velaton niin mihän elelen herroiksi silloin!
Miten jotkut oikein onnistuu tunaroimaan nää asuntolaina asiatkin? :DJa sinä et voi kuolla vaikka liikenneonnettomuudessa tänään? Hienoa, että olet nuukaillut ja päätät alkaa elämään sitten joskus :)
Niinhän voivat kuolla auto-onnettomuudessa tänään nekin, jotka tässä ketjussa ovat korkojen noususta ulisseet. Jälkeläiset voivat kehua toisilleen, että sinne menivät isä ja äiti ja jäljelle jäi vain velkainen asunto meille perittäväksi, mutta dääämmm, kun osasivat sentään elää ja ottaa velkaa!
🙄🙄
Vierailija kirjoitti:
Mökit, lomareissut ulkomaille, lemmikit, mopot, moottoripyörät yms turhakkeet pois niin kyllä se raha riittää.
Juuri näin. Raha on monella tiukassa kun ollaan totuttu kerskaelämiseen yli varojen. Minulla ei ole mökkiä eikä koiraa enkä matkustele koskaan ulkomaille. Osakesalkkuun kertynyt 300 000 euroa eikä haittaa asuntolainan nousseet korot tippaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otin 80 000 asuntolainaa, olisin saannut lainaa 150 000e. Halusin ottaa mahdollisimman vähän asuntolainaa koska haluan maksaa sen lainan mahdollisimman nopeasti pois.
Olen elänyt nyt kohta 8 vuotta todella nuukasti jotta saan asuntolainan maksettua pois.
Lähes kaiken ylimääräisen rahan mitä olen saannut niin ne olen käyttänyt lainan lyhentämiseen. Korkoja en maksele enää pahemmin koska velkaa on enää 15 000e.
Miten jotkut oikein onnistuu tunaroimaan nää asuntolaina asiatkin? :DJa sinä et voi kuolla vaikka liikenneonnettomuudessa tänään? Hienoa, että olet nuukaillut ja päätät alkaa elämään sitten joskus :)
Niinhän voivat kuolla auto-onnettomuudessa tänään nekin, jotka tässä ketjussa ovat korkojen noususta ulisseet. Jälkeläiset voivat kehua toisilleen, että sinne menivät isä ja äiti ja jäljelle jäi vain velkainen asunto meille perittäväksi, mutta dääämmm, kun osasivat sentään elää ja ottaa velkaa!
🙄🙄
Perinnönjaossa kuolinpesästä mökki myyntiin ja jaettavaksi ei jää mitään muuta kuin velkainen kuolinpesä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🙄🙄
Meillä on sitä varten henkivakuutus joka kattaa lainasumman.
Suomalaiset ovat kyllä niin käsittämättömän typeriä, että en ihmettele ihmisten köyhyyttä tippaakaan. Miksei teillä ole sijoituksia? Miksi pitää olla velalla ostettu mökki? Miksi pitää olla koira?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökit, lomareissut ulkomaille, lemmikit, mopot, moottoripyörät yms turhakkeet pois niin kyllä se raha riittää.
Juuri näin. Raha on monella tiukassa kun ollaan totuttu kerskaelämiseen yli varojen. Minulla ei ole mökkiä eikä koiraa enkä matkustele koskaan ulkomaille. Osakesalkkuun kertynyt 300 000 euroa eikä haittaa asuntolainan nousseet korot tippaakaan.
Sulla on ihan sama tilanne, kuin elämästä noilla rahoilla nauttineilla on, jos eivät enää pysty rahanpuutteen takia tekemään mitään.
= Et säkään tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🙄🙄
Meillä on sitä varten henkivakuutus joka kattaa lainasumman.
Niin se kannattaa, omat hautajaisetkin ovat yllättävän kalliit sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin järkyttynyt siitä kun nollakorko aikana monet ihmiset väitti että velkoja ei kannata kiireellä maksaa pois koska korot ovat alhaiset, luulivatko nämä ihmiset että korot eivät nouse ja että nollakorko on normaalia aikaa?
Melkein aina kaikki ylimääräinen raha kannattaa laittaa velkojen takaisin maksuun koska silloin korkoja makselet vähemmän ja olet nopeammin velaton.
Jos nollakorko aikana sijoitit rahaa niin nyt kannattaa niillä voitoilla lyhentää velkoja pois, nollakorko aikanahan lähes kaikki velalliset sijoitti omat rahat mieluummin kuin lyhensi velkojaan pois.Me kuulutaan tuohon joukkoon. On niitä lainoja lyhennetty koko ajan, mutta mieluummin on lisätty sijoituksia kuin tehty lainaan ylimääräisiä lyhennyksiä. Tylsillä osinko-osakkeilla voi saada helposti 3,5% nettotuoton pääomalle, joka tarvittaessa auttaa lainahoidossa, ja pitkän aikavälin arvonnousu siihen päälle.
Nyt lainasta menee 4% korkoa, joten tässä kohtaa voi tuntua houkuttelevammalta tehdä niitä ylimääräisiä lyhennyksiä.
Ei se asuntolaina ahdista enää siinä kohtaa kun sijoitusten määrä ylittää asuntolainan määrän. Sijoitusvarallisuuden kerryttäminen on yhtä pitkäjänteistä puuhaa kuin asuntolainan maksaminen ja se kannattaa aloittaa mieluummin jo asuntolainan rinnalla kuin odottaa sitä päivää, jolloin kaikki lainat on maksettu.
Eihän se ihan noin mene koska verot pitää maksaa voitoista ja välityspalkkiot vai otitko ne huomioon laskelmissasi?
Tuo 3,5% nettotuotto mistä puhuin, koskee osinkoa. Sillähän on merkitystä siinä kohtaa kun asuntolainaa maksellaan, se on sitä sijoituksesta tulevaa kassavirtaa. Ei tällaisia pitkäjänteisiä sijoituksia ole tarkoituskaan myydä sitä varten, että niitä lainoja lyhenneltäisiin. Ainakin itse ajattelisin niin, että tällaiset sijoitukset on enemmin niitä tylsiä osinko-osakkeita, joista saa hyvää ja tasaisesti kasvavaa osinkoa, mutta joiden kurssikehitys ei niinkään raketoi.
Mieluummin nuo jätetään perinnöksi kuin myydään pois, mutta ne on kuitenkin turvana ja tuovat mielenrauhaa.
Järkevämpää maksaa suoraan lainaa pois jos on rahaa, näin vähenee korosta maksettava määrä. Riski nolla. Sijoituksiin liittyy AINA riski ja parin prosentin tuoton takia ei kannata mitään riskiä ottaa.
Ihan vastaava riski liittyy myös siihen asuntoon.
Kerro siitä riskistä että maksaa velan pois vai tarkoitatko ylipäänsä asumista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ilottomalta elämältä. Siis se, ettet koskaan matkusta ulkomaille. Pienet on piirit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🙄🙄
Millä logiikalla kyseiset vanhemmat olisivat varakkaampia ilman sitä asuntolainaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mahdollista että minä alempaan keskiluokkaan kuuluvana en kärsi juurikaan korkeista koroista?
Bruttopalkka 3200e/kk ja asuntolaina minulla on myös. Miten voi olla mahdollista että joku joka tienaa 4000e tai 5000e bruttona kuukaudessa kärsii korkojen noususta?1. Ihmisillä on eri määrä elätettäviä huolettavanaan. Monenko ihmisen elämää sinä tuolla summalla kustannat?
2. Asuntolainat on hyvin eri kokoisia. Pienessä lainassa ne korkomenot eivät tunnu, isossa lainassa tuntuu. Minkä kokoinen laina sulla on?
3. Ihmisillä on hyvin erilainen kotitalouden tilanne. Toisilla on puoliso ja molemmilla säännölliset tulot. Toisissa perheissä on työttömyyttä, sairautta, jopa kuolemaa. Joku on yksinhuoltaja. Taas vaikuttaa aika paljon kokonaistilanteeseen.
4. Joillain on myös muita lainoja. Autolainaa, mökkilainaa, kulutusluottoa, pankkikortti tapissa
5. Kaikki eivät ole osanneet varautua etukäteen säästämällä esimerkiksi puskuria.
Mullakaan ei ole tällä hetkellä vaikeuksia selvitä nousseista kustannuksista, mutta ei mun ole vaikeaa eläytyä siihen, ettei kaikkien tilanne ole yhtä onnekas kuin omani.
Eli omista valinnoista johtuu se että korkojen nousu vaikuttaa elämään.
Korkojen nousu ja inflaatio vaikuttavat todennäköisesti viivellä myös maksamaasi vuokraan, eli turha ilakoida muiden tilanteelle, parin kuukauden päästä olet palstalla valittamassa vuokran nousuasi ;)
Juuri näin. Vuokralla asuminen ei voi koskaan olla halvempaa kuin omistusasuminen, koska joku omistaa sen vuokra-asunnon ja maksaa siitä.
Eivät kaikki vuokra-asunnot tässä maassa ole yksityisten vuokraloordien omistamia. Voitko edes hiukan ottaa asioista selvää ennen kuin tulet kommentoimaan. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ihan sama tilanne, kuin elämästä noilla rahoilla nauttineilla on, jos eivät enää pysty rahanpuutteen takia tekemään mitään.
= Et säkään tee mitään.
Aina tämä sama ja naurettava elämästänauttimiskommentti. Mistä sinä tiedät kuinka minä elän ja mikä mielestäni on elämästä nauttimista? Sekö on elämästä nauttimista, että tuhlataan heti kaikki rahat mitkä käsiin saadaan?
Vierailija kirjoitti:
Mulla asuntolainaa 600 000e ja sijotuksilla saan 100 000 euroo vuodessa.
N24
Jos tämä on totta (mitä se ei ole), olet saanut hulppeita perintöjä sukulaisiltasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mökkiin on velkaa 150t, en käyttäisi sanaa mökki. Ehkä vapaa-ajan asunto?
Ei ole asunto jos siihen ei voi vakituisesti muuttaa.
Jos on vaihtoehtoinen osoite, kukaan ei laske mökillä viettämiäsi päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ilottomalta elämältä. Siis se, ettet koskaan matkusta ulkomaille. Pienet on piirit.
Ulkomaille matkustaminen on aivan täysin keinotekoinen nykyihmisen tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mahdollista että minä alempaan keskiluokkaan kuuluvana en kärsi juurikaan korkeista koroista?
Bruttopalkka 3200e/kk ja asuntolaina minulla on myös. Miten voi olla mahdollista että joku joka tienaa 4000e tai 5000e bruttona kuukaudessa kärsii korkojen noususta?1. Ihmisillä on eri määrä elätettäviä huolettavanaan. Monenko ihmisen elämää sinä tuolla summalla kustannat?
2. Asuntolainat on hyvin eri kokoisia. Pienessä lainassa ne korkomenot eivät tunnu, isossa lainassa tuntuu. Minkä kokoinen laina sulla on?
3. Ihmisillä on hyvin erilainen kotitalouden tilanne. Toisilla on puoliso ja molemmilla säännölliset tulot. Toisissa perheissä on työttömyyttä, sairautta, jopa kuolemaa. Joku on yksinhuoltaja. Taas vaikuttaa aika paljon kokonaistilanteeseen.
4. Joillain on myös muita lainoja. Autolainaa, mökkilainaa, kulutusluottoa, pankkikortti tapissa
5. Kaikki eivät ole osanneet varautua etukäteen säästämällä esimerkiksi puskuria.
Mullakaan ei ole tällä hetkellä vaikeuksia selvitä nousseista kustannuksista, mutta ei mun ole vaikeaa eläytyä siihen, ettei kaikkien tilanne ole yhtä onnekas kuin omani.
Eli omista valinnoista johtuu se että korkojen nousu vaikuttaa elämään.
Korkojen nousu ja inflaatio vaikuttavat todennäköisesti viivellä myös maksamaasi vuokraan, eli turha ilakoida muiden tilanteelle, parin kuukauden päästä olet palstalla valittamassa vuokran nousuasi ;)
Juuri näin. Vuokralla asuminen ei voi koskaan olla halvempaa kuin omistusasuminen, koska joku omistaa sen vuokra-asunnon ja maksaa siitä.
Eivät kaikki vuokra-asunnot tässä maassa ole yksityisten vuokraloordien omistamia. Voitko edes hiukan ottaa asioista selvää ennen kuin tulet kommentoimaan. 🙄
Joitain vuokra-asuntoja ei omista kukaan? :D
Kyllä kuule JOKU omistaa ihan kaikki asunnot Suomessa. Se, että se ei välttämättä ole yksityishenkilö ei muuta asiaa miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat kyllä niin käsittämättömän typeriä, että en ihmettele ihmisten köyhyyttä tippaakaan. Miksei teillä ole sijoituksia? Miksi pitää olla velalla ostettu mökki? Miksi pitää olla koira?
Harvalla on sisäpiiritietoa jonka perusteella ne sijoitykset on kiva tehdä tai että saa yritykseltä ne osakkeet lahjana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro siitä riskistä että maksaa velan pois vai tarkoitatko ylipäänsä asumista?
Joku kallis ennakoimaton remontti?
Tuho, jota vakuutus ei korvaa?
Naapuri(t) jättää vastikkeet maksamatta, joudut vastuuseen
jne
Riskejä on, eli se omaisuuden hajautus on tärkeämpää kuin laittaa kaikki munat yhteen koriin
-Eri hlö-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaille matkustaminen on aivan täysin keinotekoinen nykyihmisen tarve.
Ei ole jos ei saa töitä suomessa tai muuten jaksa äärimmäsiä sääoloja ja katuväkivaltaa ja yleistä korruptiota.