Oda suunnittelee ruuan verkkokaupan lopettamista Suomessa vain vuoden jälkeen
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009623570.html
Jotkuthan täällä väitti että ruoan verkkokauppa on loistobisnes.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Ei tule kannattavaksi kuljetuskulujen jälkeen.
Mainoskampanjakin kävi kalliiksi.
On kyllä hirveä harmi, jos lopettaa. Olen ollut muutaman kuukauden asiakas, tilaan viikon ruokaostokset aina tuolta ja ollut tosi tyytyväinen palveluun.
Miks näillä on aina noi kuljetusmaksut niin hel vetin korkeat? Pitäis aina tilata 50 kiloa ruokaa kerralla. Onks robokuljetuksista ihmisillä kokemusta? Toimiiko?
Pelkkä päivittäistavaroiden verkkokauppa ei taida Suomessa riittää. Prismalle ja Citymarketille verkkokauppa on "sivubisnestä" ja pääasiallinen tulos syntyy myymälöissä käyvistä asiakkaista. Odasta ei myöskään kerry kuluttajille mitään bonuksia tai plussapisteitä kuten kertyy S-ketjun ja K-ketjun ostoksista.
Joko Odasit? Hyvästi kaupassa käynti...
Huhhuh, se olikin sitten vaan pöhinäkupla, pöhistiin hetki sijoittajien rahoilla ja nyt ei enää riitä pelimerkkejä, niin tack och adjööö.
Odan pitää maksaa jatkossa se 1600€ palkkaa. Että noi lähetit EU:n ulkopuolelta saavat täällä tehdä työtä.
Siis heti lopettaa Suomessa kun toi tieto tuli että nousee 1300€ > 1600€
Ihan suomalaisia kuskeja niissä näkyy kanssa ja tuskin tuollaista työtä tekevät millään tonnilla, kaikki autot pakasta vedettyjä, taisi korkomenot karata käsistä.
"Kun päättyy täää, muisto vain jääää..."
Noi toimii tiheästi asutuissa maissa (Ruotsissa ja Norjassa asutus on keskittynyt hyvin tiiviisti vs. Suomen haulikolla isojaossa hajautettu asutus) mutta ei Suomessa, jossa kymmenen kilometrin ympyrän sisällä voi olla parisataa asukasta, joista ehkä kaksi asiakasta. Keräilysysteemi, jossa asiakas hakee sitten tuotteet kaupasta valmiiksi kerättyinä, toimii paremmin. Onhan sitä Amazonin tuloakin Suomeen odoteltu ja odoteltu, ja tuskin se nyt ihan pian nytkään tulee - täällä ei vaan toimi ne oletetut jakeluajat, kun matkat on asiakkaiden välillä pitkiä.
Ja porukkaa on liian vähän.
Aloitus oli loistava, sanoo Odan perustaja ja toimitusjohtaja Karl Munthe-Kaas HS:lle videopuhelussa.
Munthe-Kaasin mukaan Suomen-tiimi teki erinomaista työtä eikä sitä voi syyttää tapahtuneesta.
"Mutta tässä kyse oli pääomamarkkinoiden vaatimuksista ja [sijoitusten] takaisinmaksuajoista. Hanke ei enää ollut rahoitettavissa.
Munthe-Kaas kertoo, että Oda ehti palvella 70000:ta asiakasta Suomessa.
Hinnatkin saatiin puristettua varsin kilpailukykyisiksi ja moni kanta-asiakas oli tyytyväinen kahdesti viikossa saapuviin ruokatoimituksiin, Munthe-Kaas kertoo.
Asiakastyytyväisyys oli 4,8/5.
Osuimme oikeaan hermoon, mutta nykyisillä pääomamarkkinoilla, kun arvostukset ovat alentuneet ja sijoitusten takaisinmaksuajat ovat lyhentyneet, tämä vauhti ei riitä.
Suomi on uusille toimijoille hankala maa eikä korkojen nousu ja laina-aikojen lyhentyminen viime aikoina ole varmaan oikein istunut aiempaan kasvustrategiaan.
Juu ei, käyn itse kaupassa, on edullisempaa.
Suomalaiset on tehty liian köyhiksi kun vasemmisto koittaa ideologisista syistä vältellä tuloeroja niin kovasti että koko kansasta tehdään eri tavoin pa. Siksi suomalaisilla ei ole varaa tuollaisiin palveluihin ja sitä ruokaa könytään vaikka puolimetrisessä hangessa rollaattorin kanssa lähiostarilta (tämäkin on nähty)
Tullut tilattua yhteensä noin 50 pahvilaatikollista ruokaa. Hyvin on toiminut ja ollaan oltu tyytyväisiä. Tosi harmi, että lopettavat.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei, käyn itse kaupassa, on edullisempaa.
Kyllä siitä helppoudesta mielellään pari euroa maksaa, että ruokaostokset tulee valmiiksi eteiseen kannettuna. Ja meneehän sitä autossa bensaa kun käy itse kaupassa, ei sekään ilmaista ole.
Kilpailu tervehdyttää markkinat ja näin
Pröööööt ei sittenkään. Haluan sosialismia.
Lopputuloksen tiesin jo silloin kun yhtiö suunnitteli Suomeen tuloa että ei voi olla kannattavaa.
Kävin kerran katsomassa mitä myyvät ja siellä oli vain jotain valmis paketteja täynnä kalliita tuotteita. Ei mitään järkeä tilata. Lidlistä saa 10min mitä haluan halvalla.
Ei tule kannattavaksi kuljetuskulujen jälkeen.