Asuntolainan korko nousi 800 euroa. Yhtiövastike 50 euroa. Mökkilaina 150 euroa. Ruoka (vaikka nipistetty) 80 euroa.
Viisihenkinen perhe. Kaksi ylemmän keskitulon palkansaajaa, kolme lasta. Aivan tavallinen rivitalohuoneisto Helsingissä, lainaa 350 000 euroa (omaa pääomaa oli 120 000 euroa). Ei todellakaan mikään ökylukaali.
Stressitestattu on ja kaikkeen varauduttu, mutta kyllähän tällainen nyt ottaa päähän. Palkankorotukset olivat kummallakin yhteensä 350 euroa, josta puolet menee veroihin. Eipä paljoa nyt ilahduttanut.
Me pärjätään. Mutta tämä on kaikki sitten pois kaikesta ylimääräisestä. Palveluista, teatterista, konserteista, koululuokkien myyjäisistä, hyväntekeväisyydestä, ihmisten lahjoista, ihan kaikesta ylimääräisestä. Annetaan valmistuvalle ylioppilaalle 20 euroa, vaikka ennen 50 euroa. Pidennetään parturissa käymisten välejä. Ei laiteta keräyksiin rahaa. Ei osteta mokkapaloja partiolaisten myyjäisistä. Eikä varmaan niiden kalentereitakaan jouluna.
Korkojen nousu ei tullut yllätyksenä, mutta se, että ne pompsahtivat yhtäkkiä taivaisiin, tuli. Palkat eivät ehtineet mukaan ja nyt sitten nipistetään oikein kunnolla kaikesta.
Kommentit (849)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vastaava riski liittyy myös siihen asuntoon.
Kerro siitä riskistä että maksaa velan pois vai tarkoitatko ylipäänsä asumista?
Joku kallis ennakoimaton remontti?
Tuho, jota vakuutus ei korvaa?
Naapuri(t) jättää vastikkeet maksamatta, joudut vastuuseen
jne
Riskejä on, eli se omaisuuden hajautus on tärkeämpää kuin laittaa kaikki munat yhteen koriin
-Eri hlö-
Juuri näin. Esimerkkinä riskistä tosiaan vaikkapa tulipalo tai vesivahinko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökit, lomareissut ulkomaille, lemmikit, mopot, moottoripyörät yms turhakkeet pois niin kyllä se raha riittää.
Juuri näin. Raha on monella tiukassa kun ollaan totuttu kerskaelämiseen yli varojen. Minulla ei ole mökkiä eikä koiraa enkä matkustele koskaan ulkomaille. Osakesalkkuun kertynyt 300 000 euroa eikä haittaa asuntolainan nousseet korot tippaakaan.
Kuulostaa ilottomalta elämältä. Siis se, ettet koskaan matkusta ulkomaille. Pienet on piirit.
Ulkomaille matkustaminen on aivan täysin keinotekoinen nykyihmisen tarve.
Ei ole jos ei saa töitä suomessa tai muuten jaksa äärimmäsiä sääoloja ja katuväkivaltaa ja yleistä korruptiota.
Nyt puhuttiin lomalentelystä, hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökit, lomareissut ulkomaille, lemmikit, mopot, moottoripyörät yms turhakkeet pois niin kyllä se raha riittää.
Juuri näin. Raha on monella tiukassa kun ollaan totuttu kerskaelämiseen yli varojen. Minulla ei ole mökkiä eikä koiraa enkä matkustele koskaan ulkomaille. Osakesalkkuun kertynyt 300 000 euroa eikä haittaa asuntolainan nousseet korot tippaakaan.
Kuulostaa ilottomalta elämältä. Siis se, ettet koskaan matkusta ulkomaille. Pienet on piirit.
Mitä sinä siellä ulkomailla *teet*? Kerro viimeisistä viidestä reissusta, missä kävit, mitä teit siellä missä olit ja mitä sinulle oli jäänyt niistä konkreettisesti käteen, kun palattuasi kotisi oven takanasi taas suljit?
Siis löhöilitkö rannalla, bailasitko pillerien voimalla vai kävitkö ihailemassa kirkkojen sisäkattoja? Vai jotain ihan muuta? Ja miltä tuntui taas istua kotisi keittiön pöydän ääreen, kun tulit kotiin lentokentältä? Kerro!
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mahdollista että minä alempaan keskiluokkaan kuuluvana en kärsi juurikaan korkeista koroista?
Bruttopalkka 3200e/kk ja asuntolaina minulla on myös. Miten voi olla mahdollista että joku joka tienaa 4000e tai 5000e bruttona kuukaudessa kärsii korkojen noususta?
No jos 4000€/kk brutto tienaavalla on vaikka 200 000€ asuntolainaa, huollettava lapsi ja korko nousee 4%...
Probleema on suuret lainat, joita ilman ei erityisesti pääkaupunkiseudulla pääse kiinni omaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ihan sama tilanne, kuin elämästä noilla rahoilla nauttineilla on, jos eivät enää pysty rahanpuutteen takia tekemään mitään.
= Et säkään tee mitään.
Aina tämä sama ja naurettava elämästänauttimiskommentti. Mistä sinä tiedät kuinka minä elän ja mikä mielestäni on elämästä nauttimista? Sekö on elämästä nauttimista, että tuhlataan heti kaikki rahat mitkä käsiin saadaan?
Mä en puhunut sun elämästä nauttimisestasi mitään. Mä sanoin, että niillä 300 000 elämässään kivaan käyttäneillä on NYT sama tilanne elämästä nauttimisen osalta, kuin sulla on ollut koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, ei asuntolainaa.
Matkamuistoja ei voi ottaa hautaan mukaan. Oikeastaan dementia korjaa ne pois jo paljon ennen kuolemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä siellä ulkomailla *teet*? Kerro viimeisistä viidestä reissusta, missä kävit, mitä teit siellä missä olit ja mitä sinulle oli jäänyt niistä konkreettisesti käteen, kun palattuasi kotisi oven takanasi taas suljit?
Siis löhöilitkö rannalla, bailasitko pillerien voimalla vai kävitkö ihailemassa kirkkojen sisäkattoja? Vai jotain ihan muuta? Ja miltä tuntui taas istua kotisi keittiön pöydän ääreen, kun tulit kotiin lentokentältä? Kerro!
Aina matkailuni kalsarikännisi voittaa.
Velan maksaminen pois ei ole riski vaan velan ottaminen on riski.
Vierailija kirjoitti:
Velan maksaminen pois ei ole riski vaan velan ottaminen on riski.
Se voi olla myös hallittu riski, jos oma maksukyky on otettu huomioon. Minulla esimerkiksi on sijoituslainaa omistamiani osakkeita vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis löhöilitkö rannalla, bailasitko pillerien voimalla vai kävitkö ihailemassa kirkkojen sisäkattoja? Vai jotain ihan muuta? Ja miltä tuntui taas istua kotisi keittiön pöydän ääreen, kun tulit kotiin lentokentältä? Kerro!Aina matkailuni kalsarikännisi voittaa.
Eli väistät kysymyksen? Niinkö tyhjää elämäsi onkin?
Arvasin siis oikein.
Vierailija kirjoitti:
Matkamuistoja ei voi ottaa hautaan mukaan. Oikeastaan dementia korjaa ne pois jo paljon ennen kuolemista.
Juuri näin. Ei konkretiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ihan sama tilanne, kuin elämästä noilla rahoilla nauttineilla on, jos eivät enää pysty rahanpuutteen takia tekemään mitään.
= Et säkään tee mitään.
Aina tämä sama ja naurettava elämästänauttimiskommentti. Mistä sinä tiedät kuinka minä elän ja mikä mielestäni on elämästä nauttimista? Sekö on elämästä nauttimista, että tuhlataan heti kaikki rahat mitkä käsiin saadaan?
Mä en puhunut sun elämästä nauttimisestasi mitään. Mä sanoin, että niillä 300 000 elämässään kivaan käyttäneillä on NYT sama tilanne elämästä nauttimisen osalta, kuin sulla on ollut koko ajan.
Elämästä nauttiminen on sitä, että käy kuntosalilla ja lenkillä ja että saa olla vaimon ja lasten kanssa. Siihen ei tarvita suuria rahoja jolloin sitä rahaa jää myös säästöön. Sinä et parka tiedä mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
= Et säkään tee mitään.
Elämästä nauttiminen on sitä, että käy kuntosalilla ja lenkillä ja että saa olla vaimon ja lasten kanssa. Siihen ei tarvita suuria rahoja jolloin sitä rahaa jää myös säästöön. Sinä et parka tiedä mistään mitään.
Eli todella kuivaa ja tylsää työläistason elämää. Hyi stana.
Itsellä kanssa vähän hankala tilanne kun ero ja asunnot jne mitoitettu 2 tuloille.
Nyt tulee tosi tiukkaa mutta näistä kiinteistä koroista yms kun täällä hehkutetaan niin kyllä ne tälläisessä tilanteessa on hyvät. Mutta asuntolaina on tyypillisesti aika pitkä ja jos katsotaan euribor historiaa niin lyhyt korko on aina edullisin. Hetkellisesti voi olla kusinen paikka kuten nyt mutta silti se on se mikä lainan kokonais takaisinmaksusummaa katsottaessa tulee halvimmaksi. Eli jos perse kestää niin ei kyllä kannata ottaa ikinä mitään suojauksia tai korkoputkia tai muuta, vaan mahdollisimman lyhyt korko. Esim 3kk on nyt se pari pinnaa mikä on yleensä vähintään mitä joutuu maksamaan näistä kiinteistä koroista tai putkista ym.
espoo kirjoitti:
Itsellä kanssa vähän hankala tilanne kun ero ja asunnot jne mitoitettu 2 tuloille.
Nyt tulee tosi tiukkaa mutta näistä kiinteistä koroista yms kun täällä hehkutetaan niin kyllä ne tälläisessä tilanteessa on hyvät. Mutta asuntolaina on tyypillisesti aika pitkä ja jos katsotaan euribor historiaa niin lyhyt korko on aina edullisin. Hetkellisesti voi olla kusinen paikka kuten nyt mutta silti se on se mikä lainan kokonais takaisinmaksusummaa katsottaessa tulee halvimmaksi. Eli jos perse kestää niin ei kyllä kannata ottaa ikinä mitään suojauksia tai korkoputkia tai muuta, vaan mahdollisimman lyhyt korko. Esim 3kk on nyt se pari pinnaa mikä on yleensä vähintään mitä joutuu maksamaan näistä kiinteistä koroista tai putkista ym.
Kyllä tällä jaksolla, jos lainaa on ollut jo 2-3 vuotta ja on vielä 18 vuotta eteenpäöin niin halvin on korkokatto, joka on otettu 2020 tai 2021. Jos korot mystisesti vielä laskisivatkin, niin korkokatosta pääsee kuluitta eroon vaihtamalla lainaa ja pankkia. (Eri asia kuin kiinteä korko, josta ei pääse kuluitta eroon).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekemisiä ja niiden kiinnostavuuksia on ihan turha vertailla kun ihmiset tykkää ari asioista.
En ole tuo jolle esitit kysymyksesi, mutta voin kertoa että itse en reissuilla bailaa ollenkaan enkä myös löhöä rannalla, ilmoista ja kohteesta riippuen voin hetken viettää altaalla uimassa.
Pidän kaupunkilomista ja aktiivilomista.
Kun palaan kotiin niin mietin, että olipa kiva loma ja kiva olla myös kotona..
En todellakaan halua elämää jossa ei ole mitään itselle mielekästä, istua kököttää kotona tai mökillä ja laskea säästyneitä euroja kun ei tee tai osta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vastaava riski liittyy myös siihen asuntoon.
Kerro siitä riskistä että maksaa velan pois vai tarkoitatko ylipäänsä asumista?
Joku kallis ennakoimaton remontti?
Tuho, jota vakuutus ei korvaa?
Naapuri(t) jättää vastikkeet maksamatta, joudut vastuuseen
jne
Riskejä on, eli se omaisuuden hajautus on tärkeämpää kuin laittaa kaikki munat yhteen koriin
-Eri hlö-
Juuri näin. Esimerkkinä riskistä tosiaan vaikkapa tulipalo tai vesivahinko.
Jotka molemmat vakuutus korvaa.
Sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis löhöilitkö rannalla, bailasitko pillerien voimalla vai kävitkö ihailemassa kirkkojen sisäkattoja? Vai jotain ihan muuta? Ja miltä tuntui taas istua kotisi keittiön pöydän ääreen, kun tulit kotiin lentokentältä? Kerro!Aina matkailuni kalsarikännisi voittaa.
Höh, mä otan parhaat palat molemmista.
Vedän pienimuotoisia kalsarikännejä etelänlomilla.
Älä nyt viitsi höpöttää ihan täyttä roskaa. Ei sijoituksia sisäpiiritiedon perusteella tehdä.