Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntolainan korko nousi 800 euroa. Yhtiövastike 50 euroa. Mökkilaina 150 euroa. Ruoka (vaikka nipistetty) 80 euroa.

Vierailija
31.05.2023 |

Viisihenkinen perhe. Kaksi ylemmän keskitulon palkansaajaa, kolme lasta. Aivan tavallinen rivitalohuoneisto Helsingissä, lainaa 350 000 euroa (omaa pääomaa oli 120 000 euroa). Ei todellakaan mikään ökylukaali.

Stressitestattu on ja kaikkeen varauduttu, mutta kyllähän tällainen nyt ottaa päähän. Palkankorotukset olivat kummallakin yhteensä 350 euroa, josta puolet menee veroihin. Eipä paljoa nyt ilahduttanut.

Me pärjätään. Mutta tämä on kaikki sitten pois kaikesta ylimääräisestä. Palveluista, teatterista, konserteista, koululuokkien myyjäisistä, hyväntekeväisyydestä, ihmisten lahjoista, ihan kaikesta ylimääräisestä. Annetaan valmistuvalle ylioppilaalle 20 euroa, vaikka ennen 50 euroa. Pidennetään parturissa käymisten välejä. Ei laiteta keräyksiin rahaa. Ei osteta mokkapaloja partiolaisten myyjäisistä. Eikä varmaan niiden kalentereitakaan jouluna.

Korkojen nousu ei tullut yllätyksenä, mutta se, että ne pompsahtivat yhtäkkiä taivaisiin, tuli. Palkat eivät ehtineet mukaan ja nyt sitten nipistetään oikein kunnolla kaikesta.

Kommentit (849)

Vierailija
501/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elätte yli varojen. Ei sen kummempaan. Miksi asuntolaina ja mökkilaina samaanaikaan?

Vierailija
502/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elätte yli varojen. Ei sen kummempaan. Miksi asuntolaina ja mökkilaina samaanaikaan?

Ei koskaan kahta isoa lainaa. "Kaikki meille heti", siinä on riskinsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyynel!!! On teillä nyt ihan helvetin vaikeaa. On asunto ja on mökki ja valitatte.

Vierailija
504/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kyynel!!! On teillä nyt ihan helvetin vaikeaa. On asunto ja on mökki ja valitatte.

TÄMÄ👍

Vierailija
505/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuruudenhulluus kirjoitti:

350.000€ on valtava asuntolaina, jos on vielä kolme lasta elätettävänä.

Jos omaa pääomaa oli vielä 120 000 euroa, rivitalohuoneisto on maksanut 470 000 euroa. Katsopa Helsingin hinnat. Ei sillä kovin kummoista rivitaloa saa. Omakotitaloja tuskin ollenkaan, elleivät ole remonttia vailla tai jossain Jakomäessä.

Ootko sä sit muka jotenkin liian hyvä jakomäkeen??!!

Ei ihme että ei rahat riitä kun tuollainen on asenteesi.

Jakomäki on hyvä, ja sielläkin pitää asua esim. niiden joiden rahat ei muualle riitä. Kuten sinun

Vierailija
506/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näistä kannata valittaa, eikä olla kateellinen, kyllä se perintövero mökit ja asunnot aikanaan viimeistelee. Hyvä vaan että on ahkeria veronmaksajia, niitä tähän aikaan tarvitaan.

Vierailija
507/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustarpeet kirjoitti:

Aivan kuten kirjoitit, ylimääräisestä.

Kyllä, se ylimääräinen = elämä. Kaikki raha menee pelkkään pakolliseen, eli ympärillä oleviin seiniin ja ruokaan, töihin kulkemiseen ja rikki menevien vaatteiden korvaamiseen uudella/korjatulla. Vähän ankeat ajat edessä.

ap

Tervetuloa sinne, minne Kokoomus keskiluokan toimittaa. Meidän köyhien elämään. Teillä toisaalta on mahdollisuus vuokrata mökki pois ainakin osaksi aikaa, meillä oikeasti köyhillä ei.

Meillä ei ole hätää. Jos oikeasti olisi, mökki olisi jo myyty. Asuntokin varmaan vaihdettu halvempaan vaikka Vantaan puolelle. Tiedostan tämän. 

Ankean tästä tekee se, että totuttu elintaso murskattiin alle vuodessa pelkillä koronnousuilla. Tämän "hyväksyisi" paremmin, jos toinen olisi jäänyt työttömäksi tai olisi tapahtunut jotain muuta. Mutta kun tehdään ihan yhtä lailla töitä samoissa työpaikoissa, samassa asunnossa eletään ja samaa ruokaa syödään (paitsi nyt ei enää kalaa joka viikko ja kaikesta on vähennetty muutenkin), niin tulihan se yllättäen tuollainen yli 1000 euron lovi kuukausibudjettiin.

ap

Nollakorot mahdollisti sen että olitte oikeasti koko ajan eläneet yli varojenne.

Nyt sitten totutte vain oikeaan realismiin ja elintasoon.

Vierailija
508/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasaerälaina.

Vierailija
509/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pohjainflaatio on korkea, joten inflaatio kääntyy deflaatioksi viimeistään ensi vuoden alusta. Sen jälkeen keskuspankit kilpailevat kuka laskee ohjauskorkoa nopeimmin.

https://tradingeconomics.com/euro-area/inflation-cpi

Vierailija
510/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustarpeet kirjoitti:

Aivan kuten kirjoitit, ylimääräisestä.

Kyllä, se ylimääräinen = elämä. Kaikki raha menee pelkkään pakolliseen, eli ympärillä oleviin seiniin ja ruokaan, töihin kulkemiseen ja rikki menevien vaatteiden korvaamiseen uudella/korjatulla. Vähän ankeat ajat edessä.

ap

Tervetuloa sinne, minne Kokoomus keskiluokan toimittaa. Meidän köyhien elämään. Teillä toisaalta on mahdollisuus vuokrata mökki pois ainakin osaksi aikaa, meillä oikeasti köyhillä ei.

Meillä ei ole hätää. Jos oikeasti olisi, mökki olisi jo myyty. Asuntokin varmaan vaihdettu halvempaan vaikka Vantaan puolelle. Tiedostan tämän. 

Ankean tästä tekee se, että totuttu elintaso murskattiin alle vuodessa pelkillä koronnousuilla. Tämän "hyväksyisi" paremmin, jos toinen olisi jäänyt työttömäksi tai olisi tapahtunut jotain muuta. Mutta kun tehdään ihan yhtä lailla töitä samoissa työpaikoissa, samassa asunnossa eletään ja samaa ruokaa syödään (paitsi nyt ei enää kalaa joka viikko ja kaikesta on vähennetty muutenkin), niin tulihan se yllättäen tuollainen yli 1000 euron lovi kuukausibudjettiin.

ap

Nollakorot mahdollisti sen että olitte oikeasti koko ajan eläneet yli varojenne.

Nyt sitten totutte vain oikeaan realismiin ja elintasoon.

Koko maailma elää yli varojensa. Kaikki on velkaa. Kaikki valtiot. Kukaan ei tule niitä maksamaan takaisin. USA velkaantuu edelleen ja he vaan nostavat lainarahan määrää aina, kun meinaa loppua. Ei tässä ole enää järjen kanssa mitään tekemistä, vaan nyt ajelehditaan tuuripelillä eteenpäin, eikä homma ole enää kenenkään hallussa.

Vierailija
511/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun alempaan keskiluokkaan, asun yksin ja olen lapseton. Asuntolainaa on jäljellä 40 000e ja korko nousi 50e/kk, yhtiövastike nousi 20e/kk ja sitten tietenkin kaikki muu on kallistunut.

Palkkaa saan nettona 2100e/kk, ennen sain säästöön kuukaudessa 500-600 euroa mutta nyt joku 500e tekee tiukkaa mutta talouteni ei kaatunut tähän.

En oikein missään käy mikä maksaa ja alkoholia en käytä. Tarkoitus olisi maksaa asuntolaina mahdollisimman pian pois ja muuta velkaa ei ole, auto on noin 2000e arvoinen jonka ostin omalla rahalla.

M32

Sinä olet tehnyt hyviä elämänvalintoja. Katsokaas nyt kaikki, ei se tuon vaikeampaa ole!

Kiitos, ei mulla kyllä ollut tarkoitus kerskua jos jotkut niin luulee. Korkokattoa en myöskään ottanut velkaani koska otin asuntolainaa vain noin 80 000e.

Mulla on säästössä ja sijoituksissa rahaa noin 10 000e.

Mun neuvo ihmisille on että jos haluat ettei rahasta ole tiukkaa niin lopeta baareissa,ravintoloissa yms käynti ja matkustele tosi harvoin sekä älkää ottako paljoa velkaa.

M32

Itse tykkään kuitenkin elää!

En käsitä, että jollain on rahaa, mutta ei käy missään eikä tee mitään!

No eipä ole rahasta tiukkaa ei, siellä ne lämmittää tilillä!

Miten tämä yhteiskunta pyörisi edes näin, jos kaikki vetäisivät hanat kiinni? Siis nekin, joilla on rahaa mitä tuhlata!

Mitäs se sun elämä sitten on? Mikä on ikäsi? Elämäsi ilmeisesti on sitä, että se raha mikä tulee, niin menee. Mites olet ajatellut pärjätä sitten eläkkeella? Entä jos satut sairastumaan? Ajattelitko jäädä hoitojonoihin kuolemaan vai auttaisko pieni pesämuna vaikka yksityisen hoidon saamisessa nopeasti?

Elämistä ei ole pelkkä yli varojen pröystäily. Elämää on aika moni ilmainenkin asia tai enemmän harkittu, kuin kädestä suuhun ja perseestä pellolle elämä. Minä ainakin tykkään elää siten, että tilillä on rahaa sen verran, että ei koskaan tule sellaista hetkeä, että jäisin jostain paitsi rahapulan takia ja toteutankin monelaista pitkin vuotta, mutta joka päivä eläminen ei tarkoita, että pitää aamusta lähtien ryystää 8 euron soijalattea. Saatan ostaa kalliin käsilaukun jos haluan, saatan lähteä ekstempore ulkomaanmatkalle, voin ostaa uuden pesukoneen jos edellinen lahoaa, eikä talouteni kaatuisi edes auton ostoon. Elän oikein mukavasti, mutta en tuhlaa turhanpäiväiseen.

Vierailija
512/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kun ikävää kenestä arvotte syyllisen  mökin myyjästä, asunnon myyjästä vai pankista mites kulkuvälineet nekin on tietenkin vimpan päälle. tyhmyydestä ei saa sääliä

Vierailija
513/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te pölkkypäät ole tajunneet sitä että mitä nopeammin sen velkanne maksatte takaisin niin sitä vähemmän korkoja makselette? :D Jos ette pysty maksamaan velkaa pois suunniteltua nopeammin niin onkohan sitten teillä liian iso velka tuloihinne nähden? 

Mä päätin että en paljoa korkoja maksele pankille joten siksi mä maksoin mun asuntolainan äkkiä pois alta, olen nyt 36 vuotias mieshenkilö ja mulla on velaton asunto. 150 000e asuntolainan maksoin takasin 10 vuodessa enkä mä ole edes rikas, laitoin melkein kaikki ylityörahat ja lomarahat  lainan lyhennykseen sekä en kattelen niitä hintoja kaupoissa mitä ostelen. Muita velkoja en ole koskaan ottanutkaan enkä aikomusta ole ottaa koska velkaraha on aina kalliimpaa kuin oma raha. 

Mä olen jopa surullinen siitä kuinka surkeasti ihmiset osaavat hoitaa raha asiansa, he luulevat vissii että velkaraha on vaan rahaa mitä saa pankista eikä se muuta omaa taloustilannetta mitenkää? :D 

M36

HAH. tuoko muka on "Nopeasti". Minä maksoin 380 000 € lainan takaisin 8 vuodessa ja 5 kuukaudessa.

Vierailija
514/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on myös ottanut maltillisen lainan, eikä koskaan ole elänyt rillutellen, ja nyt hekin kärsivät. Ei jokainen jota koskee hintojen/korkojen raju nousu ole mitään lainarahalla eläviä taivaanrannanmaalareita. Mutta ymmärrän että näitä kommentteja kirjoittelevatkin koko elämänsä pikkuyksiössä kituutelleet jotka eivät uskalla tehdä mitään. Nyt on hyvä hetki paistatella omissa kateuden tunteissaan, kohta kaikki kääntyy taas paremmaksi, mutta pelkääjä pelkää edelleen yksiössään ja kadehtii, ja odottaa seuraavaa taantumaa kieli pitkällä jotta "pääsee taas sanomaan".

Miten sen nyt ottaa. Ollaan tässä nollakorkojen aikana maksettu 500 000 euron asuntolaina pois tinkien ehkä vähän jostain hummailuista. Kateudesta en piehtaroi, vaan oikeastaan vähän hymähtelen niille talousneroille, jotka hehkuttivat nollakorkojen ihanuutta ja sitä, ettei velkoja nollakoron aikana kannata mitenkään maksaa, koska "ilmaista" rahaa ja velkaa velkaa tsatsataa. No, ilmaista ja ilmaista. Nyt kun osakkeet on pohjilla, asunnot on pohjilla, niin minähän sijoitain kestävästi. Asun mukavasti ja edullisesti lähes kuluttomassa asunnossa. Ei minua tämä turbulenssi keikuta, mutta niitä keikuttaa, joilla on se velkapääoma syöty jo moneen kertaan leveään elämään ja jätetty velat maksamatta.

Me tehtiin samaa. Paitsi syynä oli se, että miehellä meni työt ja ei ole saanut tilalle.

Ollaan myyty asuntoa lukuunottamatta lähes kaikki, mitä omistetaan.

Joka kk kuun vika päivä lyhensin lainaa niin, että tilillä oli rahaa 0 e.

Vuokrataan yhtä huonetta ja kellarikomeroa. Ei noista rahaa paljoa tule, mutta jotain kuitenkin.

En edes katso mitä on lainaa jäljellä, 50-60 t, sangen kohtuullinen määrä, asunnon arvo on kuitenkin lähellä milliä.

Vierailija
515/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te pölkkypäät ole tajunneet sitä että mitä nopeammin sen velkanne maksatte takaisin niin sitä vähemmän korkoja makselette? :D Jos ette pysty maksamaan velkaa pois suunniteltua nopeammin niin onkohan sitten teillä liian iso velka tuloihinne nähden? 

Mä päätin että en paljoa korkoja maksele pankille joten siksi mä maksoin mun asuntolainan äkkiä pois alta, olen nyt 36 vuotias mieshenkilö ja mulla on velaton asunto. 150 000e asuntolainan maksoin takasin 10 vuodessa enkä mä ole edes rikas, laitoin melkein kaikki ylityörahat ja lomarahat  lainan lyhennykseen sekä en kattelen niitä hintoja kaupoissa mitä ostelen. Muita velkoja en ole koskaan ottanutkaan enkä aikomusta ole ottaa koska velkaraha on aina kalliimpaa kuin oma raha. 

Mä olen jopa surullinen siitä kuinka surkeasti ihmiset osaavat hoitaa raha asiansa, he luulevat vissii että velkaraha on vaan rahaa mitä saa pankista eikä se muuta omaa taloustilannetta mitenkää? :D 

M36

HAH. tuoko muka on "Nopeasti". Minä maksoin 380 000 € lainan takaisin 8 vuodessa ja 5 kuukaudessa.

Mees nyt muualle. Kenelläkään normaalilla ei ole varaa lyhentää lainaa lähes 4000€ kuukaudessa 8 vuotta putkeen. Alle promille suomalaisista kykenisi siihen.

Vierailija
516/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M36

Olisit surullinen vain omasta puolestasi. Moinen velkakammoisuus on ihan yhtä surkeasti raha-asioiden hoitoa kuin ylivelkaantuminenkin. Velka on erittäin hyvä työkalu vaurastumisessa. Ne jotka osaavat hoitaa raha-asiansa EIVÄT pelkää velkaa, vaan osaavat hyödyntää sitä.

Vierailija
517/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa teidän kuviossa täysin ylimääräistä on jo mökkilaina. Miksi ostitte mökin, kun teillä oli jo entuudestaan runsaasti asuntolainaa? 

MItä jos möisitte sen mökin ja vuokraisitte mökkiä jostain pari kertaa vuodessa? Ette voi sanoa, että nipistätte "kaikesta", jos kuitenkin edelleen pidätte kakkosasuntoa.

Jatkan vielä, että todennäköisesti myös menette mökillenne autolla. Bensakaan ei ole ilmaista eikä auton pito, vaikka olisi sähköauto kyseessä. Turhat menoerät karsimalla teillä jäisi vallan mainiosti rahaa mokkapaloihin, partiolaisten joulukalentereihin ja jopa harrastuksiin.

Vierailija
518/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksoin kolmen millin lainan takaisin parissa vuodessa. Kohtuu kova.

Vierailija
519/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin lotosta 10 miljoonaa puhtaana käteen. En kerennyt edes ottaa velkaa. Olen PARAS!

Vierailija
520/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on myös ottanut maltillisen lainan, eikä koskaan ole elänyt rillutellen, ja nyt hekin kärsivät. Ei jokainen jota koskee hintojen/korkojen raju nousu ole mitään lainarahalla eläviä taivaanrannanmaalareita. Mutta ymmärrän että näitä kommentteja kirjoittelevatkin koko elämänsä pikkuyksiössä kituutelleet jotka eivät uskalla tehdä mitään. Nyt on hyvä hetki paistatella omissa kateuden tunteissaan, kohta kaikki kääntyy taas paremmaksi, mutta pelkääjä pelkää edelleen yksiössään ja kadehtii, ja odottaa seuraavaa taantumaa kieli pitkällä jotta "pääsee taas sanomaan".

Miten sen nyt ottaa. Ollaan tässä nollakorkojen aikana maksettu 500 000 euron asuntolaina pois tinkien ehkä vähän jostain hummailuista. Kateudesta en piehtaroi, vaan oikeastaan vähän hymähtelen niille talousneroille, jotka hehkuttivat nollakorkojen ihanuutta ja sitä, ettei velkoja nollakoron aikana kannata mitenkään maksaa, koska "ilmaista" rahaa ja velkaa velkaa tsatsataa. No, ilmaista ja ilmaista. Nyt kun osakkeet on pohjilla, asunnot on pohjilla, niin minähän sijoitain kestävästi. Asun mukavasti ja edullisesti lähes kuluttomassa asunnossa. Ei minua tämä turbulenssi keikuta, mutta niitä keikuttaa, joilla on se velkapääoma syöty jo moneen kertaan leveään elämään ja jätetty velat maksamatta.

Me tehtiin samaa. Paitsi syynä oli se, että miehellä meni työt ja ei ole saanut tilalle.

Ollaan myyty asuntoa lukuunottamatta lähes kaikki, mitä omistetaan.

Joka kk kuun vika päivä lyhensin lainaa niin, että tilillä oli rahaa 0 e.

Vuokrataan yhtä huonetta ja kellarikomeroa. Ei noista rahaa paljoa tule, mutta jotain kuitenkin.

En edes katso mitä on lainaa jäljellä, 50-60 t, sangen kohtuullinen määrä, asunnon arvo on kuitenkin lähellä milliä.

Kuitenkin jätätte vuokratuloista verot maksamatta? Millin talossa ja vielä pikkuvelalla? nyt taitaa olla lapin lisää