Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntolainan korko nousi 800 euroa. Yhtiövastike 50 euroa. Mökkilaina 150 euroa. Ruoka (vaikka nipistetty) 80 euroa.

Vierailija
31.05.2023 |

Viisihenkinen perhe. Kaksi ylemmän keskitulon palkansaajaa, kolme lasta. Aivan tavallinen rivitalohuoneisto Helsingissä, lainaa 350 000 euroa (omaa pääomaa oli 120 000 euroa). Ei todellakaan mikään ökylukaali.

Stressitestattu on ja kaikkeen varauduttu, mutta kyllähän tällainen nyt ottaa päähän. Palkankorotukset olivat kummallakin yhteensä 350 euroa, josta puolet menee veroihin. Eipä paljoa nyt ilahduttanut.

Me pärjätään. Mutta tämä on kaikki sitten pois kaikesta ylimääräisestä. Palveluista, teatterista, konserteista, koululuokkien myyjäisistä, hyväntekeväisyydestä, ihmisten lahjoista, ihan kaikesta ylimääräisestä. Annetaan valmistuvalle ylioppilaalle 20 euroa, vaikka ennen 50 euroa. Pidennetään parturissa käymisten välejä. Ei laiteta keräyksiin rahaa. Ei osteta mokkapaloja partiolaisten myyjäisistä. Eikä varmaan niiden kalentereitakaan jouluna.

Korkojen nousu ei tullut yllätyksenä, mutta se, että ne pompsahtivat yhtäkkiä taivaisiin, tuli. Palkat eivät ehtineet mukaan ja nyt sitten nipistetään oikein kunnolla kaikesta.

Kommentit (849)

Vierailija
481/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme akateemisia pätkätyöläisiä. Asuntolaina rivitaloasunnosta (100 neliötä, Hki) jo maksettu. Sijoitusasunto (Hki) löytyy. 2 mökkiä (Uusimaa) löytyy. Tällä hetkellä lainaa vain toisesta autosta.

Ollaan nelikymppisiä. Valintoja, valintoja.

Ja niitä perintöjä ja muita apuja oli teillä miten paljon? Matemaattisesti tuo tilanne ei nimittäin ole mahdollinen jos olette kaiken rahoittaneet omalla rahalla.

Mökit ja sij.asunto ennakkoperintöä, muu itse tehtyä omaisuutta.

Olette eläneet hyvää aikaa koska ostamanne asunto on maksettu pääosin matalan korkotason aikana. Meidänkin perhe kuuluu samoihin onnellisiin jotka ostivat asunnon 2000 luvun alussa ja laina tuli lopulta paljon halvemmaksi kuin alunperin laskettiin. Samaan aikaan asunnon arvo on melkein kaksinkertaistunut.

Mutta se että me olemme olleet onnekkaita ei tarkoita että olisimme olleet sen viisaampia tai valinneet jotenkin oikein.

Juurikin. Se on tuuria, monelta unohtuu täysin, miten helposti lainaa sai aikoinaan ja miten hinnat vaan nousi.

Mulle olisi annettu osa-aikatyössä käyvänä opiskelijana ilman mitään vakuuksia 2000-luvun alussa täysi laina, jolla olisin ostanut asunnon Helsingistä, mutta kauppa ei lopulta toteutunut. No tuon yksiön arvo nyt 20 vuotta myöhemmin on yli 100 000 enemmän. Siis sen verran olisi tullut taskuun ilman mitään analyysiä, yllättäen, tekemättä yhtään mitään. Ihan vaan olisin ostanut asunnon, kun se nyt oli ihan kätevä ajatus ja muutkin osti.

Että ihan turha kenenkään 20 vuotta sitten ostaneen päteä fiksuista asumisvalinnoista. Sama kun sanoisi, että minä fiksuna elin nuoruuteni ilman älykännykkää, niin ei sitten nyt ole vaikeaa riippuvuutta.

Ei se ole tuurista kiinni. Sinullehan annettiin mahdollisuus, jonka itse päätit jättää käyttämättä.  Sinulla voisi olla nyt se yli 100 000e taskussa käytännössä tekemättä "ei mitään" mutta eipä ole, kun et uskaltanut tai mikä ikinä se syy asunnon ostamatta jättämiseen sinun kohdallasi oli. Ei tuuria, lähinnä saamattomuutta sinun kohdallasi. On turha puhua tuurista, jokainen hoitaa taloutta parhaaksi näkemällään tavalla ja suhteuttaa elämänsä sitten siihen. Osalla on pitkäjänteinen ajattelu hallussa, sinun kaltaisesi heinäsirkat vaan hyppii sinne tänne viulua soitellen ja ihmettelee, kun ei  pahan päivän varalle olekaan mitään kasassa.

Yleensä ne tollot saamattomat ulisee tuurista, kun eivät itse ole osanneet, älynneet tai kyenneet. Kun itse ottavat vastaan vaan sen mikä taivaalta tipahtaa, niin olettavat ressukat, että muille vaan 'sattui' tipahtamaan parempi pala. Höpsöjä olette. Itse olet valintasi tehnyt ja ne ovat ihan omiasi.

Mitä sinä vihamielinen ja ymmärtämätön ihmisyksilö nyt selität siellä? En minä ensinnäkään sanonut, ettei minulla ole rahaa, joten voit päteä ihan muualle omalla varallisuudellasi. Vain sen kerroin, etten ostanut sitä yhtä asuntoa, josta olisi tullut 100 000. Itse luit siihen katkeruutta, sinä vihamielinen ja ylenkatseinen toope.

Kas kun se oli esimerkki asuntotilanteesta ja TUURISTA, jonka myöntäminen tekee monelle kovin kipeää näköjään.

Opettele lukemaan ja mene muualle vihoinesi. Kiitti hei!

Vierailija
482/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on myös ottanut maltillisen lainan, eikä koskaan ole elänyt rillutellen, ja nyt hekin kärsivät. Ei jokainen jota koskee hintojen/korkojen raju nousu ole mitään lainarahalla eläviä taivaanrannanmaalareita. Mutta ymmärrän että näitä kommentteja kirjoittelevatkin koko elämänsä pikkuyksiössä kituutelleet jotka eivät uskalla tehdä mitään. Nyt on hyvä hetki paistatella omissa kateuden tunteissaan, kohta kaikki kääntyy taas paremmaksi, mutta pelkääjä pelkää edelleen yksiössään ja kadehtii, ja odottaa seuraavaa taantumaa kieli pitkällä jotta "pääsee taas sanomaan".

Miten sen nyt ottaa. Ollaan tässä nollakorkojen aikana maksettu 500 000 euron asuntolaina pois tinkien ehkä vähän jostain hummailuista. Kateudesta en piehtaroi, vaan oikeastaan vähän hymähtelen niille talousneroille, jotka hehkuttivat nollakorkojen ihanuutta ja sitä, ettei velkoja nollakoron aikana kannata mitenkään maksaa, koska "ilmaista" rahaa ja velkaa velkaa tsatsataa. No, ilmaista ja ilmaista. Nyt kun osakkeet on pohjilla, asunnot on pohjilla, niin minähän sijoitain kestävästi. Asun mukavasti ja edullisesti lähes kuluttomassa asunnossa. Ei minua tämä turbulenssi keikuta, mutta niitä keikuttaa, joilla on se velkapääoma syöty jo moneen kertaan leveään elämään ja jätetty velat maksamatta.

Pohjalla? Osakkeet on päämarkkinoilla all-time high.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainaa ei ole pakko ottaa,asuntolainen summan voi itse päättää, takaisinmaksuajan voi itse päättää... Joten miksi te valitatte koroista kun se on 100%:sesti teidän itse aiheuttama tilanne?

Voit ottaa asuntolainaa 50 000e sen 300 000e sijaan ja voit maksaa sen asuntolainan takaisin 5 vuodessa sen 30 vuoden sijaan joten mikä ongelma? 

Vierailija
484/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustarpeet kirjoitti:

Aivan kuten kirjoitit, ylimääräisestä.

Kyllä, se ylimääräinen = elämä. Kaikki raha menee pelkkään pakolliseen, eli ympärillä oleviin seiniin ja ruokaan, töihin kulkemiseen ja rikki menevien vaatteiden korvaamiseen uudella/korjatulla. Vähän ankeat ajat edessä.

ap

Tervetuloa sinne, minne Kokoomus keskiluokan toimittaa. Meidän köyhien elämään. Teillä toisaalta on mahdollisuus vuokrata mökki pois ainakin osaksi aikaa, meillä oikeasti köyhillä ei.

Meillä ei ole hätää. Jos oikeasti olisi, mökki olisi jo myyty. Asuntokin varmaan vaihdettu halvempaan vaikka Vantaan puolelle. Tiedostan tämän. 

Ankean tästä tekee se, että totuttu elintaso murskattiin alle vuodessa pelkillä koronnousuilla. Tämän "hyväksyisi" paremmin, jos toinen olisi jäänyt työttömäksi tai olisi tapahtunut jotain muuta. Mutta kun tehdään ihan yhtä lailla töitä samoissa työpaikoissa, samassa asunnossa eletään ja samaa ruokaa syödään (paitsi nyt ei enää kalaa joka viikko ja kaikesta on vähennetty muutenkin), niin tulihan se yllättäen tuollainen yli 1000 euron lovi kuukausibudjettiin.

ap

Nollakoron mahdollistama elintaso on aina katoavaista koska jokaisen pitäisi tajuta että nollakorko ei ole normaalia.

Mitä tarkoitat tuolla nollakorollasi? Pankista ei ole koskaan saanut lainaa 0% korolla.

Vierailija
485/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuruudenhulluus kirjoitti:

350.000€ on valtava asuntolaina, jos on vielä kolme lasta elätettävänä.

Hyvin tavallinen keskituloisen perheen asuntolaina Helsingissä. Sillä saa juurikin jonkun aivan tavallisen rivitalon jostain lähiöstä.

Sitten pitää asua kerrostalossa. Kolme lasta tulee kalliiksi. Ihmisillä on vääristynyt mielikuva normaalista elintasosta. Se mikä on normaalia lapsettomalle keski-iläiselle, ei ole sitä ruuhkavuosiaan eläville.

Eikö olekin jännä juttu, että 100 vuoden takainen normaali elintaso on tänä päivänä jotain luksusta jota paheksutaan? Teknologia on mennyt eteenpäin valtavasti mutta jostain syystä meidän kaikkien pitäisi asua ahtaasti betonikuutioiden sisällä ja syödä huonoa ruokaa henkemme pitimiksi. Miten tässä näin kävi?

Sulla ei taida oikein olla käsitystä v. 1923 elintasosta.

Samaa naureskelin itsekin.

Vierailija
486/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustarpeet kirjoitti:

Kyllä, se ylimääräinen = elämä. Kaikki raha menee pelkkään pakolliseen, eli ympärillä oleviin seiniin ja ruokaan, töihin kulkemiseen ja rikki menevien vaatteiden korvaamiseen uudella/korjatulla. Vähän ankeat ajat edessä.

ap

Tervetuloa sinne, minne Kokoomus keskiluokan toimittaa. Meidän köyhien elämään. Teillä toisaalta on mahdollisuus vuokrata mökki pois ainakin osaksi aikaa, meillä oikeasti köyhillä ei.

Meillä ei ole hätää. Jos oikeasti olisi, mökki olisi jo myyty. Asuntokin varmaan vaihdettu halvempaan vaikka Vantaan puolelle. Tiedostan tämän. 

Ankean tästä tekee se, että totuttu elintaso murskattiin alle vuodessa pelkillä koronnousuilla. Tämän "hyväksyisi" paremmin, jos toinen olisi jäänyt työttömäksi tai olisi tapahtunut jotain muuta. Mutta kun tehdään ihan yhtä lailla töitä samoissa työpaikoissa, samassa asunnossa eletään ja samaa ruokaa syödään (paitsi nyt ei enää kalaa joka viikko ja kaikesta on vähennetty muutenkin), niin tulihan se yllättäen tuollainen yli 1000 euron lovi kuukausibudjettiin.

ap

Nollakoron mahdollistama elintaso on aina katoavaista koska jokaisen pitäisi tajuta että nollakorko ei ole normaalia.

Mitä tarkoitat tuolla nollakorollasi? Pankista ei ole koskaan saanut lainaa 0% korolla.

Mulla ainakin oli korko negatiivinen.

Vierailija
487/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa teidän kuviossa täysin ylimääräistä on jo mökkilaina. Miksi ostitte mökin, kun teillä oli jo entuudestaan runsaasti asuntolainaa? 

MItä jos möisitte sen mökin ja vuokraisitte mökkiä jostain pari kertaa vuodessa? Ette voi sanoa, että nipistätte "kaikesta", jos kuitenkin edelleen pidätte kakkosasuntoa.

Tämä. Mökki myyntiin ja halvemmat autot tilalle. näillä säästää jo sen 800e/kk

Vierailija
488/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustarpeet kirjoitti:

ap

ap

Mulla ainakin oli korko negatiivinen.

Outoa jos oli eli pankki myönti sinulle lainaa ilman tarkoitusta kääriä voittoa? Mikä pankki kyseessä ja menikö se pankki konkurssiin? Pankithan saavat rahansa koroista joten mistä se pankki on sitten rahansa saannut toimiakseen? 

Vierailija
489/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme akateemisia pätkätyöläisiä. Asuntolaina rivitaloasunnosta (100 neliötä, Hki) jo maksettu. Sijoitusasunto (Hki) löytyy. 2 mökkiä (Uusimaa) löytyy. Tällä hetkellä lainaa vain toisesta autosta.

Ollaan nelikymppisiä. Valintoja, valintoja.

Ja niitä perintöjä ja muita apuja oli teillä miten paljon? Matemaattisesti tuo tilanne ei nimittäin ole mahdollinen jos olette kaiken rahoittaneet omalla rahalla.

Mökit ja sij.asunto ennakkoperintöä, muu itse tehtyä omaisuutta.

Olette eläneet hyvää aikaa koska ostamanne asunto on maksettu pääosin matalan korkotason aikana. Meidänkin perhe kuuluu samoihin onnellisiin jotka ostivat asunnon 2000 luvun alussa ja laina tuli lopulta paljon halvemmaksi kuin alunperin laskettiin. Samaan aikaan asunnon arvo on melkein kaksinkertaistunut.

Mutta se että me olemme olleet onnekkaita ei tarkoita että olisimme olleet sen viisaampia tai valinneet jotenkin oikein.

Juurikin. Se on tuuria, monelta unohtuu täysin, miten helposti lainaa sai aikoinaan ja miten hinnat vaan nousi.

Mulle olisi annettu osa-aikatyössä käyvänä opiskelijana ilman mitään vakuuksia 2000-luvun alussa täysi laina, jolla olisin ostanut asunnon Helsingistä, mutta kauppa ei lopulta toteutunut. No tuon yksiön arvo nyt 20 vuotta myöhemmin on yli 100 000 enemmän. Siis sen verran olisi tullut taskuun ilman mitään analyysiä, yllättäen, tekemättä yhtään mitään. Ihan vaan olisin ostanut asunnon, kun se nyt oli ihan kätevä ajatus ja muutkin osti.

Että ihan turha kenenkään 20 vuotta sitten ostaneen päteä fiksuista asumisvalinnoista. Sama kun sanoisi, että minä fiksuna elin nuoruuteni ilman älykännykkää, niin ei sitten nyt ole vaikeaa riippuvuutta.

Ei se ole tuurista kiinni. Sinullehan annettiin mahdollisuus, jonka itse päätit jättää käyttämättä.  Sinulla voisi olla nyt se yli 100 000e taskussa käytännössä tekemättä "ei mitään" mutta eipä ole, kun et uskaltanut tai mikä ikinä se syy asunnon ostamatta jättämiseen sinun kohdallasi oli. Ei tuuria, lähinnä saamattomuutta sinun kohdallasi. On turha puhua tuurista, jokainen hoitaa taloutta parhaaksi näkemällään tavalla ja suhteuttaa elämänsä sitten siihen. Osalla on pitkäjänteinen ajattelu hallussa, sinun kaltaisesi heinäsirkat vaan hyppii sinne tänne viulua soitellen ja ihmettelee, kun ei  pahan päivän varalle olekaan mitään kasassa.

Yleensä ne tollot saamattomat ulisee tuurista, kun eivät itse ole osanneet, älynneet tai kyenneet. Kun itse ottavat vastaan vaan sen mikä taivaalta tipahtaa, niin olettavat ressukat, että muille vaan 'sattui' tipahtamaan parempi pala. Höpsöjä olette. Itse olet valintasi tehnyt ja ne ovat ihan omiasi.

Mitä sinä vihamielinen ja ymmärtämätön ihmisyksilö nyt selität siellä? En minä ensinnäkään sanonut, ettei minulla ole rahaa, joten voit päteä ihan muualle omalla varallisuudellasi. Vain sen kerroin, etten ostanut sitä yhtä asuntoa, josta olisi tullut 100 000. Itse luit siihen katkeruutta, sinä vihamielinen ja ylenkatseinen toope.

Kas kun se oli esimerkki asuntotilanteesta ja TUURISTA, jonka myöntäminen tekee monelle kovin kipeää näköjään.

Opettele lukemaan ja mene muualle vihoinesi. Kiitti hei!

Näin. Omat asunnot ostetaan elämäntilanteen mukaan. Osa sattuu hyvään hetkeen, osa huonompaan. Itse esimerkiksi juuri tarvitsimme perheen kasvaessa isomman kämpän, ja koska haluamm asua Helsingin parhaassa ytimessä, niin miljoonan verranhan se perheasunto maksoi. Ehkä huono ajoitus, ehkä ei, mutta tässä oli muut ajurit takana. Lasta ei saa takaisin mistä tuli, eikä vuokraspekulointi ja edestakas muuttaminen maksa vaivaa.

Rahat tuohon muuten löytyi yritystoiminnan ansiosta, ja siinähän on sellainen hyvä puoli, että kaikissa markkinoissa voi onnistua (tai epäonnistua) isosti. Muille rahanahneille suosittelen kokeilemaan, siellä länkyttäjät ja tekijät erotellaan. Jollain oman kämpän arvonnousuilla ei ikinä pääse lähellekään sitä, mitä ihan kohtuullisestikin onnistuneella yritystoiminnalla. Varsinkin, jos tekee yrityksestä myyntikelpoisen (eli etenkin riippumattoman yrittäjästä itsestään).

Vierailija
490/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntolainaa ei ole pakko ottaa,asuntolainen summan voi itse päättää, takaisinmaksuajan voi itse päättää... Joten miksi te valitatte koroista kun se on 100%:sesti teidän itse aiheuttama tilanne?

Voit ottaa asuntolainaa 50 000e sen 300 000e sijaan ja voit maksaa sen asuntolainan takaisin 5 vuodessa sen 30 vuoden sijaan joten mikä ongelma? 

Lähde sinä jo jankkaamasta noita yksinkertaisuuksiasi! On vaikka kuinka moni täällä jo selventänyt että asioista saa keskustella ja harmistua, sitä samaa sisältöä on koko palsta pullollaan, aiheet vaan vaihtuu, eikä se tarkoita että mitään neuvoja tai pätemisiä täällä kukaan kaipaa. Jos et muuta osaa niin ehkä itse olet nyt väärässä paikassa jankkauksinesi noista ns. ongelmista!

Vierailija
491/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tässä on tavoitteena se, että kansan olot kurjistetaan äärimmilleen ja samaan aikaan pieni eliitti kerää rahat itselleen, niin kannattaa katsoa, mitä historiassa on tapahtunut näissä tilanteissa. Kun kansalla on tarpeeksi nälkä, se lähtee mellakoimaan kaduille, ja sitten ei ole enää kivaa kellään. 

Vitut lähde ainakaan suomessa.

Vierailija
492/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on myös ottanut maltillisen lainan, eikä koskaan ole elänyt rillutellen, ja nyt hekin kärsivät. Ei jokainen jota koskee hintojen/korkojen raju nousu ole mitään lainarahalla eläviä taivaanrannanmaalareita. Mutta ymmärrän että näitä kommentteja kirjoittelevatkin koko elämänsä pikkuyksiössä kituutelleet jotka eivät uskalla tehdä mitään. Nyt on hyvä hetki paistatella omissa kateuden tunteissaan, kohta kaikki kääntyy taas paremmaksi, mutta pelkääjä pelkää edelleen yksiössään ja kadehtii, ja odottaa seuraavaa taantumaa kieli pitkällä jotta "pääsee taas sanomaan".

Eikö se ole ihan reilua että mitä enemmän velkaa ottaa ja mitä hitaammin sitä maksaa takaisin pankille niin sitä enemmän joutuu makselemaan korkoja? Jos on ottanut maltillisesti lainaa niin korkojen nousu ei heidän elämäänsä oikeastaan vaikuta millään tapaa, jos taas korkojen nousu vaikuttaa elämään niin silloin täytyy jo miettiä että onko ottanut liian paljon lainaa maksukykyyn nähden.

Minun mielestä tämä sinun kommentti kiteyttää hyvin nykyajan ongelman ja se ongelma on että velkarahalla pitää saada kaikki koska eihän nyt kukaan yksiössä halua asua tai eihän kukaan nyt halvalla autolla halua ajaa, velanottajilla vaan unohtuu aina se että velkaraha on aina kalliimpaa ja että mitä pidempään sitä velkataakkaa itsellään pitelee niin sitä enemmän niitä korkoja makselee. Velkaraha vie ihmisiltä ostovoiman.

Itselläni on asuntolainaa kaksioon ja noin 5 vuoden päästä olen velaton ellei mitään järisyttävää tapahdu, noin 15 vuotta menee siihen että tämän asunnon maksoin itselleni ja muita velkoja en koskaan ole ottanutkaan koska velkaraha on aina kalliimpaa, sitten kun asuntolainan olen kuitannut niin sitten minulla on entistä enemmän varaa ostella asioita ilman velkaa.

Väitän että suurin syy ihmisten rahapulaan ja köyhyyteen on nimenomaan velat.

Kun laittaa kalliita autoja osamaksulla, kesämökit lainalla, vesiskootterit yms osamaksulla niin tietäähän se mihin ne rahat menee. Kun kaverilla on niin pitää olla itselläkin, hyvä sitten naisille näytellä vehkeitänsä.

Vierailija
493/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen BKT laski vuositasolla viime vuodesta. Kaikki menee kohonneisiin kuluihin ja ylikin eli yksityiskulutus sakkaa -> uusia työpaikkoja ei synny ja vanhoja loppuu kuten esim. norjalainen ODA tänään ilmoitti. Tämä etenee hitaasti mutta varmasti kohti matalampaa elintasoa. Ruotsissa talous kasvoi taas viimeisen kahden vuoden aikana erinomaisesti. Tätä tämä nyt on.

Ruotsi ei laittanut korona-lockdowneja yms. vaikka WEF agendaa noudatettiinkin muuten useimmissa maissa kuten Suomessa... se oli aloitus köyhdyttämiselle... sen jälkeen on toteltu kaikkia WEF agendoja täsmälleen samalla kaavalla kuin muutkin maat... tavalliset ihmiset eivät tule omistamaan mitään... ja superrikkaiden joukko on kasvanut maailmassa...

Vierailija
494/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te pölkkypäät ole tajunneet sitä että mitä nopeammin sen velkanne maksatte takaisin niin sitä vähemmän korkoja makselette? :D Jos ette pysty maksamaan velkaa pois suunniteltua nopeammin niin onkohan sitten teillä liian iso velka tuloihinne nähden? 

Mä päätin että en paljoa korkoja maksele pankille joten siksi mä maksoin mun asuntolainan äkkiä pois alta, olen nyt 36 vuotias mieshenkilö ja mulla on velaton asunto. 150 000e asuntolainan maksoin takasin 10 vuodessa enkä mä ole edes rikas, laitoin melkein kaikki ylityörahat ja lomarahat  lainan lyhennykseen sekä en kattelen niitä hintoja kaupoissa mitä ostelen. Muita velkoja en ole koskaan ottanutkaan enkä aikomusta ole ottaa koska velkaraha on aina kalliimpaa kuin oma raha. 

Mä olen jopa surullinen siitä kuinka surkeasti ihmiset osaavat hoitaa raha asiansa, he luulevat vissii että velkaraha on vaan rahaa mitä saa pankista eikä se muuta omaa taloustilannetta mitenkää? :D 

M36

Vierailija
495/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta ap Mikkeliin, täällä on edullista asua ja etätyöt onnistuu hyvin 😊👍

Vierailija
496/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun alempaan keskiluokkaan, asun yksin ja olen lapseton. Asuntolainaa on jäljellä 40 000e ja korko nousi 50e/kk, yhtiövastike nousi 20e/kk ja sitten tietenkin kaikki muu on kallistunut.

Palkkaa saan nettona 2100e/kk, ennen sain säästöön kuukaudessa 500-600 euroa mutta nyt joku 500e tekee tiukkaa mutta talouteni ei kaatunut tähän.

En oikein missään käy mikä maksaa ja alkoholia en käytä. Tarkoitus olisi maksaa asuntolaina mahdollisimman pian pois ja muuta velkaa ei ole, auto on noin 2000e arvoinen jonka ostin omalla rahalla.

M32

Sinä olet tehnyt hyviä elämänvalintoja. Katsokaas nyt kaikki, ei se tuon vaikeampaa ole!

Kiitos, ei mulla kyllä ollut tarkoitus kerskua jos jotkut niin luulee. Korkokattoa en myöskään ottanut velkaani koska otin asuntolainaa vain noin 80 000e.

Mulla on säästössä ja sijoituksissa rahaa noin 10 000e.

Mun neuvo ihmisille on että jos haluat ettei rahasta ole tiukkaa niin lopeta baareissa,ravintoloissa yms käynti ja matkustele tosi harvoin sekä älkää ottako paljoa velkaa.

M32

Itse tykkään kuitenkin elää!

En käsitä, että jollain on rahaa, mutta ei käy missään eikä tee mitään!

No eipä ole rahasta tiukkaa ei, siellä ne lämmittää tilillä!

Miten tämä yhteiskunta pyörisi edes näin, jos kaikki vetäisivät hanat kiinni? Siis nekin, joilla on rahaa mitä tuhlata!

Vierailija
497/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelen 35 v vanhoilla stereoilla cd-levyjä ja C-kasetteja. ja 20v vanhoilla toisilla stereoilla cd:tä ja md:tä. Myös radiota useasta eri välineestä. En kuuntele digitaalista musiikkia.

Ai, sinulla on niitä vähän harvinaisempia analogisia CD- ja MD-levyjä?

Vierailija
498/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä virhe on se pääkaupunkiseudulla asuminen. Asun samankokoisen perheen kanssa omakotitalossa Pohjois-Savossa ja palkkakin on suunnilleen samaa kuin ap:llä. Kuitenkin asumisessa on iso ero. Meillä on omakotitalo, joka maksoi alle 250 000 euroa ja siitä kaikki lainanhoitokulut, myös kohonnut lyhennys on alle 600 euroa.

Virhe. Vai niin. Asu sinä ihan rauhassa Savossa, se on sun kotipaikka, helsinkiläiselle Helsinki on koti eikä mikään virhe. Olen syntyperäinen helsinkiläinen ja hyväksyn sen, että asiat maksaa sen mitä maksaa. Olen kuullut sellaisen sanonnankin, että kuka sitä nyt kodistaan lähtisi.

Vierailija
499/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sen nyt ottaa. Ollaan tässä nollakorkojen aikana maksettu 500 000 euron asuntolaina pois tinkien ehkä vähän jostain hummailuista. Kateudesta en piehtaroi, vaan oikeastaan vähän hymähtelen niille talousneroille, jotka hehkuttivat nollakorkojen ihanuutta ja sitä, ettei velkoja nollakoron aikana kannata mitenkään maksaa, koska "ilmaista" rahaa ja velkaa velkaa tsatsataa. No, ilmaista ja ilmaista. Nyt kun osakkeet on pohjilla, asunnot on pohjilla, niin minähän sijoitain kestävästi. Asun mukavasti ja edullisesti lähes kuluttomassa asunnossa. Ei minua tämä turbulenssi keikuta, mutta niitä keikuttaa, joilla on se velkapääoma syöty jo moneen kertaan leveään elämään ja jätetty velat maksamatta.

Ei pörssi missään pohjilla ole.  Tuohon 2021 jälkimmäisen puoliskon piikkiin tuli pieni korjausliike mutta nyt ainakin omat ETF:t ovat olleet hienoisessa kasvussa jo hyvän tovin ja pyörivät jossain tuolla 2021 alun paikkeilla. 

Nollakorkojen ihanuuksista toitottajien ongelma monilla taisi olla se että vaikka puhuivat kaikenlaista niin sittenkin pistivät sen korkohyödyn lähinnä kulutukseen eivätkä sijoittamiseen. Tasaisesti ja liikaa juhlimatta sijoittaneet ovat tehneet ihan hyvää tiliä eikä heillä hirveästi mitään syytä rutinaan olekaan.

Oma tilanne on ainakin se että vielä saa korot noustakin ennen kuin on järkeä miettiä lainojen ylimääräisiä lyhennyksiä.

Eikö yleensä pörssiin sijoittajat sano, että kulut minimiin, koska ne syö tuottoja. Silloin puhutaan esim. ETF:ien kohdalla usein 0,2 - 1% välillä olevista kuluista, joita sen hallinnointi maksaa. Miksi silloin 1% kulu ajatellaan olevan paljon, mutta nyt asuntolainan kohdalla 4% korko ei olekaan mitään toimenpiteitä aiheuttavaa?

Vierailija
500/849 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä kuinka paljon te makselette korkoja asuntolainastanne, sen takia asuntolaina kannattaa maksaa pois mahdollisimman pian.

Yli 15 vuoden maksuaika asuntolainalle on tyhmyyttä ja siinä menettää kymmeniä tuhansia euroja rahaa.

Me ostettiin meidän ensimmäinen yhteinen asunto vuonna 2000 ja silloin ei edes saanut pidempää lainaa kuin 15 vuodeksi (tai ehkä ei vaan tajuttu kysyä muista pankeista). Omaa rahaa piti olla 30%. Nuo oli ne reunaehdot, mitkä rajoitti sen lainan määrää ja asunto ostettiin sitten sen mukaan, mihin se raha riitti.

Kyllä ne pidemmät laina-ajat ja alemmat korot ovat pitkälti valuneet sinne asuntojen hintoihin eikä se asunnon osto välttämättä ole ollut sen helpomaa kuin 2000-luvun alussakaan. 

Kaikkialla muualla suomessa asuntojen hinnat tippuu paitsi turku,tampere,oulu ja pääkaupunkiseudulla. Eli ei ne alhaiset korot asuntojen hintoihin ole valunut. 2010-2020 korot oli lähes nollissa eli silloin jos asunnon osti ja maksoi sen 10 vuodessa pois niin asunnon sai todella halvalla.

Minun mielipide on se että asuntolainan takaisinmaksuajaksi pitäisi määrätä maksimiksi tuo 15 vuotta muuten lainan ottaja maksaa hirmuisesti korkokuluja pankille. 

Vieläkös muuten Ruotsissa on trendi ettei asuntolainaa edes välttämättä makseta takaisin, laina-ajat vuosikymmeniä?