Siis Kelan laskurin mukaan jos työssä käyvä mies muuttaisi meille, asumistuki melkein loppuisi
Nyt saan täyden asumistuen. Silloin saisi noin 40e.
Miehen palkka ei kuitenkaan mitenkään voisi elättää minua (opiskelija) ja miehen tulisi palkallaan elättää myös lapseni, joka ei ole hänen?
Olisi siis kannattavinta, että mies vuokraisi halvan yksiön ja pitäisi kirjat siellä, vaikka olisi meillä enimmän ajan.
Todella ihmeellinen tää nykyinen systeemi.
Kommentit (410)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkos se muuten petos tai törkeä petos, jos kikkailee niin kuten jotkut, että muuttaa vain kirjat muualle, mutta asuu edelleen oikeasti yhdessä ja nostaa tukia? Itse en kyllä uskaltaisi.
on petos ja jos joku tietää jonkun sellaista tekevän, niin on velvollinen ilmoittamaan siitä kelalle
Ja mitä luulet siitä seuraavan?
Kela lähettää selvityspyynnön, ja asunnossa virallisesti kirjoilla oleva ilmoittaa, ettei asunnossa asu muita kuin ne, jotka siinä väestörekisterin mukaan asuvat. Ja siinä se.
Mitä tulee tuollaisten kailottamiseenei kai kukaan usko, että joku itse tuollaisia kertoilisi, vaikka sinänsä ei laitonta olekaan jos omat asunnot.
Sen sijaan joku voi valehdella jonkun kertovan noin tai luo vaikka jonkun feikkiprofiilin johonkin someen. No, jos vähän raksuttaa, niin muut tajuaa että feikkiä. Mikä sen kivempaa kun joku luulee lukevansa jonkun kirjoituksia. Jotain noloa mukamas tai haitallista itsensä kannalta. Tyhmät uskoo, fiksut ei ja sopulit seuraa ja supisee keskenään. Kertoo poliisille. No siitä vaan. Poliisit tulee varmaan pullakahville kuulustelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki uudet puolisot eivät suostu osallistumaan lasten kuluihin. Sitten ollaan pulassa. Monella miehellä on periaate ettei vieraan kakaraa elätetä.Näin kasvoin itse ja köyhää oli. Isäpuoli ja äiti saivat yhteisen lapsen joka sitten sai kaiken haluamansa.
Miksei isäsi osallisunut sinun elättämiseen?
Narkkasi kunnes kuoli. Elarit oli minimit Kelan kautta. Äitini kävi töissä koko elämänsä samoin isäpuoli vakitöissä aina. Silti myös minun saamani puoliorvon eläke meni Äitini tilille siihen asti kun sitä sai eli 21 vuotias olin silloin. Jaoin mainoslehtiä isolla omakotialueella 14 vuotiaasta asti jotta sain vähän rahaa...ekan kerran kävin elokuvissa 14 vuotiaana, olen syntynyt 80 luvulla pk seudulla. Nuo kokemukset ovat syy miksi en ikinä muuttaisi yhteen miehen kanssa ja alistaisi lapsiani isäpuolen vallan alle. Enkä ymmärrä kuka näin tekee??? miksei voi asua omassa asunnossa ja,seurustella, mutta yhteen kun lapset ovat aikuisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkos se muuten petos tai törkeä petos, jos kikkailee niin kuten jotkut, että muuttaa vain kirjat muualle, mutta asuu edelleen oikeasti yhdessä ja nostaa tukia? Itse en kyllä uskaltaisi.
on petos ja jos joku tietää jonkun sellaista tekevän, niin on velvollinen ilmoittamaan siitä kelalle
Kela lähettää selvityspyynnön, ja asunnossa virallisesti kirjoilla oleva ilmoittaa, ettei asunnossa asu muita kuin ne, jotka siinä väestörekisterin mukaan asuvat. Ja siinä se.
Voi kuule, Kela perii sulta takaisin väärin maksetut tuet korkoineen ja saat tuomion kaupan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkin opiskelijalle, mutta myös meille pienituloisimmille eläkeläisille mahdoton ja ihmisoikeussopimusten vastainen tilanne, että parisuhteeseen ei ole varaa.
Opiskelija joutuu elättämään itsensä opintolainalla, mikä on myös kohtuutonta, kun ei takuita työllistymisestä ole. Kun kouluttautumaan lähtee, ei ole varmaa, onko sitä ammattialaa enää olemassakaan valmistuessa.
Köyhimmät eläkeläiset taas ovat lähinnä työkyvyttömyyseläkeläisiä eli sairastuneet tai vammautuneet tai syntyneet invalideina. Vastoin eräiden väitteitä tämä ei ole oma valinta vaan sattumaa.
Toki köyhimpien eläkeläisten miljoonapäisessä joukossa on myös hupeneva joukko iäkkäitä naisia, jotka kasvattivat lapsikatraansa ja huolehtivat todennäköisesti omaishoitajana miehistään kuolemaan saakka ja oma työeläke jäi kokonaan karttumatta.
kun olin opiskelija ja kumppanini työsskäyvä, me muutimme opiskelija-asuntoon. Sinne pääsimme, koska minä olin opiskelija. SIellä oli ilmainen sähkö, vesi ja netti. Sanoisin, että opiskelijallakin on varaa parisuhteeseen. ei tietenkään voi missään keskustan kalleimmalla alueella asua, mutta pitää elää tilanteen mukaan. Talossamme oli myös lapsiperheitä, joissa toinen vanhempi oli töissä. vuokrat olivat myös alhaiset.
Ongelma onkin se, että kaikilla opiskelupaikkakunnilla ei ole riittävästi opsikelija-asuntoja.
jos osaa perustella oman asuntotarpeensa hyvin, niin saa aika helposti. (korona-aikana opiskelija-asuntja vuokrattiin muillekin kuin opsikelijoille, koska niitä oli niin plajon tyhjillään. Itse tiedän tuttavapiiristäni pari perhettä, jotka muuttivat opiskelija-asuntoon ihan koronan ansiosta) Ja opiskelija-asuntopaikkakunnillakin on käytössä jonokäytäntö. Eli heti vain jonoon, kun vähänkin vaikuttaa siltä, että voisi opiskelija-asunnon saada.
Sitten ette vain muuta yhteen ennen kuin sinä olet saanut opinnot valmiiksi ja siirtynyt työelämään? Miehen ei kannata vuokrata yksiötä itselleen, vaan mieluummin joku vielä yksiötäkin paljon halvempi huone jostain kimppakämpästä, jossa voi myös käydä halutessaan välillä ottamassa omaa aikaa jos teitä kyllästyttää toisten naamat. Tai sitten poste restante ja sulle käteen jotain korvausta asumisesta teillä.
Vierailija kirjoitti:
Sekin, että jos uusi puoliso muuttaa yh äidin luo asumaan niin lapsilisän yksinhuoltaja korotus loppuu. En ymmärrä millä ihmeen perusteella, eihän siitä uudesta puolisosta tule lapsen huoltajaa, eikä ole millään lailla velvollinen lapsen elatuksesta..
ihan se perustuu siihen, että uuden puolison oletetaan maksavan sitten oman osuutensa asumiskustannuksista, eli yh-äidin ja lapsensa asumiskulut vähenevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki uudet puolisot eivät suostu osallistumaan lasten kuluihin. Sitten ollaan pulassa. Monella miehellä on periaate ettei vieraan kakaraa elätetä.Näin kasvoin itse ja köyhää oli. Isäpuoli ja äiti saivat yhteisen lapsen joka sitten sai kaiken haluamansa.
Miksei isäsi osallisunut sinun elättämiseen?
Narkkasi kunnes kuoli. Elarit oli minimit Kelan kautta. Äitini kävi töissä koko elämänsä samoin isäpuoli vakitöissä aina. Silti myös minun saamani puoliorvon eläke meni Äitini tilille siihen asti kun sitä sai eli 21 vuotias olin silloin. Jaoin mainoslehtiä isolla omakotialueella 14 vuotiaasta asti jotta sain vähän rahaa...ekan kerran kävin elokuvissa 14 vuotiaana, olen syntynyt 80 luvulla pk seudulla. Nuo kokemukset ovat syy miksi en ikinä muuttaisi yhteen miehen kanssa ja alistaisi lapsiani isäpuolen vallan alle. Enkä ymmärrä kuka näin tekee??? miksei voi asua omassa asunnossa ja,seurustella, mutta yhteen kun lapset ovat aikuisia?
En kyllä äitinä ymmärrä ylipäätään seurustelua sellaisen miehen kanssa, joka kohtelisi jotenkin huonosti lasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, Kela perii sulta takaisin väärin maksetut tuet korkoineen ja saat tuomion kaupan päälle.
Ei Kela peri mitään takaisin pelkästään jonkun toisen henkilön ilmoituksen perusteella. Itse tein noin aikoinaan eksän kanssa - meillä on yhteisiä lapsiakin, mutta mies ei ollut asunnossa kirjoilla vaan poste restantessa. Kukaan ei olisi voinut käräyttää meitä, koska eihän kukaan tiennyt ensinnäkään a) että mies ei ollut asunnossa kirjoilla, b) että edes saimme kelasta mitään tukia.
Olen opiskelija, kahden lapsen viikko-viikko -vanhempi. Nykyinen kumppanini on myös opiskelija, tosin työssäkäyvä. On kirjoilla vanhemmillaan mutta viettää pääosin aikaansa luonani -> ei maksa vuokraa mihinkään suuntaan. Oikea yhteenmuutto tapahtuu sitten, kun molemmat ovat valmistuneet eikä tarvitse pelata Kelan kanssa ja ainut häviöni on n.130e yh-lisät. Jos lapseton kumppanini siirtäisi kirjansa luokseni, häviäisin tuon 130e plus ainakin parisataa asumistukea, nyt saan sitä 400e. Kumppani ei pysty (eikä ole velvoitettu!) maksamaan tähän talouteen 300+ euroa kuussa eli häviäisimme molemmat kohtuuttomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkin opiskelijalle, mutta myös meille pienituloisimmille eläkeläisille mahdoton ja ihmisoikeussopimusten vastainen tilanne, että parisuhteeseen ei ole varaa.
Opiskelija joutuu elättämään itsensä opintolainalla, mikä on myös kohtuutonta, kun ei takuita työllistymisestä ole. Kun kouluttautumaan lähtee, ei ole varmaa, onko sitä ammattialaa enää olemassakaan valmistuessa.
Köyhimmät eläkeläiset taas ovat lähinnä työkyvyttömyyseläkeläisiä eli sairastuneet tai vammautuneet tai syntyneet invalideina. Vastoin eräiden väitteitä tämä ei ole oma valinta vaan sattumaa.
Toki köyhimpien eläkeläisten miljoonapäisessä joukossa on myös hupeneva joukko iäkkäitä naisia, jotka kasvattivat lapsikatraansa ja huolehtivat todennäköisesti omaishoitajana miehistään kuolemaan saakka ja oma työeläke jäi kokonaan karttumatta.
kun olin opiskelija ja kumppanini työsskäyvä, me muutimme opiskelija-asuntoon. Sinne pääsimme, koska minä olin opiskelija. SIellä oli ilmainen sähkö, vesi ja netti. Sanoisin, että opiskelijallakin on varaa parisuhteeseen. ei tietenkään voi missään keskustan kalleimmalla alueella asua, mutta pitää elää tilanteen mukaan. Talossamme oli myös lapsiperheitä, joissa toinen vanhempi oli töissä. vuokrat olivat myös alhaiset.
Niin oliko tämä joskus 80-luvulla kun vuokrat oli kohtuullisia ja ruokaostokset sai parilla kymmenellä markalla ? Oletko tajunnut, että eläminen on muuttunut paljon kalliimmaksi tässä ihan viime aikoina. Ap
ihan 2000-luvulla. Ja edelleenkin opsikelija-asunnoissa on ilmainen sähkö, vesi, netti ja alhaiset vuokrat. Perusruoka ei ole hirveästi kallistunut sekään. Tietyt tuotteet, mutta ne voi korvata halvemmilla. Tajuatko sinä mitään talouskurista?
Aikoinaan yhdestä lapsesta kolme ihmistä sai työttömyysturvaan lapsikorotuksen:
minä (lapsen äiti), ex (lapsen isä) ja minun uusi puoliso. Ja kaikki hetkellisesti samaan aikaan.
Toki exän lapsikorotus meni Kelalle joka maksoi elatusmaksut, mutta silti...
VaahtoVasara kirjoitti:
Omituista porukkaa, kun kuvittelee, että olisi yhteiskunnan velvoite maksaa asuminen ja ilmeisesti eläminenkin.
Työnteko ei ole kutsumus vaan elämiskustannussuorite.
Niin on aika omituista. Yhteiskunnalta vaaditaan tukia kaikkeen mahdolliseen. Ruoka ja eläminen maksaa muka liikaa ja kaikki pitäisi saada mahdollisimman halvalla tai ilmaiseksi. Tuo luusereiden joukko näyttää olevan aika suuri ja joka asiasta naristaan. Suurin osa noista voisi mennä töihin ja vastata itse kuluistaan. Tämä yhteiskunta on rakennettu liian hyväksi. Hyvä että nyt tulee edes jonkinlainen muutos asioihin uuden hallituksen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiku poliisi kysyy miksi somessa olet kehuskellutmitä, en ole laittanut mitään. Selvittäkää te kuka on laittanut ja mitä. Ai identiteettivarkaus vielä. No selvittäkää ja vangitkaa ja vähän äkkiä ja korvaukset mulle, jos joku on varastanut identiteetin. Myös jonkinasteinen vakoilu 24h ei kai ihan sallittua?
Kelaan voi laittaa selvityspyyntöön vielä öiden lukumäärät ja seksikerrat, paitsi eikö lain mukaan tuo perustu lähinnä yhteiseen jääkaappiin, ei seksiin? No sitten selvitys eri ruuista, mikä kyllä tottakin monesti. Montakohan selvityspyyntöä Kela lähettää vuosittain? Uskon että tapauksia tuhansittain. Siis omat asunnot mutta tekemisissä toisten kanssa tavalla tai toisella.
Ottakaa nyt tehotutkintasn ne kämpät mihin tulee tukea ja jotka on vuokrattu eteenpäin. Wau mikä voitto. Ja jos kaupungin asunto niin hyi hyi. Ne on tarkoitettu lapsiperheiden asumiseen ja tuki on tarkoitettu asuntoon, jossa tuensaajat asuu lapsineen.
Vierailija kirjoitti:
??
Tietenkin jos perheessä on palkkaa saava henkilö hänen tulonsa vaikuttavat. Normaalit perheet kyllä maksavat itse vuokransa
Olisihan se kiva saada sekä tukea että palkaa.
Itseasiassa "normaaleilla perheillä" on nykyään vaikeuksia selviytyä juoksevista menoista, kiitos inflaation ja oikeistolaisen talous- ja tukipolitiikan.
Tähän ketjuun tiiviistyy alhaiset syntyvyyslukemat.
Sekä, miten poliitikot voi käytännössä esittää olevansa köyhän asialla, vaikka ovatkin asuntosijoittajien asialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiku poliisi kysyy miksi somessa olet kehuskellutmitä, en ole laittanut mitään. Selvittäkää te kuka on laittanut ja mitä. Ai identiteettivarkaus vielä. No selvittäkää ja vangitkaa ja vähän äkkiä ja korvaukset mulle, jos joku on varastanut identiteetin. Myös jonkinasteinen vakoilu 24h ei kai ihan sallittua?
Kelaan voi laittaa selvityspyyntöön vielä öiden lukumäärät ja seksikerrat, paitsi eikö lain mukaan tuo perustu lähinnä yhteiseen jääkaappiin, ei seksiin? No sitten selvitys eri ruuista, mikä kyllä tottakin monesti. Montakohan selvityspyyntöä Kela lähettää vuosittain? Uskon että tapauksia tuhansittain. Siis omat asunnot mutta tekemisissä toisten kanssa tavalla tai toisella.
Ottakaa nyt tehotutkintasn ne kämpät mihin tulee tukea ja jotka on vuokrattu eteenpäin. Wau mikä voitto. Ja jos kaupungin asunto niin hyi hyi. Ne on tarkoitettu lapsiperheiden asumiseen ja tuki on tarkoitettu asuntoon, jossa tuensaajat asuu lapsineen.
Tekstisi oli aika sekavaa, mutta ihan tuohon ekaan lauseeseen pakko kommentoida, että kuulostaa lähinnä joltain alaluokan wt-touhulta kailottaa somessa jotain Kela-asioitaan.
Tiedän pariskuntiakin jotka ovat eronneet avioliitosta, ihan vain jotta saavat enemmän tukia. Ja toisella postiosoite muualla.
VaahtoVasara kirjoitti:
Omituista porukkaa, kun kuvittelee, että olisi yhteiskunnan velvoite maksaa asuminen ja ilmeisesti eläminenkin.
Työnteko ei ole kutsumus vaan elämiskustannussuorite.
Ja opiskelemiset on ihan turhaa haihatusta, niinkö :D
Kuulehan setämies, on syynsä sille, miksi incel-oikeisto on olemassa. Yksi syy on se, että te ette tajua mistään mitään ja elelette katkerina yksiksenne yhteiskunnan tuilla.
Eikä teitä koulutettu mutta silti (oikeiston tahdosta) pienituloinen työtä tekevä nainen ristikseen ota, koska hänen elintasonsa romahtaisi. Eikä tule niitä vauvoja.
Miksi teidän pitää vilpillisesti huijata kelaa ja veronmsksajia ihan joka asiassa?