Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?

Vierailija
19.05.2023 |

Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.

Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.

Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?

Kommentit (449)

Vierailija
141/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau ap. Minä olen 58v ja erittäin hyvä käyttämään Office-sovelluksia. 90-luvun lopulla koulutin todella monia käyttämään silloisia wordia, exceliä ja powerpointia, jotka toki ovat paljon muuttuneet ja parantuneet noista ajoista. Sen jälkeen olen säännölllisesti käynyt parin tunnin kertauskurssin (joita ainakin minun työpaikallani järjestetään jatkuvasti), että pysyy taidot ajan tasalla kun uusia versiota tulee. 

Mutta huomaan kyllä, että on paljon työkavereita jotka ovat aika kädettömiä noiden kanssa ja yllättävän paljon alle 50 v henkilöitä. Toki myös vanhempia, mutta meillä ei ainakaan ole niin, että erityisesti vanhemmat työntekijät olisivat niitä kädettömiä, vaan aika tasaisesti löytyy eri ikäryhmistä heitä. 

Mutta siinä olen kanssasi samaa mieltä, että sellaisessa työssä, joissa pitää tuottaa dokumentaatiota, pitää jokaisen hankkia nuo taidot ja ylläpitää niitä. Ihan sen perus-Pirjonkin. Ja kunnon työnantaja ymmärtää noiden taitojen merkityksen ja järjestää koulutuksia. 

Vierailija
142/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun jo nyt kuollut äitini olisi suunniilleen eläessään nyt n. 70v.

Hänen työpaikalleen tuli aikoinaan tietokone yllättäen. Äiti ei tiennyt siitä mitään, mutta sihteerien kuului opetella sitä käyttämään.

Ei siinä auttanut kuin opetella.

Varmaan siksi minullekin ostettiin Commodore joululahjaksi kasarilla.

N DI 50v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla, 55-vuotiaalla, oli kasarilla lukiossa atk-niminen oppiaine. Samoin kun lähdin lukion jälkeen opiskelemaan keskiasteen oppilaitokseen, opintoihin sisältyi atk:ta. Työelämässä omakohtaisen kokemuksen mukaan tietokone tuli mukaan ysärin lopussa. Siitä on siis sellaiset 25 vuotta ja koko ajan minä ja monet, monet muut minun ikäiset ja minua vanhemmat ovat tietokonetta ja mitä erilaisimpia ohjelmia työssään käyttäneet. Useimmat meistä ovat myös työuran ohessa opiskelleet ja samoin kuin nuoremmat opiskelukaverimme, opinnoissa olemme tietokonetta käyttäneet. Olemme omaksuneet samat opit kuin meitä nuoremmat, itse olen omaksunut tietoa tohtorin tutkintoon saakka.

Samansuuntaisia kokemuksia täälläkin. Olen 55 ja lukiossa oli valinnaisena atk. En tosin ottanut sitä. Vuosina 1989-1991 opiskelin keskiasteen oppilaitoksessa ja siellä oli tietokoneen käytön opetusta (ladattiin käyttöjärjestelmä lerpulta terminaaliin tunnin aluksi!!! :-D) ja käytettiin yksinkertaista tekstinkäsittelyohjelmaa. Vuosina 1991-1995 opiskelin yliopistossa ja silloin ostin ensimmäisen oman koneeni (käytettynä), sitä käytin enimmäkseen tekstinkäsittelyyn. Työelämään siirryin 1995 ja ja siellä oli jo Windows-koneet kaikilla työntekijöillä. Sähköpostikin oli. 

Viimeiset parikymmentä vuotta olen ollut julkisen sektorin organisaatiossa jossa meitä on yhteensä noin 30 000, monessa eri maassa. Meillä on tavallisten Office-ohjelmien lisäksi jokapäiväisessä käytössä kymmenkunta ohjelmaa jotka on suunniteltu vain tuolle organisaatiolle talon sisällä, ja joita ei ole muualla. Niitä muokataan säännöllisesti ja tulee uudistettuja versioita. Lisäksi tulee uusia ohjelmia jotka pitää opetella alusta alkaen.

Vielä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia selvitä. Enemmänkin minä ole se joka neuvon muita, myös itseäni nuorempia. 

Vierailija
144/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi mennä pointti ohi näillä jotka tulivat ylistämään omia taitojaan ja takerruttiin nyt nimeen ja ikään.

Olen 26-vuotias ja jatkuvasti joudun neuvomaan työssäni yksinkertaisia koneen käyttöön liittyviä asioita 60-vuotiaille kollegoilleni. Olen itse tullut taloon 6 kk sitten ja nämä vanhemmat olleet talossa 25 vuotta. Kyllä se tuntuu hieman absurdilta, että joutuu kädestä pitäen näyttämään miten sähköposti lähetetään edelleen tai mikä on excel-kaava. Ja näitä on oikeasti tosi paljon!

Tuskin on sitten firman kannalta kovin tärkeä työtehtävä kyseessä, jos on voinut odottaa 25 vuotta.

Minä 50v olen koko yksikön tietojärjestelmäkoordinaattori ja vastaan muiden opetuksesta. 

Vierailija
145/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun jo nyt kuollut äitini olisi suunniilleen eläessään nyt n. 70v.

Hänen työpaikalleen tuli aikoinaan tietokone yllättäen. Äiti ei tiennyt siitä mitään, mutta sihteerien kuului opetella sitä käyttämään.

Ei siinä auttanut kuin opetella.

Varmaan siksi minullekin ostettiin Commodore joululahjaksi kasarilla.

N DI 50v

Niin muistan sen kiroilun, kun äiti paistoi jauhelihasta kastiketta ja valitti tietokoneista. Oikeasti tuo daami opetti myöhemmin muita tietokoneen käytöstä eräässä oppilaitoksessa.

Vierailija
146/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoriso yrittää jauhottaa vanhempaa porukkaa mutta kuten tavallista, pieleen menee, pahasti, ja jauhot pölähtää omalle naamalle xD

Vierailija
147/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 51 ja koko työurani ajan käyttänyt "ATK":ta, eli 90-luvun alkuvuosilta saakka. Opettanut siinä sivussa teitä nuorempia.

Vierailija
148/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muuten yksi osaaminen, jota nuoremmilla ei ole.

Osaan nimittäin kymmensormijärjestelmän. Siksi pystyn hoitamaan kirjoittamisen tietokoneella nuorempia nopeammin.

Vierailija
149/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisolaisten atk-taidot rajoittuu valitettavan usein someen, siis lähinnä kännykän käyttöön. 

Vierailija
150/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan nimittäin kymmensormijärjestelmän. Siksi pystyn hoitamaan kirjoittamisen tietokoneella nuorempia nopeammin.

Olin peruskoulussa ja kauppiksessa semmoisessa murrosvaiheessa jossa oli sekä konekirjoitusta että tekstinkäsittelyä tietokoneella, joten opin 10-sormijärjestelmän myös ihan kirjoituskoneella :) Kirjoituskonekin oli sähköinen, näyttöön kirjoitettiin, jossa sitä pystyi vielä editoimaan ennen enterin painallusta, jolloin kone nakutti tekstin paperille kuin konekivääri :D

Vierailija
151/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko sinullakin peruskoulun valinnaisaineena konekirjoitus? Se, mikä on täysin tarpeetonta, kun tulee tietokoneet 🤣🤣🤣

Tosin on sitä kymmensormijärjestelmää opetettu aina joskus koulussakin. Yksi lapsistani opetteli sitä varmaan yhtenä vuonna alakoulussa ja toisella sitä kuului lukion kurssiin.

Vierailija
152/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

26v työkaveri osaa Teamsista valita taustakuvan, jolla saa kanan istumaan päähänsä, mutta hän ei osaa käyttää excelin makroja. Tunnustan, ei huvita etsiä hassunhauskaa taustakuvaa, joten olen täysin tietoyhteiskuntataidoton. Vaikka sen excelin saankin toimimaan niin, että osaa hakea tietoja monesta eri tiedostosta ja yhdistellä niitä ja jopa hälyttää poikkeamista.

Vierailija
153/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on 55 eikä ymmärrä tietokoneista mitään. Eikä edes halua ymmärtää. Osaa selata nettiä ja maksaa laskuja muttei muuta eikä halua. Itse puolestaan just opettelin ihan nollasta Figman kun ennen käytin XDtä. Ei mitään ongelmia. Joten joo, meitä on tässä ikäryhmässä monenlaisia.

Vierailija
154/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

~75v vanhempani osaavat. Jo haudatut ~90v sukulaiseni osasivat ennen muistisairautta.

En kyllä millään keksi mikä apukoululainen ap:n esimerkin henkilö on.

Vierailija
155/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että vanhempi työntekijä on jo opetellut ties kuinka monta tietokoneohjelmaa 80-luvulta asti ja hänellä on kovalevy täynnä niin, ettei sinne enää mahdu uusia ohjelmia.

Tiedän, että tämä kommentti saa alapeukkuja, mutta totuus on, että jotkut meistä hidastuvat iän myötä ja uuden oppiminen vaikeutuu.

Vanha aiemmin hankittu ammattitaito voi kuitenkin säilyä pitkään. Siksi henkilö voi vielä sopia asiakaspalveluun ja hänellä voi olla nuorta laajempi substanssin osaaminen.

Vierailija
156/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko sinullakin peruskoulun valinnaisaineena konekirjoitus? Se, mikä on täysin tarpeetonta, kun tulee tietokoneet 🤣🤣🤣

Tosin on sitä kymmensormijärjestelmää opetettu aina joskus koulussakin. Yksi lapsistani opetteli sitä varmaan yhtenä vuonna alakoulussa ja toisella sitä kuului lukion kurssiin.

Kyllä juurikin noin. Nyt jälkeenpäin asia tuntuu hassulta, mutta juuri tuosta taidosta on ollut suunnattomasti hyötyä. Osaan kirjoittaa katsomatta näppistä. Esim asiakastapaamisissa pystyn katsomaan asiakasta ja kuuntelemaan häntä, kun samaan aikaan kirjoitan.

Vierailija
157/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Olen ammatiltani merkonomi! vaikka en ole tehnyt tätä työtä päivääkään MAKSAN LASKUNI ..

TIETOKONEELLA JOPA OLEN:

Maksanut Nokian 4,2 Android puhelimellani laskut kun kirjasto ja työpaikkani oli Suljettu silloin kun Covid19 oli pahimillaan ja minulla kun ei ole läppäriä vaan kännykkä jossa on netti yhteys ..

Jopa on worldin ohjelma myös on laturin johto nykyaikainen että saan sen johdon avulla tulostettua ne paperille..

🖥🖨🖱👨💻🧠

Vierailija
158/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sirkka-Liisat on pääsääntöisesti jo 75 + eivätkä ole enää töissä. Varastoissa varsinkaan.

50v nimiä on Sari, Minna, Anne, Jaana, Kirsi yms.

Vähän hei tarkkuutta nyt näihin provoihin.

Sitä paitsi, me 60-70 -luvuilla syntyneet opiskeltiin atk:ta jo 80-90-lukujen vaihteessa.

Vierailija
159/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

~75v vanhempani osaavat. Jo haudatut ~90v sukulaiseni osasivat ennen muistisairautta.

En kyllä millään keksi mikä apukoululainen ap:n esimerkin henkilö on.

84-vuotiaana kuollut sukulaiseni ei osannut. Toinen sukulainen osasi, kunnes sai vahvat syöpälääkkeet. Viime vuosinaan hän tarvitsi apua tietokoneen ja kännykän käytössä ja kuoli 76-vuotiaana.

Tasan ei käy onnen lahjat.

Vierailija
160/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisikymppisethän on paljon kätevämpiä tietokoneiden kanssa kuin nuoret. Ovat käyttäneet niitä niin kauan. Pääosin siis. Toki poikkeuksia löytyy. Eikä nimet ole Sirkka-Liisoja. Sirkat ja Riitat on reippaasti eläkkeellä. Viisikymppiset on Mareja, Taruja, Minnoja ja Sareja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi