Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?

Vierailija
19.05.2023 |

Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.

Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.

Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?

Kommentit (449)

Vierailija
161/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina töissä tuli joku ohjelman päivitys tai uusi portaali.

Pakkohan ne oli opetella aina, että pystyi työt hoitamaan. Mun tutkinto on 2000 alusta, mutta osaaminen ei.

Vierailija
162/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi. Ikää 57, nainen, ja teen vaativaa työtä johon käytän eri (tietokone)ohjelmia.

Tämän lisäksi kaikki muut perusohjelmat tiedonsiirtoa tms varten sekä verkon yli käytettävät jne.

Ja siksi saan parempaa liksaa, että olen tehnyt tätä duunia jo yli 30 vuotta, olen jatkuvasti tekemisissä eri sidosryhmien kanssa - sekä omaan oman alani todella laajan tietotaidon.

Mistä ihmeestä nämä jangsterit on saaneet päähänsä että yli viiskybäset ei osaisi? Tai että ei oppisi uutta? Itse opin lähes joka päivä jotain uutta, tai ainakin sovellan vanhaa uudella tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorisolaisten atk-taidot rajoittuu valitettavan usein someen, siis lähinnä kännykän käyttöön. 

Tämä itseänikin jaksaa ällistyttää, kuinka heikot nuo hyötytaidot nuorilla on. 

Toinen ärsyttävä asia on, että heikosti tietokoneita käyttävät luulevat ohjelmistojen olevan jotain spesiaalia tietoa. "Kun meillä on tämä joppepetteri-ohjelmisto, niin onko siitä jotain kokemusta?" Sitten mietitään tosissaan, että se heidän yksinkertainen käyttöliittymänsä olisi jotain kovin mystistä käyttää ihmiselle, joka on käyttänyt lukemattomia eri ohjelmistoja elämässään. Tekisi mieli sanoa, että näytä tänne. Mä opin 10 minuutissa tärkeimmät jutut ja kahdessa päivässä kaiken. Kertoo vaan, että ne kysyjät on itse toistaitoisia ja kuvittelevat, että jokainen ohjelmisto olisi joku irrallinen saareke ohjelmistojen maailmassa. 

Vierailija
164/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan ne oli opetella aina, että pystyi työt hoitamaan. Mun tutkinto on 2000 alusta, mutta osaaminen ei.

Olen jopa liikkunut jossain helvetin alustallalla itse luomallani avatarilla.

Vierailija
165/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vastaus it-taitoihin, että ne on tavalliset on hyvä. Se tarkoittaa, että osaa. Jos haet jotain IT-ammattilaista, niin silloinkysymys on paikallaan.

Vierailija
166/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat syntyneet 60-luvun puolivälissä ja kouluttautuneet ammattikoulutasoisesti. En tiedä ovatko käyttäneet perus- tai ammattikoulussa 80-luvun alussa tietokoneita, mutta ei ainakaan merkittävästi töissään. Eli ei myöskään koulutustarvetta ole ollut. Vapaa-ajalla ovat tehneet netissä vain tavallista laskujen maksua verkkopankissa ja uutisten selailua. Tietokoneita enemmän kiinnosti ulkoilu ja telkkari. Minä ja veljeni autettiin tietokoneisiin liittyvissä ongelmissa, niin ongelmien selvittelytaitoja ei ole kertynyt.

Ovat varmasti enemmän poikkeuksia kuin sääntöjä ikäluokassaan, mutta kyllä heitäkin löytyy viisikymppisistä.  Tiedän kyllä muitakin. Kollegat ovat samaa ikäluokkaa, mutta korkeakoulutettuja ja heilläkin vaikeuksia oppia käyttämään uusia ohjelmistoja. Samoin monilla on englanninkielen taito päässyt kouluajoista ruostumaan, jos sille ei ole ollut käyttöä muutamia ulkomaanreissuja lukuun ottamatta. Myönnän itsekin kadottaneeni suuren osan ruotsin osaamisestani, vaikka olen vasta kolmekymppinen, kun sille ei ole ollut käyttöä.

Vierailija
167/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä on varmaan ihan töistä kiinni. Jos teet ns. tietotyötä, niin pakko on hallita ohjelmat ja kieliä. Jos taas muuta työtä, jossa ei noita niin tarvita, niin sitten ei juuri tarvitse osata, olit sitten minkä ikäinen tahansa. Koko homma on enemmän kiinnostuksesta kuin iästä kiinni.

Vierailija
168/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas palstalla taas mummot vahdissa itkemässä miten paljon fiksumpia he ovat kuin kaikki muut. Hajaantukaa, työelämässä ei voi olla tyyppejä, joiden osaaminen on vanhentunut. 

Aika harva 1973 syntynyt on vielä mummo. Meidän lapset on vasta lukioista/ ammattikouluista päässeitä. 

Seuraavaksi ne menee armeijaan/opiskelemaan, hankkivat työpaikat ja parisuhteen ja vasta sitten tekevät meistä mummeja ja pappoja. Odota vielä kymmenen-viistoista vuotta ja kutsu sitten vasta mummoksi.

t: IT-asiantuntija/nainen/1973

Vierailija
169/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

Ap:n esimerkikssä näkyy selvästi, että puhutaan työstä, jossa on matalkoulutus. Olen itse korkeastikouluteutettu 44- vuotias ja aloin käyttää tietokoneita vasta opiskeluaikanani eli 50- vuotiaat ovat pääseet työelämään vielä ilman, että kouluissa ole koneet ja jos niihin ei ole sittemmin ollut intoa tutustua, niin eipä ne taidotkaan ole kehittyneet. 

Luonnollisesti suurin osa ihmisistä nyt haluaa pysyä kehityksen vauhdissa ja tietotyötä tekeville perus-IT - taidot nyt on itsestään selvyys, mutta uskon kyllä, että ap:n kuvailema tilanne on mahdollinen. 

Missä perähikiällä olet koulun käynyt? Itse olen käynyt yläasteen 80-luvulla ja kyllä silloin jo oli atk-luokat.

Niin, ja näissä ATK- luokkien olemassa olo tarkoitti sitä, että jokainen peruspirjo oppi 2020- luvun työelämävalmiudet? 

Kyllä kulle mullakin oli koulussa vapaaheoisena yläasteella ATK. Niillä dos- ohjelmataidoista en hyötynyt mitään. Yritä ymmärtää, että se peruspirjo kävi koulun 6 -7 keskiarvolla eikä todennäköisesti puhu esim. ruotsia, vaikka käytti siihen enemmän aikaa kun siihen atk- luokkaan kurkkimiseen. 

Jos olet mennyt tuon jälkeen raksalle töihin, niin todennäköisesti sun taidot on nuo. Tietenkin hoidat pankkijutut verkossa ja sun kännykässä on pysäköintiappi.

Pirjo taas on tehnyt töitä jossain teollisuusfirmassa oppien koko ajan uusia juttuja ja käyttöjärjestelmiä.

Vierailija
170/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kiinni iästä. Olen yli 60 ja osaan kyllä käyttää tietokonetta erittäin hyvin, koska se on kuulunut työhöni vuosikymmeniä.[/quot

Elikkä olet kassalla töissä.

Olen ammatiltani suunnittelija. Ehkä osaat siitä jotakin päätellä, ehkä et...

Vierailija
171/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

Ap:n esimerkikssä näkyy selvästi, että puhutaan työstä, jossa on matalkoulutus. Olen itse korkeastikouluteutettu 44- vuotias ja aloin käyttää tietokoneita vasta opiskeluaikanani eli 50- vuotiaat ovat pääseet työelämään vielä ilman, että kouluissa ole koneet ja jos niihin ei ole sittemmin ollut intoa tutustua, niin eipä ne taidotkaan ole kehittyneet. 

Luonnollisesti suurin osa ihmisistä nyt haluaa pysyä kehityksen vauhdissa ja tietotyötä tekeville perus-IT - taidot nyt on itsestään selvyys, mutta uskon kyllä, että ap:n kuvailema tilanne on mahdollinen. 

Älä puhu shaibaa. Olen yli 60, tietokoneita olen käyttänyt jo ennen kuin internetti tuli kaikkien ulottuville. Ja todennäköisesti ennen kun sinä pääsit vaipoista.

Vierailija
172/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko vähän tyhmä? Tämän päivän 50-vuotias todellakin osaa käyttää tietokonetta. Paremmin kuin moni 20 v.

Kyllä ja juurikin työtehtäviin.

Vierailija
173/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas palstalla taas mummot vahdissa itkemässä miten paljon fiksumpia he ovat kuin kaikki muut. Hajaantukaa, työelämässä ei voi olla tyyppejä, joiden osaaminen on vanhentunut. 

Aika harva 1973 syntynyt on vielä mummo. Meidän lapset on vasta lukioista/ ammattikouluista päässeitä. 

Seuraavaksi ne menee armeijaan/opiskelemaan, hankkivat työpaikat ja parisuhteen ja vasta sitten tekevät meistä mummeja ja pappoja. Odota vielä kymmenen-viistoista vuotta ja kutsu sitten vasta mummoksi.

t: IT-asiantuntija/nainen/1973

Minä olen 50 ja ala-asteikäisen äiti. Mummovuosiin ainakin toivottavasti vielä matkaa.

Vierailija
174/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän mun ikaluokalla ( s 1965 ) atk ollut yhtään mitään 80- luvulla... commodore 64...hienoo.   Eka kunnon järjestelmä mihin törmäsin oli Finnairin  Finnres2 .. sillä sitten töitä, kunnes tuli Amadeus 1992 ( ja Galileo amerikkaan ). Lähdin sen kouluttajaksi systeemin alkuvuosina. Amad edelleen täällä ; hyvä ammattilaisjärjestelmä ja huimasti kehittyneenä. Nyt taas uutta lentovarauksiin, kuten NDC jakelukanava.  Täytyy yrittää pysyä taas kelkassa näin 57 v  nä.      

Vierailija
175/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Monet nykyiset 50-vuotiaat ovat käyneet aikoinaan perusteelliset ATK-kurssit ja notkuneet netissä Windows95:n ajoista lähtien, jolloin Netscape Navigator selain, Altavista hakukone ja tekstipohjaiset uutisryhmät (newsgroups) olivat suosittuja. Kun on saanut ne perusvalmiudet tietokoneiden suhteen, niin osaa käyttää rekisterinpuhdistusohjelmia ja muita Windowsin virittelyohjelmia sekä tekstinkäsittelyä, kuvankäsittelyä, taulukkolaskentaan ja erilaisia tietokantaohjelmia. Pöytätietokone tai kannettava tietokone on huomattavasti monipuolisempi väline kuin pelkkä kännykän räplääminen, ja niihin voi kotioloissakin riittää erilaisia lisälaitteita kuten tulostin-skannerin ja erillisen web-kameran.

Vierailija
176/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä erilaiset tietokantaohjelmat ovat varsin samanlaisia ja tavallisesti riittää että opettelee niissä ne tärkeimmät perustoiminnot kuten miten tallentaa, lisätä ja muokata tietoja.

Vierailija
177/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä on varmaan ihan töistä kiinni. Jos teet ns. tietotyötä, niin pakko on hallita ohjelmat ja kieliä. Jos taas muuta työtä, jossa ei noita niin tarvita, niin sitten ei juuri tarvitse osata, olit sitten minkä ikäinen tahansa. Koko homma on enemmän kiinnostuksesta kuin iästä kiinni.

Tietokonetta voi onneksi käyttää sekä huviksi että hyödyksi aivan kuten englannin kieltä.

Vierailija
178/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kiinni iästä. Olen yli 60 ja osaan kyllä käyttää tietokonetta erittäin hyvin, koska se on kuulunut työhöni vuosikymmeniä.[/quot

Osaan päätellä, kun olen itsekin ollut suunnittelijana monessa eri paikassa. Olet ehkä työnsuunnittelija jossakin kunnan työpajalla ja suunnittelet lähinnä kuntoutettaville käsitöitä ja askartelua, tai koulutussuunnittelija eli HelleWi on ainoa ohjelma, jota työssäsi tarvitset? Tai olet metsätaloussuunnittelija, ja Sutigis on se, jota käytät päivittäin? Mutta ehkä kuvankäsittely ja monet muut ovat sinulle täysin vieraita.

Vierailija
179/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on muuten yksi osaaminen, jota nuoremmilla ei ole.

Osaan nimittäin kymmensormijärjestelmän. Siksi pystyn hoitamaan kirjoittamisen tietokoneella nuorempia nopeammin.

Oliko sinullakin peruskoulun valinnaisaineena konekirjoitus? Se, mikä on täysin tarpeetonta, kun tulee tietokoneet 🤣🤣🤣

Tosin on sitä kymmensormijärjestelmää opetettu aina joskus koulussakin. Yksi lapsistani opetteli sitä varmaan yhtenä vuonna alakoulussa ja toisella sitä kuului lukion kurssiin.

Itse asiassa se kymmensormijärjestelmän osaaminen on ollut erittäin hyvä juttu. Kirjoitan työkseni ja olis aika paha, jos joutuisin kahdella sormella kirjoittelemaan.  En tiedä, opetetaanko sitä enää. 

Vierailija
180/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan päätellä, kun olen itsekin ollut suunnittelijana monessa eri paikassa. Olet ehkä työnsuunnittelija jossakin kunnan työpajalla ja suunnittelet lähinnä kuntoutettaville käsitöitä ja askartelua, tai koulutussuunnittelija eli HelleWi on ainoa ohjelma, jota työssäsi tarvitset? Tai olet metsätaloussuunnittelija, ja Sutigis on se, jota käytät päivittäin? Mutta ehkä kuvankäsittely ja monet muut ovat sinulle täysin vieraita.

Ai osaat päätellä. No etpä osannut. Tosin hyviä taitoja nuokin ovat. Kerroit vain oman historiasi. Rauhoitu nyt, niin kerron. Tiedätkö, että tietokonella voi suunnitella myös ohjelmistoja ja muuta digitaalista sisältöä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän