Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?

Vierailija
19.05.2023 |

Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.

Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.

Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?

Kommentit (449)

Vierailija
61/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: viisikymppiset eivät ole sirkkaliisoja, vaan Minna, Tiina, Jussi tai Mikko. Toisekseen: viisikymppinen osaa käyttää tietokonetta ja sen ohjelmistoja, koska hän on kasvanut tietotekniikan kehittymisen kanssa yhtä aikaa.

Vierailija
62/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on qhite trash wt-duunissa ja luulee, että kokemuksensa on joku kattavakin.

White trash ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisi mennä pointti ohi näillä jotka tulivat ylistämään omia taitojaan ja takerruttiin nyt nimeen ja ikään.

Olen 26-vuotias ja jatkuvasti joudun neuvomaan työssäni yksinkertaisia koneen käyttöön liittyviä asioita 60-vuotiaille kollegoilleni. Olen itse tullut taloon 6 kk sitten ja nämä vanhemmat olleet talossa 25 vuotta. Kyllä se tuntuu hieman absurdilta, että joutuu kädestä pitäen näyttämään miten sähköposti lähetetään edelleen tai mikä on excel-kaava. Ja näitä on oikeasti tosi paljon!

Siinä työpaikassa on ilmeisesti laiminlyöty työntekijöitten koulutus pahasti. Sinä tulet löytämään sen edestäsi parin vuosikymmenen kuluttua, kun sinäkään et enää osaa uusia juttuja.

Itsekin kuusikymppisenä tunnustan kyllä, että käytän hyväksi nuorempia ja osaavampia. Miksi minä itse vaivautuisin tekemään jonkun jutun, kun nuorempi tekee sen suurella innolla ja taidolla, ja minulla menisi enemmän aikaa sen opetteluun?

Vierailija
64/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

Mikähän ap:n tarina oikeasti on.  ATK jäi viime vuosituhannelle, nyt on IT.  Asiakaspalvelu on varmasti rankempaa,  kuin näpsytellä koneelle numeroita ja painaa Enter.

t. Hilkka-Liisa

Vierailija
65/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistele visvaistasi!

t. 68v ATK-kouluttaja

Vierailija
66/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iän perusteellako noin päättelet? Olen tuota ikäryhmää ja tehnyt IT-työtä liki koko työurani. Älytöntä yleistämistä. WT-piireissä toki noin ehkä on, mutta itse en tunne ainuttakaan, jopa äitini liki 90-v. hoitaa asiansa läppärillä.

Voitkin mennä sit kouluttamaan näitä "ikinä en ole tarvinnu konetta käyttää"- työntekijöitä, katotaan muuttuuko siulla mielipide asiasta.

Ne ikinä ei ole tarvinnut konetta käyttää-tyypit ovat nykyään niin vähissä, että en usko löytäväni koulutettavia kovin paljon. Yrityksen puutteesta ei sovi syyttää, sillä olen ollut jo n. 10 vuotta sitten tarjoamassa kansalaisopistossa maksuttomia atk-kursseja. Ei vaan enää ollut tarvetta. Niitä viimeisiä änkyröitä ei saa mitenkään koulutetuksi.

Luulisi, että aloitus oli jostain 1990-luvulta.

Joo, itse aloitin ATK-taitojen :D opiskelun 1986 töiden ohessa. Toki aiemmin jo pelattiin.

Vierailija
67/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sirkka-Liisat ovat olleet jo ainakin vuosikymmenen eläkkeellä.

Meillä 50+ todellakin on keskimäärin hyvät atk-taidot, väitän. Oma mieheni 58v koodaa työkseen ja takuulla ymmärtää tietokoneista n. kymmenen kertaa enemmän kuin ap. 

Vierailija
68/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun 60+ vanhemmat käyttävät töissään konetta jatkuvasti ja ovat usein uusien järjestelmien koulutuksissakin.

Äitini teki ennätystahtia päätöksiä työssään siinä missä nuoremmat työntekijät pähkäilivät järjestelmien kanssa.

Samoin mummoni 80v osaa käyttää konetta sujuvasti ja hoitaa kaikki asiansa verkossa.

En tiedä missä todellisuudessa ap elää, jo minun vanhempien aikaan oli ATK-opetusta ja äitini kävi joskus 80-luvulla jopa ATK-koulun.

Meidän aikana oli yksi tunti valinnaista ohjelmointia viikossa ja joskus saatiin koneluokassa pelailla, mitään officen käyttöäkään ei opetettu.

N21

Vierailija
69/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kans töissä kuuskymppinen joka ei osaa tietokoneella paljoa mitään ja se on annettu sille anteeksi. 

Vierailija
70/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin että vanhemmat ihmiset hallitsevat jopa paremmin hyötyohjelmien käytön kuin nämä peleihin erikoistuneet nuoremmat 😁 Siitä oli jokin tutkimus jossa oli tutkittu esim. office-ohjelmien käyttötaitoja eri ikäisten keskuudessa ja yllättäen tulokset kertoivat että nuoret eivät hallinneet niitä. Itse 55+ ja käytän jatkuvasti noita ja useita cadsin suunnitteluohjelmia eikä mitään ongelmia. Ohjelmointia en hallitse vai sanotaanko sitä nykyään koodaukseksi mutta eipä ole koskaan tarvinnutkaan 😁

Vierailija
71/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

Ap:n esimerkikssä näkyy selvästi, että puhutaan työstä, jossa on matalkoulutus. Olen itse korkeastikouluteutettu 44- vuotias ja aloin käyttää tietokoneita vasta opiskeluaikanani eli 50- vuotiaat ovat pääseet työelämään vielä ilman, että kouluissa ole koneet ja jos niihin ei ole sittemmin ollut intoa tutustua, niin eipä ne taidotkaan ole kehittyneet. 

Luonnollisesti suurin osa ihmisistä nyt haluaa pysyä kehityksen vauhdissa ja tietotyötä tekeville perus-IT - taidot nyt on itsestään selvyys, mutta uskon kyllä, että ap:n kuvailema tilanne on mahdollinen. 

Mitä ihmettä?? Olen 53-vuotias ja meillä oli atk-opetusta jo yläasteella. Yliopistossa ei tarvinnut mitään sen kummempia alkaa opettelemaan, tosin meidän laitokselle yleiset koneet ja sähköpostit tulivat vasta n. -92.

Ehkä et viettänyt lapsuuttasi Suomessa?

Täällä yksi 51v jolla ei ollut atk-opetusta ollenkaan yläasteella. Se oli kyllä valinnainen, mutta en valinnut sitä. Yliopistossa sitten oli hieman 90-luvun alkuvuosina, mutta "hieman" on kaikki muuttuneet. Silloin oli iso ja oleellisin kysymys, et onko kone Macci vai peecee, systeemit oli ihan eri :D

Vierailija
72/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen oppinut lukemaan ja kirjoittamaan tietokoneella. Olen vähän alle 50v.

Vierailija
73/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllä noita ap:n kuvaamiakin ihmisiä löytyy, oma äitini esimerkiksi. Tämän atk-seikkailut on tasoa "kone meni jumiin, en tiedä miksi" ja kun yritän kysellä että mitä hän mahdollisesti teki, ei osaa kuvailla ongelmaa ymmärrettävästi. Ei tiedä mikä on työpöytä, selain, yms vaikka olen selittänyt miljoona kertaa. Töissä sählää koneen kanssa jatkuvasti ja on inttänyt ilmeisesti pomollekin vastaan uusien järjestelmien opettelusta.

Näitä "kone meni jumiin, en tehnyt mitään, ihan itsekseen meni"-tyyppejä on kyllä ihan tietokonetta koko päivän työkseen käyttävien joukossa.

Vierailija kirjoitti:

Taisi mennä pointti ohi näillä jotka tulivat ylistämään omia taitojaan ja takerruttiin nyt nimeen ja ikään.

Olen 26-vuotias ja jatkuvasti joudun neuvomaan työssäni yksinkertaisia koneen käyttöön liittyviä asioita 60-vuotiaille kollegoilleni. Olen itse tullut taloon 6 kk sitten ja nämä vanhemmat olleet talossa 25 vuotta. Kyllä se tuntuu hieman absurdilta, että joutuu kädestä pitäen näyttämään miten sähköposti lähetetään edelleen tai mikä on excel-kaava. Ja näitä on oikeasti tosi paljon!

Yhtälailla riittää näitä nuorempia, jotka luulevat osaavansa ja sitten kyselevät siltä vanhalta ja kokeneelta, että "ehkä sä voisit sittenkin vähän neuvoa ja auttaa..." Kaikki ei voi kaikkea osata.

Vierailija
74/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun 60+ vanhemmat käyttävät töissään konetta jatkuvasti ja ovat usein uusien järjestelmien koulutuksissakin.

Äitini teki ennätystahtia päätöksiä työssään siinä missä nuoremmat työntekijät pähkäilivät järjestelmien kanssa.

Samoin mummoni 80v osaa käyttää konetta sujuvasti ja hoitaa kaikki asiansa verkossa.

En tiedä missä todellisuudessa ap elää, jo minun vanhempien aikaan oli ATK-opetusta ja äitini kävi joskus 80-luvulla jopa ATK-koulun.

Meidän aikana oli yksi tunti valinnaista ohjelmointia viikossa ja joskus saatiin koneluokassa pelailla, mitään officen käyttöäkään ei opetettu.

N21

OT, mut äitisi ei ole tehnyt oman äitinsä mallin mukaan, toinen saanut lapsen teininä ja toinen nelikymppisenä :O Yleensä menee samalla kaavalla, tässä taas nähdään et poikkeuksiakin on.

Vierailija
75/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa :D Meillä tuttu 73v muori osaa paremmin verkossa toimia kuin minä, 18-vuotias. Hän tekee puolestani tilinpäätökset ja muut digidigiä vaativat hommat järjestötyössä. Meilläkään ei muuta opetettu kuin officea sen verran että pari kusista powerpointtia tehtiin, matikkaluokalla tehtiin exceliä mutta ei kyllä nykyään edes panosteta it-taitojen opettamiseen muuten. Väitän että nykyään luotetaan liikaa nuorten "diginatiiviuteen" eikä nuoria enää sen takia opeteta ja kappas, osaaminen kuihtuu. Ei instan ja ylilaudan selailu tarkoita it-taitoja.

Uskon että juuri nämä Timot ja Katjat ovat huomattavasti parempia koneiden kanssa kuin me Islat ja Veetit.

Vierailija
76/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N21

OT, mut äitisi ei ole tehnyt oman äitinsä mallin mukaan, toinen saanut lapsen teininä ja toinen nelikymppisenä :O Yleensä menee samalla kaavalla, tässä taas nähdään et poikkeuksiakin on.

Virheistä oppii ;)

Vierailija
77/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen noin 70-vuotias, eläkkeellä. Olin aikoinani 1980-luvulla ATK-opetaattori ja muistan senkin ajan kun oli ns. konehuone, yksi huone täynnä pesukoneen näköisiä ATK-laitteita jotka humisivat ja vilkkuivat ja muutama kelanahurin tyyppinen laite johon tallennettiin pienemmille ja isommille keloille koko firman ATK-tiedot päivittäin, viikoittain, kuukausittain ja vuosittain.

Koko talo koulutettiin edes jonkinlaiseen ATK-valmiuteen. Toimistopuolen ihmiset kävivät jatkuvasti peruskursseja ja ATK-ihmiset opettelivat syvemmin asioita.

Siitä sitten koko ajan ATK kehittyi ja oli ihan pakko pitää itsensä ajan tasalla. Muuten ei pärjännyt koska kaikki toimi tietokoneelta haettavan ja tallennettavan tiedon perusteella.

Myös suorittava taso joutui kirjaamaan itse omat työnsä ja työtuntinsa yms. koneelle.

Ihan eläkkeeseen saakka joutuvat työntekijät pysymään ajan tasalla.

Ehkä tuo ko. Sirkka-Liisa on hyvä aspa, parempi kuin nuoremmat, niin kannattaa silloin hyödyntää sitä taitoa ensisijaisesti. Monesti kokeneempi työntekijä myös tuntee firman kokonaisuudessaan paremmin. Siitä on monesti hyötyä asiakaspalvelutilanteessa.

Vierailija
78/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö ap että tuo on se ikäluokka joka on koko elämänsä jo viettänyt tietotekniikan parissa lukuunottamatta marginaalista vähemmistöä duunareista? Nykyään jopa talkkarit tekevät paljon työtä koneellakin ja ihan yhtälailla siellä ne eläkeikää lähentelevät Arit ja siivooja-Minnat tekevät kirjauksia sujuvasti.

Vierailija
79/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö olet heti syntymässäsi saanut geeneissäsi excel-kaavojen osaamisen? Sinä olet ne opetellut ja samalla lailla vanhemmat kollegasi oppivat, kun sinä heille näytät. 

Omat kolmekymppiset kollegat mielellään minulle näyttävät asioita, joita en osaa. Usein tunnen itseni todella tyhmäksi, vaikka on ymmärrettävää, että ei aina osaa, jos toimintoja käyttää vain pari kertaa vuodessa. Lisäksi tulee päivityksiä, joita kirjallisiin ohjeisiin, joita meillä on paljon, ei ole kuitenkaan päivitetty.

Itse olen 90-luvulla (siis 30 vuotta sitten!) käynyt suuren määrän työnantajan piikkiin mm. Excel-kursseja, mutta en ole vuosiin käyttänyt Exceliä kuin satunnaisesti, joten jotkut toiminnot tulevat mieleen vasta kokeilun tai googlettamisen jälkeen.

Itsellä vielä se ongelma, että jos joku toinen seisoo selän takana, menen ihan kipsiin, enkä osaa yksinkertaisiakaan asioita. Tarvitsen siis keskittymisrauhan, mikä nykytyöelämässä on kieltämättä vaikeaa, kun chatti suoltaa tekstiä, teams pauhaa ja siinä pitäisi sitten lähettää isolla jakelulistalla materiaalia ja olla varma, ettei tule virheitä, joiden korjaamiseen menisi tuhottomasti aikaa.

Vierailija
80/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän outo analyysi aapeelta. Itse olen yli 50v ja siivoustyössä ja olen joutunut opettelemaan monia tietotekniikkaan liittyviä asioita, koska teen tilauksia, laatukierroksia, osallistun kokouksiin ym ym.

Meillä on mennyt enemmän toisin; nuoremmat monessa asiassa ilmaisevat, etteivät halua tehdä sitä, tätä ja tuota hommaa. Perusteena milloin mikäkin, syitä kyllä löytyy välillä melko uskomattomiakin.

Kuitenkin me vanhemmat tekijät tehdään joka tehtävää ja kysymys kuuluukin: Miksi nämä nuoret saavat samaa palkkaa kuin mekin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän