Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?

Vierailija
19.05.2023 |

Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.

Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.

Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?

Kommentit (449)

Vierailija
81/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kuusikymppiset vanhempani käyttävät molemmat tietokonetta ihan sujuvasti, ja miksipä eivät käyttäisi kun tietokoneet ovat olleet käytössä suurimman osan heidän työuraansa. Eivät ne mitään koodareita ole mutta ihan samat arkiset perustaidot niillä on kuin minullakin. Joskus jos kysyvät minulta neuvoa tietokoneen kanssa niin asia on joku sen verran vaikea etten minäkään siitä mitään tajua.

Vierailija
82/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa meidänkin töissä Sirkka-Liisa, joka hoitaa asiakaspalvelun, niin että itse voisin keskittyä tietokonehommiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla niin että vanhemmat ihmiset hallitsevat jopa paremmin hyötyohjelmien käytön kuin nämä peleihin erikoistuneet nuoremmat 😁 Siitä oli jokin tutkimus jossa oli tutkittu esim. office-ohjelmien käyttötaitoja eri ikäisten keskuudessa ja yllättäen tulokset kertoivat että nuoret eivät hallinneet niitä. Itse 55+ ja käytän jatkuvasti noita ja useita cadsin suunnitteluohjelmia eikä mitään ongelmia. Ohjelmointia en hallitse vai sanotaanko sitä nykyään koodaukseksi mutta eipä ole koskaan tarvinnutkaan 😁

No ei kyllä osaa. Et sinäkään osaa varmaan tehä exceliin makroja.

Vierailija
84/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko ihan tosissasi ettei -73 osaa käyttää tietokonetta? Johan me käytettiin niitä yläasteella 🤦

Valinnaisena harvat ja valitut.

-72.

Vierailija
85/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sirkka-Liisat on jo 70 vuotiaita. Nykyiset 50 vuotiaat alkaa olla jo diginatiiveja.

Vierailija
86/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö ap että tuo on se ikäluokka joka on koko elämänsä jo viettänyt tietotekniikan parissa lukuunottamatta marginaalista vähemmistöä duunareista? Nykyään jopa talkkarit tekevät paljon työtä koneellakin ja ihan yhtälailla siellä ne eläkeikää lähentelevät Arit ja siivooja-Minnat tekevät kirjauksia sujuvasti.

Eihän tuo "tietotekniikka" ole mikään yksi asia. Työpaikoilla on paljon mm. räätälöityjä sovelluksia, jotka oppii vain tekemällä. Pitää siis tietää, mitä nappia klikkaa. Itse olen vuoden aikana opetellut kokonaan uuden työn, ja olen oppinut vain sen vuoksi, että työkaverit ovat kädestä pitäen näyttäneet, miten ohjelmat toimivat. Ei ole ollut apua microsoftin perusohjelmista, kuvankäsittelystä tai muusta aikaisemmasta kokemuksesta. 

Vierailija
87/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä ja 2000-luvun alussa oli tietokoneen ajokortti -koulutuksia joka firmassa. Missä ihmeessä se Sirkka-Liisa silloin oli?

Erilaisissa töissä tai hoitovapaalla.

Sieltä tultua monille kävi niin, että pöydällä nökötti kone josta sanottiin "Koettakaa nyt käyttää sitä."

On raivostuttavaa yleistystä luulla, että kaikilla on asiat samalla tavalla ja halveksia niitä, joilla ei ole.

Vierailija
88/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset IT-taidot on henkilöllä, joka puhuu atk:sta? Työurani alussa, 25 vuotta sitten, oli tosiaan näitä, jotka eläkeiän kynnyksellä eivät erilaisia ohjelmia suostuneet enää opettelemaan, mutta viimeisetkin näistä ovat olleet eläkkeellä jo 20 vuotta eli ovat reippaasti yli kasikymppisiä.

Vierailija
89/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko ihan tosissasi ettei -73 osaa käyttää tietokonetta? Johan me käytettiin niitä yläasteella 🤦

-72.

Tämä on totta. Oli erikseen myös konekirjoitusta.

Atk-tunnilla oli kerran viikossa muutama poika. Rehtori opetti heitä.

Taskulaskin oli koululaisen high-techiä. Ei ollut videotykkiä vaan piirtoheitin.

Vauras kunta Turun lähellä.

Vierailija
90/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelin koodaamaan yläasteen tietokonekerhossa. Kasasin itse ensimmäisen tietokoneeni. Opiskelin tietotekniikkaa yliopistossa. Nyt vastaan Suomen erään suurimman yrityksen OT järjestemistä. Osaatko AP tehdä itse puhelimeen appin?

Vm66

Vierailija
91/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla nää 20-30 -vuotiaat eivät osaa käyttää perustoimisto-ohjelmia. Aina joutuu tämä viiskymppinen neuvomaan ihan Wordin ja Excelin käytössä. Itse käyttänyt tietokoneita 35 vuotta, ja aika monta ohjelmaa opetellut ja jatkuvasti päivittänyt osaamista. Äskettäin juuri opetin Canvan käyttöä näille "diginatiiveille", jotka osaa käyttää vain kännykkää.

Vierailija
92/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iän perusteellako noin päättelet? Olen tuota ikäryhmää ja tehnyt IT-työtä liki koko työurani. Älytöntä yleistämistä. WT-piireissä toki noin ehkä on, mutta itse en tunne ainuttakaan, jopa äitini liki 90-v. hoitaa asiansa läppärillä.

Voitkin mennä sit kouluttamaan näitä "ikinä en ole tarvinnu konetta käyttää"- työntekijöitä, katotaan muuttuuko siulla mielipide asiasta.

Ne ikinä ei ole tarvinnut konetta käyttää-tyypit ovat nykyään niin vähissä, että en usko löytäväni koulutettavia kovin paljon. Yrityksen puutteesta ei sovi syyttää, sillä olen ollut jo n. 10 vuotta sitten tarjoamassa kansalaisopistossa maksuttomia atk-kursseja. Ei vaan enää ollut tarvetta. Niitä viimeisiä änkyröitä ei saa mitenkään koulutetuksi.

Luulisi, että aloitus oli jostain 1990-luvulta.

Kävin kerran, opettaja teki sen virheen ettei aloittanut hitaammin ja selkeämmin vaan laukkasi kovaa vauhtia itselleen itsestään selviä asioita.

Kyllä tarvetta olisi, mutta esim. vanhoille ihmisille on tarjolla atk-apua kotiinkin. Siellä kädestä pitäen asiat pitääkin opettaa juuri sille koneelle ja tiettyjä toimintoja koskien, esim. laskun maksu.

Vierailija
93/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettelin koodaamaan yläasteen tietokonekerhossa. Kasasin itse ensimmäisen tietokoneeni. Opiskelin tietotekniikkaa yliopistossa. Nyt vastaan Suomen erään suurimman yrityksen OT järjestemistä. Osaatko AP tehdä itse puhelimeen appin?

Vm66

Hyvä sinulle. Ei me kaikki olla käyty siinä kerhossa.

Vierailija
94/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lapsikulta, 50-vuotias ohjelmistoarkkitehti täällä nauroi ääneen jutuillesi.

Niin? Et sitten lukenut koko avausta. Ap on töissä tyyliin jossain kaupassa, jonne ei juuri koulutusta tarvitse. Etkö usko, että sinne olisi voinut unontua joku 50- vuotias, joka tuli duuniin ennen kuin it nykylaajudessaan löi läpi ja jäänyt sinne?

Joo, ei kaikki nuoretkaan osaa it taitoja, mutta ne taas mankuu päivät pitkät av- palstalla, mikseivät voi päästää toimistohommiin, kun niissä näitä taitoja vaaditaan. 

Semmoista se on rahvaan työpaikoissa

Vierailija
95/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-72.

Tämä on totta. Oli erikseen myös konekirjoitusta.

Atk-tunnilla oli kerran viikossa muutama poika. Rehtori opetti heitä.

Taskulaskin oli koululaisen high-techiä. Ei ollut videotykkiä vaan piirtoheitin.

Vauras kunta Turun lähellä.

Kuka tätäkin alapeukuttaa, kun ei ole ollut siellä silloin. Minä olen ja tiedän mistä puhun.

Vierailija
96/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lapsikulta, 50-vuotias ohjelmistoarkkitehti täällä nauroi ääneen jutuillesi.

Niin? Et sitten lukenut koko avausta. Ap on töissä tyyliin jossain kaupassa, jonne ei juuri koulutusta tarvitse. Etkö usko, että sinne olisi voinut unontua joku 50- vuotias, joka tuli duuniin ennen kuin it nykylaajudessaan löi läpi ja jäänyt sinne?

Joo, ei kaikki nuoretkaan osaa it taitoja, mutta ne taas mankuu päivät pitkät av- palstalla, mikseivät voi päästää toimistohommiin, kun niissä näitä taitoja vaaditaan. 

Semmoista se on rahvaan työpaikoissa

Tämä ketju on täynnä k-päitä ja sinä olet yksi heistä.

Vierailija
97/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpa :D Meillä tuttu 73v muori osaa paremmin verkossa toimia kuin minä, 18-vuotias. Hän tekee puolestani tilinpäätökset ja muut digidigiä vaativat hommat järjestötyössä. Meilläkään ei muuta opetettu kuin officea sen verran että pari kusista powerpointtia tehtiin, matikkaluokalla tehtiin exceliä mutta ei kyllä nykyään edes panosteta it-taitojen opettamiseen muuten. Väitän että nykyään luotetaan liikaa nuorten "diginatiiviuteen" eikä nuoria enää sen takia opeteta ja kappas, osaaminen kuihtuu. Ei instan ja ylilaudan selailu tarkoita it-taitoja.

Uskon että juuri nämä Timot ja Katjat ovat huomattavasti parempia koneiden kanssa kuin me Islat ja Veetit.

Hmm, mihin 18-vuotias tarvitsee tilinpäätöstä?

Vierailija
98/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-72.

Sama. Minä olin musiikkiluokalla eli siinä meni toinen valinnainen, ja toiseksi valitsin köksän. Mutta osa valitsi sen atk:nkin.

-72 myöskin

Vierailija
99/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella kaupassa töissä käyvällä on tradenomin AMK tutkinto.

Vierailija
100/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 78. Atk on tuttua 70- luvun reikökorteilla ladattavista toimistokoneista lähtien. 1983 työpaikalleni tuli mikro- mikot toimistokäyttöön. 70- luvulla tallennettiin kasetille ja lähetettiin se "isolle tietokoneelle" joka tulosti.

50+ lapseni on amk- tietokoneinsinööri, sittemmin DI.

Aika alhaisen ikärajan aloittaja on laittanut provoonsa. 2000- luvun alkupuolella tuli tuotannossa työskentevän miehen työpaikalle paitsi ohjelmoitavat päätteet, jokainen sääti sen itse mitä hänen työvuorossaan oli tarkoitus valmistaa ja sähköpostiosoitteet joista jokaisen piti katsoa päivittäin tiedoitteet, ohjeet jne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä