Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?
Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.
Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.
Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?
Kommentit (449)
Joskus reilut kymmenen vuotta sitten törmäsin eräässä mediatalossa tapaukseen, jossa yli 60-vuotias naishenkilö oli ollut töissä vuosikymmenet samassa talossa. Tietotekniset taidot rajoittuivat Word:in käyttöön. Niinpä hän sitten naputteli jotain lukijoiden postitse lähettämiä "myydään Ford Transit v. -94" -ilmoituksia myyntipalstalle. Kiireisimmän viikon aikana tällaisia ilmoituksia tuli ehkä 3-5 kpl.
Ei ole kiinni iästä. Olen yli 60 ja osaan kyllä käyttää tietokonetta erittäin hyvin, koska se on kuulunut työhöni vuosikymmeniä.
Täällä tehtaillaan vanhempien ihmisten solvausketuja, miksi? Me kaikki olemme samanavoisia, eikö niin? ketään ei saa halveksia ja solvata. Kaikki ovat tänne tervetulleita ja rasimi on rikos, eikö niin.
Annetaan meidän vanhojen ihmisten olla rauhassa, olemme työmme tehneet ja moni jo ansaitulla eläkkeellä. Työpaikoilla taitaa rassata se, että vanhempi ihminen saa pikkasen parempaa palkkaa kuin eilen taloon marssinut neito. Jos neito on huippupätevä ja kaunis, etenee kyllä raketin lailla, siinä ei mummot ole esteenä. Kateus syö ihmistä itseään syvältä.
Ei voi yleistää. Opetusalalla kaikkien on osattava käyttää ohjelmistoja.
Olen 60+ ja yhtä kartalla ohjelmistoista kuin nuoret kollegani. Joissain asioissa jopa mentoroin nuorempia/uusia työntekijöitä.
No voi hyvänen aika, meillä ainakin on töissä 30v samassa työpaikassa ollut ihminen, jota kukaan ei ole pakottanut opettelemaan tietokoneen käyttöä. Ihan vieraita termejä joku työpöytä ja sähköpostin lähetys ja tulostus on hänelle vaativia työtehtäviä, joihin yleensä huikkaan jonkun apuun. Eli joo, tällaisia on olemassa. Ja yllättäen en ole missään it-alalla töissä, kuten jokainen palstalainen.
Luin tämän aloituksen ääneen miehelleni joka täytti juuri 50 ja työskentelee it-päällikkönä. Sanoin että alan kutsua häntä Sirkka-Liisaksi.
Tiedän syyn. Lähipiirissä on pari yli 60-vuotiasta. Toinen osaa käyttää vähän ja toinen ei yhtään. Molemmat ovat tilittäneet asiaa liiankin kanssa ja syyllistäneet minua kun osaan käyttää tietokonetta jne.
Epäilen syyksi sen että pelkäävät molemmat kuollakseen häpeää että tekevät jotakin väärin tai sitten eivät osaa tehdä jotakin. Mutta minun syyni se ei ole jolleivat ole päivittäneet atk-taitojaan tms.
Huvittaa ihme puuskahtelut asian tiimoilta.
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika, meillä ainakin on töissä 30v samassa työpaikassa ollut ihminen, jota kukaan ei ole pakottanut opettelemaan tietokoneen käyttöä. Ihan vieraita termejä joku työpöytä ja sähköpostin lähetys ja tulostus on hänelle vaativia työtehtäviä, joihin yleensä huikkaan jonkun apuun. Eli joo, tällaisia on olemassa. Ja yllättäen en ole missään it-alalla töissä, kuten jokainen palstalainen.
Kerro toki lisää tästä työpaikasta. Oman kokemukseni mukaan juuri missään ei enää pärjää ilman tietokoneen käytön perustaitoja, ei edes suorittavissa duuneissa. Kaupan kassat, hoitajat, ravintolatyöntekijät jne joutuvat kaikki tekemään jotain tehtäviä koneella. Missä ei tarvitse osata mitään?
50-vuotiaathan on nimenomaan opetelleet käyttämään kaikkia ohjelmia perusteellisesti, kun niitä oli aikaisemmin monimutkaisempi käyttää. Nykyajan nuoret suostuu käyttämään vaan jotain yhdellä napinpainalluksella toimivia sovelluksia.
Vierailija kirjoitti:
Joo niin varmaan.
Siitäkö se raja menee? Ahaa, muutaman vuoden kuluttua ei tartte enää vaivautua.
Itseasiassa minun yläasteen todistuksissa 80-luvun lopulta 90-luvun kevääseen lukee "Tietotekniikka" eikä ATK. Toki lukujärjestyksissä ne saattoi olla atk tuntien nimellä.
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä hämmentää se että joku joka tylyttää muita kehityksen kelkasta putoamisesta käyttää itse sanaa ATK. Tää sana oli käytössä joskus viime vuosituhannen vaihteessa kun meilläkin oli koulussa "atk-tunnit". En muista kuulleeni sitä kertaakaan enää työikäisenä.
Juuri mietin samaa. Tämä todella kehno provo. Itse 60-vuotiaana opettelen koko ajan uusia ohjelmistoja, muttuu matkalaskujärjestelmät, projektinhallintaohjelmisto, asiahallinta...
Vierailija kirjoitti:
Mikä työpaikka? Haluan ehdottomasti tietää, missä voi vielä tähän maailmanaikaan työskennellä osaamatta lähettää sähköpostia. 87-vuotias mummonikin osaa. On Facebookissakin. Ja se on muuten hänen ikäluokkansa johon ne Sirkka-Liisat kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä hämmentää se että joku joka tylyttää muita kehityksen kelkasta putoamisesta käyttää itse sanaa ATK. Tää sana oli käytössä joskus viime vuosituhannen vaihteessa kun meilläkin oli koulussa "atk-tunnit". En muista kuulleeni sitä kertaakaan enää työikäisenä.
Otsikossakin oli niin moni vaan käytti siksikin samaa. Vanhentunut sana, mutta tuskin kielletty?
Mitä nämä alapeukut monien muisteloihin on? Väärin sanoa, että koulussa oli valinnainen atk, mutta eivät kaikki sitä ottaneet? Olisiko ja jos niin miksi kaikkien olisi pitänyt ottaa atk?
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa minun yläasteen todistuksissa 80-luvun lopulta 90-luvun kevääseen lukee "Tietotekniikka" eikä ATK. Toki lukujärjestyksissä ne saattoi olla atk tuntien nimellä.
Ihana, 90-luvun kevät <3 Sellaista yhtä kevättä se minullekin oli koko 90-luku :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa :D Meillä tuttu 73v muori osaa paremmin verkossa toimia kuin minä, 18-vuotias. Hän tekee puolestani tilinpäätökset ja muut digidigiä vaativat hommat järjestötyössä. Meilläkään ei muuta opetettu kuin officea sen verran että pari kusista powerpointtia tehtiin, matikkaluokalla tehtiin exceliä mutta ei kyllä nykyään edes panosteta it-taitojen opettamiseen muuten. Väitän että nykyään luotetaan liikaa nuorten "diginatiiviuteen" eikä nuoria enää sen takia opeteta ja kappas, osaaminen kuihtuu. Ei instan ja ylilaudan selailu tarkoita it-taitoja.
Uskon että juuri nämä Timot ja Katjat ovat huomattavasti parempia koneiden kanssa kuin me Islat ja Veetit.Hmm, mihin 18-vuotias tarvitsee tilinpäätöstä?
Kertoisko joku tyhmälle?
Juupa juu. Kyllähän sitä nykyään työelämässä voi tosta vaan kieltäytyä työtehtävistä. Mitään seurauksia ei tietenkään tule. Menisit ap nyt ensin töihin ja kattelisit vähän aikaa siellä ympärillesi. Uskon, että löytäisit uskottavampia tapoja trollata ja lisäksi lakkaisi toi loisiminen muiden rahoilla :D