Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?

Vierailija
19.05.2023 |

Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.

Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.

Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?

Kommentit (449)

Vierailija
41/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En opiskellut ja käyttänyt tietotekniikkaa pitempään kuin taivastelija on elänyt

Vierailija
42/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllä noita ap:n kuvaamiakin ihmisiä löytyy, oma äitini esimerkiksi. Tämän atk-seikkailut on tasoa "kone meni jumiin, en tiedä miksi" ja kun yritän kysellä että mitä hän mahdollisesti teki, ei osaa kuvailla ongelmaa ymmärrettävästi. Ei tiedä mikä on työpöytä, selain, yms vaikka olen selittänyt miljoona kertaa. Töissä sählää koneen kanssa jatkuvasti ja on inttänyt ilmeisesti pomollekin vastaan uusien järjestelmien opettelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko, että tässä parin vuoden sisällä sattuisi sellainen ihmeasia, ettei minun enää tarvitsi oppia uusia IT-taitoja. Viimeksi viime viikolla olin uuden ohjelmiston koulutuksessa ja jatkokoulutukseen menossa kesäkuussa.

- 48 v, IT-alalla.

Itsekin 48v, tällä hetkellä työtön, aiemmin teollisuudessa töissä, mutta eniten kotona konetta käyttänyt erilaisiin hommiin. Naurattaa ajatus että parin vuoden kuluessa yhtä-äkkiä en osaisikaan yhtään mitään, istuisin vaan tyhmänä koneen ääressä että mitähän tuostakin näppäimestä tapahtuu xD

11 vuotiaasta alkaen on ollut jonkinlainen tietokone ja sitä aiemminkin elektronisia pelikoneita, muistaakseni alle 5 vuotiaasta lähtien.

No ei sillä vissiin ole mitään merkitystä, alle parissa vuodessa ap:n mukaan kaikki se kokemus pyyhkiytyy yhdessä yössä pois.

Vierailija
44/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iän perusteellako noin päättelet? Olen tuota ikäryhmää ja tehnyt IT-työtä liki koko työurani. Älytöntä yleistämistä. WT-piireissä toki noin ehkä on, mutta itse en tunne ainuttakaan, jopa äitini liki 90-v. hoitaa asiansa läppärillä.

Voitkin mennä sit kouluttamaan näitä "ikinä en ole tarvinnu konetta käyttää"- työntekijöitä, katotaan muuttuuko siulla mielipide asiasta.

Vierailija
45/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lapsikulta, 50-vuotias ohjelmistoarkkitehti täällä nauroi ääneen jutuillesi.

Niin? Et sitten lukenut koko avausta. Ap on töissä tyyliin jossain kaupassa, jonne ei juuri koulutusta tarvitse. Etkö usko, että sinne olisi voinut unontua joku 50- vuotias, joka tuli duuniin ennen kuin it nykylaajudessaan löi läpi ja jäänyt sinne?

Joo, ei kaikki nuoretkaan osaa it taitoja, mutta ne taas mankuu päivät pitkät av- palstalla, mikseivät voi päästää toimistohommiin, kun niissä näitä taitoja vaaditaan. 

:DDDDDDDDDDD

Kaupassa vasta tarviikin it-taitoja. Monta ohjelmaa ja laitetta käytössä ihan kaikilla työntekijöillä. Kassat ovat tietokoneita, tuotetiedot ovat koneilla, työtehtävät ovat koneilla, viestintä hoidetaan monella eri ohjelmalla koneilla. Vain vessatauolla et tarvitse it-taitoja.

Vierailija
46/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

Ap:n esimerkikssä näkyy selvästi, että puhutaan työstä, jossa on matalkoulutus. Olen itse korkeastikouluteutettu 44- vuotias ja aloin käyttää tietokoneita vasta opiskeluaikanani eli 50- vuotiaat ovat pääseet työelämään vielä ilman, että kouluissa ole koneet ja jos niihin ei ole sittemmin ollut intoa tutustua, niin eipä ne taidotkaan ole kehittyneet. 

Luonnollisesti suurin osa ihmisistä nyt haluaa pysyä kehityksen vauhdissa ja tietotyötä tekeville perus-IT - taidot nyt on itsestään selvyys, mutta uskon kyllä, että ap:n kuvailema tilanne on mahdollinen. 

Mitä ihmettä?? Olen 53-vuotias ja meillä oli atk-opetusta jo yläasteella. Yliopistossa ei tarvinnut mitään sen kummempia alkaa opettelemaan, tosin meidän laitokselle yleiset koneet ja sähköpostit tulivat vasta n. -92.

Ehkä et viettänyt lapsuuttasi Suomessa?

Vierailija
47/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tottakai mahdollista, että yksittäisiä täysin käsi-tyyppejä työpaikoilla on. Olen viisikymppisten ikäluokkien ainoa "Sirkka-Liisa", nimeni on yksi 50-luvun suosikeista. Yläasteella jouduttiin ohjelmoimaan avain ja lukko- pelejä, ristinollaa sun muita. Eihän niistä sinänsä mitään oppinut muuta kuin sen alkuperäisen tietokoneen idean: se tekee sen, mitä se ohjelmoidaan tekemään, että vaihtoehtoja on ei, juu, sekäettä tai ei mikään noista. Tavallaan oppi se logiikan siellä takana, ja sen mukana lähti pelko siitä, että mitä tapahtuu.

Lukiossa se opetus oli enemmänkin abstraktia, etenkin kun mulla oli Amiga 500 kotona. Ne oli ihan eri maailmaa, koulussa lerppuja ja kotona korppuja. Mutta opin siinä vaiheessa, että tietokoneita ja tietokonemaailmoja on erilaisia, opin sopeutumaan, aina ei kaikki näytä ja toimi samalla idealla.

Korkeakoulussa (90-luvun alussa!) kirjoitin kyllä muutamankin esseen sähkökirjoituskoneella, kun koulun koneille oli niin pitkät jonot. Sit pääsin laitokselle töihin, sain henkilökohtaiseen työkäyttöön pöytäkoneen ja samalla tuli tehtyä sitten kaikki opiskelutyöt sillä. Ostin kotiin pöytäkoneen MS Dos - ja Windows- pohjaisena, että sain dippatyön tehtyä, se alkuperäinen kone on meillä edelleen käytössä, tosin siitä ei taida alkuperäistä olla jäljellä kuin kehikko.

En rakasta tietkoneita, mutta käytän niitä. Joskus on pakko hypätä syvään päähän silmät kiinni, mutta enimmäkseenhän tää koneiden käyttä on peruskäyttöliittymän kautta naputtelua ja klikkailua. Tallennan, etsin, järjestän, kuvaan, editoin, jaan, kirjoitan, laitan sähköpostia, osallistun Teamsiin (tänäänkin kokous, vaikka lomapäivä), vedän koulutuksia netin kautta. Äitini, joka ei 10v sitten suostunut koskemaan hiireen, osaa maksaa laskut ja tehdä vakuutussopimukset verkossa. Opetteli pakon edessä, kun isä sairastui vakavasti eikä pystynyt niitä tekemään. Ihan samalla tavalla äiti opetteli raivaussahan ja moottorisahan käytön, kun ei isä enää pystynyt niitä käyttämään. Ihminen oppii, kun saa ohjausta, on motivoitunut ja saa riittävästi aikaa opetella. No, ei päde oopperalauluun kyllä.

Vierailija
48/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytin tietokonetta ensimmäisen kerran 80-luvulla. Myöhemmin ensimmäiset käyttämäni ohjelmistot olivat ns. merkkipohjaisia käyttöliittymiä.

Vierailija
49/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

Ap:n esimerkikssä näkyy selvästi, että puhutaan työstä, jossa on matalkoulutus. Olen itse korkeastikouluteutettu 44- vuotias ja aloin käyttää tietokoneita vasta opiskeluaikanani eli 50- vuotiaat ovat pääseet työelämään vielä ilman, että kouluissa ole koneet ja jos niihin ei ole sittemmin ollut intoa tutustua, niin eipä ne taidotkaan ole kehittyneet. 

Luonnollisesti suurin osa ihmisistä nyt haluaa pysyä kehityksen vauhdissa ja tietotyötä tekeville perus-IT - taidot nyt on itsestään selvyys, mutta uskon kyllä, että ap:n kuvailema tilanne on mahdollinen. 

Ei tietenkään IT-taidot ole itsestäänselvyys kenellekään, yhtä vähän kuin kielitaito. Jos ei ole tarvetta eikä kiinnostusta, niin sitten ei opi.

Minäkin olen korkeastikouluttautunut yli 60-vuotias, ja opiskeluaikana minäkin aloin käyttää tietokoneita. Vuosi oli 1980.

Enkä tosiaan ensimmäistäkään yliopistoesseetä käsin tai koneella kirjoittanut muuten kuin ihan vaan omaksi huvikseni. Yliopistossa opiskelin vasta v. 2000, mutta kaikki tietotekniikan kurssit suoritin näyttökokeilla, kuten suurin osa muistakin varttuneemmista opiskelukavereistani.

Vierailija
50/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi mennä pointti ohi näillä jotka tulivat ylistämään omia taitojaan ja takerruttiin nyt nimeen ja ikään.

Olen 26-vuotias ja jatkuvasti joudun neuvomaan työssäni yksinkertaisia koneen käyttöön liittyviä asioita 60-vuotiaille kollegoilleni. Olen itse tullut taloon 6 kk sitten ja nämä vanhemmat olleet talossa 25 vuotta. Kyllä se tuntuu hieman absurdilta, että joutuu kädestä pitäen näyttämään miten sähköposti lähetetään edelleen tai mikä on excel-kaava. Ja näitä on oikeasti tosi paljon!

Vierailija
51/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllä noita ap:n kuvaamiakin ihmisiä löytyy, oma äitini esimerkiksi. Tämän atk-seikkailut on tasoa "kone meni jumiin, en tiedä miksi" ja kun yritän kysellä että mitä hän mahdollisesti teki, ei osaa kuvailla ongelmaa ymmärrettävästi. Ei tiedä mikä on työpöytä, selain, yms vaikka olen selittänyt miljoona kertaa. Töissä sählää koneen kanssa jatkuvasti ja on inttänyt ilmeisesti pomollekin vastaan uusien järjestelmien opettelusta.

Minkä ikäinen äitisi on?

Vierailija
52/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai niitä tuollaisiakin sitten on jossain olemassa. Omalla työpaikalla ei ole näkynyt kyllä.

Ihan eläkeikää lähellä olevissa yli kuusikymppisissä on kyllä pari, jotka ilmeisesti lähinnä odottaa jo eläkepäiviä eikä viitsi enää kauheasti uusia juttuja opetella. Joku nuori näistä valitti, mutta pomo sanoi että ei meiltä täältä pois laiteta kymmeniä vuosia palvelleita jos ei viimeisinä vuosina enää pysy ihan kehityksen huipulla. Että heille löytyy kyllä tehtäviä, joissa pärjää ilman. Mulle tuli kiva olo siitä, että täällä välitetään ihmisistä.

Mutta ei viisikymppiset kyllä vielä ole täällä ainakaan mitenkään luovuttaneita tai osaamattomia.

Vierailija
53/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, jep kirjoitti:

Itse käytin tietokonetta ensimmäisen kerran 80-luvulla. Myöhemmin ensimmäiset käyttämäni ohjelmistot olivat ns. merkkipohjaisia käyttöliittymiä.

Minun eka tietokone toimi reikälevykorteilla.

Vierailija
54/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä, yli viisikymppinen olen tehnyt näitä atk-juttuja työkseni 90-luvulta asti. Opintoviikkojakin aiheesta taisi olla yli 40. Alkaa olemaan jotain pientä havaintoa hommista, että ehkä ei kannata yleistää kaikkiin.

Vierailija
55/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä ei jotkut kolmekymppisetkään osaa käyttää koneita. Todella raivostuttavaa. Kyseessä on myyntiä tekevä toimisto, jossa kuitenkin tietokoneita ja printtereitä pitäisi osata käyttää sujuvasti.

Vierailija
56/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iän perusteellako noin päättelet? Olen tuota ikäryhmää ja tehnyt IT-työtä liki koko työurani. Älytöntä yleistämistä. WT-piireissä toki noin ehkä on, mutta itse en tunne ainuttakaan, jopa äitini liki 90-v. hoitaa asiansa läppärillä.

Voitkin mennä sit kouluttamaan näitä "ikinä en ole tarvinnu konetta käyttää"- työntekijöitä, katotaan muuttuuko siulla mielipide asiasta.

Ne ikinä ei ole tarvinnut konetta käyttää-tyypit ovat nykyään niin vähissä, että en usko löytäväni koulutettavia kovin paljon. Yrityksen puutteesta ei sovi syyttää, sillä olen ollut jo n. 10 vuotta sitten tarjoamassa kansalaisopistossa maksuttomia atk-kursseja. Ei vaan enää ollut tarvetta. Niitä viimeisiä änkyröitä ei saa mitenkään koulutetuksi.

Luulisi, että aloitus oli jostain 1990-luvulta.

Vierailija
57/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ATK-taitoja :D :D :D

Vierailija
58/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

POISTOON TÄMÄKIN VIESTIKETJU...TOISET OSAA TOISET EI...ja joo olen yli viisikymppinen...mielipiteet on kaikilla asiasta...

Vierailija
59/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on qhite trash wt-duunissa ja luulee, että kokemuksensa on joku kattavakin.

Vierailija
60/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen äitisi on?

Viisikymppinen. -42

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi