Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?
Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.
Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.
Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?
Kommentit (449)
Vierailija kirjoitti:
Koodasin assemblerilla kasarilla. Veikkaan että aloittaja on koodannut konekielellä tasan nolla riviä.
t. 52v
No niin varmaan on. Mutta yritätkö nyt oikeasti väittää, että sun asembler- taidot ovat siirtyneet niille tyypeille, jotka hiihti aspa hommiin suoraan koulusta joskus 90- luvun alussa, jolloin pc:t alkoivat vasta tulla toimistoihin?
Oikeastiko väität tavanneesi jossain 50-vuotiaan joka a) ei osaa käyttää tietokonetta ja b) jonka nimi on Sirkka-Liisa? Vai onko kyse vaan siitä että olet itse niin lapsi ettet ymmärrä mikä ero on 50- ja 70-vuotiaalla.
tuosta saa aika selvästi kuvan ettei lafka ole enää relevantti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.
Ap:n esimerkikssä näkyy selvästi, että puhutaan työstä, jossa on matalkoulutus. Olen itse korkeastikouluteutettu 44- vuotias ja aloin käyttää tietokoneita vasta opiskeluaikanani eli 50- vuotiaat ovat pääseet työelämään vielä ilman, että kouluissa ole koneet ja jos niihin ei ole sittemmin ollut intoa tutustua, niin eipä ne taidotkaan ole kehittyneet.
Luonnollisesti suurin osa ihmisistä nyt haluaa pysyä kehityksen vauhdissa ja tietotyötä tekeville perus-IT - taidot nyt on itsestään selvyys, mutta uskon kyllä, että ap:n kuvailema tilanne on mahdollinen.
sä olet jostain pikku paikkakunnalta siis? En ole yhtään esseetä tai seminaarityötä kirjoittanut kirjoituskoneella tai käsin ja aloitin kasarin lopulla yliopistossa.
T 54v
Jatkuvasti opettelin uusia IT-taitoja ihan loppuun asti eläkkeelle jäämiseen asti 65-vuotiaaksi, eikä ollut mitään ongelmia. Monimutkaisia ja kansainvälisiäkin juttujakin oli. Nytkin joutuu privaatissa koko ajan päivittämään digitaitojaan, kun lähes mikään ei nykyään muuten hoidu. Juuri tein asuntokaupat välittäjän kautta käymättä pankissa ja näkemättä ostajaa. Ei kannata tätäkään asiaa yleistää.
Nykyiset 50-vuotiaat eivät ole Sirkka-Liisoja, se oli heidän vanhempiensa sukupolvi. Samoin nykyiset 50-vuotiaat osaavat taatusti käyttää tietokonetta, älypuhelimia ja kaikkea muutakin. Internetkin alkoi yleistyä kun he olivat 20 v eli juuri siinä iässä että sen opettelu taatusti kiinnosti, toisin kuin heidän vanhempiaan ja isovanhempiaan. He nimenomaan kasvoivat aikuisiksi digitalisaation mukana.
Ysärillä ja 2000-luvun alussa oli tietokoneen ajokortti -koulutuksia joka firmassa. Missä ihmeessä se Sirkka-Liisa silloin oli?
Minä olen 60v ja olen käyttänyt tietokonetta työssäni jo 1980-luvulta lähtien ja opetellut useita eri ohjelmia - viimeisimmän viime joulukuussa. Nykyisen työpaikkani sain pari vuotta sitten ja monivaiheinen hakuprosessi meni kokonaan tietokoneella etänä.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.
Taidot riippuu pitkälti työhistoriasta. On töitä ja työpaikkoja, joissa koneita ei ole ollut tai juuri tarvinnut, eikä koulutuksesta ole huolehdittu.
Yleensäkin digitaalisaatio on vain ajettu sisään olettaen, että se toimii. Tästä asiasta on tehty tutkimusta.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko väität tavanneesi jossain 50-vuotiaan joka a) ei osaa käyttää tietokonetta ja b) jonka nimi on Sirkka-Liisa? Vai onko kyse vaan siitä että olet itse niin lapsi ettet ymmärrä mikä ero on 50- ja 70-vuotiaalla.
Aika harvassa taitanee olla 5-kymppiset Sirkka-Liisat. Tän meidän ikäluokan nimiä kun ovat Minnat, Sannat, Marjot, Katjat, Niinat, Piiat jne.
Tää on aina yhtä hauskaa kun nuoriso yrittää vähän edgyillä ja tylyttää vanhempaa polvea mutta sana- ja nimivalinnat on sellaisia että siellä menee iloisesti sekaisin ihan kaikki neljän kympin rajapyykin ohittaneet ikäluokat.
Päälle kuuskymppinen IT-hemmo joutuu jatkuvasti opettelemaan uutta. Välillä ihan sen takia, kun mistään tuesta ei saa apua, vaan joutuu itse kaivautumaan, että mistä ihmeestä tämä ongelma johtuu ja miten sen saa korjattua. Tulee joku päivitys ja sen jälkeen ennen hyvin toiminut systeemi ei toimikaan enää hyvin. Päivityksen laatijan helpparista ei apua löydy.
"Sirkka-liisa oli suosituimmillaan vuonna 1946, 281 naista"
Eiköhän nää ole eläkkeellä jo?
(Toki ap on trolli mutta kommentoin nyt kuitenkin)
Vierailija kirjoitti:
Luuletko ihan tosissasi ettei -73 osaa käyttää tietokonetta? Johan me käytettiin niitä yläasteella 🤦
Aivan, me viiskymppiset ollaan kehitetty koko tietokoneet näille jonneille, kummathan tässä osaa paremmin.
Kovimmat koodaritkin ovat noin viisikymppisiä. He opettelivat koodaamaan silloin kun koneet olivat vielä yksinkertaisia, siihen aikaan piti tietää todella tarkasti mitä teki jos aikoi yleensä saada koneesta irti mitään. Nykyään koodaaminen on lähes piirtelyyn verrattavissa olevaa ylätason suunnittelua. Nuoret koodarit eivät ymmärrä systeemiä viimeiseen bittiin asti samalla lailla kuin vanhemmat ja tilanne pahenee nopeasti kun tekoäly yleistyy.
Monet 50-vuotiaat ovat nähneet koko softa-alan kehityksen ja käyttäneet jo paljon käyttäjäepäystävällisempiä ohjelmia kuin nämä nykyiset. Ei pidä yleistää. Vähän huvitti kun yksi kaveri oli niin ylpeä kun tyttärensä osasi tehdä aika yksinkertaisen muokkauksen kuvaan tietokoneella. Niitä digitaitoja on oikeasti niin monentasoisia. Itse pystyn melko vaativaan photoshoppaukseenkin.
N56
Vierailija kirjoitti:
Onhan se mahdollista, että on törmännyt harvinaiseen nimeen 🤣
Minun tuntemani Sirkka-Liisa on 60v.
Mehän oltiin ensimmäisiä, jotka ylitäänsä opettelivat atk-taidot. Ollaan nähnyt koko atk-historia tähän päivään asti.
N53
70-vuotiaasta Sirkka-Liisasta en tiedä, mutta 60-vuotias Päivi on opiskellut ja käyttänyt atk:ta pitempään kuin ap on elänyt.
Kyllä, meillä 1950-luvulla syntyneillä on todellakin ollut opiskeluaikoina tietotekniikkaa. Me tosin teimme ihan itse ohjelmia basicilla, ja tekstinkäsittelyssä oli teko+. Internetin ihmeisiin tutustuimme kahden lehmän kautta.
Kyllä minun on yli kuusikymppisenä pitänyt opetella työssäni ihan samat ohjelmat kuin minua 40 vuotta nuorempien.
Samoilla linjoilla ap:n kanssa. Minä 30-vuotiaana koitan esim. perehdyttää 60-vuotiaille kollegoille, että miten excelissä tehdään pivot tai kuinka googletetaan tehokkaasti. Näillä rouvilla tietysti parempi palkka, koska ovat olleet talossa vuosikymmeniä.
Ecxelit, Wordit, Powerpointit, Accessit ym. opittu jo 20 vuotta sitten ja sen jälkeen osaamista päivitetty. Eikä vaan mitään alkeistason osaamista. Viimeksi ohjelmistorobotiikkaa.