Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?
Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.
Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.
Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?
Kommentit (449)
Olen 70v ja kävin Apotti koulutuksen 68v. Olen hoitoalalla teen keikkoja lukuisiin yrityksiin. Ei mitään mahdollisuutta lintsata mistään kone hommista.
Uskon näiden 50v olevan lusmuilijoita jotka ei viitsi opetella uusia asioita. Mitenhän nämä leidit aikoo tehdä hommia eläkeikään.
Mulle yksi pojan kloppi alkoi nauraa, kun puhuin pfd- muotoon tulostamisesta. Hän intti ettei voi tulostaa vaan tallentaa. No viimeksi tänään olen tulostanut pdf- muotoon ja nimenomaan tulostanut. Ylipäätään jos meidän firmaan haetaan työntekijää, pitäisi hallita myös Adobe tai vastaava ohjelmisto. En usko, että moni teistä, jotka vaan intätte ettemme me yli viisikymppiset päivittäin koneella töitä tekevät osaa mitään, edes tietää mitä silloin vaaditaan. Luulette, että riittää kun osaa tehdä merkintöjä dokumentin päälle ja tallentaa wordista. Ei vaan riitä. Samoin kuin tiedättekö mikä on sulautettu järjestelmä? Se ei ole mikään erikoistermi. Mutta joku aika sitten oli kyllä juttu kuinka jotkut nuoret ei osaa edes tallentaa pdf- muotoon, vaikka se pitäisi koulussa opettaa jos Officea opetellaan.
N60.
Joillakin nuorilla kyllä on vastarinta sitä kohtaan, että töissä pitäisi tehdä töitä eikä somettaa. Työkoneille joudutaan laittamaan estoja tämän vuoksi.
Meillä oli ATK-luokassa 3 tietokonetta. 2 taisi olla Atareita ja yksi PC. Meillä oli ATK:ta mutta siellä ATK luokassa käytiin tasan kerran. Ei ollut ihan helppo rasti opettajallekkaan hoitaa tuota kurssia kunnialla läpi noilla resursseilla.
Täällä Leila, Salme ja Marja. Moi! Osataan kaikki käyttää tietokonetta ja käytettiin jo työssäoloaikoinamme. Ikähaitari meillä ystävyksillä on 71-77.
Itse olen tavannut monenlaisia ihmisiä työurallani. Kyllä keskimäärin yli 50-vuotiaat on enemmän tai vähemmän ulalla tietokoneista. Erityisesti jos tietokoneen kanssa tulee jokin ongelmatilanne. Silloin katoaa kaikki ongelmanratkaisutaidot täysin. Eräs 55-vuotias kolleega soittelee helpdeskiin jatkuvasti. Mitään yksinkertaista ongelmatilannetta ei osaa itse ratkaista tai pelkää kokeilla eri vaihtoehtoja.
Vastaavanlaisia on tullut enemmän tai vähemmän vastaan työelämässä. Erityisesti tuo tietotekninen ongelmanratkaisutaito on monella aika olematonta. Peruskäyttö varmasti sujuu.
Eräs kolleega on niin hidas, että sähköpostiin menee puoli tuntia. Substanssiosaaminen on ihan hyvää, mutta tietokoneiden kanssa on aika hidasta toiminta. Onneksi on valtion virasto eikä mikään osakeyhtiö.
Asiakirjoja tämä sankari nysvää viikkotolkulla.
Mitä ihmeen nuoria täällä kirjoittelee? Tietokoneethan on joka paikassa olleet jo vuosikymmeniä. Lapsilla tietokoneet 90-luvun alusta liki joka huushollissa. Tai perheen yhteinen pöytäkone.
Toimistoissa on tietokoneilla toimittu vuoskymmeniä. Teollisuudessa, äijä jäi eläkkeelle 2010, teollisuuden duunari. Jokaisella sähköposti , jossa esimiesten ( joita vähennetty ) tiedotteet. Jokainen osasi asettaa tuotantokoneen asetukset valmistettavan tuotteen mukaisiksi.
Eli aika harva ihminen on niin ulalla tietokoneista kuin parikymppiset täällä luulee
Olen kai kertonut että nyt yli 90 v sukulainen koulutti sekä yrityksien henkilökuntaa etyä yksityisiä toetokoneen ostajia.
Siis puhun tässä käytöstä, en tietokoneen rakentamisesta tai verkkojen rakentamisesta.
Olen 51-vuotias ja käyttänyt tietotekniikkaa 30 vuotta. Ei se osaamattomuus iällä selity.
Kun nyt 50 vuotta täyttänyt poikani syntymän jälkeen menin töihin tallensin tallennuslaitteella n. 500 henkilön palkat kasetille joka meni tietojyvälle jyväskylään ja sieltä tuli tilinauhat ja tarvittava kirjanpitomateriaali paperimuodossa.
Olin koulutuksessa siellä tieto-jyvällä, tosin jo sitä ennen työskentelin magneettireunakorteilla toimivalla, reikäkorteilla ladattavalla koneella. Tieto siis oli siinä magneettinauhalla muistissa ja siitä sai jo palkkakertymät, se tuotti tilinauhat ja kirjanpitotositteen kustakin käyttökerrasta.
Varmaan riippuu mitä duunia teet. Meillä ei tulisi kysymykseenkään ettei osaisi itse käyttää vaikka mitä ja ratkoa ongelmat, mutta duuni onkin it-alalla.
Jonkun putkarin tms. ei tarvitse. Eli duunista ja ohjelmistosta riippuen väite saattaa pitää paikkansa tai ei. Ja sama pätee nuoriinkin, duunista riippuen.
Olen 68 vuotias. Just tänään kotonani kävi digijelppari opettamassa ja ensi viikolla lisää! Olen aivan täpinöissäni!!! Mutta , kuvitelkaa joillakin ei ole edes pankin avainlukulistaa.
Itse olen alle 50v enkä vaan opi mitään exceleitä tms. Tai ohjelmistoja. Voihan minut laittaa töihin semmoisiin,mutta tulee vaan sotkua,kun en osaa ja teen mitä sattuu.
Lisään vielä,minulla on paha hahmotushäiriökin.
Minä olen 37-vuotias, enkä osaa käyttää exceliä. Palkka 3000e/kk. Ei ole ollut tarvetta opetella.
Olen 55-vuotias nainen ja käyttänyt tietokonetta monipuolisesti 25 vuotta. Kun aloitin oli kotikoneessa dos-käyttöjärjestelmä ja nyt käytössä Windows 10. Eri työvälineohjelmistoja olen käyttänyt näiden vuosien aikana varmaan 40 erilaista. Käytän päivittäin tuntikaupalla tietokonetta eikä se ole pelkkää nettiselaamista. Puhelimessa ja tabletissa on android, mutta en pidä niiden käyttämisestä, koska olen niin tottunut windowsiin.
Just luin jostain, että nykyajan somenuoret osaavat kyllä somettaa ja hoitaa asioita hyvin puhelimella, mutta peruskäyttötaidot, esim. resurssienhallinta tietokoneen käyttiksillä ei ole hallussa. En silti leimaa kaikki itseäni nuorempia osaamatomiksi.
Vierailija wrote:
Mehän oltiin ensimmäisiä, jotka ylitäänsä opettelivat atk-taidot. Ollaan nähnyt koko atk-historia tähän päivään asti.
N53
Juuri näin. Kaikki vaiheet on tullut nähtyä. En osaa edes kuvitella ettei joku meidän ikäinen osaisi käyttää tietokonetta.
Toinen N53
Perehdytän nuorempia apottiin ja kaupungin perusjärjestelmiin. Osa ei hallitse kuin somenräpläyksen...
-sosiaalialan 50-vuotias-
Samasta syystä kun nuorien ei tarvitse opetella tehokasta työntekoa kun somettamisella saa saman palkan kun tehokas työntekijä
Miksi alle 50v ei tarvitse opetella sosiaalisia taitoja keskustelu, vuorovaikutus, henkinen puoli työpaikalla? Vastataan vain , että hei boomer, ei o mun ongelma..
Juu. Parikymppisen tieto-osaaminen on somen näpräystä työajalla, kun ne työohjelmat ei oikein napeksi.