Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?

Vierailija
19.05.2023 |

Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.

Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.

Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?

Kommentit (449)

Vierailija
321/449 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

Ap:n esimerkikssä näkyy selvästi, että puhutaan työstä, jossa on matalkoulutus. Olen itse korkeastikouluteutettu 44- vuotias ja aloin käyttää tietokoneita vasta opiskeluaikanani eli 50- vuotiaat ovat pääseet työelämään vielä ilman, että kouluissa ole koneet ja jos niihin ei ole sittemmin ollut intoa tutustua, niin eipä ne taidotkaan ole kehittyneet. 

Luonnollisesti suurin osa ihmisistä nyt haluaa pysyä kehityksen vauhdissa ja tietotyötä tekeville perus-IT - taidot nyt on itsestään selvyys, mutta uskon kyllä, että ap:n kuvailema tilanne on mahdollinen. 

Missä perähikiällä olet koulun käynyt? Itse olen käynyt yläasteen 80-luvulla ja kyllä silloin jo oli atk-luokat.

Oli mutta niillä dos-koneilla ei ollut mitään tekemistä nykyajan kanssa. En edes muista mitä niillä tuolloin tehtiin.

Oli jo silloin taulukkolaskenta ja tekstinkäsittelyohjelmia. Korpuilta asennettiin. Oli myös erilaisia muita ohjelmia. Excel oli jo 80-luvulla loppupuolella, sitten oli Wordpress tekstinkäsittelyohjelmana ja Lotusta käytettiin myös taulukkolaskennassa. Koodausta opettelin itse kurssilla CPM-koneella 1985.  

Access oli muistaakseni se tietokantaohjelma, jolla saattoi mm. tulostaa osoitteet kirjekuoriin. Sitä en koskaan ymmärtänyt, miksi tulostin toimi täysin moitteettomasti, mutta heti tuli ongelmaa, kun en seisonut vieressä pitämässä sitä silmällä vaan tein jotain muuta. Laitoin siis tulostimeen nipun kuoria ja tulostin töihin. Ei ollut ikkunakuoria, joihin pitää tunkea ylimääräinen paperi.

Vierailija
322/449 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

Ap:n esimerkikssä näkyy selvästi, että puhutaan työstä, jossa on matalkoulutus. Olen itse korkeastikouluteutettu 44- vuotias ja aloin käyttää tietokoneita vasta opiskeluaikanani eli 50- vuotiaat ovat pääseet työelämään vielä ilman, että kouluissa ole koneet ja jos niihin ei ole sittemmin ollut intoa tutustua, niin eipä ne taidotkaan ole kehittyneet. 

Access on olemassa yhä. Mutta jos jotain postissa vielä lähetetään niin tarroja saa tehtyä Wordiläkin tsi Excelillä. Mummojen yhdistyksen jäsenille niitä vielä lähetetään.

Luonnollisesti suurin osa ihmisistä nyt haluaa pysyä kehityksen vauhdissa ja tietotyötä tekeville perus-IT - taidot nyt on itsestään selvyys, mutta uskon kyllä, että ap:n kuvailema tilanne on mahdollinen. 

Missä perähikiällä olet koulun käynyt? Itse olen käynyt yläasteen 80-luvulla ja kyllä silloin jo oli atk-luokat.

Oli mutta niillä dos-koneilla ei ollut mitään tekemistä nykyajan kanssa. En edes muista mitä niillä tuolloin tehtiin.

Oli jo silloin taulukkolaskenta ja tekstinkäsittelyohjelmia. Korpuilta asennettiin. Oli myös erilaisia muita ohjelmia. Excel oli jo 80-luvulla loppupuolella, sitten oli Wordpress tekstinkäsittelyohjelmana ja Lotusta käytettiin myös taulukkolaskennassa. Koodausta opettelin itse kurssilla CPM-koneella 1985.  

Access oli muistaakseni se tietokantaohjelma, jolla saattoi mm. tulostaa osoitteet kirjekuoriin. Sitä en koskaan ymmärtänyt, miksi tulostin toimi täysin moitteettomasti, mutta heti tuli ongelmaa, kun en seisonut vieressä pitämässä sitä silmällä vaan tein jotain muuta. Laitoin siis tulostimeen nipun kuoria ja tulostin töihin. Ei ollut ikkunakuoria, joihin pitää tunkea ylimääräinen paperi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/449 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lapsikulta, 50-vuotias ohjelmistoarkkitehti täällä nauroi ääneen jutuillesi.

Niin? Et sitten lukenut koko avausta. Ap on töissä tyyliin jossain kaupassa, jonne ei juuri koulutusta tarvitse. Etkö usko, että sinne olisi voinut unontua joku 50- vuotias, joka tuli duuniin ennen kuin it nykylaajudessaan löi läpi ja jäänyt sinne?

Joo, ei kaikki nuoretkaan osaa it taitoja, mutta ne taas mankuu päivät pitkät av- palstalla, mikseivät voi päästää toimistohommiin, kun niissä näitä taitoja vaaditaan. 

Ei ole voinut unohtua it-taidoton 50-vuotias, jos on kantasuomalainen, koska tuolle ikäluokalle jo opetettiin atk-taitoja peruskoulussa.

Vierailija
324/449 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se sirkka-liisa sitten hoitaa pankkiasiansa ja ostaa lottoa, jos ei muka osaa yhtään olla koneella? Vanhuksillekin on ostettu läppärit ja opetettu niitä käyttämään, niin miksei työikäinen niitä käyttäisi?

Vierailija
325/449 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän luulee myös, että 50-vuotiaat ovat Sirkka-Liisoja.

Sirkka-Liisat ovat jo enimmäkseen eläkkeellä olevia mummoja. Ovat vanhempaa ikäpolvea.

Viisikymppisiä ovat nyt Sarit, Marit, Katjat ja Sannat.

Minne sinä unohdit Karit, Raunot, Pasit ja Jarit?

Karit ja Raunot ovat vanhempia, Pasit ja Jarit viisikymppisiä.

Kymmenen vuotta lisää, ovat jo kuusikymppisiä. 

Pasit ja Jarit olivat muodissa vasta 70-luvulla.

Jos keskustellaan eri vuosikymmenien nimistä, niin minun luokallani oli 70-luvulla keskikoulussa sekä Pasi että Jari. Ja 3 Markkua.

ATK-luokissa todellakin opittiin ne perusvalmiudet, mutta eri työpaikoissa on niin erilaisia ohjelmia, että ne opetellaan erikseen joka työpaikassa. Esimerkiksi kirjanpitoa, konepiirustusta ja hotellin varausjärjestelmää varten on opittava juuri se ohjelma. Helpompaa on, kun on jonkinlaiset perustiedot.

Kansalais- ja työväenopistoissa kurssitettiin niitä ikäihmisiä, joita ei kouluttanut työnantajat eikä työvoimaviranomaiset. Tietokoneen ajokortti olivat viisikymppisten ja sitä vanhempien perusosaamista.

Kyse olikin siitä, milloin nimet Pasi ja Jari olivat muodissa. On nytkin pieniä lapsia nimillä Pasi ja Jari, mutta ne nimet eivät ole muodissa eli suosittuja.

Vierailija
326/449 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yli 50 v. osaan ne jo ja opin uudetkin ohjelmat, joita otetaan käyttöön ja silti saan pienempää palkkaa kuin muut, joilla on huomattavasti paljon heikompi ohjelmisto-osaaminen kuin minulla. Moni nuori ei osaa edes käyttää exceliä vaikka se on monessa työssä tuiki tarpeellinen.

Vierailija
327/449 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanasti triggeröityyy vanhempi väki tästä aloituksesta.

Mutta AP on ihan oikeassa. Olen nelikymppinen ja työskennellyt puutarha-alalla 20 vuotta ja kokemukseni on se, että minua vanhemmat työntekijät ovat koko työurani ajan olleet aivan avuttomia tietokoneiden kanssa. Hortonomit asia erikseen.

Talvisin olen tehnyt töitä mm. kaupan alalla, kirjastossa ja seurakunnissa. Kaikissa näissä olen joutunut viisikymppisille IT-tueksi. Omat alan opinnot rajoittuivat yläasteen atk-tunteihin, joilla pelattiin jotain kirjainpelejä ja piirrettiin paintilla. Osa luokkakavereista valitsi vielä konekirjoituksen ATK:n sijaan - tämä ysärin alussa.

Vierailija
328/449 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Minä olen 56 v. ja kävin vuonna 1983 ATK-kurssin koulussa, kuului oppimäärään. Mistä sinä revit tuon, ettei yli 50 vuotiaat muka osaisi käyttää tietokoneita? 

Vierailija
329/449 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanasti triggeröityyy vanhempi väki tästä aloituksesta.

Mutta AP on ihan oikeassa. Olen nelikymppinen ja työskennellyt puutarha-alalla 20 vuotta ja kokemukseni on se, että minua vanhemmat työntekijät ovat koko työurani ajan olleet aivan avuttomia tietokoneiden kanssa. Hortonomit asia erikseen.

Talvisin olen tehnyt töitä mm. kaupan alalla, kirjastossa ja seurakunnissa. Kaikissa näissä olen joutunut viisikymppisille IT-tueksi. Omat alan opinnot rajoittuivat yläasteen atk-tunteihin, joilla pelattiin jotain kirjainpelejä ja piirrettiin paintilla. Osa luokkakavereista valitsi vielä konekirjoituksen ATK:n sijaan - tämä ysärin alussa.

Työnantajilla ollut huono perehdytys, jos työntekijät joutuvat toistensa it-tueksi. Ei se iästä johdu.

Vierailija
330/449 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä ketju kirvoitti monen 50 vuotiaan raivon. Tuntevat varmaan itsensä vanhaksi ja tarve todistella että ovat eteviä tietokoneiden kanssa. 🤣

Ymmärrys hoi. Miten luulet arkkitehdit, talotekniikan suunnitteluinsinööri tai koneensuunnittelihan pärjäävän? Ei tarvitse olkaxetevä, vasn pitää osata perusasiat. Nuoriso on tottunut tulemaan valmiiseen pöutään ja pitää sitä osaamisena. Ihan on tutkittu että nuorisolla on puutteita perusasioiden osaamisessa. Ibstst ja tutkittu sujuu, mutta työelämässä on se nörttiporukka. joka on erittäin taitavaa ja lopuilla on vaikeuksia osata mitään. Mutta aloittaja käyttää termiä ATK. Iso puute perusasioissa käyttää jo 20 vuotta sitten vanhentunutta termiä.

No mitenkä luulen? Siten että eivät ole 50+ boomereita vaan usein 30-40 vuotiaita korkeastikoulutettuja. Ja jos ovatkin 50+ boomereita niin ovat itseopiskelleet ja olleet aikoinaan kiinnostuneita. Siihen aikaan pärjäsi vielä ilman atk taitoja, nykyään ei.

Kukaan ei ole väittänyt puhelimella somettamista osaamisena, mutta kannattaisi nämä unelmat 50 vuotiaista huippuosaajista jättää sikseen. Sama se mitä termiä käyttää ATK taidoista puhuttaessa, jos sinäkin ymmärsit asian mistä puhutaan. Osaamista ei ole pilkunkaan nussiminen tai kirjoitusvirheet.

Tietokoneet ja eloktroniset kassakoneet oli jopa pienissä yrityksissä yleisesti käytössä 70-80-luvulla ja koteihin ne tulivat 80-luvulla. Tietokoneet tulivat Suomeen jo 1900-luvun alussa.

Tämä palstakin on ollut olemassa jo 90-luvulla ja sen aikaiset käyttävät ovat 70-90v.

Ja se excel oli yleisesti käytössä jo 80-luvun alussa eli 40v sitten. Suurin osa ohjelmista on rakennettu juuri excelin pohjalta.

kirjoitat että tietokoneet olisivat tulleet suomeen 1900 luvun alussa. wikipediasta kun vilkaisin, niin postisäästöpankki olisi ottanut ensi nimisen koneen käyttöön 1958.

Helsingin yliopistolle tuli työntekijöiden yhteiskäytössä ollut tietokone(huone/järjestelmä) 90-luvun alussa. Ensimmäiset lintupöntöt ja muut pöytäkoneet sain v 94

Vierailija
331/449 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän luulee myös, että 50-vuotiaat ovat Sirkka-Liisoja.

Sirkka-Liisat ovat jo enimmäkseen eläkkeellä olevia mummoja. Ovat vanhempaa ikäpolvea.

Viisikymppisiä ovat nyt Sarit, Marit, Katjat ja Sannat.

Minne sinä unohdit Karit, Raunot, Pasit ja Jarit?

Karit ja Raunot ovat vanhempia, Pasit ja Jarit viisikymppisiä.

Kymmenen vuotta lisää, ovat jo kuusikymppisiä. 

Pasit ja Jarit olivat muodissa vasta 70-luvulla.

Mun luokallani +/- pari vuotta oli lukuisia Jari ja Kari nimisiä.

Nyt 63v eli vm 60

Vierailija
332/449 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet muistelevat että 80 luvulla olisi ollut koulussa tietokoneluokka ja olisi ollut kursseja koneiden käytöstä. ne jotka ovat syntyneet 70 luvun alkupuolella ovat saattaneet saattaneet käytä yläasteen joskus 80 luvun puolessavälissä. kuinkahan leisiä tietokoneluokat on tuohon aikaan olleet ja onko opetuksesta vastaava ministeriö antanut määräyksiä siitä mitä kaikkia asioita olisi pitänyt koneilla harjoitella.

Vierailija
333/449 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

monet muistelevat että 80 luvulla olisi ollut koulussa tietokoneluokka ja olisi ollut kursseja koneiden käytöstä. ne jotka ovat syntyneet 70 luvun alkupuolella ovat saattaneet saattaneet käytä yläasteen joskus 80 luvun puolessavälissä. kuinkahan leisiä tietokoneluokat on tuohon aikaan olleet ja onko opetuksesta vastaava ministeriö antanut määräyksiä siitä mitä kaikkia asioita olisi pitänyt koneilla harjoitella.

Meillä oli ATK vain valinnaisaine. Opettelin tietokoneen käytön, ohjelmat ja 10-sormijärjestelmän ammattikorkeakoulussa v. -94.

N74

Vierailija
334/449 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä triggeröidyn ja samalla pidän älyllisesti heikkoina nuoria, jotka eivät ymmärrä, että toimistoympäristöissä tietokoneita on käytetty joka päivä 90-luvulta lähtien ja päivityksiä on tehty sitä mukaa kuin niitä on tullut. Henkilökohtaiset koneet olivat, ensin päätteet ja sitten tulivat PC:t. Olin 1997 mikrotukihenkilönä eräässä virastossa, kun kaikki tyhmät päätteet heivattiin pois ja tilalle jokaiselle tuli henkilökohtaiset koneet. Samalla neuvoin internetin ja sähköpostin käyttöä. Sähköposti ei enää ollut uusi, mutta se muuttui. 

Toistetaan vielä se tutkittu asia, että suomalaisten nuorten tietotekniikka taidot on heikompia kuin EU-alueella keskimäärin. Joten olisi varmaan hyvä pitää pienempää suuta. 

Suomessa on koulutettu it-alan insinöörejä, aikoinaan nimellä ATK, jo 70-luvulta lähtien.  Kauppaopistossa tietotekniikka oli 80-luvun alussa vielä valinnainen, mutta lopussa jo pakollinen. Ensimmäiset tradenomitkin, joita on on jo virastoissa pilvin pimein, ovat jo yli 50-vuotiaita. Ei he olisi päässeet koulua läpi kynä- ja paperitekniikalla.  

Vierailija
335/449 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä töissä pääse kukaan iästä riippumatta luistamaan töistä vedoten it-taitojen puutteeseen. Uudet järjestelmät koulutetaan koko porukalle ja työ jatkuu niitä käyttäen. Joku tarvitsee tukea vähän kauemmin, joku oppii nopeasti. Tosin töihin tuskin olisi kukaan päässytkään ilman perustaitoja.

Itse opetin äitini 60-vuotiaana käyttämään tietokonetta ja silloin lähdettiin siitä, että hän pelkäsi koneen räjähtävän jos painaa jotain näppäintä. Pian hän jo hoiti omatoimisesti firmansa laskutuksen, pankkiasiat, sähköpostin ja kaikki muut tarvittavat. Eli kyllä se ei niin nuorikin oppii, jos on halua.

Vierailija
336/449 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: Sirkka-Liisaa ei huvita tehdä kyseisiä hommia ja sen kanssa on sovittu, tekee mitä tekee, koska on hyvä työntekijä. Nuoremmat saa tehdä sitten kaikkea, mitä tarvitsee. Näin se usein menee.

Ja keskustelusta yleensä: me 50-60 -vuotiaat ollaan tehty ne softat ja tietokoneet, joita te ahdistuneet pikku multitaskaajat ette edes osaa käyttää töissä. 

Vierailija
337/449 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt kuitenkaan yleistäis. Tradenomi vm. -99 ei osaa taulukkolaskentaa.

Vierailija
338/449 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla alallani kyllä työnteko loppuisi siihen, jos ei osaisi tai oppisi tietojärjestelmiä käyttämään. Ne ovat niin keskeinen työväline.

Ehkä tässä on alakohtaista vaihtelua.

Vierailija
339/449 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin tietokone/atk/ict/it-hommat 1973. Se oli silloin kun teidän nuorten vanhemmat eivät vielä olleet syntyneet. Pankissa oli tietokoneet käytössä jo 50-luvulla, samoin vakuutusyhtiöissä, Puolustusvoimissa ym. Me lähetimme suljetussa verkossa sähköpostia jo 70-luvulla ja meidän sukupolven tekemiä ohjelmia ja ohjelmistoja pyörii vieläkin tuotannossa.

Yritä sinä nuori pärjätä sen WhatsUpin kanssa.

Vierailija
340/449 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ruikuta, vaan neuvottele itsellesi paremmat palkkaedut!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi