Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?

Vierailija
19.05.2023 |

Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.

Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.

Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?

Kommentit (449)

Vierailija
301/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

Hän luulee myös, että 50-vuotiaat ovat Sirkka-Liisoja.

Sirkka-Liisat ovat jo enimmäkseen eläkkeellä olevia mummoja. Ovat vanhempaa ikäpolvea.

Viisikymppisiä ovat nyt Sarit, Marit, Katjat ja Sannat.

Minne sinä unohdit Karit, Raunot, Pasit ja Jarit?

Karit ja Raunot ovat vanhempia, Pasit ja Jarit viisikymppisiä.

Kymmenen vuotta lisää, ovat jo kuusikymppisiä. 

Pasit ja Jarit olivat muodissa vasta 70-luvulla.

Vierailija
302/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo, täällä 56 vuotias, jonka täytyi itse opetella työ ohessa uusi tietokoneohjelma kun vanha poistui ja jolla ei enää tehdä töitä, ja tietokonetta olen käyttänyt vuodesta 1985.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:LLE TIEDOKSI:

TÄMÄN PÄIVÄN 50+ IKÄISET KEKSIVÄT AIKOINAAN TIETOKONEET JA INTERNETIN!

Tämä! Mehän koodasimme omat ohjelmammekin kasarilla ja ysärillä. Nykynuoret osaavat just ja just luoda kansioita ja tallentaa : D

Vierailija
304/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just joo, täällä 56 vuotias, jonka täytyi itse opetella työ ohessa uusi tietokoneohjelma kun vanha poistui ja jolla ei enää tehdä töitä, ja tietokonetta olen käyttänyt vuodesta 1985.

Meille luotiin ihan uusi ohjelma, ja minä olin sen testaaja käyttäjänä. Joo nuoremmat kehittivät ohjelman, mutta minä testaajana vaikutin paljon mikä siitä ohjelmasta lopulta tuli. Oli kyllä mielenkiintoinen projekti, kun piti päästä keksiä kaikenlaisia ongelmatilanteita, että mitä jos näin tapahtuu jne.. Tyypit sitten ratkaisivat keksimäni ongelmat. Kehittelin kaikenlaisia the worst case scenarioita. 

N53

Vierailija
305/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP:LLE TIEDOKSI:

TÄMÄN PÄIVÄN 50+ IKÄISET KEKSIVÄT AIKOINAAN TIETOKONEET JA INTERNETIN!

Väärin. Tulivat jo valmiiseen pöytään. Toki yli 70-vuotiaat on 50+-ikäisiä mutta Internetin keksijät ovat jo 80+-ikäisiä. Ensimmäiset tietokoneet keksittiin 1800-luvulla ja PC:t 80-luvun alussa, kotikäyttöön niitä alkoi tulla 80-luvun lopulla. 

Väärin. Juuri me viisikymppiset aloimme niitä käyttämään silloin kun ne tulivat kotikäyttöön eli HETI KUN SE OLI MAHDOLLISTA.

No kyllä meillä oli PC kotona jo silloin kun esikoiseni syntyi 1991. Pidin äitini liikkeen kirjanpitoa niin että vauva oli sylissä., tästä on muutama valokuvakin. Mieheni osti ensimmäisensä opiskeluaikana 1987 itselleen. 

Vierailija
306/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja se Apotti piti vielä opetella.

Vierailija
307/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille luotiin ihan uusi ohjelma, ja minä olin sen testaaja käyttäjänä. Joo nuoremmat kehittivät ohjelman, mutta minä testaajana vaikutin paljon mikä siitä ohjelmasta lopulta tuli. Oli kyllä mielenkiintoinen projekti, kun piti päästä keksiä kaikenlaisia ongelmatilanteita, että mitä jos näin tapahtuu jne.. Tyypit sitten ratkaisivat keksimäni ongelmat. Kehittelin kaikenlaisia the worst case scenarioita. 

N53

Tänä vuonna 60 vuotta täyttävä mieheni on koko ikänsä kehittänyt ohjelmia sulautettuihin järjestelmiin. Enpä usko, että osa meitä vanhuksia haukkuvista nuorista edes googlematta tietää mitä sulautettu järjestelmä tarkoittaa, vaikka valtaosa joka päivä arjessaan ihan kotioloissa niitä käyttävätkin - ymmärtämättä että esim. sen pesukoneen ohjelman on joku kalkkis pian eläkkeelle jäävä tietotekniikan insinööri kehittänyt. 

Vierailija
308/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

Ap:n esimerkikssä näkyy selvästi, että puhutaan työstä, jossa on matalkoulutus. Olen itse korkeastikouluteutettu 44- vuotias ja aloin käyttää tietokoneita vasta opiskeluaikanani eli 50- vuotiaat ovat pääseet työelämään vielä ilman, että kouluissa ole koneet ja jos niihin ei ole sittemmin ollut intoa tutustua, niin eipä ne taidotkaan ole kehittyneet. 

Luonnollisesti suurin osa ihmisistä nyt haluaa pysyä kehityksen vauhdissa ja tietotyötä tekeville perus-IT - taidot nyt on itsestään selvyys, mutta uskon kyllä, että ap:n kuvailema tilanne on mahdollinen. 

Missä perähikiällä olet koulun käynyt? Itse olen käynyt yläasteen 80-luvulla ja kyllä silloin jo oli atk-luokat.

Niin, ja näissä ATK- luokkien olemassa olo tarkoitti sitä, että jokainen peruspirjo oppi 2020- luvun työelämävalmiudet? 

Kyllä kulle mullakin oli koulussa vapaaheoisena yläasteella ATK. Niillä dos- ohjelmataidoista en hyötynyt mitään. Yritä ymmärtää, että se peruspirjo kävi koulun 6 -7 keskiarvolla eikä todennäköisesti puhu esim. ruotsia, vaikka käytti siihen enemmän aikaa kun siihen atk- luokkaan kurkkimiseen. 

PerusMinna opettelee uudet ohjelmaversiot sitä mukaa kun tarvitaan. Meille tuli nelisen vuotta sitten sähköinen laskutus. Vaikka pienen firman laskutus on minulle täysin sivuhomma, helpompaa kuin heinänteko. Ei mitään koulutusta, ihan itse opettelin. Toki ihan simppeli perusohjelma, mikä pitääkin oppia itsestään, mutta olen kuitenkin jo kalkkisikäinen.  Toki käytän rakennussuunnittelijana ammattiohjelmia ja laskentaohjelmia, mitkä vaativat vähän enemmän osaamista, mutta otin tuon esimerkin siksi, että se oli minulle täysin uusi juttu kun en toimistotöitä kovin paljon muuten tee kuin tuon laskutuksen.  Wordilla teen dokumentointia ja Excelillä nyt vähän vaikka mitä ja ne ovat jo alalla perusjuttuja, mikä pitää osata siinä missä kertotaulu. En muuten ikimaailmassa kirjoittelisi vauvalle työkoneella. Enkä varsinkaan käyttäisi tiktokkia! 

Vierailija
309/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä kai tällaista esiintyy juuri noissa matalapalkka-alan töissä ja ehkä joissakin virastoissa, missä samat tyypit on olleet 40 vuotta ensimmäisestä kesätyöstä lähtien eikä mitään muuta työkokemusta ole. Siksi sitä helposti yleistää eikä ymmärrä, että it-alalla on töissä eläkeikäisiä ja mukana pitää olla. Puolisoni on tosiaan it-alan ammattilainen ollut ikänsä, mutta ei ole jämähtänyt yhteen paikkaan. Hän kotonakin opettelee vieläkin uusia asioita. Hänen viimeisin hankintansa on 3d-tulostin kotikäyttöön ja on opetellut tietomallintamista ihan vain huvikseen. Itse olen taas harrastanut valokuvausta ja kuvankäsittelyä, en mihinkään instaan, vaan omaksi iloksi kaikenlaista. Päivätyössäni piirtelen taloja, noin yksinkertaistaen todella monipuolisen hommani. Ei niitä ole käsin piirretty enää vuosikymmeniin.  

Vierailija
310/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauru herkällä näitä lukiessa. Onkohan tullut mieleen, että joitain vaan ei kiinnosta enää lähteä opiskelemaan uusia ohjelmistoja. Itse 58v. ja opiskelin sen mitä työssä tarvitsee ja uudet asiat saa opiskella nuoremmat. kyllä itse ollessani karvankasvu iässä kaikki yli 30v. oli vanhoja ellei suorastaan ylivanhoja, mitä sitten tarkoittaa. Tämän päivän nuorille tiedoksi, ikää tulee kokoajan lisää teillekkin. 

Kyllä minua kiinnostaa.  59 olen.  Mulla on nyt koekäytössä kotona yksi harrastuksessa tarvittava, tänään perehdyn enemmän. Ei siihen kukaan opeta, itse katselen ja F1 on paljon parempi neuvoja kuin yksikään alle 30-vuotias.  

Vierailija
311/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sirkka-Liisat ovat jo enimmäkseen eläkkeellä olevia mummoja. Ovat vanhempaa ikäpolvea.

Tunnen tai tiedän valehtelemalla varmaan yli 20 60-luvulla syntynyttä Jaria. Kyllä Jari on nimenomaan 60-luvun suosikkinimi, 70-luvulla jo hiipui. Jari on ollut suosituin ensimmäinen etunimi vuosina 1960, sekä vuosina 1963-1965. Löytyy nopeasti googlella tämä tieto. 

Vierailija
312/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n esimerkikssä näkyy selvästi, että puhutaan työstä, jossa on matalkoulutus. Olen itse korkeastikouluteutettu 44- vuotias ja aloin käyttää tietokoneita vasta opiskeluaikanani eli 50- vuotiaat ovat pääseet työelämään vielä ilman, että kouluissa ole koneet ja jos niihin ei ole sittemmin ollut intoa tutustua, niin eipä ne taidotkaan ole kehittyneet. 

Luonnollisesti suurin osa ihmisistä nyt haluaa pysyä kehityksen vauhdissa ja tietotyötä tekeville perus-IT - taidot nyt on itsestään selvyys, mutta uskon kyllä, että ap:n kuvailema tilanne on mahdollinen. 

Missä perähikiällä olet koulun käynyt? Itse olen käynyt yläasteen 80-luvulla ja kyllä silloin jo oli atk-luokat.

Oli mutta niillä dos-koneilla ei ollut mitään tekemistä nykyajan kanssa. En edes muista mitä niillä tuolloin tehtiin.

Vierailija
313/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkansa, jos et opettele niin monoa tulee heti seuraavissa YT neuvotteluissa.

Vierailija
314/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä ketju kirvoitti monen 50 vuotiaan raivon. Tuntevat varmaan itsensä vanhaksi ja tarve todistella että ovat eteviä tietokoneiden kanssa. 🤣

Ymmärrys hoi. Miten luulet arkkitehdit, talotekniikan suunnitteluinsinööri tai koneensuunnittelihan pärjäävän? Ei tarvitse olkaxetevä, vasn pitää osata perusasiat. Nuoriso on tottunut tulemaan valmiiseen pöutään ja pitää sitä osaamisena. Ihan on tutkittu että nuorisolla on puutteita perusasioiden osaamisessa. Ibstst ja tutkittu sujuu, mutta työelämässä on se nörttiporukka. joka on erittäin taitavaa ja lopuilla on vaikeuksia osata mitään. Mutta aloittaja käyttää termiä ATK. Iso puute perusasioissa käyttää jo 20 vuotta sitten vanhentunutta termiä.

No mitenkä luulen? Siten että eivät ole 50+ boomereita vaan usein 30-40 vuotiaita korkeastikoulutettuja. Ja jos ovatkin 50+ boomereita niin ovat itseopiskelleet ja olleet aikoinaan kiinnostuneita. Siihen aikaan pärjäsi vielä ilman atk taitoja, nykyään ei.

Kukaan ei ole väittänyt puhelimella somettamista osaamisena, mutta kannattaisi nämä unelmat 50 vuotiaista huippuosaajista jättää sikseen. Sama se mitä termiä käyttää ATK taidoista puhuttaessa, jos sinäkin ymmärsit asian mistä puhutaan. Osaamista ei ole pilkunkaan nussiminen tai kirjoitusvirheet.

Tietokoneet ja eloktroniset kassakoneet oli jopa pienissä yrityksissä yleisesti käytössä 70-80-luvulla ja koteihin ne tulivat 80-luvulla. Tietokoneet tulivat Suomeen jo 1900-luvun alussa.

Tämä palstakin on ollut olemassa jo 90-luvulla ja sen aikaiset käyttävät ovat 70-90v.

Ja se excel oli yleisesti käytössä jo 80-luvun alussa eli 40v sitten. Suurin osa ohjelmista on rakennettu juuri excelin pohjalta.

Hienoa, osaat käyttää kassakoneita ja exceliä. Haluatko mitalin?

Olen eri, mutta esim. excel on ihan sama, mitä se oli jo 80-luvulla, mutta ominaisuuksia tullut vain lisää.

Vierailija
315/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä ketju kirvoitti monen 50 vuotiaan raivon. Tuntevat varmaan itsensä vanhaksi ja tarve todistella että ovat eteviä tietokoneiden kanssa. 🤣

Ymmärrys hoi. Miten luulet arkkitehdit, talotekniikan suunnitteluinsinööri tai koneensuunnittelihan pärjäävän? Ei tarvitse olkaxetevä, vasn pitää osata perusasiat. Nuoriso on tottunut tulemaan valmiiseen pöutään ja pitää sitä osaamisena. Ihan on tutkittu että nuorisolla on puutteita perusasioiden osaamisessa. Ibstst ja tutkittu sujuu, mutta työelämässä on se nörttiporukka. joka on erittäin taitavaa ja lopuilla on vaikeuksia osata mitään. Mutta aloittaja käyttää termiä ATK. Iso puute perusasioissa käyttää jo 20 vuotta sitten vanhentunutta termiä.

No mitenkä luulen? Siten että eivät ole 50+ boomereita vaan usein 30-40 vuotiaita korkeastikoulutettuja. Ja jos ovatkin 50+ boomereita niin ovat itseopiskelleet ja olleet aikoinaan kiinnostuneita. Siihen aikaan pärjäsi vielä ilman atk taitoja, nykyään ei.

Kukaan ei ole väittänyt puhelimella somettamista osaamisena, mutta kannattaisi nämä unelmat 50 vuotiaista huippuosaajista jättää sikseen. Sama se mitä termiä käyttää ATK taidoista puhuttaessa, jos sinäkin ymmärsit asian mistä puhutaan. Osaamista ei ole pilkunkaan nussiminen tai kirjoitusvirheet.

Tietokoneet ja eloktroniset kassakoneet oli jopa pienissä yrityksissä yleisesti käytössä 70-80-luvulla ja koteihin ne tulivat 80-luvulla. Tietokoneet tulivat Suomeen jo 1900-luvun alussa.

Tämä palstakin on ollut olemassa jo 90-luvulla ja sen aikaiset käyttävät ovat 70-90v.

Ja se excel oli yleisesti käytössä jo 80-luvun alussa eli 40v sitten. Suurin osa ohjelmista on rakennettu juuri excelin pohjalta.

Hienoa, osaat käyttää kassakoneita ja exceliä. Haluatko mitalin?

Olen eri, mutta esim. excel on ihan sama, mitä se oli jo 80-luvulla, mutta ominaisuuksia tullut vain lisää.

Eikö kasarilla ollut vielä esim. Lotus 1-2-3 ja muitakin ohjelmistoja vielä Exceliä yleisempiä kunnes Excel yleistyi? Vielä 90-luvun alkupuolella esim. kauppiksessa opeteltiin tekstinkäsittelyä suomalaisella Teko tekstinkäsittelyohjelmalla.

Kasarin ja ysärin vaihteessa mulla oli Commodore 64 ja sen Basicilla kokeilin tehdä pienimuotoista tekstinkirjoitusohjelmaa ja tietokantatyyppistä ohjelmaa, johon sisällöksi tallentelin Mikrobitin peliarvosteluja, vaikka oli vaan kasettiasema käytössä. Muistaakseni peräkkäistiedostoina tallensin kasetille ja kyllä ne tallentuivat ja latautuivatkin sieltä esille.

Minusta ei kuitenkaan tullut it-ammattilaista, tällä hetkellä olen itseasiassa työttömänä.

-m48v-

Vierailija
316/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen nuorten tietotekniikkataidot ovat alle EU:n keskitason. Löytyi artikkeli vuodelta 2014. Samoin siitä on ollut puhetta, että somea ja kuvankäsittelyä osataan käyttää, mutta perusohjelmien yleisosaaminen on huonontunut. 

Vierailija
317/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli mutta niillä dos-koneilla ei ollut mitään tekemistä nykyajan kanssa. En edes muista mitä niillä tuolloin tehtiin.

Oli jo silloin taulukkolaskenta ja tekstinkäsittelyohjelmia. Korpuilta asennettiin. Oli myös erilaisia muita ohjelmia. Excel oli jo 80-luvulla loppupuolella, sitten oli Wordpress tekstinkäsittelyohjelmana ja Lotusta käytettiin myös taulukkolaskennassa. Koodausta opettelin itse kurssilla CPM-koneella 1985.  

Vierailija
318/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-73 syntyneet täyttävät tänä vuonna 50 vuotta.

Vierailija
319/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-73 syntyneet täyttävät tänä vuonna 50 vuotta.

Höhöö... onpa yllätys että 50 vuotta sitten syntyneet täyttävät tänä vuonna 50 vuotta...

Vierailija
320/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos keskustellaan eri vuosikymmenien nimistä, niin minun luokallani oli 70-luvulla keskikoulussa sekä Pasi että Jari. Ja 3 Markkua.

ATK-luokissa todellakin opittiin ne perusvalmiudet, mutta eri työpaikoissa on niin erilaisia ohjelmia, että ne opetellaan erikseen joka työpaikassa. Esimerkiksi kirjanpitoa, konepiirustusta ja hotellin varausjärjestelmää varten on opittava juuri se ohjelma. Helpompaa on, kun on jonkinlaiset perustiedot.

Kansalais- ja työväenopistoissa kurssitettiin niitä ikäihmisiä, joita ei kouluttanut työnantajat eikä työvoimaviranomaiset. Tietokoneen ajokortti olivat viisikymppisten ja sitä vanhempien perusosaamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan