Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?

Vierailija
19.05.2023 |

Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.

Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.

Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?

Kommentit (449)

Vierailija
361/449 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 4 syksyä uudessa työpaikassa, jo 4 syksyä ollut koeajalla eikä saa sairasajan palkkaa, jos sairastuu. 

En jaksaisi enää opetella uusia töitä, kun ikää kohta 50 ja CV 2 sivua. 

Vierailija
362/449 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen nyt 4 syksyä uudessa työpaikassa, jo 4 syksyä ollut koeajalla eikä saa sairasajan palkkaa, jos sairastuu. 

En jaksaisi enää opetella uusia töitä, kun ikää kohta 50 ja CV 2 sivua. 

6 kuukauden sijaisuus ja siitä on 3 kuukautta koeaikaa. 

Lapsi muuttaa kohta kotoa pois. Ei tullut sitä palkallista kesälomaa missään vaiheessa että saisi rauhassa tehdä jonkun muutaman päivän reissun ilman, että pyydetään juuri silloin työhaastatteluun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/449 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ev.lut. seurakunnilla on suojatöissä semmoisia ikääntyneitä tyyppejä, ettei ne vaan voisi pärjätä yhtään missään muualla.

Ja niitä on mukamas ihan pakko sietää, koska niillä on virat alla. Kirkossa on outo käsitys siitä, ettei viranhaltijoita voida irtisanoa, vaikka oikeasti voidaankin. Ihan kuten muuallakin.

Esimiestyö on hampaatonta, osaamatonta ja pahimpien änkyröiden kohdalla olematonta, on nostettu aikaa sitten kädet pystyyn.

Nämä voivat tehdä vain sen, mikä huvittaa ja myös olla tekemättä hyvin paljon siitä, mikä nuorempien, huonommalla palkalla, on puolestaan pakko tehdä. Omien lisäksi siis näidenkin hommat.

Pitää ymmärtää. Mutta kuka ymmärtää nuorempia, aliarvostettuja raatajia? Ei kukaan. Kun esimiestyö ei onnistu näiden kanssa, sitten paha mieli puretaan nipottamalla jostain turhasta pikkuasiasta meille muille, jotka muutenkin tehdään kaikki.

Jonkun työpäivä on 0-2h, jonkun 10-12h jatkuvasti ja ensiksi mainituille maksetaan merkittävästi enemmän. Eikä asia muutu kuin eläköitymällä. Toki nämä vedättävät eläkkeensä tappiin ensin, vieden nuorilta työpaikat. Sillä kyllähän tuolla tavalla jaksaa seitsemäänkymppiin. 

Joten kyllä uskon, että muuallakin on näitä pirkkopenttien ikäluokan työyhteisöongelmia.

Vierailija
364/449 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 65+ ja jäänyt juuri pois vakituisesta työelämästä. Ei minulle tullut vastaan yhtään ohjelmaa, jota en olisi joko halunnut käyttää tai opetella käyttämistä. Ja meillä oli aika erikoisiakin ohjelmia käytössä. Tosin aloitin jo v. 1985, ,DOSilla, josta jotkut eivät ole kuulleetkaan. Samaten Mikrosoft koulutti tuolloin meitä käyttäjiä erilliskursseilla.

Näen tuossa ongelman siinä, että te kaikki olette tottuneet käyttämään "äly"puhelinta ettekä osaa käyttää ohjelmia juuri siitä syystä. Juuri äsken eräs N25+ ei osannut vastata tavalliseen e-mailiin - hän yritti vastata otsikkokentässä. Joten opetelkaa te nuoremmat, prletto sentään!

Vierailija
365/449 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa työssä joutuu opettelemaan jatkuvasti uusien sovellusten ja ohjelmien käyttöä. Osaan ratkoa tietttyyn rajaan asti ongelmia, joita ilmemenee usein päivitysten jälkeen. HelpDesk on silloin yleensä ylikuormitettu ja omat hommat seisoo, jos vain jään odottelemaan. Moniin asioihin löytyy netistä ohjeita ja oppaita, kun kotona tulee pulma.

Jotkut nuoret ovat tosi näppäriä, mutta ei kaikilta suju edes Wordin eri ominaisuuksien käyttö. Mutta en minäkään hallitse Excelistä kuin perusteet.

Ja tosiaan on töitä ja on töitä. Riittää, kun osaa sen, mitä käytännössä tarvitsee.

Itse tiedän vain yhden henkilön, jolle piti aikanaan säilyttää sähkökirjoituskone. Ei kirjoitellut shekkejä, vaan ei oppinut tekstinkäsittelyä. Sähköpostia osasi, mutta varmuuden vuoksi hänelle sanottiin, että oletko huomannut, että nyt on tullut esimerkiksi tällainen kutsu palaveriin tai jokin aikataulumuutos.

Vierailija
366/449 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

Suttasin joskus lapsena Paintilla jotain suttua näytölle, isä tuli valittamaan että "älä saatana tuhlaa sitä mustetta!". :D

Vierailija
367/449 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen 65+ ja jäänyt juuri pois vakituisesta työelämästä. Ei minulle tullut vastaan yhtään ohjelmaa, jota en olisi joko halunnut käyttää tai opetella käyttämistä. Ja meillä oli aika erikoisiakin ohjelmia käytössä. Tosin aloitin jo v. 1985, ,DOSilla, josta jotkut eivät ole kuulleetkaan. Samaten Mikrosoft koulutti tuolloin meitä käyttäjiä erilliskursseilla.

Näen tuossa ongelman siinä, että te kaikki olette tottuneet käyttämään "äly"puhelinta ettekä osaa käyttää ohjelmia juuri siitä syystä. Juuri äsken eräs N25+ ei osannut vastata tavalliseen e-mailiin - hän yritti vastata otsikkokentässä. Joten opetelkaa te nuoremmat, prletto sentään!

En kauheasti puhuisi, jos olisin ollut 30 vuotta samassa työpaikassa töissä. Nykyään nuoret joutuu opettelemaan joka vuosi uudessa työpaikassa kaikki hommat kerralla ja ne ei ole samanlaisia esim. toimistotyöt. 

Vierailija
368/449 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Taisi mennä pointti ohi näillä jotka tulivat ylistämään omia taitojaan ja takerruttiin nyt nimeen ja ikään.

Olen 26-vuotias ja jatkuvasti joudun neuvomaan työssäni yksinkertaisia koneen käyttöön liittyviä asioita 60-vuotiaille kollegoilleni. Olen itse tullut taloon 6 kk sitten ja nämä vanhemmat olleet talossa 25 vuotta. Kyllä se tuntuu hieman absurdilta, että joutuu kädestä pitäen näyttämään miten sähköposti lähetetään edelleen tai mikä on excel-kaava. Ja näitä on oikeasti tosi paljon!

Mistä löytyy yritys, jossa vasta nyt on otettu käyttöön sähköposti ja toimisto-ohjelmat? Koska, jos niitä olisi käytetty jo vuosikymmenet niin kuin muualla), niin tokihan se sun kollega olisi sen ehtinyt opetella ennen muuttumistaan täysin kyvyttömäksi 60-vuotiaaksi.

Vierailija
369/449 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä perähikiällä ap on koulunsa käynyt? Ei enää puhuta ATK-taidoista. 🙄

Vierailija
370/449 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviihan, koko ajan? Koko ajan joutuu ostamaan uuden koneen kun vanha ei jaksa. Ja puhelin on täynnä turhakkeita sovelluksia. Suunnilleen maitopurkin ostamiseen tarvitaan nykyään sovellus. Ihan pelleilyä.

Vierailija
371/449 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onpas palstalla taas mummot vahdissa itkemässä miten paljon fiksumpia he ovat kuin kaikki muut. Hajaantukaa, työelämässä ei voi olla tyyppejä, joiden osaaminen on vanhentunut. 

Niin, ei tunne papat ja mummot tiktokkia ja kaikkia muita tarpeellisia someappeja...😄

Vierailija
372/449 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

En kauheasti puhuisi, jos olisin ollut 30 vuotta samassa työpaikassa töissä. Nykyään nuoret joutuu opettelemaan joka vuosi uudessa työpaikassa kaikki hommat kerralla ja ne ei

Kuvitteletko että ohjelmistot tai työt eivät muutu siinä samassa työpaikassa?

-ohis

Vierailija
373/449 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin väittää, tietotekniikka oli jo ennen ap. syntymää ja kaikki yli 50v, jopa 80v ovat tehneet työuran tietotekniikan parissa. 

Ensimmäiset tietokoneet tulivat jo 1930-luvulla ja kaikissa työpaikoissa ne oli viimeistään 70-luvulla, kun nämä 50v syntyivät, samoin elektroniset kassakoneet. Internet tuli 80-luvulla ja tämä palstakin oli jo 90-luvulla ja tänne silloin kirjoittaneet ovat nyt 70-80v. Ja tiedätkö ap. jo 40v sitten laskut maksettiin netin kautta ja pankkiohjelmalla eli näiden 50v vanhemmat. Ja jo kansakoulussa 60-luvulla ja 70-luvulla peruskoulussa opetettiin atk:ta. 

Vierailija
374/449 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

Ap:n esimerkikssä näkyy selvästi, että puhutaan työstä, jossa on matalkoulutus. Olen itse korkeastikouluteutettu 44- vuotias ja aloin käyttää tietokoneita vasta opiskeluaikanani eli 50- vuotiaat ovat pääseet työelämään vielä ilman, että kouluissa ole koneet ja jos niihin ei ole sittemmin ollut intoa tutustua, niin eipä ne taidotkaan ole kehittyneet. 

Luonnollisesti suurin osa ihmisistä nyt haluaa pysyä kehityksen vauhdissa ja tietotyötä tekeville perus-IT - taidot nyt on itsestään selvyys, mutta uskon kyllä, että ap:n kuvailema tilanne on mahdollinen. 

Missä perähikiällä olet koulun käynyt? Itse olen käynyt yläasteen 80-luvulla ja kyllä silloin

Mikään 80-luvulla oppimasi ei enää ole kuranttia. Siitä voi jopa olla haittaa, kun siitä pitää oppia pois.

Vierailija
375/449 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

50-vuotiaat Petrit ja Minnat osaa todennäköisesti paremmin tietokoneet kuin ap itse.

Sirkka-Liisat on 80-vuotiaita.

Sirkka-Liisankn pitäisi osata käyttää tietokonetta. Tietokoneet ovat olleet in jo kymmeniä vuosia.

Vierailija
376/449 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, olen kuule käyttänyt tietokonetta jo ennen ap.n syntymää ja vielä sujuu kiitettävästi, perehdytän nuorempia työssäni uusiin järjestelmiin, että älä kuule yleistä.

N56

Vierailija
377/449 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 50-vuotisilla on paremmat ATK-taidot kuin sinulla. He osasi käyttää tietokonetta ilman Windowsia 

Vierailija
378/449 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen 55-vuotias nainen ja käyttänyt tietokonetta monipuolisesti 25 vuotta. Kun aloitin oli kotikoneessa dos-käyttöjärjestelmä ja nyt käytössä Windows 10. Eri työvälineohjelmistoja olen käyttänyt näiden vuosien aikana varmaan 40 erilaista. Käytän päivittäin tuntikaupalla tietokonetta eikä se ole pelkkää nettiselaamista. Puhelimessa ja tabletissa on android, mutta en pidä niiden käyttämisestä, koska olen niin tottunut windowsiin.

Just luin jostain, että nykyajan somenuoret osaavat kyllä somettaa ja hoitaa asioita hyvin puhelimella, mutta peruskäyttötaidot, esim. resurssienhallinta tietokoneen käyttiksillä ei ole hallussa. En silti leimaa kaikki itseäni nuorempia osaamatomiksi.

Se että käytät Windowsia vei kaikki pisteesi.

Vierailija
379/449 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän ikäinen kysyjä mahtaa olla? ATK? 😭

Vierailija
380/449 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti kaikki huippuluokan ATK-ammattilaiset ovat olleet tietokonehommissa 80-luvun alussa tai viimeistään puolivälissä. Sen jälkeen alalle on tullut vain jonnin joutavaa sakkia ja muuta kuona-ainesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan