Onneksi varusmies vapautui syytteestä. Ihmetyttää tämä käytäntö, että yritetään syyllistää varusmiehiä onnettomuuksista, vaikka
syy onnettomuuteen on käytännössä aina se, että laitetaan kokemattomat ja väsyneet varusmiehet rattiin, eivätkä he siinä orgnaisaatiossa voi sanoa, että ovat liian kokemattomia tai väsyneitä kyseiseen hommaan.
"Syyttäjä vaati käräjäoikeudessa nykyään 21-vuotiaalle miehelle rangaistusta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, vammantuottamuksesta ja tuottamuksellisesta palvelusrikoksesta.
Syyttäjä esitti vähintään 50 päivän sakkorangaistusta.
Myös Puolustusvoimat esitti pienen muodollisen korvausvaatimuksen Masin vaurioista."
"Oikeuden mukaan varusmies oli tapahtuma-aikaan kuorma-auton ja etenkin maastokuorma-auton kuljettajana hyvin kokematon. Lisäksi keli oli tuona päivänä nopeasti muuttunut hyvin liukkaaksi.
Näiden syiden vuoksi hänen ei voida katsoa olleen rikoslain tarkoittamalla tavalla huolimaton. Oikeus hylkäsi syytteet ja korvausvaatimukset."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/207cbed6-32ec-41b0-ad94-54833cc41637
Kommentit (35)
Kannattaisi opetella tiivistämään otsikoita.
Varusmieskuljettajat on orjatyövoimaa. Kuorma-auton kulkettajien tessin mukanen tuntipalkka on joku 15€/h nii varusveijarit ei saa sitä ees koko päivässä
Vierailija kirjoitti:
Varusmies upseerille: "Nyt tuntuu siltä, että olen niin väsynyt, että ei ole turvallista lähteä ajamaan."
Upseeri varusmiehelle: "EI TÄMÄ OLE MIKÄÄN LEPOKOTI, TÄMÄ ON SUOMEN ARMEIJA! TAAKSE POISTU!"
Yksikään upseeri ei laittaisi auton rattiin jos noin joku sanoo. Näihin turvallisuusasioihin suhtaudutaan vakavasti.
T. Intissä kuljettajana palvellut
Onhan se hyvä, että asiat tutkitaan. Tässäkin tapauksessa varmasti tehtiin ihan oikea loppupäätelmä.
Eli jos joku nainen on käyny logistiikka-alan amiksen nii se voi vaan mennä töihin heti 18-vuotiaana ja tienata sen 2500-3000€/kk.
Logistiikka-alan käyny mies voidaan nakittaa valtiolle ilmaseks kuorma-autokuskiks vuodeks ja sille jätetään 40 000€ palkkoja maksamatta. Mitään sillä vuoden kuskin sotilaspassilla ei tee.
Vierailija kirjoitti:
Varusmieskuljettajat on orjatyövoimaa. Kuorma-auton kulkettajien tessin mukanen tuntipalkka on joku 15€/h nii varusveijarit ei saa sitä ees koko päivässä
AY-öyh öyh öyh. Kaikki varusmiehet siellä on "orjatyövoimaa". Kuuluu asevelvollisuusarmeijaan.
Olisi ollut oikeusmurha, jos olisi tuomittu.
Voimia kaikille osallisille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AY-öyh öyh öyh. Kaikki varusmiehet siellä on "orjatyövoimaa". Kuuluu asevelvollisuusarmeijaan.
Niin? Ei kai se muuta mun pointtia.
Ei oo oikeudenmukasta et se asevelvollisuus ei koske kaikkia.
No, välttämättä ei ole kyse "verenhimoisesta" syyllistämisen halusta. Vaan siitä, että kun näitä onnettomuuksia tapahtuu, laillinen järjestys/oikeusjärjestys edellyttää taoahtuman ja siihen kuuluvien seikkojen punnitsemista lain raameissa. Ja kun asia on lopullisesti ratkaistu, siihen ei enää ole kenelläkään palaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varusmies upseerille: "Nyt tuntuu siltä, että olen niin väsynyt, että ei ole turvallista lähteä ajamaan."
Upseeri varusmiehelle: "EI TÄMÄ OLE MIKÄÄN LEPOKOTI, TÄMÄ ON SUOMEN ARMEIJA! TAAKSE POISTU!"
Yksikään upseeri ei laittaisi auton rattiin jos noin joku sanoo. Näihin turvallisuusasioihin suhtaudutaan vakavasti.
Itse asiassa alikessut ja vänrikit määrää. Viikko tetsannut muiden varusmiesten kanssa hyvin pienillä unilla ja välillä piti siirtää kuorma-autoja puolikuolleena kun kollegat nukkuivat lavalla. Eipä ollut mahdollisuutta kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Kuljettajan homma on yksi halutuimmista. Valtio maksaa autokoulun ja saa tarvittavat ammattipätevyydet. Reserviin siirtyessä on ammatti valmiina.
Tuo on ihan tyypillistä kaikissa organisaatioissa, kun jotain ikävää tapahtuu usein juuri huonon johtamisen seurauksena, syy laitetaan lapsen/heikoimman/harkkarin/uusimman niskaan. Erittäin ikävä juttu että viranomaisorganisaatiotkin ovat näin mätiä.
Autokuskit saavat eniten syytteitä, se kannattaa muistaa koko palvelusaikansa ja olla ihan ylivarovainen koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa alikessut ja vänrikit määrää. Viikko tetsannut muiden varusmiesten kanssa hyvin pienillä unilla ja välillä piti siirtää kuorma-autoja puolikuolleena kun kollegat nukkuivat lavalla. Eipä ollut mahdollisuutta kieltäytyä.
Varusmiesjohtajat kannattaa jättää omaan arvoonsa silloin kun kyse on oikeasti ihmisten henkeä ja terveyttä uhkaavasta tilanteesta. Kantahenkilökunta ymmärtää yleensä paremmin kokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon on tullut muutos melko hiljattain. Aiemmin ne on painostettu ajamaan vaikka olisi ilmoittanut ettei lepomääräykset toteudu.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan tyypillistä kaikissa organisaatioissa, kun jotain ikävää tapahtuu usein juuri huonon johtamisen seurauksena, syy laitetaan lapsen/heikoimman/harkkarin/uusimman niskaan. Erittäin ikävä juttu että viranomaisorganisaatiotkin ovat näin mätiä.
Työturvallisuuslainsäädäntö on kirjoitettu verellä.
Jos tulisi päiväsakkoja, niin onni onnettomuudessa on, että varusmiehillä on yleensä todella pienet tulot, jolloin sakko jää pieneksi.
Oikeus ja rangaistukset on aina paljon kovempi niille jotka on hierarkiassa pohjalla. Ja varusmiehet on ihan pohjalla. Ammattirikolliset ja sarjaraiskaajat mm. on ylempänä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi opetella tiivistämään otsikoita.
En ole käynyt armeijaa, olen C-miehiä...