Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?

Vierailija
19.05.2023 |

Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.

Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.

Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?

Kommentit (449)

Vierailija
281/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi että toimisto-ohjelmat ovat maksullisia nykyään, niin ei semmoista kotikoneeseen turhan takia kannata hommata. Esim. vuonna 2001 ostamani PC:n mukana tuli Microsoft Works, kevyempi toimisto-ohjelmapaketti. Tulihan sillä jotain pientä tehtyä joskus.

Nyt mulla on Windows 10 läppärissä vain Windowsin Wordpad eikä taulukkolaskinta tai tietokantaohjelmia ollenkaan. Eipä kyllä suuremmin ole tarvettakaan, muuten kuin käyttötaidon ylläpitämiseksi.

No Googlen palveluissa olisi kyllä nettiselaimella käytettäviä toimistosovelluksia, taulukkolaskin mukaanlukien, eipä vaan ole tullut käytetyksi kun ei ole ollut tarvetta.

No piruuttani käytin nyt sitä Googlen taulukkolaskinta muuntamaan aikoinaan sillä vuoden 2001 PC:n Worksilla csv tiedostoksi tekemäni luettelon vhs kaseteistani pdf muotoon.

- mies 48v-

Vierailija
282/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettelin koodaamaan yläasteen tietokonekerhossa. Kasasin itse ensimmäisen tietokoneeni. Opiskelin tietotekniikkaa yliopistossa. Nyt vastaan Suomen erään suurimman yrityksen OT järjestemistä. Osaatko AP tehdä itse puhelimeen appin?

Vm66

Meidän koulun tietokonekerhossa oli eräs yläasteella oleva poika joka teki IBM.lle ohjelmia ja sai niistä rahaa.

Vuosi oli 1979-1980

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/449 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:LLE TIEDOKSI:

TÄMÄN PÄIVÄN 50+ IKÄISET KEKSIVÄT AIKOINAAN TIETOKONEET JA INTERNETIN!

Vierailija
284/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä, mutta sinänsä ihan hauska keskustelunaihe. Ei kukaan alle 60-vuotias puhu tosiaan ATK:sta ja Sirkka-Liisat ovat pian enimmäkseen kohta haudassa. Tiedän jo useita Sareja, Anneja ja Minnoja joilla on lastenlapsia, myös mm. Tuulan ja Helin, joilla on jo lastenlastenlapsia ja ovat Sirkka-Liisojen tyttäriä. Itse olen joskus kohdannut nuoria, jotka alkavat mulle neuvoa asioita ilman että olen pyytänyt apua. Sitten sanon vaan nätisti, että kiitos, osaan kyllä itsekin.  

Mutta hyvä esimerkki veljeni, joka oli töissä kiinteistönhuollossa. Hänellä on ylivilkkaushäiriö ja lukihäiriö sekä motorista kömpelyyttä. Matikassa on aika hyvä. Hän ei ollut ikinä avannutkaan tietokonetta ennen n. 55 vuoden ikää. Sitten lähti hänen pieneltä asuinpaikkakunnalta pankki ja monet muutkin palvelut. Hän pyysi, että nyt hommataan tietokone ja hän opettelee maksamaan laskut sillä. Nyt noin vajaa 10 vuotta myöhemmin hän täyttelee lomakkeita, maksaa laskut omatoimisesti ja etsii netistä lippuja. Vanha koira oppii uudet temput, kun asenne on oikea ja opettaja kärsivällinen. Minä muutama vuosi nuorempi sisar siis opetin. Asumme eri puolilla Suomea, mutta puhelimessa askel kerrallaan ja toistojen kautta opeteltiin. Kun hänellä on tuo nepsyhomma, niin välillä hermostui aika pahastikin kun ei onnistunut, mutta niin vain oppi. Hiiren käytön alkeista alkaen. Lisäksi hän on vasenkätinen, joten sekin toi omat haasteensa. En usko, että kukaan nuorista kykenee opettamaan tämän kaltaista, suurimpana ongelmana asenne. Kun jo lähtökohta on ettei tuo ikänsä takia opi mitään, ei silloin ole kykyä opettaakaan.  

Vierailija
285/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen näistä palkkaisit:

Tapaus A: Firman iäkäs työntekijä pelkää uutta ohjelmaa ja sanoo ettei hän halua tätä opetella. Nuoren asenne: No ei nuo 50 vuotiaat opi mitään, turha edes yrittää ja sitten nettiin kirjoittamaan, kuinka tämän yhden tapauksen perusteella ei kukaan yli 50-vuotias osaa mitään.

Tapaus B: Firman iäkäs työntekijä pelkää.... Nuoren asenne: Kyllä sä opit, tämä on ihan yksinkertaista kun sen opettelee. On moni muukin sun ikäinen oppinut. Käyttöohjeet käteen vaan ja kysy apua jos tarvitaan.

Tapaus C: Firman työntekijä...jne. Asenne: No hohhoijaa, pakko kai tässä on neuvoa ja sitten kädestä pitäen rautalangasta neuvomaan ja valittamaan koko ajan kuinka omaa työaikaa menee. 

Ylipäätään firman tehtävä on opastaa uusiin ohjelmiin, järjestää koulutus. Jos vaan heitetään eteen ohjelma ja se pitäisi oppia itsestään, on toimintamalli väärä.  Nuorilla ei ole oikeutta olla ylimielisiä, jos itse ovat saaneet ko. ohjelmaan koulussa opetuksen 3 tai 5 op. Lähtökohtanne on eri. Jos ette ymmärrä tätä, olette huonoja työntekijöitä ja 20 vuoden kuluttua olette itse samassa tilanteessa, missä nuoret tulevat haukkumaan kun ette osaa hyperavaruussuunnittelua, mikä heille opetettiin jo alakoulun 2. luokalla. 

Vierailija
286/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin ajattelemaan että historia toistaa itseään. Kun 90-luvulla kävin tietotekniikan kursseja, niin silloin kanssa vähän naureskeltiin iäkkäämmille tyypeille, jotka pelkäsivät kaikkea uutta. Heillä kuitenkin eri tilanne, kun tekniikka tuli heidän oltuaan jo työelämässä, toisin kuin itsellä se on ollut työuran alusta asti ja sen huima kehitys on tullut nähtyä. Kehityshän on nyt jo vähän taantunut, uutta tulee paljon vähemmän kuin 90-luvulla ja 2000-luvunalku vuosina. Lähinnä se on enemmän hienosäätöä, tuolloin tuli radikaalit muutokset. Internet, Windows, Office, älypuhelimet on se viimeisin iso muutos mielestäni. Isompi harppaus on tulossa vielä ja silloin nykyiset 20-30-vuotiaat ovat keski-ikäisiä Veetejä ja Jessicoita, joita Islat, Leot, Oliverit ja Ainot huokailee että nuo ei opi eikä halua oppia mitään uutta. Luulen että seuraava isompi harppaus on ääniohjaus päivittäiseen käyttöön. 

Vierailija
287/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän päivän viisikymppiset on kasvaneet aikuisiksi tietokoneita käyttäen. 

Vierailija
288/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa???

Olen 56, ja minä sekä muut ikäiseni olemme käyttäneet tietokoneita siitä asti, kun niiden käyttö on ylipäänsä ollut tavallisille ihmisille mahdollista.

Vierailija
289/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Tulivat jo valmiiseen pöytään. Toki yli 70-vuotiaat on 50+-ikäisiä mutta Internetin keksijät ovat jo 80+-ikäisiä. Ensimmäiset tietokoneet keksittiin 1800-luvulla ja PC:t 80-luvun alussa, kotikäyttöön niitä alkoi tulla 80-luvun lopulla. 

Vierailija
290/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että ap on ollut töissä vain varastoissa, missä työntekijät on ehkä himpun verran erilaisia it-taidoiltaan kuin normitoimistoissa.

Mutta jokainen yleistää sen mukaan mitä näkee ympärillään.

Vierailija
291/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

Hän luulee myös, että 50-vuotiaat ovat Sirkka-Liisoja.

Sirkka-Liisat ovat jo enimmäkseen eläkkeellä olevia mummoja. Ovat vanhempaa ikäpolvea.

Viisikymppisiä ovat nyt Sarit, Marit, Katjat ja Sannat.

Minne sinä unohdit Karit, Raunot, Pasit ja Jarit?

Karit ja Raunot ovat vanhempia, Pasit ja Jarit viisikymppisiä.

Vierailija
292/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.

Hän luulee myös, että 50-vuotiaat ovat Sirkka-Liisoja.

Sirkka-Liisat ovat jo enimmäkseen eläkkeellä olevia mummoja. Ovat vanhempaa ikäpolvea.

Viisikymppisiä ovat nyt Sarit, Marit, Katjat ja Sannat.

Minne sinä unohdit Karit, Raunot, Pasit ja Jarit?

Karit ja Raunot ovat vanhempia, Pasit ja Jarit viisikymppisiä.

Kymmenen vuotta lisää, ovat jo kuusikymppisiä. 

Vierailija
293/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n esimerkikssä näkyy selvästi, että puhutaan työstä, jossa on matalkoulutus. Olen itse korkeastikouluteutettu 44- vuotias ja aloin käyttää tietokoneita vasta opiskeluaikanani eli 50- vuotiaat ovat pääseet työelämään vielä ilman, että kouluissa ole koneet ja jos niihin ei ole sittemmin ollut intoa tutustua, niin eipä ne taidotkaan ole kehittyneet. 

Luonnollisesti suurin osa ihmisistä nyt haluaa pysyä kehityksen vauhdissa ja tietotyötä tekeville perus-IT - taidot nyt on itsestään selvyys, mutta uskon kyllä, että ap:n kuvailema tilanne on mahdollinen. 

Minä taas olen 50-vuotias ja ainakin meillä oli jo ala-asteella tietokoneluokka ja kaveripiirissä jokaisella oma kone kotona. Muuten koneilla silloin tehtiin paljon muutakin kuin pelkästään painettiin nappulasta virta päälle ja alettiin pelaamaan.

Vierailija
294/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauru herkällä näitä lukiessa. Onkohan tullut mieleen, että joitain vaan ei kiinnosta enää lähteä opiskelemaan uusia ohjelmistoja. Itse 58v. ja opiskelin sen mitä työssä tarvitsee ja uudet asiat saa opiskella nuoremmat. kyllä itse ollessani karvankasvu iässä kaikki yli 30v. oli vanhoja ellei suorastaan ylivanhoja, mitä sitten tarkoittaa. Tämän päivän nuorille tiedoksi, ikää tulee kokoajan lisää teillekkin. 

Vierailija
295/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää opetella niin kauan, kun on elossa. Monet ovat niin laiskoja etteivät viitsi.

Vierailija
296/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme keksineet. Olimme vielä vaippaikäisiä kun molemmat noista on keksitty.

Vierailija
297/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Tulivat jo valmiiseen pöytään. Toki yli 70-vuotiaat on 50+-ikäisiä mutta Internetin keksijät ovat jo 80+-ikäisiä. Ensimmäiset tietokoneet keksittiin 1800-luvulla ja PC:t 80-luvun alussa, kotikäyttöön niitä alkoi tulla 80-luvun lopulla. 

Väärin. Juuri me viisikymppiset aloimme niitä käyttämään silloin kun ne tulivat kotikäyttöön eli HETI KUN SE OLI MAHDOLLISTA.

Vierailija
298/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 64. Meidän ikäluokka KEKSI kaikki ne IT-taidot josta sulle maksetaan.

Vierailija
299/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme keksineet. Olimme vielä vaippaikäisiä kun molemmat noista on keksitty.

Joo, mutta ne eivät olleet silloin tavallisten ihmisten saatavilla, toisekseen tietokoneet olivat huoneen kokoisia ja Internet hyvin alkeellinen.

Meidän viisikymppisten nuoruudessa tietokoneet tulivat kuitenkin kotikäyttöön ja pikkuhiljaa nettikin kehittyi. Vasta oikeastaan 90-luvulla sillä alkoi jotain tehdä.

Me olemme siis käyttäneet niitä siitä ihan siitä asti, kun niiden käyttö oli ylipäätään käytännössä mahdollista.

Vierailija
300/449 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nuoret osaa edes kansioita luoda koneelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi