Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
181/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan se, joka uhkasi tehdä lapsestani lasun 10 vuotta sitten.

Minä olin totaali-yh ja tein epäsäännöllistä 3-vuorotyötä. Yövuoroja oli paljon ja lapselle kertyi hoitotunteja tästä syystä tavallista enemmän. Nukuin vain 4h yössä ja silti pk:n johtaja oli sitä mieltä, että lapsi on liikaa hoidossa.

Jättäydyin sitten puolikkaalle työajalle ja tein per,snettoa.

Perhetilanteita on erilaisia. Voi olla ettei vanhempi pääse ikinä yksin mihinkään. Silloin on aivan ok viedä lapsi tarhaan. Minulla ei sitä mahdollisuutta ollut, joten lapsi kulki mukanani hammaslääkärit, papa-kokeet ja muut. Ei ollut oikein hyvä juttu.

Vierailija
182/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittakaa päättäjille eikä vanhemmille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisikohan muuttaa hinnoittelu niin, että vapaapäivistä saisi myös oikeasti alennuksen maksuihin.

Muuten on vähän turha itkeä, kun päivähoidosta kuitenkin maksetaan monta sataa euroa kuussa.

Vierailija
184/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn ihan mielelläni löysäilemässä heinäkuussa töissä. Olen sitten elo-syyskuussa lomalla, kun uutta toimintakautta starttaillaan. Sama huomenna. Paikalla on ehkä puolet lapsista ja ohjelmassa vapaata leikkiä ja ulkoilua. Menen mielelläni töihin ja olen sitten lomalla vaikka joku vittumainen tiistai.

Vierailija
185/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisikohan muuttaa hinnoittelu niin, että vapaapäivistä saisi myös oikeasti alennuksen maksuihin.

Muuten on vähän turha itkeä, kun päivähoidosta kuitenkin maksetaan monta sataa euroa kuussa.

Itse asiassa hyvin harva maksaa enää nykyään täyttä maksua, eli monta sataa euroa kuussa. Asiakasmaksulain muutoksen myötä ihan keskituloisillakin maksu voi olla satasien sijaan kymppejä kuussa.

Vierailija
186/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa hyvin harva maksaa enää nykyään täyttä maksua, eli monta sataa euroa kuussa. Asiakasmaksulain muutoksen myötä ihan keskituloisillakin maksu voi olla satasien sijaan kymppejä kuussa.

Kiitos Marinin hallituksen. Nyt on kannattavaa ottaa pienipalkkaisten työtä vastaan, kun hoitomaksut eivät syö koko palkkaa.

Vierailija
187/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään omassa tuttavapiirissäni on useita äitejä jotka pitävät lapset hoidossa joka ikisen minuutin minkä voivat. Sairaana vievät ja sitten valittavat kun päiväkodista soitetaan hakemaan sairaat lapset kotiin. On tehty 3 lasta ja jokaisen kanssa vietetään vauvavuotta kotona kuin niitä aiempia lapsia ei olisikaan.

Viikko pidetään lapsia kesällä kotona ja silloinkin mennään perheleirille missä on lastenhoito.

Tai toinen 1 lapsen äiti aloitti työt, 6h/vk ja nekin iltaisin. Silti lapsi hoidossa 9h/pv/5pv viikossa.

Tai kolmas joka on itse kasvatusalalla. Vie joka päivä esikoisen hoitoon 9-16. Kysyin miten lapset nukkuu niin kehuu miten molemmat lapset olleet supernukkujia.

Minusta alkaa olla osin käsitetty väärin tämä päivähoito-oikeus.

Tai lähinnä aina eniten ihmetyttää miksi tehdään useampi lapsi kun jo 1-2 kohdalla nähdään että ei millään pärjätä ja koko elossaolo on rakennettu yhteiskunnan palveluiden ja esim mummien varaan.

Vierailija
188/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään omassa tuttavapiirissäni on useita äitejä jotka pitävät lapset hoidossa joka ikisen minuutin minkä voivat. Sairaana vievät ja sitten valittavat kun päiväkodista soitetaan hakemaan sairaat lapset kotiin. On tehty 3 lasta ja jokaisen kanssa vietetään vauvavuotta kotona kuin niitä aiempia lapsia ei olisikaan.

Viikko pidetään lapsia kesällä kotona ja silloinkin mennään perheleirille missä on lastenhoito.

Tai toinen 1 lapsen äiti aloitti työt, 6h/vk ja nekin iltaisin. Silti lapsi hoidossa 9h/pv/5pv viikossa.

Tai kolmas joka on itse kasvatusalalla. Vie joka päivä esikoisen hoitoon 9-16. Kysyin miten lapset nukkuu niin kehuu miten molemmat lapset olleet supernukkujia.

Minusta alkaa olla osin käsitetty väärin tämä päivähoito-oikeus.

Tai lähinnä aina eniten ihmetyttää miksi tehdään useampi lapsi kun jo 1-2 kohdalla nähdään että ei millään pärjätä ja koko elossaolo on rakennettu yhteiskunnan palveluiden ja esim mummien varaan.

Ja näiden itsekkäiden huvihoidattajien vuoksi oikeasti työssäkäyvät joutuvat jonottamaan paikkaa lapselleen. Ja päiväkodeissa ja täyttä ja kurjaa lapsille.

Vierailija
189/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama mitä teet, teet väärin. Toisaalta huudetaan että äiti on paras kasvattaja ja pitää pitää lasta kotonaan vähintään 3-vuotiaaksi, toinen sanoo että kaikilla lapsilla tulee olla oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. 

Yksi iso juttu Suomessa on individualismi. Enää ei isovanhemmat ja koko kylä kasvata. Jokaisen pitää pärjätä niin yksin. Kun lapsen vie päikkyyn niin voi hetken itse hengähtää ja myös olla helpottunut kun lapsella on seuraa ja tekemistä. Kotona ei tule mitään siivoamisesta tai ruuanlaitosta kun koko ajan ollaan lahkeessa kiinni. Sitten se on telkku auki ja lapsi sen ääreen.

Vierailija
190/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykymaailma on ihan erilaista kuin 80-luvulla. Turha verrata sinne, että äiti otti pikku Liisan aina joka paikkaan mukaan, eikä oltu päiväkodissa. Meillä oli 80 luvulla oma hoitaja kotona ja siihen meni karkeasti toisen vanhemman kuukausipalkka kokonaisuudessaan.

Ihan muutama juttu nykyajassakin mikä tulee mieleen. Kun menimme kuopuksen ultraan , siellä on ohje, että sinne huoneeseen ei saa ottaa muita lapsia. Sillon kun me ollaan käyty ultrassa niin esikoinen oli päiväkodissa. Muuta hoitajaa ei ollut, tukiverkot olemattomat.

Vierailija
191/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten elämäntilanteet ovat niin erilaisia, että en lähtisi tuomitsemaan ilman parempaa tietoa.

Vierailija
192/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika monia syitä miksi joku tuo lapsen hoitoon vapaapäivänä, eikä niistä yksikään oikeastaan kuulu kenellekään. Perheissä on todella erilaisia tilanteita. Se vanhemman vapaapäivän ottaminen voi olla esimerkiksi keino välttää lastensuojelun tarve, tai välttämätöntä täysin pakollisten asioiden hoitamisen tai vanhemman sairauden vuoksi. Kaikissa perheissä ei ole useampaa vanhempaa tai yhtään mitään tukiverkkoja. "Vapaapäivä" voi esimerkiksi olla vanhemman ainoa mahdollisuus päästä itse lääkäriin hoitamaan kroonista sairautta.

Älkää tuomitko.

Vierailija
193/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskat ja itsekkäät äidit hylkäävät lapsensa meluisaan päiväkotiin, kun haluavat juoda lattensa rauhassa. Miksi eivät rakasta hankkimaansa lastaan?

No eikö se varhaiskasvatus nyt ollutkaan maailman tärkein asia? Vähän aikaa sitten uutisoitiin, kuinka kotona hoidetuista lapsista tulee aggressiivisia myöhemmin elämässään ja muuta kurjaa.

Vierailija
194/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn ihan mielelläni löysäilemässä heinäkuussa töissä. Olen sitten elo-syyskuussa lomalla, kun uutta toimintakautta starttaillaan. Sama huomenna. Paikalla on ehkä puolet lapsista ja ohjelmassa vapaata leikkiä ja ulkoilua. Menen mielelläni töihin ja olen sitten lomalla vaikka joku vittumainen tiistai.

Itse koen nuo heinäkuut raskaimmiksi. Meillä keskitetääm hoito silloin yhteen päiväkotiin ja usein joka viikko vaihtuu lapset, on opeteltava pienessä ajassa hirveästi uusista lapsista. Usein omasta ketjumme pienimmästä päiväkodista ei ole yhtään lasta, joten kaikkiin saa tutustua ja opetella heidän tavat, allergiat jne. Lisäksi lapset tottakai kokeilevat heille uuden aikuisen rajoja.

Joskus toistakymmentä vuotta sitten olin päiväkodissa missä saattoi olla heinäkuulla 1-4 lasta. Ne olivat kyllä leppoisia työpäiviä.

Vierailija
195/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että jos lapseni olisi päivähoidossa vain silloin kun molemmat vanhemmat ovat töissä, lapsi saisi laadukasta varhaiskasvatusta yhteensä 16h kuukaudessa.

Tämä ei mitenkään palvele viisivuotiaan kehitystä, sosiaalisia taitoja eikä hyvinvointia.

Isä tekee täysiä työtunteja, minulla 50/50.

Nyt kesällä lapsi on hoidossa vain nuo pakolliset päivät.

Vierailija
196/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laiskat ja itsekkäät äidit hylkäävät lapsensa meluisaan päiväkotiin, kun haluavat juoda lattensa rauhassa. Miksi eivät rakasta hankkimaansa lastaan?

No eikö se varhaiskasvatus nyt ollutkaan maailman tärkein asia? Vähän aikaa sitten uutisoitiin, kuinka kotona hoidetuista lapsista tulee aggressiivisia myöhemmin elämässään ja muuta kurjaa.

Se on juuri päinvastoin.

Vierailija
197/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt! Miksi tehdä lapsia, jos ei halua heidän kanssaan olla? Kasvatusvastuu siirtyy yhä enemmän yhteiskunnalle. Yläkoulussa sitten kasvatamme näitä lapsia, joille kodin olisi pitänyt vetää rajat jo aikoja sitten.

Vierailija
198/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että jos lapseni olisi päivähoidossa vain silloin kun molemmat vanhemmat ovat töissä, lapsi saisi laadukasta varhaiskasvatusta yhteensä 16h kuukaudessa.

Tämä ei mitenkään palvele viisivuotiaan kehitystä, sosiaalisia taitoja eikä hyvinvointia.

Isä tekee täysiä työtunteja, minulla 50/50.

Nyt kesällä lapsi on hoidossa vain nuo pakolliset päivät.

Onko lapsesi jotenkin vammainen, kun tarvitsee jotain erityistä kasvatusta laitoksessa?

Vierailija
199/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minun lapsuudessani lapset hylättiin ulos itsekseen kolmivuotiaina kun kotirouvat (siis oikeat sellaiset, jotka ei ikinä menneet töihin) kaffittelivat. Minäkni olen täysin isosiskoni kasvattama.

Vierailija
200/1734 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tukiverkoton yh. Olen yleensä lapseni kanssa joka ikisen sekunnin kun en ole töissä, ja hoidan kaikki kasvatukseen ja arkeen liittyvät asiat itse 24/7. Minulla ei ole omia menoja eikä harrastuksia, lapsi on koko elämäni. Sairastan kahta kroonista sairautta, ja olen uupunut koko ajan. Lääkärin määräys olisi ottaa rennosti ja välttää stressiä. Se lähinnä naurattaa. En valita, hoidan lapseni, hän on minulle tärkeintä maailmassa

Edellinen vapaapäiväni, kun olin itse kotona ja lapsi hoidossa sisälsi:

- Tunnin matka julkisilla lapsen hoitopaikkaan

- Kaupassa käynti

- Imurointi, vessojen pesu, lakanoiden vaihto

- Ruokien laitto loppuviikoksi

- Lääkärissä ja labrassa käynti

- Laskujen maksu, vakuutusasioiden hoito

- Lapsen lääkärin ja hammaslääkärin varaaminen

- Lapsen vaatekaapin läpikäynti ja kesävaatetarpeiden selvittäminen, ostoilmoitus kirppisryhmään.

- 25 min päiväunet

- Tunnin matka hakemaan lasta päiväkodista.¨

Lakatkaa oikeasti syyllistämästä ihmisiä kaikesta koko ajan. Kukaan ei tiedä mitä kenelläkin on kannettavanaan. Jos en saisi joskus näitä omia päiviä, meillä ei hoituisi yhtään mikään. En voi sille mitään, että olen sairastunut, enkä voi sille mitään, ettei kukaan lähipiiristämme auta meitä koskaan sekuntiakaan. Meidän perhe on ihana, ja minä hoidan kyllä homman, mutta en voi olla lapsen kanssa 24 tuntia vuorokaudessa. Oma lepo ja lattet ovat kaukana tästä meidän todellisuudestamme. Päiväkotiin varmasti näyttää siltä, että minä pidän itsekkäästi vapaata, mutta tässäpä onkin se suuri ero: Meidän päiväkodissa on ihanaa henkilökuntaa, joka aidosti tukee myös vanhempia kasvatustehtävässään, eikä kyräile ja puhu pahaa selän takana.

Suosittelen kaikkia kahden vanhemman perheiden vanhempia kuvittelemaan edes ihan hetken, millaista on hoitaa pientä lasta tai useampaa TÄYSIN yksin.