Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
161/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jälleen kerran mainio todiste siitä, miksi en halua lapsia. Teit niin tai näin, aina joku (lähinnä muut naiset) tuomitsemassa joka asiassa. Jos et vie lasta "varhaiskasvatukseen", olet huono ihminen. Jos viet satunnaisesti myös vapaapäivänä, olet huono ihminen. Hyi olkoon, kyllä nainen on naiselle susi.

No eikös tämä kommenttisi ole vähän samaa. Arvioit itsesi lapsia "tekevän", yläpuolelle?

Vierailija
162/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on vapaansa ansainnut. Ei tulisi mieleenkään viedä lasta hoitoon jos itse vapaalla. Ehkä veisin satunnaisesti jos olisin yh ilman tukiverkkoja.

Se että vie lapsensa päiväkotiin kun on itse vapaalla, ei tarkoita, etteikö lapsella olisi lomaa.

Mun kuopus meni päiväkotiin vähän alle nelivuotiaana 3-5 tunnin päiville.

Hän oli siellä esikoisen eskarin ja koulun mukaan ja lomaili nelisen kuukautta vuodessa. Mutta ei aina minun ns. vapaapäivinäni.

Tämä.

Lapsen etu on se, että hänellä on säännöllinen rytmi, säännöllinen läsnäolo siellä, säännölliset aikuiset.

Moni tekee nykyään todella ns epätyypillisesti työtä, eikä se lapsi voi alkaa elää sen mukaan, milloin niitä töitä on tai ei ole. Itselläni on työ, jossa olen joinakin päivinä töissä kello 6-23 (josta adrenaliiniryöpystä en saa unta usein kuin vasta 3-4 seuraavana yönä) ja sitten seuraavana päivänä vedän henkeä. Lapsen etu ei ole se, että hänet temmotaan sieltä ryhmästä satunnaisesti pois ja että se rättiväsynyt vanhempi sitten herää parin tunnin yötunnilla hänen seurakseen.

Eli sun lapsesi on päiväkodissa jopa pari päivää putkeen?

Ei ole vaan 3-5 tuntia päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin työntekijät tietävät että minun on mahdollista tehdä etätöitä tarvittaessa joten en kehtaa viedä lasta hoitoon jos se edes vähän aivastaa aamulla tai yhtään mitään muutakaan. Tai nämä vapaiden väliset arkipäivät.

Sieltä tuli syksyn ja talven aikana monta viestiä että lapset pitää hakea pois nyt koska henkilökuntaa sairastunut, ei sijaisia ja niin pois päin.

En ymmärrä miten kukaan kehtaa viedä lastaan hoitoon jos ne työntekijät tietää siellä ettei mene töihin. Ne ap kuvailemat ihmiset ei kai osaa tuntua normaalia häpeää?

No siitä saatiin syy laittaa niiden lapset hoitoon, saavat normaalia tunnekasvatusta siellä.

Minusta ei kuulosta kauhean normaalilta sekään että et kehtaa viedä vapaiden välisinä arkipäivinä hoitoon, vaikka sinulla olisi töitä. Rajansa sillä häpeälläkin pitäisi olla

Vierailija
164/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan nuo kumminkin poikkeustapauksia? Mun tuttavapiirissä ei kukaan vieny päiväkotiin vapaapäivänään ja kesänkin moni sumpli niin että saa olla kesä ja heinäkuun poissa ettei joudu heinäkuussa varahoitoon.

Vierailija
165/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä kyllä joustanut päiväkodin mukaan ehkä ne piti mua ärsyttävänä mutta vein ja hain lapsen työaikani mukaan. Enkä niiden toiveiden mukaan. Se on niiden työ ja tehtävä järjestää hommat niin että ovat vastassa kun tuon lapsen.

Vierailija
166/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vienyt lapset päiväkotiin vapaapäivinä. Minulla ei ole enää pieniä lapsia, mutta jos olisi, olisin vienyt esim. tänään, vaikka minulla on vapaapäivä. Olen tehnyt ihan koko päivän töitä ja joudun tekemään tämän pienen tauon jälkeen vielä iltaan saakka.

Kerran vein, kun oli muutto. Ja joskus olen vienyt, koska on oli pakko mennä hammaslääkäriin. 

En tuntenut huonoa omaatuntoa, sillä olen kuitenkin töissä, ja päivähoitoon saavat viedä lapsensa hekin, jotka ovat kokonaan kotona.

Sori, päiväkoti on kiinni tänään.. eräs äiti oli kerran tuomassa jouluaattona ja ihmetteli, miksei päiväkoti ole auki vaikka kaupatkin ovat. Silloin teki mieli vähän näpäyttää!"

Joo näitähän riittää: onks juhannuspäivystystä? Kai tää uutenavuotena auki on? Voiks lakon aikana tuoda?

Vierailija
167/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisini tekee virkatyöaikaa ja viikonloput on vapaat aina. Minä teen vuorotyötä ja keikkatyötä lisäksi. En koskaan vie lasta päiväkotiin vapaapäivinäni.

Teemme aina jotain kivaa yhdessä, piirretään, askarrellaan, katsotaan leffaa, käydään metsässä tai puistossa, käydään moikkaamassa isovanhempia, käydään uimahallissa tai kaupoilla. Joskus myös pidetään supersiivouspäiviä, lapsi kylvyssä ja minä kuuraan kylppäriä. Minulla on kivaa lapsieni kanssa.

Oot niiiiin hyvä! Miksei niillä ole myös yhtä kivaa, jotka pitää lapsen yhden tai kaksi ylimääräistä päivää hoidossa? Kumoaako nämä jotenkin toisensa logiikallasi? Entäpä jos näiden hoitoon jättävien puolisot tekevät töitä kaukana kotoa tai entäpä jos he vaikka ovat yksinhuoltajia. Entä jos heillä ei ole mitään tukiverkkoja? Onko sinulla silti hauskempia leikkejä lastesi kanssa kuin heillä?

En minä muiden kivoista tai vapaista tiedä. Vietän mielelläni vapaapäiväni lasten kanssa ja teen asioita lasten kanssa yhdessä ikätaso huomioiden.

Lapseni ansaitsevat vapaata ja yhteistä aikaa äidin kanssa. En halua viedä lasta hoitoon vapaapäivänäni.

Tiedän että olen etuoikeutetussa asemassa. minulla on hyvä toimeentulo, hyvä puoliso, hyvät isovanhemmat, olen jaksava ja aikaansaava. En kuormitu helposti jne.

Viihdyn kotona ja nautin perhe-elämästä. Lapsien kaverit ovat myös aina tervetulleita meille niin ruokapöytään kuin yökyläänkin.

Vierailija
168/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisini tekee virkatyöaikaa ja viikonloput on vapaat aina. Minä teen vuorotyötä ja keikkatyötä lisäksi. En koskaan vie lasta päiväkotiin vapaapäivinäni.

Teemme aina jotain kivaa yhdessä, piirretään, askarrellaan, katsotaan leffaa, käydään metsässä tai puistossa, käydään moikkaamassa isovanhempia, käydään uimahallissa tai kaupoilla. Joskus myös pidetään supersiivouspäiviä, lapsi kylvyssä ja minä kuuraan kylppäriä. Minulla on kivaa lapsieni kanssa.

Oot niiiiin hyvä! Miksei niillä ole myös yhtä kivaa, jotka pitää lapsen yhden tai kaksi ylimääräistä päivää hoidossa? Kumoaako nämä jotenkin toisensa logiikallasi? Entäpä jos näiden hoitoon jättävien puolisot tekevät töitä kaukana kotoa tai entäpä jos he vaikka ovat yksinhuoltajia. Entä jos heillä ei ole mitään tukiverkkoja? Onko sinulla silti hauskempia leikkejä lastesi kanssa kuin heillä?

En minä muiden kivoista tai vapaista tiedä. Vietän mielelläni vapaapäiväni lasten kanssa ja teen asioita lasten kanssa yhdessä ikätaso huomioiden.

Lapseni ansaitsevat vapaata ja yhteistä aikaa äidin kanssa. En halua viedä lasta hoitoon vapaapäivänäni.

Tiedän että olen etuoikeutetussa asemassa. minulla on hyvä toimeentulo, hyvä puoliso, hyvät isovanhemmat, olen jaksava ja aikaansaava. En kuormitu helposti jne.

Viihdyn kotona ja nautin perhe-elämästä. Lapsien kaverit ovat myös aina tervetulleita meille niin ruokapöytään kuin yökyläänkin.

Tässäpä se ero ainakin omalla kohdallani on. Minä en jaksa ja tukiverkot asuvat kaukana. Siksi lapsi myös vapaapäivinä hoidossa (lyhyen päivän).

Vierailija
169/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle n ihan sama vaikka lapsesi olisi päiväkodissa vuoden ympäri ilman yhtäkään lomaa! Mulla on ne lomat kuitenkin. Mutta mieti sitä lasta ja sitä jaksaisitko itse tehdä töitä ilman lomaa aina aina vaan? Kun päiväkoti on sen lapsen työ

Se tulee aamulla ja lähtee illalla.

Vierailija
170/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jälleen kerran mainio todiste siitä, miksi en halua lapsia. Teit niin tai näin, aina joku (lähinnä muut naiset) tuomitsemassa joka asiassa. Jos et vie lasta "varhaiskasvatukseen", olet huono ihminen. Jos viet satunnaisesti myös vapaapäivänä, olet huono ihminen. Hyi olkoon, kyllä nainen on naiselle susi.

No eikös tämä kommenttisi ole vähän samaa. Arvioit itsesi lapsia "tekevän", yläpuolelle?

Siis lapsia tekevän yläpuolelle?. Ei lapsi ole pelkkä rasite ja menoerä, ei lapsi tuhoa elämää päinvastoin. Lapsesta on hurjasti iloa, eri kehitysvaiheet, ensimäiset sanat ja halit.

Myönnän, että voi olla myös rankkaa mutta enimmäkseen iloa,. Meitä sisaruksia oli paljon, sekin on ollut siunaukseksi,  ainoalla lapsellani on paljon rakkaita serkkuja.

Vierailija
171/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kirjoitti, että tämä muutos on tapahtunut kolmen viimeisimmän vuoden aikana. Jospa ihmiset vaan ovat yleisesti kuormittuneempia kuin ennen ja levolle on tarvetta?

Vierailija
172/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP kirjoitti, että tämä muutos on tapahtunut kolmen viimeisimmän vuoden aikana. Jospa ihmiset vaan ovat yleisesti kuormittuneempia kuin ennen ja levolle on tarvetta?

Ei, vaan subjektiivinen päivähoito-oikeus takaa sen, että palvelua todellakin käytetään, kun ei ole mitään rajoitusta. Jokainen päivähoitopaikan saanut saa tuoda lapsensa joka ikisenä päivänä päiväkotiin, myös kesällä ja muina päivystysaikoina.

Ei kysellä, kuka on työtön ja kuka opiskelee, mitkä on kenenkin työajat, onko lomia, onko eronneet vai yhdessä asuvat vanhemmat, tai muuta eriarvoistavaa. Eikä rajoiteta kenenkään hoitoaikaa.

Vierailija
173/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali lapsi tahtoo osallistua vanhempiensa ja sisarustensa kanssa arkisiin asioihin vaikkapa leipoa ja poimia marjoa.

Kampaajalla käyntikin voi olla lapsesta kiva juttu, näin lapsi huomaa että elämässä on muutakin kuin huliseva lapsijoukko,  aidattu piha ja lukittu portti.

Mikä kaamea ilmaisu lapsivapaa elämä, toisaalta nythän häihin,  hautajaisiin ja muihin perhejuhliin lapsia ei saa edes viedä.

Boomerien aikaan lapsen saattoikin viedä kampaajalle, kun lapsi oli kurilla uhkaamalla tehty hiljaiseksi eikä häirinnyt siellä muita asiakkaita tai lähtenyt karkuun. Tuo on kuitenkin mennyttä aikaa.

Moni äiti on nykyään AMK tutkinnolla työkokeilussa työmarkkinatuella eli hiukset leikataan itse ja laitetaan letille, ponnarille tai nutturalle.

Vierailija
174/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali lapsi tahtoo osallistua vanhempiensa ja sisarustensa kanssa arkisiin asioihin vaikkapa leipoa ja poimia marjoa.

Kampaajalla käyntikin voi olla lapsesta kiva juttu, näin lapsi huomaa että elämässä on muutakin kuin huliseva lapsijoukko,  aidattu piha ja lukittu portti.

Mikä kaamea ilmaisu lapsivapaa elämä, toisaalta nythän häihin,  hautajaisiin ja muihin perhejuhliin lapsia ei saa edes viedä.

Boomerien aikaan lapsen saattoikin viedä kampaajalle, kun lapsi oli kurilla uhkaamalla tehty hiljaiseksi eikä häirinnyt siellä muita asiakkaita tai lähtenyt karkuun. Tuo on kuitenkin mennyttä aikaa.

Moni äiti on nykyään AMK tutkinnolla työkokeilussa työmarkkinatuella eli hiukset leikataan itse ja laitetaan letille, ponnarille tai nutturalle.

Ei ole rahaa käydä parturissa. Ja en polta tupakkaa enkä juo alkoholia. Puoliso tienaa 2400 brutto ja käy vuorotöissä autolla, linja-autot ei kulje kuin koululaisvuoroina arkipäivisin ja asutaan vuokralla.

Vierailija
175/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No työssäkäyvä ihminen tarvitsee joskus vapaata ihan asioiden hoitoon mm.pankissa käyntiin ja siihen kampanjaan varsinkin jos on yh.Sitten jos lapsi koko kesänkin päivökodissa,ei enää ok.

Pankissa ei nykyään juurikaan asioida, ellei ole laina-asioita käsiteltävänä. Konttoripalvelut on ajettu aivan minimiin.

Mutta joku tulee aivan varmasti kohta kertomaan, miksi on aivan ymmärrettävää, jos lapsi on koko kesän päiväkodissa. Että miksi äidin on hyvä viettää muutama päivä uimarannalla ihan rauhassa kirjaa lukien, käydä treffeillä oman miehensä kanssa ja piipahtaa vaikkapa terassilla.

Tai miten lapsella on tuen tarvetta ja äiti on aivan valtavan uupunut, jolloin hän nukkuu ne kaikki kauniit heinäkuiset kesäpäivät, ja miten hänellä täytyy olla siihen oikeus.

Vierailija
176/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi viedään varhaiskasvatettavaksi, selkäpiitä riipii tuollainen lause. Minä kyllä varhaiskasvatan lapseni aina kun en ole töissä. Mielestäni tai antaa olla. Koko sana varhaiskasvatus on kuvottava, todella kuvottava. Väistämättä tulee mieleen itäisemmät kasvatukset. Vielä kun sateenkaarihörhöt alkavat päiväkodeissakin tehdä sairaita aivopesujaan niin hallelujaa!

Vierailija
177/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan oikeasti halua kersoja!!

Vierailija
178/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt tätä helatorstaita nimenomaan mietitään, niin lapsi on saanut jo yhden ylimääräisen vapaapäivän (siis sen torstain).

Uupunut vanhempi ei ole parempi vaihtoehto kuin lapsen pitäminen hoidossa helatorstain jälkeisen perjantain. Lapsi on jo vapaapäivän saanut, aikuisen mahdollisuus perjantaivapaaseen todennäköisesti edistää koko perheen hyvinvointia, kun aikuinen jaksaa paremmin ja saa asioita hoidettua. Sitten viikonloppu yhdessä hyvällä mielellä. Helatorstain jälkeisenä perjantaina on hoidossa joka tapauksessa vähemmän lapsia ja aikuisia, joten ei ole niin kuormittava sille hoidossa olevalle lapselle.

Miksi tästä pitää tehdä niin suuri ongelma?

Vierailija
179/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vienyt lapset päiväkotiin vapaapäivinä. Minulla ei ole enää pieniä lapsia, mutta jos olisi, olisin vienyt esim. tänään, vaikka minulla on vapaapäivä. Olen tehnyt ihan koko päivän töitä ja joudun tekemään tämän pienen tauon jälkeen vielä iltaan saakka.

Kerran vein, kun oli muutto. Ja joskus olen vienyt, koska on oli pakko mennä hammaslääkäriin. 

En tuntenut huonoa omaatuntoa, sillä olen kuitenkin töissä, ja päivähoitoon saavat viedä lapsensa hekin, jotka ovat kokonaan kotona.

Sori, päiväkoti on kiinni tänään.. eräs äiti oli kerran tuomassa jouluaattona ja ihmetteli, miksei päiväkoti ole auki vaikka kaupatkin ovat. Silloin teki mieli vähän näpäyttää!"

Joo näitähän riittää: onks juhannuspäivystystä? Kai tää uutenavuotena auki on? Voiks lakon aikana tuoda?

Semmonen satutäti siellä.

Vierailija
180/1734 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse syntynyt 70-luvulla. Minut laitettiin puolitoistavuotiaana päiväkotiin Helsingissä. Minut otettiin päiväkodista pois viisivuotiaana ja olin kotihoidossa vuoden ennen kuin menin eskariin joskus kasarin alussa.

Perhettäni on pidetty omituisena, syrjäytyneenä ja vanhempiani suurin piirtein vastuuttomina hulluina tämän päätöksen vuoksi. Isäni oli kasarin alussa työttömänä, eikä kukaan ole tuolloin olettanut, että työtön mies hoitaisi lapsiaan edes osapäiväisesti, päiväkoti on ollut paikka, johon on on ollut sosiaalinen pakko mennä. 

Mistäkö tämän tiedän? Sairastan erästä kroonista tautia, jota on hoidettu Lastenlinnassa koko lapsuuteni. Tilasin itseäni koskevat hoitodokumentit sieltä taannoin ja niissä oli mielenkiintoisia merkintöjä perheestäni. 

Naurattaa miten nykyään ajattelu on kääntynyt täysin päälaelleen. Nykyään päiväkotiin lapsensa tuovat ihmiset ovat itsekkäitä ikiteinejä, 80-luvulla on kotihoitoa pidetty täysin sopimattomana, esim. puolitoistavuotias on ollut korkea aika laittaa hoitoon, kun päiväkoti meni kiinni, piti lapsi työntää kesäksi maalle mummolaan tai leiriltä toiselle. 

Olin itse 80-luvulla lapsi enkä tuntenut ketään, joka olisi käynyt päiväkodissa. Minua ja sisaruksiani sekä kaikkia lapsuuskavereitani hoitivat aupairit tai välivuotta pitävät ylioppilastytöt, jotka tulivat aamulla kotiimme ja lähtivät pois iltapäivällä kun vanhemmat tulivat töistä kotiin. Joillain kavereillani asui saman katon alla mummo, joka hoiti lapsia kun vanhemmat olivat töissä. Vasta 90-luvulla on ruvettu säästämään ja laitettu lapset "tarhaan", mutta silloin minun sukupolvi oli jo menossa yläasteelle.

Meidän lapset ovat syntyneet 80 luvulla. Töissä ollessani lapsia hoiti kotiapulainen.