Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
Käytän vapaapäiviä usein muiden asioiden hoitamiseen joten lapset ovat päiväkodissa. Huomenna on minullakin vapaapäivä ja hoidan silloin vanhan mummoni asioita mm käymällä hänen kanssaan sairaalassa. Sinne en voi lapsia ottaa joten ovat päiväkodissa. Lapsilla on päiväkodista lomaa ja päivät ovat yleensä lyhyitä kun miehen kanssa sumplitaan työvuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Näin yh:nakin on asioita, jotka on huomattavasti helpompi hoitaa ilman lasta tai pienten lasten kanssa lähes mahdotonta / vaarallista. Esim jonkin hyllyn hakeminen huonekalukaupasta yksin lasten kanssa, lääkärikäynti, hammaslääkäri, verikoekin on melko hankala jos leikki-ikäisiä. Jouluvalmistelut, synttärit ym. ei tule mitään jos lapset pyörii jaloissa. Muuten olenkin lasteni kanssa käytännössä aina, en pysty harrastamaan mitään, mitään omaa aikaa ei ole, koskaan. Mulla ei myöskään ole noin paljon lomaa! ELi kuukausi kesällä, lasten on juhannuksen jälkeen pakko osallistua vielä hoitoon.
Jouluvalmistelut ja synttärivalmistelut sulle oikeasti noin vaikeita asioita että lapset ei voi pyöriä jaloissa?? Toivon tosiaan että sulla on max se yksi lapsi ja sitten olet vetänyt piuhat poikki.
Jos lapset on kotona, joudun pyyhkiä niiden takapuolia 10-20 krt päivässä, pukea, tehdä ruokaa, kaupassa heitä vahdittava koko ajan ja ne myös sotkee ilman valvontaa tolkuttomasti. Ja lapsia on enemmän kuin yksi. Sulla ei varmaan ole lapsia, jos et ymmärrä, että asiat hoituvat paljon nopeammin ilman niitä lapsia ja osa asioista ei lasten kanssa hoidu ollenkaan. Esim. lapsi oksensi autoon, kun sitä putsasin lapset juoksenteli parkkihallissa. Turvallisempi niiden olisi ollut olla silloinkin hoidossa. Aika aggressiot että käyn joulukaupassa ja leivon ilman lapsia 2pv vuodessa.
Laskujeni mukaan sulla täytyy olla vähintään 5 alle 6-vuotiasta lasta, joilla suoli toimii todella vilkkaasti, eli jokainen tarvitsee pyllyn pyyhintää 2-5 kertaa päivässä. Vaihtoehtoisesti sulla on 10 lasta, joista jokainen ulostaa 1-2 krt päivässä, mikä olisi aika normaali tahti.
Mutta siis ne kaikki 10 lasta on pieniä, koska kukaan heistä ei osaa pyyhkiä takapuoltaan itse. Vauvojen pyllyt pestään, he eivät kuulu tuohon pyllynpyyhkimisjoukkoon, joten kovin tiuhaan olet lapsia tähän maailmaan synnyttänyt. Onnea sulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että mua riepoo nää päiväkodin työntekijät, jotka jatkubastu vinkuu täällä siitä että ihan työtä pitää tehdä. Vaihtakaa jumalauta alaa jos noin kovasti hiertää se että sielä teidän työpaikassa, joka on tarkoitettu lasten hoitoon, tosiaan on niitä lapsia.
Veikkaan että minunkin lapsen päiväkodissa hoitajat luulee että emme tee töitä vaan makaamme perse homeessa kotona, todellisuudessa molemmilla vanhemmilla liukuva työaika ja osittain etätyöt.
Päiväkoti on tarkoitettu lasten varhaiskasvattamiseen. Mikään lapsenvahtipalvelu se ei ole.
No kyllä se nyt vaan lapsenvahtipalvelu tavallaan on. Paikka, jossa lapset voivat turvallisten aikuisten kanssa olla, jotta vanhemmat pääsevät töihin/opiskelemaan tms. Tietysti varhaiskasvatuksessa on hyvä olla pedagogista kulmaa ja toimintaa, koska ajallisesti se on niin iso osa lapsen elämää, että jos vain haahuiltaisiin ja säilytettäisiin lapsia, se voisi olla haitallista. Mutta ei lapsia silti päiväkotiin viedä kasvatettavaksi, vaan hoitoon, poikkeuksena ehkä sellaiset lapset jotka tarvitsevat jo pienenä ammattilaisen tukea kasvatukseen syystä X.
Vierailija kirjoitti:
Normaali lapsi tahtoo osallistua vanhempiensa ja sisarustensa kanssa arkisiin asioihin vaikkapa leipoa ja poimia marjoa.
Kampaajalla käyntikin voi olla lapsesta kiva juttu, näin lapsi huomaa että elämässä on muutakin kuin huliseva lapsijoukko, aidattu piha ja lukittu portti.
Mikä kaamea ilmaisu lapsivapaa elämä, toisaalta nythän häihin, hautajaisiin ja muihin perhejuhliin lapsia ei saa edes viedä.
Näitä "miten lapsi oppii käyttäytymään, jos ei koskaan harjoitella"-tyypit on ihan kauheita. Kysy siltä kampaajalta, onko lattialla hiusten seassa konttaileva mukula kiva juttu kollegoiden ja muiden asiakkaiden mielestä. Ja jos lapsi pelaa kännykällä koko sen ajan, minkä äiti on paplarit päässä hoitotuolissa, niin se se vasta kauheaa on. Ideaali vanhempi käy töittensä jälkeen kevätretkillä lähimetsässä ja askartelee maitotölkeistä peikkoja eikä käy missään, yhtään missään ilman lastaan vuosikausiin. Hän opettaa lapsensa uimaan, luistelemaan ja hiihtämään, pitää kodin siistinä, laittaa terveellisiä ruokia ja harrastaa sopivassa määrin liikuntaa itsekin. Jostain syystä tällaisia ideaalivanhempia ei ikinä ole ollut kovin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali lapsi tahtoo osallistua vanhempiensa ja sisarustensa kanssa arkisiin asioihin vaikkapa leipoa ja poimia marjoa.
Kampaajalla käyntikin voi olla lapsesta kiva juttu, näin lapsi huomaa että elämässä on muutakin kuin huliseva lapsijoukko, aidattu piha ja lukittu portti.
Mikä kaamea ilmaisu lapsivapaa elämä, toisaalta nythän häihin, hautajaisiin ja muihin perhejuhliin lapsia ei saa edes viedä.
Näitä "miten lapsi oppii käyttäytymään, jos ei koskaan harjoitella"-tyypit on ihan kauheita. Kysy siltä kampaajalta, onko lattialla hiusten seassa konttaileva mukula kiva juttu kollegoiden ja muiden asiakkaiden mielestä. Ja jos lapsi pelaa kännykällä koko sen ajan, minkä äiti on paplarit päässä hoitotuolissa, niin se se vasta kauheaa on. Ideaali vanhempi käy töittensä jälkeen kevätretkillä lähimetsässä ja askartelee maitotölkeistä peikkoja eikä käy missään, yhtään missään ilman lastaan vuosikausiin. Hän opettaa lapsensa uimaan, luistelemaan ja hiihtämään, pitää kodin siistinä, laittaa terveellisiä ruokia ja harrastaa sopivassa määrin liikuntaa itsekin. Jostain syystä tällaisia ideaalivanhempia ei ikinä ole ollut kovin paljoa.
Huomenna ei kampaamoissa muita asiakkaita olekaan kuin päiväkotilasten äitejä, jotka on vieneet pikkuisensa päiväkotiin. Ja gynekologilla käy myös aikamoinen kuhina.
Äitien vapaapäivät on kivoja, mutta niitä ei ole tarkoitus pitää joka välissä. Esim. se, jos lapsi on kesälomalla vain 2 vk ja äiti 4 vko, eli ole ok.
Meidän lapsilla alkaa kohta 7 viikon kesäloma kun porrastamme miehen kanssa lomia. Huomenna menevät päiväkotiin, aion käyttää päivän ihan puhtaasti palautumiseen, koska töissä on ollut hyvin rankkaa viime aikoina, eikä helpotusta ole näkyvissä.
Koska se on mahdollista eikä kuulu jeesustelijoille. Usein ovat niitä, joilla ei itsellään ole lapsia tai aika kultaa jo muistot. Tämä on yksi vahva pätemisen muoto, syyllistää äitejä jos pitävät lomapäivän. Kannustan vahvasti kaikkia äitejä ottamaan lomaa itselleen, koko perhe voi paremmin sen jälkeen!
Vierailija kirjoitti:
Saatat suuttua tästä mutta tuttu kaverimies vei aamulla pojan päiväkotiin ottaakseen itse pienen päivähumalat ja hakee lapsen vasta illalla.
Hiton itsekästä kun poika on aina muutenkin hoidossa aamusta melkein iltaan kaverin töiden takia mutta silti, minkäs voin kun ei ole mun lapsi.
Täh. No lastensuojeluilmoituksen voit tehdä, jos isä vetää päiväkännit ja hakee sitten lapsensa.
Huomenna meillä molemmilla normaali työpäivä ja lapset päiväkotiin kuten muutoinkin silloin.
Ei lapsista kannata alkaa kaksitaistelemaan, kuten täällä nyt tehdään. Tämä nykymeno ei selvästikään ole terveellistä lapsille ja nuorille, eikä heidän vanhemmilleen. Jotain on pahasti pielessä, kun lapset kulkevat astalot mukaan ja tappavat toisiaan. Eikä auta tippaakaan suurten ikäluokkien solvaaminen, mummojen ja vaarien potkiminen.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on sitten parempi, lasten olla kotona sen rättiväsyneen vanhemman kanssa jonka jaksaminen on aivan piipussaan vai olla muutama ylimääräinen päivä hoidossa (esim. nyt ap valittaa yhdestä helatorstain jälkeisestä perjantaista) ja vanhempi voi edes sen yhden päivän levätä. Eihän se yksi päivä oikeasti riitä mihinkään jos vanhempi on uupunut mutta onhan se parempi kuin ei mitään.
Missä välissä lapsi saa levätä päiväkodin hälinästä? Olen varma, että joillain lapsillakin todettaisiin uupumus, jos asiaa tutkittaisiin. Työuupumus on yleisin sairauslomien syy päiväkodissa työskentelevillä ja heillä sentään on lakisääteiset lomapäivät ja työajat. Moni lapsi on jopa 10h viikossa enemmän päiväkodissa kuin työntekijät ja ympäri vuoden, ilman lomia. Jos siellä uupuvat aikuiset, niin aivan varmasti lapsetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on sitten parempi, lasten olla kotona sen rättiväsyneen vanhemman kanssa jonka jaksaminen on aivan piipussaan vai olla muutama ylimääräinen päivä hoidossa (esim. nyt ap valittaa yhdestä helatorstain jälkeisestä perjantaista) ja vanhempi voi edes sen yhden päivän levätä. Eihän se yksi päivä oikeasti riitä mihinkään jos vanhempi on uupunut mutta onhan se parempi kuin ei mitään.
Missä välissä lapsi saa levätä päiväkodin hälinästä? Olen varma, että joillain lapsillakin todettaisiin uupumus, jos asiaa tutkittaisiin. Työuupumus on yleisin sairauslomien syy päiväkodissa työskentelevillä ja heillä sentään on lakisääteiset lomapäivät ja työajat. Moni lapsi on jopa 10h viikossa enemmän päiväkodissa kuin työntekijät ja ympäri vuoden, ilman lomia. Jos siellä uupuvat aikuiset, niin aivan varmasti lapsetkin.
Kyllä. Ihan varmasti osa lapsista on uupuneita. Näen sen päivittäin työssäni päiväkodissa. Lapset saattavat tulla itkien hoitoon, vaikka päivä sitten sujuukin ihan normaalisti. Tai he saattavat olla vaikeasti herätettävissä päiväunilta ja itkeskellä äitiä tässä vaiheessa. Joillain se voi olla tapa, mutta eivät lapset yleensä itke ihan ilman mitään syytä. Väsymys näkyy tähän aikaan keväästä aivan selvästi, eikä paha siitepölyaika ainakaan helpota sitä.
Jos mulla on viikollla vapaa päivä, taatusti vien lapsen tarhaan, maksanhan siitäkin päivästä. Viikonloppuisin ja lomilla vietetään yhteistä aikaa. Just tultiin esim. viikon Espanjaaan lomalta. Ja mitä se kelleen kuuluu milloin lapseni on tarhassa milloin ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on vapaansa ansainnut. Ei tulisi mieleenkään viedä lasta hoitoon jos itse vapaalla. Ehkä veisin satunnaisesti jos olisin yh ilman tukiverkkoja.
Se että vie lapsensa päiväkotiin kun on itse vapaalla, ei tarkoita, etteikö lapsella olisi lomaa.
Mun kuopus meni päiväkotiin vähän alle nelivuotiaana 3-5 tunnin päiville.
Hän oli siellä esikoisen eskarin ja koulun mukaan ja lomaili nelisen kuukautta vuodessa. Mutta ei aina minun ns. vapaapäivinäni.
Tämä.
Lapsen etu on se, että hänellä on säännöllinen rytmi, säännöllinen läsnäolo siellä, säännölliset aikuiset.
Moni tekee nykyään todella ns epätyypillisesti työtä, eikä se lapsi voi alkaa elää sen mukaan, milloin niitä töitä on tai ei ole. Itselläni on työ, jossa olen joinakin päivinä töissä kello 6-23 (josta adrenaliiniryöpystä en saa unta usein kuin vasta 3-4 seuraavana yönä) ja sitten seuraavana päivänä vedän henkeä. Lapsen etu ei ole se, että hänet temmotaan sieltä ryhmästä satunnaisesti pois ja että se rättiväsynyt vanhempi sitten herää parin tunnin yötunnilla hänen seurakseen.
Eli sun lapsesi on päiväkodissa jopa pari päivää putkeen?
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla on viikollla vapaa päivä, taatusti vien lapsen tarhaan, maksanhan siitäkin päivästä. Viikonloppuisin ja lomilla vietetään yhteistä aikaa. Just tultiin esim. viikon Espanjaaan lomalta. Ja mitä se kelleen kuuluu milloin lapseni on tarhassa milloin ei.
Miten raaskit pitää lapsen viikon lomalla päiväkodista? Maksoithan niistäkin päivistä.
Puolisini tekee virkatyöaikaa ja viikonloput on vapaat aina. Minä teen vuorotyötä ja keikkatyötä lisäksi. En koskaan vie lasta päiväkotiin vapaapäivinäni.
Teemme aina jotain kivaa yhdessä, piirretään, askarrellaan, katsotaan leffaa, käydään metsässä tai puistossa, käydään moikkaamassa isovanhempia, käydään uimahallissa tai kaupoilla. Joskus myös pidetään supersiivouspäiviä, lapsi kylvyssä ja minä kuuraan kylppäriä. Minulla on kivaa lapsieni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Puolisini tekee virkatyöaikaa ja viikonloput on vapaat aina. Minä teen vuorotyötä ja keikkatyötä lisäksi. En koskaan vie lasta päiväkotiin vapaapäivinäni.
Teemme aina jotain kivaa yhdessä, piirretään, askarrellaan, katsotaan leffaa, käydään metsässä tai puistossa, käydään moikkaamassa isovanhempia, käydään uimahallissa tai kaupoilla. Joskus myös pidetään supersiivouspäiviä, lapsi kylvyssä ja minä kuuraan kylppäriä. Minulla on kivaa lapsieni kanssa.
Oot niiiiin hyvä! Miksei niillä ole myös yhtä kivaa, jotka pitää lapsen yhden tai kaksi ylimääräistä päivää hoidossa? Kumoaako nämä jotenkin toisensa logiikallasi? Entäpä jos näiden hoitoon jättävien puolisot tekevät töitä kaukana kotoa tai entäpä jos he vaikka ovat yksinhuoltajia. Entä jos heillä ei ole mitään tukiverkkoja? Onko sinulla silti hauskempia leikkejä lastesi kanssa kuin heillä?
No työssäkäyvä ihminen tarvitsee joskus vapaata ihan asioiden hoitoon mm.pankissa käyntiin ja siihen kampanjaan varsinkin jos on yh.Sitten jos lapsi koko kesänkin päivökodissa,ei enää ok.
Ja jälleen kerran mainio todiste siitä, miksi en halua lapsia. Teit niin tai näin, aina joku (lähinnä muut naiset) tuomitsemassa joka asiassa. Jos et vie lasta "varhaiskasvatukseen", olet huono ihminen. Jos viet satunnaisesti myös vapaapäivänä, olet huono ihminen. Hyi olkoon, kyllä nainen on naiselle susi.
Tänne nyt tykätään tulla selittelemään ties mitä soopaa, mutta kyllä se on outoa jos ei halua viettää oman lapsensa kanssa aikaa. Tunnen paljonkin näitä ihmisiä ja aina sitä samaa valitusta miten on rankkaa kun lapset sitä ja lapset tätä. Multa ei heru mitään sympatiaa. Koen täysin, että jotain on pielessä jos oman lapsen seura ei kelpaa.