Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
1101/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheillä on niin huonot tukiverkot nykyään, mummoja ei paljon lapsenlapset kiinnosta (paitsi lesostella niillä facebookissa). Vanhemmat ovat väsyneitä ja tästä syystä saattavat tuoda lapsen hoitoon vapaapäivänään.

Vierailija
1102/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheillä on niin huonot tukiverkot nykyään, mummoja ei paljon lapsenlapset kiinnosta (paitsi lesostella niillä facebookissa). Vanhemmat ovat väsyneitä ja tästä syystä saattavat tuoda lapsen hoitoon vapaapäivänään.

Näinpä. Ketään ei enää kiinnosta lapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Muualla maailmassa jos halutaan että äiti saa nauttia aina uudesta vauvasta niin kuin edellisiä lapsia ei olisikaan täytyy se hoito ihan itse maksaa.

Tervetuloa Berliiniin :) Kukaan ei maksa hoidosta, ruoka maksaa 23 e/kk.

Sepäs ihmepaikka on. Ettei nyt kuitenkin joku maksais??

Totta, veronmaksajat maksaa! Mutta hoito on maksutonta vaikka äiti nauttisi uudesta vauvasta kotona.

Tuo kuulostaa muuten aika ihmeelliseltä. Äiti nauttii uudesta vauvasta kotona. Siis äiti ei pysty nauttimaan uudesta vauvasta jos esikoinen on siinä vieressä häiritsemässä, vaan hänet pitää viedä päivähoitoon joka päivä täydeksi päiväksi? Johan se kuulostaa siltä, että tämä nauttiminen on ihan työhön rinnastettavissa. Todella omituinen ajattelumalli, jota monikaan ei kyseenalaista. Äiti on äiti vaan yhdelle lapselle kerralla? Miksi ei jätä lapsentekoa sitten yhteen lapseen? Sekin on ihan hyvä vaihtoehto.

Sitäkään en ymmärrä, että äiti saattaa olla vaativassa asiantuntija tms työssä ja siltikin pystyy olemaan vaan yhdelle lapselle äiti kerrallaan. Kuitenkin äitiys on maailman luonnollisin asia.

Vaativa asiantuntijatyö voi toki olla hieman erilaista, kuin imetys ja peppupesu sekä taaperon viihdyttäminen.

Kyllä, ja luulisi että onnistuisi paljon helpommin. On myös maailman luonnollisin asia hoitaa omia itse hankkimiaan lapsia.

Vierailija
1104/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuo. En ole koskaan tuonut. Miksi ihmeessä toisin? Jos on vapaalla niin lapsetkin on. Ei ne mikään kiviriippa jalassa ole.

Outoa porukkaa että pitää saada lomaa omista lapsista jotka on ihan itse hankkinut.

Kyl sitä ehtii hoidella nuo kampaajat sun muut sitten vaikka viikonlopusin ja kaiken muun voikin nykyään hoitaa netissä. Tekosyitä.

Vierailija
1105/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tuo. En ole koskaan tuonut. Miksi ihmeessä toisin? Jos on vapaalla niin lapsetkin on. Ei ne mikään kiviriippa jalassa ole.

Outoa porukkaa että pitää saada lomaa omista lapsista jotka on ihan itse hankkinut.

Kyl sitä ehtii hoidella nuo kampaajat sun muut sitten vaikka viikonlopusin ja kaiken muun voikin nykyään hoitaa netissä. Tekosyitä.

Samaa mieltä. Siinähän ne lapset tulee mukana, jos pitää jossain poliisilaitoksella käydä kerran kolmessa vuodessa tjsp ja sen jälkeen voidaan tehdä jotain muuta yhdessä. Ei yleensä ihmisillä ole viikottain tai edes kuukausittain jotain omia virka-aikaan hoidettavia menoja. Ihan naurettavia tekosyitä olen tässä vuosien aikana kuullut miksi lapsi pitää viedä hoitoon ja juu se on aina lapsen parhaaksi, niin vissiin.

Vierailija
1106/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko yksi syy varhaiskasvatus jo sanana sellainen, että varhain jo pitää ja on pakko kasvattaa, mutta mihin ja miksi?

Syli äidin lämpöinen riittäää varhaiskasvatukseksi.

Vierailija
1107/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko yksi syy varhaiskasvatus jo sanana sellainen, että varhain jo pitää ja on pakko kasvattaa, mutta mihin ja miksi?

Syli äidin lämpöinen riittäää varhaiskasvatukseksi.

Voin melkein pahoin, kun nykyään aivan kuin jossain huumassa toitotetaan, että varhaiskasvatus on lapsen etu ja oikeus, ja aivan kuin pakollinen asia jota ilman ei voi pärjätä, samalla kun on nähnyt todellisuuden ja huomannut sen, että lapsen etu on se mitä viimeisenä monissa tilanteissa ajatellaan niin vanhempien kuin näiden todellisuudesta vieraantuneiden päättäjien toimesta.

Vierailija
1108/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrassaan naurettava ongelma. Meillä on niin vähän lapsia, ja vielä vähemmän syntyy vuosi vuodelta, että meillä on taatusti varaa antaa kaikille kokopäiväinen hoitopaikka, jos haluamme. Eläkkeistä voisi jo viimein leikata, sitä ei ole tehty koskaan. Lapsiin on investoitava ja perheitä on tuettava. Miljardi laitettu jo Ukrainaankin yhteistä rahaa, mutta tädit vaan tappelee keskenään kellä on oikeus tuoda lapsi hoitoon ja kellä ei. Asiassa ei ole muuta kuin asenneongelma, myös päättäjillä.

T. Laiska lattemamma

H a i sta v  i tt u. Minulla on jo aikuiset lapset, idiootti. Kannata sinä vain Natoa ja rahan lappamista Ukrainaan, ja hauku oman maan kansalaisia.

Vierailija
1109/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mielestäni ole lapsen etujen mukaista, että tällaisenakin perjantaina herätetään ensin molemmat lapset ja kävellään muutama kilsa koululle (tuo perjantai oli täällä ainakin koulupäivä) ja sen jälkeen vain toinen lapsista pääsisi kavereiden kanssa leikkimään ja toinen joutuu tulemaan yksin kotiin. Ei tulis mieleenkään että omassa kunnassani päiväkodin työntekijät tosissaan ajattelisivat että lapsi on siellä vain vanhempien töiden takia. Omat lapseni olivat kotona koko korona-ajan ilman ystäviä ja heillä todellakin on nyt oikeus nähdä tätä maailmaa, oli hoitajilla vapaata tai ei. Se on kunnan häpeä jos päiväkotien asiat on niin huonosti että se varhaiskasvatus on vain vanhempien työssäkäyntiä varten. Kyllä se täällä on ihan lapsia varten. Sekä hoitajat että vanhemmat joustavat nimenomaan lasten takia, niin homma toimii. Tätä en sano pahalla vaan kannustan ehdottomasti tekemään asialle jotain, jos lapsen etu on varhaiskasvatuksessa jollain muulla kuin ensimmäisellä sijalla.

Mitä ihmettä selität? Tällä tavallako ne vanhemmat ajattelevat, ketkä tuuppaavat lapset joka päivä hoitoon, oli kesä tai talvi, eikä todellista hoidon tarvetta ole? Oletko itse koskaan viettänyt päivää päiväkodissa? Osaatko yhtään ajatella laajempaa kokonaisuutta mitä tulee asioihin ylipäänsä? Jos hoitajat ovat väsyneitä, niin jaksavatko he hoitaa kovin hyvin sitä sinun lastasi tai antaa hyvää varhaiskasvatusta? Eihän siellä ole edes välttämättä ammattilaisia hommissa, lähestulkoon kadulta otetaan työntekijät jos vaan joku satutaan saamaan. Se on kunnan häpeä, mutta kuka kärsii? Se sinun lapsi on se, joka kärsii. Ja ei kiinnosta? Uskomatonta, mutta totta.

Vierailija
1110/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni oli kasarin alussa työttömänä, eikä kukaan ole tuolloin olettanut, että työtön mies hoitaisi lapsiaan edes osapäiväisesti, päiväkoti on ollut paikka, johon on on ollut sosiaalinen pakko mennä. 

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Kasarilla ja ysärin alussa ei päiväkotiin edes saanut viedä lapsia, jos toinen vanhempi oli kotona, eikä se kyllä olisi tullut monella mieleenkään. Omassakin tuttavapiirissä on ollut todella paljon "koti-isien" hoitamia lapsia, kun lama-aikana moni jäi työttömäksi.

Jep, eikä kasarin alussa eskaria oltu edes keksitty. Eskariin pääsi vasta 80-luvulla syntyneet.

Olen syntynyt 1973 ja olen käynyt esikoulua kuusivuotiaana.

Vierailija
1111/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän on nyt se ristiriita, ettei se laitosvarhaiskasvatus nyt sitten olekaan lapselle niin elintärkeää, jos vanhemmalla on vapaapäivä. Muutenhan se on aivan ratkaisevaa lapsen kehitykselle ja ilman sitä lapsi on todella huonossa asemassa.

Vierailija
1112/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämäni on vähän epäsäännöllistä. Teen keikkatyötä enkä joka arkipäivä. Lapsi kuitenkin käy päiväkodissa osa-aikaisena sen toiminta-aikoina 4-5 päivää viikossa. Näkisin lapsen viikot kaoottisina, jos ne olisivat yhtä epäsäännöllisiä ja vaikeasti ennakoitavia kuin oma arkeni.

Kesät lapsi on aina saanut lomailla kanssani yli 2kk.

Vierailija
1113/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo on suurin ongelmasi, suosittelen alanvaihtoa. :) Subjektiivinen päivähoito tarkoittaa sitä, että kaikilla on oikeus olla päivähoidossa perheen tilanteesta riippuen.

Mua huvitti kans viime vuonna tuli päiväkodin johtajalta viesti, että kaikilla lapsilla pitäisi olla lomaa kesällä ja hän oli huolissaan kun näin ei kaikilla ole. Jouduin silmätikuksi tämän vuoksi. Ei ollut mahdollista lomailla. Olen opiskelija ja pakko oli olla töissä.

Päivähoitolaki on kumottu joten tuo ei tarkoita yhtään mitään.

Sipilän hallitus (20152019) muutti subjektiivista päivähoito-oikeutta niin, että se antoi kunnille oikeuden rajoittaa varhaiskasvatusoikeutta kokoaikaisesta 20 tuntiin viikossa esimerkiksi työttömien lapsilta. Eduskunta päätti kuitenkin 11. joulukuuta 2019 poistaa subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoituksen.

Tuo että syys, joulu ja talvilomalla ja kesän loma-aikana ei tuoda hoitoon olisi hyvä. Päiväkoti voisi ottaa lounaalle ne lapset jotka ei saa kotona ruokaa

Minä ihmeen syys, joulu ja talvilomalla? Tajuatko ettei kaikilla ole lomaa? Jos on aloittanut juuri töissä niin ei ole lomaa. Nää päiväkodin tätit rankaisevat käytöksellään niitäkin, jotka joutuu käymään heinäkuussa töissä ja tuomaan lapsen hoitoon. Tiedän kun olin itse siinä tilanteessa. Lasta pompotettiin joka viikko eri paikkaan, jokainen vieras ja jokaisessa uudet tyypit. Hienoa toimintaa Helsingin kaupungilta. Ei paljon lapsen etu paina.

Vierailija
1114/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veetäkö sulle kuuluu. Tänne en selittele... Höpttäkää lisää.

Vierailija
1115/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti lapsen on aina parempi olla kotona kuin päiväkodissa. Siitähän tässä on kysymys. Vaka-ammattilaiset eivät vain halua tätä myöntää suoraan, koska heidän antamansa varhaiskasvatus on jotain niin ainutlaatuista, ettei siihen vanhemmat pysty. Ainoa tapa saada itselle ylimääräinen vapaapäivä on siis syyllistää väsyneitä äitejä siitä, etteivät ota lasta mukaan kampaajalle ja hammaslääkärille.

Vierailija
1116/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos äö ei riitä niin pitää kysyä tälläsiä

?

Vierailija
1117/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut tukiverkkoja ennenkään. Suurin osa lapsista oli keskenään tai sitten yksin ilman, että kukaan katsoi perään. Vanhempi tai vanhemmat lähinnä toivoivat, että se oma ipana jotenkin selviää hengissä seuraavaan päivään.

Vierailija
1118/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on turha kuvitella, että isovanhemmat ja sukulaiset olisivat automaattisesti "lapsiperheen tukiverkkoja". On paljon lapsiperheitä, joilla kaikki sukulaiset asuvat toisella paikkakunnalla tai toisessa maakunnassa.

Sukulaisista ei ole monille lapsiperheille mitään apua mihinkään asiaan. Jos tarvitsisit esimerkiksi kerran vuodessa muutamaksi tunniksi lastenhoitajan kotiisi, niin joko muutat suunnitelmiasi tai yrität saada lastenhoitajan MLL:sta.

Nuoremmat isovanhemmat ovat töissä eivätkä he ehdi ja pysty hoitamaan lapsia. Iäkkäämmät isovanhemmat eivät välttämättä edes jaksa ja kykene lapsia hoitamaan.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tukiverkoton yh. Minulla on töitä ma-to, mutta joka toinen perjantai lapsi menee hoitoon viideksi tunniksi ja minä otan omaa aikaa. Kesällä lomailee 2 kk, koska olen opettaja.

Eli vanhempasi ovat joko kuolleet tai välirikossa kanssasi, samoin lapsen isä vanhempineen?

Se on surullinen tosiasia että tällaisiakin on, mutta aika usein "tukiverkottoman" todellisuus on sitä, että ne vanhemmat asuvat jossain hieman kauempana ja pienen lapsen vanhempi kokee, että heistä ei ole apua.

Vierailija
1119/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksinkertaiset maksut lomapäiviltä ja työttömiltä. Ei ole varaa hoidattaa lapsia verorahoilla.

Kyllä. Samoin sellaisilta perheiltä, joissa äiti vauvan kanssa kotona.

Vierailija
1120/1734 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien päiväkotiin lapseni työttömänä yksin huoltajana koska en jaksa. Minulla keskittymishäiriö. Olen usein väsynyt vaikka nukun 10 tuntia yöllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi