Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
Jollakin täällä oli jo ihan hyvä idea ja vähän ratkaisuhakuisuutta tähän ongelmaan. Tuplamaksu päivähoidosta niille perheille, jotka tuovat lapsen hoitoon vaikka ovat vauvan kanssa kotona!
Saataisiinko sillä lisää resursseja kaikkien näiden virike-nimikkeellä olevien lapsien hoitoon?
Olen tukiverkoton yh. Minulla on töitä ma-to, mutta joka toinen perjantai lapsi menee hoitoon viideksi tunniksi ja minä otan omaa aikaa. Kesällä lomailee 2 kk, koska olen opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Olen tukiverkoton yh. Minulla on töitä ma-to, mutta joka toinen perjantai lapsi menee hoitoon viideksi tunniksi ja minä otan omaa aikaa. Kesällä lomailee 2 kk, koska olen opettaja.
Tämä kuulostaa kohtuulliselta.
Vierailija kirjoitti:
Pk-ikäisten isä kirjoitti:
Itse ajattelen asian näin:
Jos vanhemmat mieluummin laittavat lapsen päiväkotiin vapaapäivänä/lomapäivänä, niin silloin lapsen on siellä parempi olla kuin kotona.En tietenkään tätä kannata, mutta varmaan ymmärrätte tuosta pointin että jos vanhemmat ei lastansa kaipaa niin lapsen on parempi olla paikassa jossa saa tarvitsemansa.
Olisivat vanhemmat edes rehellisiä sitten. Säälittäviä ne vanhemmat, jotka raahaavat 1-vuotiaita puolikuntoisina päiväkotiin pitkiksi päiviksi ollessaan itse kotona mukamas virikkeiden ja kavereiden takia ja esittävät samalla hyviä vanhempia. Pistää ihan vihaksi todella tuollainen.
Näinpä. Joskus rehellisyys voisi auttaa ihmisiä ymmärtämään paremmin perheen tilannetta, myös hoitajien, kenties tämä edesauttaisi yhteistyötä. Aika erikoista sellainen ajattelu, että en ihan periaatteesta kerro mitään, vaikka olen kotona/lomalla ja lapsi täydet päivät hoidossa, ei se esim lapsen hoitajalle kuulu pätkääkään. Olen eri mieltä tästä ja itse kertonut niin hoitajille kuin koulun opettajille, jos perheessä ollut haasteita, vakavia sairauksia jne jotka varmasti vaikuttavat lapsen käytökseen ja nämä heitä kasvattavien aikuisten olisi hyvä tietää. Mielestäni tämä on ihan lapsen etu.
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvattajat halutaan alentaa hoitajiksi/lastenvahdeiksi.
Lastenhoitajat ovat varhaiskasvattajia, kun kerran osaltaan kasvattavat lasta. Kuten vanhemmatkin. Varmaan jo mainittukin, mutta sanonpa silti.
Vierailija kirjoitti:
Eli vanhempasi ovat joko kuolleet tai välirikossa kanssasi, samoin lapsen isä vanhempineen?
Se on surullinen tosiasia että tällaisiakin on, mutta aika usein "tukiverkottoman" todellisuus on sitä, että ne vanhemmat asuvat jossain hieman kauempana ja pienen lapsen vanhempi kokee, että heistä ei ole apua.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin työntekijät tietävät että minun on mahdollista tehdä etätöitä tarvittaessa joten en kehtaa viedä lasta hoitoon jos se edes vähän aivastaa aamulla tai yhtään mitään muutakaan. Tai nämä vapaiden väliset arkipäivät.
Sieltä tuli syksyn ja talven aikana monta viestiä että lapset pitää hakea pois nyt koska henkilökuntaa sairastunut, ei sijaisia ja niin pois päin.
En ymmärrä miten kukaan kehtaa viedä lastaan hoitoon jos ne työntekijät tietää siellä ettei mene töihin. Ne ap kuvailemat ihmiset ei kai osaa tuntua normaalia häpeää?
No siitä saatiin syy laittaa niiden lapset hoitoon, saavat normaalia tunnekasvatusta siellä.
Eli opetetaanko siellä lapsi häpeämään?
Onhan se kivempi että sinappitykin laukaukset siivoaa joku muu, ei mene vapaapäivä pilalle ja voi rauhassa lipitellä sidukkaa terdellä.
Kerrassaan naurettava ongelma. Meillä on niin vähän lapsia, ja vielä vähemmän syntyy vuosi vuodelta, että meillä on taatusti varaa antaa kaikille kokopäiväinen hoitopaikka, jos haluamme. Eläkkeistä voisi jo viimein leikata, sitä ei ole tehty koskaan. Lapsiin on investoitava ja perheitä on tuettava. Miljardi laitettu jo Ukrainaankin yhteistä rahaa, mutta tädit vaan tappelee keskenään kellä on oikeus tuoda lapsi hoitoon ja kellä ei. Asiassa ei ole muuta kuin asenneongelma, myös päättäjillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vanhempasi ovat joko kuolleet tai välirikossa kanssasi, samoin lapsen isä vanhempineen?
Se on surullinen tosiasia että tällaisiakin on, mutta aika usein "tukiverkottoman" todellisuus on sitä, että ne vanhemmat asuvat jossain hieman kauempana ja pienen lapsen vanhempi kokee, että heistä ei ole apua.
Erikoinen tulkinta tilanteesta. Olen tosiaan opettaja eli olen muuttanut vakiviran perässä toiselle puolelle Suomea. Olen väleissä vanhempieni kanssa, mutta heille on matkaa 500 km. Kesällä ja jouluna vierailemme toki isovanhemmilla. Arjessa apua ei kuitenkaan ole saatavilla, ja omat vanhempani alkavat olla jo pian iäkkäitäkin, sillä he saivat minutkin vasta nelikymppisinä. Lapsen isä on ulkosuomalainen, kuten isän puolen isovanhemmatkin. Näkee lasta 2x vuosi, muuten videopuheluita.
Vierailija kirjoitti:
Kerrassaan naurettava ongelma. Meillä on niin vähän lapsia, ja vielä vähemmän syntyy vuosi vuodelta, että meillä on taatusti varaa antaa kaikille kokopäiväinen hoitopaikka, jos haluamme. Eläkkeistä voisi jo viimein leikata, sitä ei ole tehty koskaan. Lapsiin on investoitava ja perheitä on tuettava. Miljardi laitettu jo Ukrainaankin yhteistä rahaa, mutta tädit vaan tappelee keskenään kellä on oikeus tuoda lapsi hoitoon ja kellä ei. Asiassa ei ole muuta kuin asenneongelma, myös päättäjillä.
T. Laiska lattemamma
Niin kauan kun joudun maksamaan maksimit, niin kauan muksu menee tarhaan joka arkipäivä, oli se sitten minun vapaapäivä tai työpäivä
Päivähoitomaksut alkaa olla jo liian halpoja. Ei kannusta tekemään enää pienempää hoitoaikasopimusta tai jättämään kesäkuukausina vapaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a.p aloitus on ihan tööt. Tuokaa lapsenne vain päiväkotiin!! Täysi oikeus !
T. pk täti
"Tuokaa kaikki vaan, vaikka henkilökuntaa ei ole tarpeeksi ja kaikki lapset oireilee! Tuokaa ja tehkää lisää lapsia ja tuokaa ne jo vauvana heti varhaiskasvatatettavaksi![/"
Eikö edellä oleva saa lapsia vai mikä se ***utt*** jos vanhemmat tuo lapsen pk täysi oikeus!.
T. Pk-täti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse näin lastenhoitajana kommentoin...
Yksittäiset vapaapäivät on ihan ok pitää lapset pk:ssa, mutta lomat ei todellakaan. Sitä en vaan ymmärrä. Ollaan ehkä koululaisen kanssa lomalla ja se pieni 2v tai isompi 4v menee sinne päiväkotiin. Tai lomaillaan kokonaan ilman lapsia. Ihan karmeeta.No siis ei tulisi mieleenkään viedä lasta lomalla päiväkotiin. Mutta tässä keskustelussa mietityttää eniten se, että mistä ihmeestä siellä päiväkodissa niin kauhean varmaksi muka tiedetään, milloin kukakin on lomalla?
Jos viet lapsesi muiden hoidettavaksi, on ehkä ihan järkevää kertoa totuus myös siitä missä vanhemmat palloilevat. Kuka hakee lapsen ja milloin ettei käy niin, että naapurin setä tuo ja hakee lapsen ja isi ja äippä samaan aikaan Pattayalla.
Aina voi sattua jotain yllätävää, vanhempiin on saatava yhteys. Vauva ei osaa vielä viestiä kuin itkullaan, mutta puhumaan oppinut lapsi saattaa kertoa elämästään ja olostaan hyvinkin tarkkaan.
Tottakai yhteys pitää saada, mutta sehän onnistuu puhelimella, ei siihen tarvitse ilmoittaa onko lomalla vai ei. Sama puhelin mulla on molempina ajankohtina käytössä. Enhän ilmoita etäpäiviänikään - ja toimisto on eri kunnassa.
Ja siis joo, lapset puhuu, mut mistä ne lapsetkaan tietää, onko mulla loma jos en sitä kerro? En tosiaan itse laita lapsiani lomallani hoitoon, mutta jos laittaisin, niin en kai nyt sitä heille erikseen kertoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pk-ikäisten isä kirjoitti:
Itse ajattelen asian näin:
Jos vanhemmat mieluummin laittavat lapsen päiväkotiin vapaapäivänä/lomapäivänä, niin silloin lapsen on siellä parempi olla kuin kotona.En tietenkään tätä kannata, mutta varmaan ymmärrätte tuosta pointin että jos vanhemmat ei lastansa kaipaa niin lapsen on parempi olla paikassa jossa saa tarvitsemansa.
Olisivat vanhemmat edes rehellisiä sitten. Säälittäviä ne vanhemmat, jotka raahaavat 1-vuotiaita puolikuntoisina päiväkotiin pitkiksi päiviksi ollessaan itse kotona mukamas virikkeiden ja kavereiden takia ja esittävät samalla hyviä vanhempia. Pistää ihan vihaksi todella tuollainen.
Näinpä. Joskus rehellisyys voisi auttaa ihmisiä ymmärtämään paremmin perheen tilannetta, myös hoitajien, kenties tämä edesauttaisi yhteistyötä. Aika erikoista sellainen ajattelu, että en ihan periaatteesta kerro mitään, vaikka olen kotona/lomalla ja lapsi täydet päivät hoidossa, ei se esim lapsen hoitajalle kuulu pätkääkään. Olen eri mieltä tästä ja itse kertonut niin hoitajille kuin koulun opettajille, jos perheessä ollut haasteita, vakavia sairauksia jne jotka varmasti vaikuttavat lapsen käytökseen ja nämä heitä kasvattavien aikuisten olisi hyvä tietää. Mielestäni tämä on ihan lapsen etu.
Sulla menee nyt asiat iloisesti sekaisin. Tottakai avoimuus auttaa yhteistyössä. Mutta ei se avoimuus eikä rehellisyyskään tarkoita, että asiaan liittymättömiä asioita tarvitsee lähteä avaamaan. Jos vanhempi arvioi, että lapsella on hoidontarve, niin on, ihan sama onko vanhempi työpaikalla, etätöissä vai lääkärikäynnillään. Tai vaikka pitäisi sitä yksinhuoltajan ansaittua hengähdystaukoaan. Tuskin ne vanhemmat, jotka vie lastaan lomallaan hoitoon sitä näiden lasten naamaan hieroo, että heillä on "lomapäivä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen tulkinta tilanteesta. Olen tosiaan opettaja eli olen muuttanut vakiviran perässä toiselle puolelle Suomea. Olen väleissä vanhempieni kanssa, mutta heille on matkaa 500 km. Kesällä ja jouluna vierailemme toki isovanhemmilla. Arjessa apua ei kuitenkaan ole saatavilla, ja omat vanhempani alkavat olla jo pian iäkkäitäkin, sillä he saivat minutkin vasta nelikymppisinä. Lapsen isä on ulkosuomalainen, kuten isän puolen isovanhemmatkin. Näkee lasta 2x vuosi, muuten videopuheluita.
Aika tavallista on että isovanhemmat asuvat toisella puolella Suomea, ovat kuolleet tai hoivakodissa. Tähän ei monesti tarvita kuin kahdessa sukupolvessa peräkkäin noin nelikymppiset vanhemmat tai muutto työn perässä. Eroperhe on nykyään enempi sääntö kuin poikkeus ja eron jälkeen työt voivat viedä toisen vanhemman hyvinkin kauas, toiselle puolelle Suomea tai jopa ulkomaille. 1/3 eroisistä ei tapaa lapsia, usein uusi puoliso ei halua. Alunperin oli tottakai suunnitelma kasvattaa lapsi tai lapset yhdessä. Sinulla onneksi on opettajan lomat, itse jouduin hyödyntämään kaikki kesä-ja joulupäivystykset, jotta sain työt tehtyä kun lapset olivat pieniä. Tämän jälkeen alakoulun aikaan lähettämään lapsia jatkuvasti kesäleireille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käly vie esikoisen päiväkotiin, että voi keskittyä uuteen vauvaan rauhassa.
Täähän on ihan perus. Esikoinen saattaa olla 1-2-vuotias.
Rehellisesti mitä tällainen aiheuttaa lapselle? Onko missään mualla maailmassa sama käytäntö? Tiedän, että monessa maassa koulu alkaa lapsilla aikaisin, mutta sekin on enemmän sellaista kerhotyyppistä toimintaa, kestää muutaman tunnin päivässä. Onko yleistä maailmalla että esim 1-2v on hoidossa koko pitkän päivän samalla kun äiti on vauvan kanssa kotona? Vauvahan nukkuu ekat 3 kuukautta (toki on poikkeuksiakin), joten mikä selitys tälle on?
Muualla maailmassa jos halutaan että äiti saa nauttia aina uudesta vauvasta niin kuin edellisiä lapsia ei olisikaan täytyy se hoito ihan itse maksaa.
Ihan tavallisetkin ihmiset käyttävät tätä mahdollisuutta koska voivat. Ja koska kaikki muutkin tekevät. Ja lisäksi on saatu taottua ihmisten päähän että varhaiskasvatus on lapsen OIKEUS jota ilman lapsi kehittyy parhaiten eikä ole enää nykyaikaista että äiti joutuu hoitamaan lapsia. Koetaan naista alentavana se että hän pitää huolta lapsistaan joita on päättänyt hankkia. Pidetään parempana että äiti voi nauttia, olla itsekäs ja mukavuudenhaluinen. Lopputulema on nykytilanne: taaperot pitkiä päiviä hoidossa, päivähoito kriisissä jne.
Minunkin tuttuni pitää koko kesän taaperoitaan hoidossa vaikka lomaan olisi mahdollisuus. Tekee 1-2 pv/vk keikkaa kesän jotta kokee oikeutetuksi tämän ratkaisun. 1v2kk on hänellä kotihoidossa. Ihan normaali perhe ovat.
Faktahan on se ettei kukaan enää jaksa/halua hoitaa lapsiaan. Monta tapausta tiedän. Tuttavat muuttivat 80v vanhempiensa viereen että lapsenvahti on aina saatavilla. Naapurit vie toisen lapsen aina hoitoon ja nuorempaa tulee hoitamaan toisen vanhemman omat vanhemmat melkein joka päivä. Rentouttavia eläkepäiviä heillä..
Lasten tekeminen on useimmiten helppoa ja hauskaa. Siitä eteenpäin niitten hoitaminen ei enää olekaan aina helppoa ja hauskaa. Onneksi ne voi viedä päiväkotiin hoitoon.