Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
1141/1734 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallista on että kolmivuotias viedään päikkyyn ja äiti lepäilee vauvan kanssa kotona. Nukkuu päiväunia vauvan aikataulun mukaan tai tapaa jonkun kaverin luona lounastreffeillä. Kynnetkin ehtii lakkaamaan. Mutta kun se on niin raskasta tämä vauvan hoito, että Prinsessa ei viitsi hoitaa kuin yhtä.

Vierailija
1142/1734 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laadukas varhaiskasvatus on sitä, että päiväkodin henkilökuntaa nimitetään opettajiksi ja ne saavat helatorstain jälkeisen perjantain aina vapaaksi, ja muutenkin aina täsmävapaita kunnallisten muutenkin pitkien lomien päälle.

Nostetaan tarhatätien koulutusastetta niin varhaiskasvatuksen laatu sen kun nousee kohisten ja palkka samoin. Muusta yhteiskunnasta ja etenkään taloudesta ei tarvitse mitään ymmärtää. Kunhan osaa pedagogiset sanahelinät osallisuudesta ja moniaistisuudesta, pinsettiotteesta ja sanoittamisesta.

Lapsen kehityksen kannalta olennaisinta on, kokeeko lapsi että äiti ja perhe jotenkin hylkää hänet ja vieroksuu, ei jaksa. Eihän sitä perustavaa tunnetta voi opitut moniaistisuudet ja muut pinsettiotteet korvata.  Läheissuhteet saa kolhun. Varmasti on myös lapsia joille tuota tunnetta ei tule, vaan viihtyvät myös päiväkodissaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1734 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallista on että kolmivuotias viedään päikkyyn ja äiti lepäilee vauvan kanssa kotona. Nukkuu päiväunia vauvan aikataulun mukaan tai tapaa jonkun kaverin luona lounastreffeillä. Kynnetkin ehtii lakkaamaan. Mutta kun se on niin raskasta tämä vauvan hoito, että Prinsessa ei viitsi hoitaa kuin yhtä.

Ei kannata olla äidille kateellinen lakatuista kynsistä. Ihan voit omatkin kyntesi lakata ja sitten voit olla hiljaa.

Vierailija
1144/1734 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö tämä naisia ja äitejä solvaava ja halveksiva ketju elää. Ällöttävää,  rakastakaamme toisiamme, tukemaamme toisiamme, me kaikki, Please.

Vierailija
1145/1734 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Muualla maailmassa jos halutaan että äiti saa nauttia aina uudesta vauvasta niin kuin edellisiä lapsia ei olisikaan täytyy se hoito ihan itse maksaa.

Tervetuloa Berliiniin :) Kukaan ei maksa hoidosta, ruoka maksaa 23 e/kk.

Sepäs ihmepaikka on. Ettei nyt kuitenkin joku maksais??

Totta, veronmaksajat maksaa! Mutta hoito on maksutonta vaikka äiti nauttisi uudesta vauvasta kotona.

Tuo kuulostaa muuten aika ihmeelliseltä. Äiti nauttii uudesta vauvasta kotona. Siis äiti ei pysty nauttimaan uudesta vauvasta jos esikoinen on siinä vieressä häiritsemässä, vaan hänet pitää viedä päivähoitoon joka päivä täydeksi päiväksi? Johan se kuulostaa siltä, että tämä nauttiminen on ihan työhön rinnastettavissa. Todella omituinen ajattelumalli, jota monikaan ei kyseenalaista. Äiti on äiti vaan yhdelle lapselle kerralla? Miksi ei jätä lapsentekoa sitten yhteen lapseen? Sekin on ihan hyvä vaihtoehto.

Sitäkään en ymmärrä, että äiti saattaa olla vaativassa asiantuntija tms työssä ja siltikin pystyy olemaan vaan yhdelle lapselle äiti kerrallaan. Kuitenkin äitiys on maailman luonnollisin asia.

Kovin luonnollista ei ole, että on yksinään betonikolossa yksi nainen hoitamassa vauvaa, itse hakemassa välillä jostain ruokaa vauvaa kantaen, tullen yksin takaisin betonikoloon, hoitaen vauvaa yöt ja päivät ympäri, tätä elämää on eletty vain joitakin vuosikymmeniä. Ennen oli muitakin ihmisiä vauvan ympärillä kuin yksi lopen uupuneeksi väsytetty ihminen ja seinät.

Vierailija
1146/1734 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Muualla maailmassa jos halutaan että äiti saa nauttia aina uudesta vauvasta niin kuin edellisiä lapsia ei olisikaan täytyy se hoito ihan itse maksaa.

Totta, veronmaksajat maksaa! Mutta hoito on maksutonta vaikka äiti nauttisi uudesta vauvasta kotona.

Tuo kuulostaa muuten aika ihmeelliseltä. Äiti nauttii uudesta vauvasta kotona. Siis äiti ei pysty nauttimaan uudesta vauvasta jos esikoinen on siinä vieressä häiritsemässä, vaan hänet pitää viedä päivähoitoon joka päivä täydeksi päiväksi? Johan se kuulostaa siltä, että tämä nauttiminen on ihan työhön rinnastettavissa. Todella omituinen ajattelumalli, jota monikaan ei kyseenalaista. Äiti on äiti vaan yhdelle lapselle kerralla? Miksi ei jätä lapsentekoa sitten yhteen lapseen? Sekin on ihan hyvä vaihtoehto.

Sitäkään en ymmärrä, että äiti saattaa olla vaativassa asiantuntija tms työssä ja siltikin pystyy olemaan vaan yhdelle lapselle äiti kerrallaan. Kuitenkin äitiys on maailman luonnollisin asia.

Kovin luonnollista ei ole, että on yksinään betonikolossa yksi nainen hoitamassa vauvaa, itse hakemassa välillä jostain ruokaa vauvaa kantaen, tullen yksin takaisin betonikoloon, hoitaen vauvaa yöt ja päivät ympäri, tätä elämää on eletty vain joitakin vuosikymmeniä. Ennen oli muitakin ihmisiä vauvan ympärillä kuin yksi lopen uupuneeksi väsytetty ihminen ja seinät.

No onhan sillä äidillä usein puolisokin. Ja vauvan ympärillä olisi niitä sisaruksia, jos ei niitä kärrättäisi päiväkotiin arkipäiviksi.

Vierailija
1147/1734 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

No onhan sillä äidillä usein puolisokin. Ja vauvan ympärillä olisi niitä sisaruksia, jos ei niitä kärrättäisi päiväkotiin arkipäiviksi.

Näinpä. Ja meillä ainakin tässä iso puisto vieressä jossa paljon toimintaa. Silti on järjestäen kaikki äidit yhden lapsen kanssa siellä, loput on päiväkodissa. Itse olen hoitanut kaikki lapseni kotona sen ajan kun olen ollut kotona ja miettinyt että varmaan tylsääkin yhden lapsen kanssa vaan olla.

Vierailija
1148/1734 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös ihmettelen oikeutta koko päiväiseen päivähoitoon, jos vanhempi/vanhemmat on kotona. Niitä lapsia ei tehdä, jos niiden seuraa ei jaksa. Toki lapselle tekee hyvää saada seuraa muista lapsista, mutta mielestäni riittäisi oikeus päiväkotiin tyyliin kaksi kertaa viikossa neljä tuntia kerrallaan.

Loisilta pitäisi kieltää lisääntyminen. Kaikki pitäisi saada yhteiskunnalta tekemättä itse mitään. Ja silti mikään ei riitä. Kasvatusvastuunkin haluavat ulkoistaa päiväkodille ja koululle.

Vierailija
1149/1734 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää sukulaislapseni, koko kesän hoidossa. 1 viikon pitävät lomaa, silloinkin joku leiri missä lastenhoito järjestetty. Ei ollut mitään lomaa vuoden aikana, joulun välipäivinäkin hoitoon. 8-9h joka päivä.

Tämä oli vanhempien valinta, tekevät näin koska pystyvät. Nuorimman laittavat elokuussa hoitoon ja sitten vanhemmat viettävät lomaa kotona.

Missä vaiheessa päiväkoti alkaa tällaisesta huolestua, onko siellä mitään mahdollisuutta puuttua tähän?

Vierailija
1150/1734 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko päiväkodin johtaja voinut ennalta laittaa viestit lasten lokeroihin , missä ehdotetetaan mahdollisimman monen lapsen viettävän kotona helatorstain jälkeinen perjantai , jotta kesän hoito saadaan mahdollisimman hyvin järjestettyä omilla hoitajilla?Perjantaina hoitoa tarvitsevat olisivat palauttaneet sitovan hoitopäivätarve lapun ajoissa .

Vierailija
1151/1734 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole enää päiväkoti-ikäisiä lapsia, mutta silloin kun oli, vein heitä joskus päiväkotiin, vaikka olin vapaalla. Minulla ei tosin ole arkivapaita, joten tämä tapahtui lomalla. Kyse oli satunnaisista päivistä vuoden varrella. No miksi vein: Yleensä kävin niinä kertoina hammaslääkärissä, kun en uskaltanut jättää pieniä lapsia keskenään mihinkään aulatilaankaan, ei se oikein ole mahdollista.

Kirjoitustani on alapeukutettu useita kertoja. Minusta kyllä hammaslääkärissä käynnin pitäisi olla sallittua myös pienten lasten vanhemmille.

Vierailija
1152/1734 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää tehkö lapsia jos teillä ei ole varaa, halua tai aikaa niitä hoitaa. Niiden hoiitaminen/koulutus ei ole yhteiskunnan tehtävä.

Vierailija
1153/1734 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää tehkö lapsia jos teillä ei ole varaa, halua tai aikaa niitä hoitaa. Niiden hoiitaminen/koulutus ei ole yhteiskunnan tehtävä.

No tämähän on paras älynväläys, lopetetaan koulut ja päiväkodit kotonaan! Lopetetaanko kaikki korkeakoulutuskin samalla? Kyllähän normivanhemmat hoitavat ja kouluttavat lapsensa omien töidensä ohessa vaikka lääkäriksi asti!

Vierailija
1154/1734 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vien, koska lapsella on siellä päiväkodissa kavereiden kanssa aika varmasti kivempaa kuin kotona haravoimassa tai siivoamassa.

Vierailija
1155/1734 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kovin luonnollista ei ole, että on yksinään betonikolossa yksi nainen hoitamassa vauvaa,

itse hakemassa välillä jostain ruokaa vauvaa kantaen, tullen yksin takaisin betonikoloon, hoitaen vauvaa yöt ja päivät ympäri, tätä elämää on eletty vain joitakin vuosikymmeniä. Ennen oli muitakin ihmisiä vauvan ympärillä kuin yksi lopen uupuneeksi väsytetty ihminen ja seinät."

Kannattaa pitää varansa ettei kettu käy kolossa jos on vaarana päätyä betonikoloon.

Vierailija
1156/1734 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen äiti, en varhaiskasvatuksen ammattilainen. Jos ei ilmoiteta, että sinä päivänä ei opetella mitään vaan on pelkkää hoitoa, niin lapsi menee hoitoon ettei jää jälkeen. Minä osaan kasvattaa siitä ihmisen, mutta luotan, että pedagogit osaavat paremmin kasvattaa muuten. Niillä on siellä paljon muskarin tyyppistä, opettelevat hienomotoriikkaa kehittäviä juttuja ja liikkuvat ohjatusti. Lisäksi opettelevat numeroita, eläimiä, kirjaimia ja äänteitä. Kotona sitten harjoitellaan lisää, mutta kyllä ammattilainen osaa ne opettaa mua paremmin. Minä keskityn siihen, että lapsi ei kasva kieroon, on empaattinen ja osaa olla ihmisiksi. En halua, että hän jää jälkeen muista taidoissa siksi, että mulla on vapaapäivä.

Vierailija
1157/1734 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävistä kaikilla paitsi yhdellä on ollut muutakin ohjelmaa kun on ollut vauvan kanssa kotona ja isompi lapsi päiväkodissa. Muutama on opiskellut samalla uutta ammattia, yksi rakentanut itse taloa (samalla hintaa ei saa valmista, kuin itse rakentamalla eli tavallaan saa palkkaa tästä omasta työstä), pari käynyt töissä viikonloppuisin ja päivystänyt öisin (lääkäri ja hoitajia). Että tälläisissä tilanteissa on todella ok välillä levätä pelkän vauvan kanssa. Tokikin isommat lapset on ollut hoidossa yleensä 4pv/vko 6-7h/pv. Meilläkin on hoidettu jokainen lapsi kotona 2,5-3-vuotiaaksi, mutta ei ole nykypäivänä mahdollisuutta olla toisen vanhemman vain kotona 10v. vaan samalla on oltu töissä ja opiskeltu ja flipattu asuntoja, jotta saa rahaa siihen kotona oloon. Mielummin jokainen lapsi ekat vuodet kotona, kuin kaikki yhtäaikaa aina vuoden kerralla kotona ja sitten 1-vuotias päiväkotiin Niin se maailma muuttuu ja vaatimukset kovenee. Meilläkin on lapsen päiväkoti kesällä kiinni 8 viikkoa joten luulisi lomat saavan siihen. Valtaosalla lomaa on 5vko/vuosi toisin kuin kunnallisella puolella.

Vierailija
1158/1734 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ystävistä kaikilla paitsi yhdellä on ollut muutakin ohjelmaa kun on ollut vauvan kanssa kotona ja isompi lapsi päiväkodissa. Muutama on opiskellut samalla uutta ammattia, yksi rakentanut itse taloa (samalla hintaa ei saa valmista, kuin itse rakentamalla eli tavallaan saa palkkaa tästä omasta työstä), pari käynyt töissä viikonloppuisin ja päivystänyt öisin (lääkäri ja hoitajia). Että tälläisissä tilanteissa on todella ok välillä levätä pelkän vauvan kanssa. Tokikin isommat lapset on ollut hoidossa yleensä 4pv/vko 6-7h/pv. Meilläkin on hoidettu jokainen lapsi kotona 2,5-3-vuotiaaksi, mutta ei ole nykypäivänä mahdollisuutta olla toisen vanhemman vain kotona 10v. vaan samalla on oltu töissä ja opiskeltu ja flipattu asuntoja, jotta saa rahaa siihen kotona oloon. Mielummin jokainen lapsi ekat vuodet kotona, kuin kaikki yhtäaikaa aina vuoden kerralla kotona ja sitten 1-vuotias päiväkotiin Niin se maailma muuttuu ja vaatimukset kovenee. Meilläkin on lapsen päiväkoti kesällä kiinni 8 viikkoa joten luulisi lomat saavan siihen. Valtaosalla lomaa on 5vko/vuosi toisin kuin kunnallisella puolella.

Täällä on jo moneen kertaan todettu, että opiskelu ei ole hyvä syy viedä lasta hoitoon. Ainahan kaikin keinoin voi perustella oikeutuksen siihen. Kukapa sen saa sanoa, mikä on riittävä syy viedä pieni lapsi hoitoon jos vauva on kotona?

Vierailija
1159/1734 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksessa on niin hyvin rakennettu "opetussuunnitelma", että turhat poissaolot vaikuttavat kuin koulupoissaolot. Ei sieltä turhan takia olla poissa vaikka tädit olisivat mitä mieltä asiasta.

Vierailija
1160/1734 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen äiti, en varhaiskasvatuksen ammattilainen. Jos ei ilmoiteta, että sinä päivänä ei opetella mitään vaan on pelkkää hoitoa, niin lapsi menee hoitoon ettei jää jälkeen. Minä osaan kasvattaa siitä ihmisen, mutta luotan, että pedagogit osaavat paremmin kasvattaa muuten. Niillä on siellä paljon muskarin tyyppistä, opettelevat hienomotoriikkaa kehittäviä juttuja ja liikkuvat ohjatusti. Lisäksi opettelevat numeroita, eläimiä, kirjaimia ja äänteitä. Kotona sitten harjoitellaan lisää, mutta kyllä ammattilainen osaa ne opettaa mua paremmin. Minä keskityn siihen, että lapsi ei kasva kieroon, on empaattinen ja osaa olla ihmisiksi. En halua, että hän jää jälkeen muista taidoissa siksi, että mulla on vapaapäivä.

Kuinka paljon sun lapsesi jää jälkeen silloin, jos joutuu olemaan kotona pitkän viikonlopun (esim. pääsiäisen pyhät) tai viikon sairauden takia?

Niinpä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi