Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
Olin liian laiska siihen että olisin lapsen vienyt päiväkotiin vapaapäivänäni.
Silloin onneksi riitti vain ilmoitus ettei tule sinä päivänä. Nykyään kai pitää ihan vapaa anoa? :O
Toisinaan mietin miksi niitä lapsia pitää haluta mutta aikaa niiden kanssa ei millään vietettäisi.
Lapsuus kestää vain sen hetken ja siihen aikaan menisin mieluusti takaisin!
Vierailija kirjoitti:
Outoa, jopa säälittävää kuinka tässä kympin maassa elävät selittävät silmät ja suut täyteen, miksi hoitavat, tai jättävät jäkeläisensä hoitamatta. Ei tarvitse selittää, riittää varmasti jos itse tiedätte toimivanne oikein. Lapsenne kyllä aikuistuttuaan teille sitten kertovat, tai teoillaan osoittavat miten se menikään." Pienillä padoilla on korvat"
Kyllä nää nykyiset 13-23 vuotiaat joista saadaan uutisista lukea, on näyttänyt miten se kasvatustyö on viime vuosina mennyt. Ja vanhemmat luullut että hyvin on homma hoidettu ja kieltäytyvät uskomasta että niin vaan se heidän Pekka-Pauliina puukotti kaverin kuoliaaksi.
ite ainaki haen tarkoituksella itselleni jotain ykkösvapaita ihan keskelleki viikkoa, että saan huokaista. Ja lapsi menee kyllä niinä päivinä satavarmasti hoitoon jos vain on terve. Yleensä jonkin verran lyhyempi hoitopäivä varataan niille päiville. Meillä lapsi on yksityisessä päiväkodissa ja maksetaan iso penni siitä lystistä, niin varmasti hyödynnetään tämä varhaiskasvatus koko rahan edestä.
Miksi teit lapsen, kun vingut omaa aikaa. Lastentekio on vapaaehtoista.
Tämä on ikuisuusaihe. Päiväkodissa ollaan sitä mieltä,että lapset ovat siellä liikaa. Erityisen rakas teema on oletus siitä, että vanhemmat tuovat sinne lapsensa "mukavuuden vuoksi".
Sitten seuraakin hurskas luento siitä,mikä on lapselle parasta ja millaiset vanhemmat (äiti) ovat huonoja.
Tätä on tiettyyn rajaan helppo ymmärtää; muuta purkautumistietä kun ei uupuneilla hoitajilla ole.
Mutta se haittaa pahasti suhdetta päiväkodin kanssa eikä johda mihinkään hyvään.
Lopettakaa jo.
1. Jos päiväkoti on näin huono paikka lapselle-miten voitte motivoitua työskentelemään siellä?
2. Vanhempien motiivit lasten päivähoidolle eivät ole tällaisessa yhteydessä käsiteltävä asia. Päiväkodin tehtävä on vain hoitaa, kasvattaa ja opettaa jokaista lasta mahdollisimman hyvin.
Yleiset periaatteet "lasten parhaasta" käsitellään muualla.
3. Hoitajavajetta ei ratkaista painostamalla vanhempia pitämään lapsiaan kotona milloin mistäkin syystä.
4. Suurempi ongelma kuin vapaapäivät on nyt päiväkotien aukiolo ja niiden sulkeminen kesäksi.
Monen on maksettava päiväkodin lisäksi vielä yksityisestä hoidosta hankalien työ-ja opiskeluaikojen vuoksi.
Ennen oli erikseen yksityisiä "leikkikouluja", joilla oli vain täydentävä rooli ja varsinainen lastenhoito kuului kotiapulaisille.
Näin herrasväellä. Lastentarhanopettajakoulutus sai alkunsa sinä aikana. Jäljet tuntuvat.
Sitten tuli "auktoriteettivaihe", jolloin kunnallinen päiväkoti sai oikeuden arvioida, opettaa ja suorastaan pelotella vanhempia.
Nyt on päästy "oikeus varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen"-vaiheeseen, jossa keskiössä on lapsen oikeus juuri tähän.
Ei se, mitä päiväkoti ajattelee vanhemmista tai toivoo heidän tekevän.
Ps.
"Vapaapäivä" ei useinkaan ole vapaa vaan juoksua paikasta toiseen pakollisilla asioilla, joita ei muuten saa hoidettua.
Jos tämä yhtään lohduttaa.
Otatko muuten itse 2-ja 4-vuotiaan mukaan gynekologille ?
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että olen palkkatyöni lisäksi yrittäjä ja opiskelija ja silloin kun olen ns. näennäisesti vapaalla, minulla on oikeasti jotain sellaista tehtävää, ettei se lasten kanssa onnistu. Tätäkään hoitajat eivät näköjään ymmärrä, koska olenhan kuitenkin "vapaalla" -joo, kotona, mutta en lepäile. Eikä sekään olisi välillä pahitteeksi, mutta sitä voi tehdä lastenkin kanssa ja silloin en heitä hoitoon vie.
Että pitää vielä saada opiskella ja muitten hoitaa sun jälkeläiset? Mitä teet lapsia muiden hoidettavaksi? Lapsenteko on ihan vapaaehtoista. Ensi itsekkäästi niin halutaan kloonata itseään ja sitten pitää saada sitä sun tätä. Ja vielä muiden pitäis hoidella niitä sun mukuloita. Pitäiskö jonkun vähän yritellä ja opiskella kun sun puolesta.
On todella väärin, että yhteiskunnan varoilla elävät kotona makoilevat tuovat lapsensa ilmaiseen päivähoitoon, vaikka eivät käy työssä ja maksa veroja.
Miksi muiden asiat kiinnostavat ap:tä näin kovasti?
työssä käyvä kirjoitti:
On todella väärin, että yhteiskunnan varoilla elävät kotona makoilevat tuovat lapsensa ilmaiseen päivähoitoon, vaikka eivät käy työssä ja maksa veroja.
Minusta on taas todella väärin, että sun kaltaiset saa lisääntyä.
työssä käyvä kirjoitti:
Kaikkien lapsien tarvitsee oppia vuorovaikutustaitoja. Missä ne niitä sitten oppii. Muiden lasten kanssa.
Onpa taas ikävä aloitus. Olisiko aloittajan aika jäädä eläkkeelle?
Kerronpa tähän hieman ajatuksia. Meillä esimerkiksi on tilanne, että päiväkoti on vuodessa enemmän kiinni kuin me vanhemmat pystymme pitämään lomaa (viime vuonna seitsemän viikkoa). Tämä aiheuttaa stressiä, koska joko lapsi pitää viedä silloin korvaavaan hoitoon tai saada isovanhempi hoitamaan. Ei kaikilla vanhemmilla ole mahdollisuutta pitää lomaa töistä ihan koko ajan!
Joskus vanhempien pitää myös hoitaa niitä juoksevia asioita. Mikä siinä on niin kamalaa, jos joku menee kampaajalle yhtenä päivänä vuodesta ja lapsi on sillä aikaa päivähoidossa? Kampaajat ovat usein auki vain arkisin työaikaan, joten moni ei normaalisti sinne työn takia ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että olen palkkatyöni lisäksi yrittäjä ja opiskelija ja silloin kun olen ns. näennäisesti vapaalla, minulla on oikeasti jotain sellaista tehtävää, ettei se lasten kanssa onnistu. Tätäkään hoitajat eivät näköjään ymmärrä, koska olenhan kuitenkin "vapaalla" -joo, kotona, mutta en lepäile. Eikä sekään olisi välillä pahitteeksi, mutta sitä voi tehdä lastenkin kanssa ja silloin en heitä hoitoon vie.
Että pitää vielä saada opiskella ja muitten hoitaa sun jälkeläiset? Mitä teet lapsia muiden hoidettavaksi? Lapsenteko on ihan vapaaehtoista. Ensi itsekkäästi niin halutaan kloonata itseään ja sitten pitää saada sitä sun tätä. Ja vielä muiden pitäis hoidella niitä sun mukuloita. Pitäiskö jonkun vähän yritellä ja opiskella kun sun puolesta.
No, voihan sitä kai joku näinkin ajatella, se sinulle suotakoon. Halusin opiskella paremmin palkatulle alalle ja sitä kautta korjata perheeni ja lasteni (ja siinä sivussa yhteiskunnan) mahdollisuuksia. Mutta ilmeisesti tämä on väärin, vaan pitäisi voivotella omaa taloustilannettaan ja elää tukien varassa? Tuet ovat tarkoitettu heille, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa. Minulle aukesi opintojen kautta "se muu vaihtoehto" ja silloin minä käytän sen. Kaikki eivät voi, tiedostan sen, ja siksi olen yhä enemmän sitä mieltä, että he ketkä voivat, kaikin keinoin tekevät voitavansa, jotta he, jotka eivät voi, heille riittäisi tukisiivusta enemmän.
Eli nytkö sinä sanot minulle, että tulipalo on väärin sammutettu? ;-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on että niin monesti ihmiset ottaa kaiken henkilökohtaisesti, kuin juuri sinusta puhuttaisiin? Eiköhän aihe ollut se kun vanhemmalla on OIKEA vapaapäivä. Mutta sinä alat selittämään ja puolustelemaan että sinä teet toista työtäsi "vapaapäivinäsi"! No eihän se sitten ole mikään vapaapäivä, eli toi sun tilanne ei liity tähän keskusteluun mitenkään 🙄
Vastasin vain aloituksen kysymykseen. Siksi.
Ja myös siksi, että halusin tuoda esille sen, että se mikä näyttäytyy hoitopaikan henkilöstölle "vapaana" ei aina todellakaan ole sitä. Se voi näiden mainitsemieni syiden takia tarkoittaa myös lääkärikäyntejä, virastokäyntejä tai mitä vaan muuta. Kaikilla ei myöskään ole niitä tukiverkkoja, jotka voisivat hoitaa lasta tällaisissa tilanteissa. Ihan käsittämätöntä, että hoitajat kuvittelevat tilanteen korjautuvan vanhemmille valittamalla. Ei, suunta on ihan väärä.
Hoitsu kirjoitti:
Meillä 3 poikaa, 5, 4 ja 1,5v.
Pojat ehkä 4 päivää viikosta hoidossa, itse etä-opiskelen. Periaatteessa "saan olla kotona ilman lapsia", eli oikeasti olen etä-luennolla tai teen tehtäviä samalla kun siivoan, lenkkeilen yms.. Mutta muille se todellakin näyttää lusmuilulta!Ja kun sen oman taaperon hoitsu tulee päivällä vastaan kun etäopiskelen ja lenkkeilen, hän tuijottaa ja itse tekisi mieli vajota maan alle.
Kaikki ei siis ole siltä milt näyttää!Joskus toki nipistän omasta opislelustani ja käyn vaikkapa ruokakaupassa yksin tai kesytän kodin sekamelskaa..
Varsinaista tukiverkostoa tai kyläily/kahvittelupaikkoja ei 200km ole. Ehkä 2kertaa vuodessa olemme miehen kanssa kotona kun pojat hoidossa.
Olisko kannattanut miettiä vähän enne kuin aloit puskemaan pesuettasi tähän maailmaan? Yhyy kun nyt vanhempia väsyttää LOL.
Vierailija kirjoitti:
työssä käyvä kirjoitti:
Onhan se lisääntyminen ihan naatittavaa, mutta se vastuu pitää myös muistaa, eikä jättää jälkiä toisten siivottaviksi.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työssä käyvä kirjoitti:
Onhan se lisääntyminen ihan naatittavaa, mutta se vastuu pitää myös muistaa, eikä jättää jälkiä toisten siivottaviksi.
-eri
Eli lopetetaanko päivähoito kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työssä käyvä kirjoitti:
-eri
Ihan naurettavia nämä tällaiset kommentit täällä.
Kukaan meistä ei pärjäisi ilman toista ihmistä. Joka muuta väittää, ei ole tarkastellut asiaa laajemmasta näkökulmasta.
Eiköhän suurin osa vanhemmista kuitenkin pääosin itse jälkikasvustaan huolehdi, ja ne ketkä eivät, heidän elämäntilanteensa ei varmasti ole niin ruusuinen, että sitä kannattaisi kadehtia huuhtelemalla puskista.
Käyttäjä43759 kirjoitti:
Tämä on ikuisuusaihe. Päiväkodissa ollaan sitä mieltä,että lapset ovat siellä liikaa. Erityisen rakas teema on oletus siitä, että vanhemmat tuovat sinne lapsensa "mukavuuden vuoksi".
Sitten seuraakin hurskas luento siitä,mikä on lapselle parasta ja millaiset vanhemmat (äiti) ovat huonoja.Tätä on tiettyyn rajaan helppo ymmärtää; muuta purkautumistietä kun ei uupuneilla hoitajilla ole.
Mutta se haittaa pahasti suhdetta päiväkodin kanssa eikä johda mihinkään hyvään.
Lopettakaa jo.1. Jos päiväkoti on näin huono paikka lapselle-miten voitte motivoitua työskentelemään siellä?
2. Vanhempien motiivit lasten päivähoidolle eivät ole tällaisessa yhteydessä käsiteltävä asia. Päiväkodin tehtävä on vain hoitaa, kasvattaa ja opettaa jokaista lasta mahdollisimman hyvin.
Yleiset periaatteet "lasten parhaasta" käsitellään muualla.3. Hoitajavajetta ei ratkaista painostamalla vanhempia pitämään lapsiaan kotona milloin mistäkin syystä.
4. Suurempi ongelma kuin vapaapäivät on nyt päiväkotien aukiolo ja niiden sulkeminen kesäksi.
Monen on maksettava päiväkodin lisäksi vielä yksityisestä hoidosta hankalien työ-ja opiskeluaikojen vuoksi.Ennen oli erikseen yksityisiä "leikkikouluja", joilla oli vain täydentävä rooli ja varsinainen lastenhoito kuului kotiapulaisille.
Näin herrasväellä. Lastentarhanopettajakoulutus sai alkunsa sinä aikana. Jäljet tuntuvat.Sitten tuli "auktoriteettivaihe", jolloin kunnallinen päiväkoti sai oikeuden arvioida, opettaa ja suorastaan pelotella vanhempia.
Nyt on päästy "oikeus varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen"-vaiheeseen, jossa keskiössä on lapsen oikeus juuri tähän.
Ei se, mitä päiväkoti ajattelee vanhemmista tai toivoo heidän tekevän.Ps.
"Vapaapäivä" ei useinkaan ole vapaa vaan juoksua paikasta toiseen pakollisilla asioilla, joita ei muuten saa hoidettua.
Jos tämä yhtään lohduttaa.
Otatko muuten itse 2-ja 4-vuotiaan mukaan gynekologille ?
Ei se gynen vastaanottoaika ikuisuuksia kestä, voi sen muksun siihen hoitohuoneeseen ottaa, ei sen tarvitse sinne jalkoväliin kurkkia. Sitä aina toitotetaan että pitää niitä pikkulapsia saada viedä ravintoloihin jotta oppivat käyttäytymään ravintoloissa. No miksi tuo ei päde muihin paikkoihin? Se lapsi oppisi että lääkärillä tms. käynti on normaalia ja sitä ei tarvitse pelätä. Ja oppisi istumaan paikoillaan ja odottamaan sitä että äiti saa asiat hoidettua ja että niihin hoitajan tms. instrumentteihin ei kosketa jne. Mutta jos olet jo siihen 2-4 vuoden aikana ehtinyt lepsuilemaan kasvatuksesta ja se lapsesi on kunnon riiviö joka ei tottele sitten millään, niin ei ihme jos et halua lastasi mukaan kun hän tekisi asioidesi hoitamisesta niin haastavaa. Joten jatkat siis lepsuillen etkä edes yritä opettaa käyttäytymään kun käydään lääkärillä, pankissa, tms.
Vierailija kirjoitti:
työssä käyvä kirjoitti:
Kaikkien lapsien tarvitsee oppia vuorovaikutustaitoja. Missä ne niitä sitten oppii. Muiden lasten kanssa.
Lapsen vuorovaikutustaidot tuskin ovat kiinni muutamista vapaapäivistä vanhempien kanssa.
Itse ollessani nuorempien lasten kanssa kotona kävivät isommat lapset leikkipuiston kerhossa ja kerhoajan ulkopuolellakin saivat sosiaalista kanssakäymistä toisten lasten kanssa leikkipuistoissa sekä kotipihalla naapurien kanssa.
Sosiaaliset taidot ovat typerin selitys siihen miksi lapsi pitäisi viedä päiväkotiin.
Meillä 3 poikaa, 5, 4 ja 1,5v.
Pojat ehkä 4 päivää viikosta hoidossa, itse etä-opiskelen. Periaatteessa "saan olla kotona ilman lapsia", eli oikeasti olen etä-luennolla tai teen tehtäviä samalla kun siivoan, lenkkeilen yms.. Mutta muille se todellakin näyttää lusmuilulta!
Ja kun sen oman taaperon hoitsu tulee päivällä vastaan kun etäopiskelen ja lenkkeilen, hän tuijottaa ja itse tekisi mieli vajota maan alle.
Kaikki ei siis ole siltä milt näyttää!
Joskus toki nipistän omasta opislelustani ja käyn vaikkapa ruokakaupassa yksin tai kesytän kodin sekamelskaa..
Varsinaista tukiverkostoa tai kyläily/kahvittelupaikkoja ei 200km ole. Ehkä 2kertaa vuodessa olemme miehen kanssa kotona kun pojat hoidossa.