Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
Jos lapsi on vain aamupäivän hoidossa, miten se vaikuttaa päiväkodin käytännön järjestelyihin? Jos siis normaalisti on kokoaikaisesti. Onko työntekijöitä loppupäivän normaalia enemmän pienemmän lapsimäärän kanssa vai tuleeko töihin jo valmiiksi hieman vähemmän työntekijöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on vapaalla silloin kun vanhemmat on vapaalla. Hänkin tarvitsee vapaata varhaiskasvatuksesta. Nyt on Ruotsin risteilyllä isovanhempien kanssa. Ei pienten lasten mielestäni tarvitse suorittaa arkea jos vain on mahdollisuus siihen. Toki vanhemmilla on myös menoja mitä pitää hoitaa, mutta niinä päivinä voi vaikka lapsi olla lyhyemmän päivän päiväkodissa.
Ainakin täällä Vantaalla päiväkotimaksuista saa alennusta vasta jos lapsi on koko kalenterikuukauden poissa hoidosta, ennen raja oli 2vko/kk. Että toisaalta ymmärrän, kun siitä päivähoidosta täytyy maksaa oli siellä tai ei niin monet laittavat hoitoon, kun maksut menevät joka tapauksessa.
On ollut aina, että koko kuun poissaolosta tulee puolen kuun maksu. Jos lapsi on sairaana väh. 10 päivää kuussa, tulee puolen kuun maksu.
Tämä on Vantaalla tiukentunut. Tuli huhtikuun alussa päiväkodista tiedote, että muuttunut jo lokakuussa 2022. Pitää olla koko kuukausi pois, että saa alennusta. Meillä oli vanhemman sairasloman takia poissa 6vko päiväkodista, maaliskuussa oli hoidossa 2vrk niin meni täydet maksut helmikuu+maaliskuu. Jos oltas tiedetty niin oltas pyydetty vaikka isovanhempi hoitamaan ne 2 pvä maaliskuussa, tuli kallis kuukausi melkein tyhjästä maksaa + samalla vanhempi Kelan sairaspäivärahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on vapaalla silloin kun vanhemmat on vapaalla. Hänkin tarvitsee vapaata varhaiskasvatuksesta. Nyt on Ruotsin risteilyllä isovanhempien kanssa. Ei pienten lasten mielestäni tarvitse suorittaa arkea jos vain on mahdollisuus siihen. Toki vanhemmilla on myös menoja mitä pitää hoitaa, mutta niinä päivinä voi vaikka lapsi olla lyhyemmän päivän päiväkodissa.
Ainakin täällä Vantaalla päiväkotimaksuista saa alennusta vasta jos lapsi on koko kalenterikuukauden poissa hoidosta, ennen raja oli 2vko/kk. Että toisaalta ymmärrän, kun siitä päivähoidosta täytyy maksaa oli siellä tai ei niin monet laittavat hoitoon, kun maksut menevät joka tapauksessa.
Tuo "vien hoitoon kun maksu siitä menee joka tapauksessa" ihan sama mikä olisi hyväksi a) lapselle b) jo äärirajoillaan olevalle päiväkodille ja henkilöstölle, on sama kuin "syön buffetista järkyttävät määrät ruokaa jotta saan rahalle vastinetta, ihan sama vaikka oon jo täynnä ja vakavasti ylipainoinen". Vaikka johonkin on oikeus, niin kannattaa silti miettiä onko se järkevää.
Itse en ymmärrä tällaista ajattelua ollenkaan, vaikka tosi moni tuntuu ajattelevan nykyään juuri näin. Ajatellaanko kaikki rahassa? Vai onko se vaan tekosyy viedä lasta hoitoon, vaikka mitään tarvetta ei edes olisi? Sen vielä ymmärtäisin jos poissaoloista tulisi sakkomaksuja, mutta sama rahahan menee joka kuukausi joka tapauksessa?
Omat lapseni on jo vanhempia, mutta rehellisesti en koskaan miettinyt tätä raha-asiaa kun lapset olivat päiväkodissa, vaikka emme ole varakkaita. Jos oli mahdollisuus arkisin viettää ylimääräinen vapaa pienten lasteni kanssa, niin todellakin vietin sen mielelläni. Siitäkin huolimatta vaikka olivat sen 2-4 päivää viikossa hoidossa, sitten olivat vieläkin vähemmän. En rehellisesti ikinä olisi pitänyt pieniä lapsia 5 päivää viikossa päiväkodin kaaoksessa 8-9 tuntia, kun itsellenikin työskentely noilla tunneilla tekee tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo "vien hoitoon kun maksu siitä menee joka tapauksessa" ihan sama mikä olisi hyväksi a) lapselle b) jo äärirajoillaan olevalle päiväkodille ja henkilöstölle, on sama kuin "syön buffetista järkyttävät määrät ruokaa jotta saan rahalle vastinetta, ihan sama vaikka oon jo täynnä ja vakavasti ylipainoinen". Vaikka johonkin on oikeus, niin kannattaa silti miettiä onko se järkevää.
Itse en ymmärrä tällaista ajattelua ollenkaan, vaikka tosi moni tuntuu ajattelevan nykyään juuri näin. Ajatellaanko kaikki rahassa? Vai onko se vaan tekosyy viedä lasta hoitoon, vaikka mitään tarvetta ei edes olisi? Sen vielä ymmärtäisin jos poissaoloista tulisi sakkomaksuja, mutta sama rahahan menee joka kuukausi joka tapauksessa?
Omat lapseni on jo vanhempia, mutta rehellisesti en koskaan miettinyt tätä raha-asiaa kun lapset olivat päiväkodissa, vaikka emme ole varakkaita. Jos oli mahdollisuus arkisin viettää ylimääräinen vapaa pienten lasteni kanssa, niin todellakin vietin sen mielelläni. Siitäkin huolimatta vaikka olivat sen 2-4 päivää viikossa hoidossa, sitten olivat vieläkin vähemmän. En rehellisesti ikinä olisi pitänyt pieniä lapsia 5 päivää viikossa päiväkodin kaaoksessa 8-9 tuntia, kun itsellenikin työskentely noilla tunneilla tekee tiukkaa.
En ymmärrä tuota minäkään. Uskon että se on tekosyy, kun oikeasti halutaan itsekseen puuhailla muuta (ihan mitä tahansa muuta) kuin viettää aikaa omien lapsien kanssa. Buffetti esimerkissä se on tekosyy, kun oikeasti ei vaan ole itsekuria, tai käyttää ruokaa negatiivisten tunteiden tukahduttamiseen.
T: sama jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin aion tuoda lapsen päiväkotiin silloin kun se on meille ja lapsille järkevintä, oli töitä tai vapaapäivä.
Päiväkodille en aio kertoa mitään ylimääräistä, esim. ammattini pysyköön salassa. Ja mies voi hoitaa yhteydenpidot mahdollisimman paljon, isät saavat yleensä olla enemmän rauhassa.
T. Tuleva äiti
Todellakaan ei ilmeisesti kannata paljastaa, jos töissä on etämahdollisuus tai muuta joustoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota minäkään. Uskon että se on tekosyy, kun oikeasti halutaan itsekseen puuhailla muuta (ihan mitä tahansa muuta) kuin viettää aikaa omien lapsien kanssa. Buffetti esimerkissä se on tekosyy, kun oikeasti ei vaan ole itsekuria, tai käyttää ruokaa negatiivisten tunteiden tukahduttamiseen.
Tässä ketjussa on tuotu esille ihan relevanttejakin syitä viedä lapsi hoitoon ja ihan vaikka huilata kotona. Jos ette keksi mitään syitä, olette onnekkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat on uupuneita. Siksi. Ehkä tämä on yhteiskunnallinen ongelma eikä äitien ja isien syy?
Vanhempien uupuminen on nyt muodikasta (samoin toki vaka henkilöstönkin). Vain hyvä äidit ovat uupuneita, koska he uupuvat kun yrittävät olla hyviä äitejä. Jos et ole uupunut, et voi olla hyvä äiti.
Ihmiset "uupuvat" Normaalin arjen alle. Älkää tehkö niitä lapsia jos se niin uuvuttaa. Kelle tuli yllätyksenä että ei ne tiskit häviä lapsen synnyttyä ja kaupassakin pitää jatkossa käydä? Haloo ihmiset
PS vaka pitäisi muuttaa toimimaan kouluvuoden mukaisesti kuten esiopetus
Sopii tuo muutos heti, kun kaikille työssäkäyvillekin taataan kouluvuoden mukaiset lomat. Sitä en tiedä miten työnantajapuoli siihen sitten suhtautuisi. Tai miten järjestettäisiin lomat, kun pikkulasten vanhemmat olisivat kesällä aina 2,5kk putkeen pois ja muille pitäisi saada muulloin yhtä pitkät lomat.
Jos lapsella olisi 2,5 kk kesäloma, niin eihän vanhemmalla tarvitse olla kuin 1,25 kk lomaa, eli 5 viikkoa. Tämähän ei ole mikään harvinaisuus nytkään työpaikoissa, joissa saa vaihtaa lomarahat vapaaksi.
Saamme huomata, että subjektiivinen päivähoito jää historiaan. Toiset eivät halua maksaa toisten hoitajia heidän omien menojen aikana. Silloin tilataan yksityinen hoitaja.
Itse olen subjektiivisen päivähoidon kannalla.
Vierailija kirjoitti:
Saamme huomata, että subjektiivinen päivähoito jää historiaan. Toiset eivät halua maksaa toisten hoitajia heidän omien menojen aikana. Silloin tilataan yksityinen hoitaja.
Itse olen subjektiivisen päivähoidon kannalla.
Toisaalta eduskunta ei ylipäätään ole päivähoidon kannalla, vaan varhaiskasvatuksen. Päivähoitolaki kumottiin jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat on uupuneita. Siksi. Ehkä tämä on yhteiskunnallinen ongelma eikä äitien ja isien syy?
Vanhempien uupuminen on nyt muodikasta (samoin toki vaka henkilöstönkin). Vain hyvä äidit ovat uupuneita, koska he uupuvat kun yrittävät olla hyviä äitejä. Jos et ole uupunut, et voi olla hyvä äiti.
Ihmiset "uupuvat" Normaalin arjen alle. Älkää tehkö niitä lapsia jos se niin uuvuttaa. Kelle tuli yllätyksenä että ei ne tiskit häviä lapsen synnyttyä ja kaupassakin pitää jatkossa käydä? Haloo ihmiset
PS vaka pitäisi muuttaa toimimaan kouluvuoden mukaisesti kuten esiopetus
Sopii tuo muutos heti, kun kaikille työssäkäyvillekin taataan kouluvuoden mukaiset lomat. Sitä en tiedä miten työnantajapuoli siihen sitten suhtautuisi. Tai miten järjestettäisiin lomat, kun pikkulasten vanhemmat olisivat kesällä aina 2,5kk putkeen pois ja muille pitäisi saada muulloin yhtä pitkät lomat.
Jos lapsella olisi 2,5 kk kesäloma, niin eihän vanhemmalla tarvitse olla kuin 1,25 kk lomaa, eli 5 viikkoa. Tämähän ei ole mikään harvinaisuus nytkään työpaikoissa, joissa saa vaihtaa lomarahat vapaaksi.
Eikä yhtään lomaa esim. joulun aikaan? Ja lomarahojen vaihto vapaaksi...varmaan joissain työpaikoissa tosiaan onnistuukin.
Pullamössöjä ovat nykyvanhemmat. Minäminäminä ja minun oma mukavuus. Onhan se helppoa viedä lapsi vaan aamulla suoraan hoitoon, kun herää ja sitten nauttia ansaitusta vapaapäivästä. Ei edes aamupalaa tarvi yhdessä sen pienen 1-vuotiaan kanssa syödä. Hän ei sellaista ansaitse, tai yhtään enempää aikaa oman vanhempansa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on vain aamupäivän hoidossa, miten se vaikuttaa päiväkodin käytännön järjestelyihin? Jos siis normaalisti on kokoaikaisesti. Onko työntekijöitä loppupäivän normaalia enemmän pienemmän lapsimäärän kanssa vai tuleeko töihin jo valmiiksi hieman vähemmän työntekijöitä?
Työntekijä voi esim pitää ylityötunteja pois ja lähteä aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Samoin vanhusten hoitajat voisivat ihmetellä miksi omaiset eivät ota vanhuksiansa laitoksista luokseen loma/vapaa päivinään.
Lapset siis nykyään asuvat päiväkodeissa. Tämän olen kyllä ihan huomannutkin, että surullista kyllä, monelle päiväkoti on tutumpi kuin oma koti.
Vierailija kirjoitti:
Pullamössöjä ovat nykyvanhemmat. Minäminäminä ja minun oma mukavuus. Onhan se helppoa viedä lapsi vaan aamulla suoraan hoitoon, kun herää ja sitten nauttia ansaitusta vapaapäivästä. Ei edes aamupalaa tarvi yhdessä sen pienen 1-vuotiaan kanssa syödä. Hän ei sellaista ansaitse, tai yhtään enempää aikaa oman vanhempansa kanssa.
1 v on niin pieni että en veisi edes päivähoitoon ja jos ja kun on pakko niin tottakai olisin lapseni kanssa vapaapäivänä. Itse vein vasta vähän yli 3 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 v on niin pieni että en veisi edes päivähoitoon ja jos ja kun on pakko niin tottakai olisin lapseni kanssa vapaapäivänä. Itse vein vasta vähän yli 3 v.
Ja tämän mahdollisti mies.
Yleensä vapaapäivinä vaimon kanssa tehdään uusia päivääkotilapsia..
Siinä ei tartte ipanoiden olla tiirailemassa, kun faija ja mutsi on ilkosillaan
ja palli yhtyy pilluun!!!
M35
Vierailija kirjoitti:
Joo, oon itsekin ihmetellyt, että miksi niitä lapsia tehdään, jos niiden kanssa ei ikinä haluta olla. Aina kun näen lapsen mietin, ettei todennäköisesti tuotakaan raukkaa kukaan rakasta. Surullista tosiaan!!
Vanhemmat vaan kärräävät jonnekin meluiseen vankilaan koko päiväksi, jotta itse voisivat leikkiä niillä älypuhelimillaan ja somettaa!Itselläni ei ole lapsia, koska olen vela. Mutta jos olisi, niin viettäisin mahdollisimman paljon aikaa lapsen kanssa. Neuloisimme yhdessä tai kokkailisimme vaikka jokirapurisottoa. Enitenhän lapsi nauttii ihan arkisesta yhdessä olosta. Jo mukaanpääsy vanhemman viisaudenhampaan poistoon voi lapselle olla juhlahetki. <3
Sarkasmisi taisi mennä suurimmalta osalta yli hilseen. Tai sitten olet todellinen ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, että valaisit kuinka paljon muita parempi vanhempi olet :) Muistathan opettaa myös lapsellesi, kuinka hän on parempi kuin muut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on tuotu esille ihan relevanttejakin syitä viedä lapsi hoitoon ja ihan vaikka huilata kotona. Jos ette keksi mitään syitä, olette onnekkaita.
Miten pienen lapsen huilaaminen ja ylimääräiset vapaapäivät?
Haluan rauhassa olla facessa,instassa edes sen 7 h