Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
941/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa taas ikävä aloitus. Olisiko aloittajan aika jäädä eläkkeelle?

Kerronpa tähän hieman ajatuksia. Meillä esimerkiksi on tilanne, että päiväkoti on vuodessa enemmän kiinni kuin me vanhemmat pystymme pitämään lomaa (viime vuonna seitsemän viikkoa). Tämä aiheuttaa stressiä, koska joko lapsi pitää viedä silloin korvaavaan hoitoon tai saada isovanhempi hoitamaan. Ei kaikilla vanhemmilla ole mahdollisuutta pitää lomaa töistä ihan koko ajan!

Joskus vanhempien pitää myös hoitaa niitä juoksevia asioita. Mikä siinä on niin kamalaa, jos joku menee kampaajalle yhtenä päivänä vuodesta ja lapsi on sillä aikaa päivähoidossa? Kampaajat ovat usein auki vain arkisin työaikaan, joten moni ei normaalisti sinne työn takia ehdi.

Miksi sitä lasta ei voi ottaa mukaan kampaajalle? Kyllä mä muistan olleeni mukana kun äiti kävi kampaajalla ja mä sen aikaa selailin niitä lehtiä mitä kampaamoista aina löytyy. Tietysti jos olet jättänyt lapsesi kasvattamatta ja hän on kamala riiviön niin...

Vierailija
942/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoidon pitäisi olla maksullista kaikille.

Kotona olevat vanhemmatkin voisivat sitten laskea onko varaa hoidattaa lasta päiväkodissa kun itse istuskelee peukaloita pyöritellen kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että olen palkkatyöni lisäksi yrittäjä ja opiskelija ja silloin kun olen ns. näennäisesti vapaalla, minulla on oikeasti jotain sellaista tehtävää, ettei se lasten kanssa onnistu. Tätäkään hoitajat eivät näköjään ymmärrä, koska olenhan kuitenkin "vapaalla" -joo, kotona, mutta en lepäile. Eikä sekään olisi välillä pahitteeksi, mutta sitä voi tehdä lastenkin kanssa ja silloin en heitä hoitoon vie.

Mikä siinä on että niin monesti ihmiset ottaa kaiken henkilökohtaisesti, kuin juuri sinusta puhuttaisiin? Eiköhän aihe ollut se kun vanhemmalla on OIKEA vapaapäivä. Mutta sinä alat selittämään ja puolustelemaan että sinä teet toista työtäsi "vapaapäivinäsi"! No eihän se sitten ole mikään vapaapäivä, eli toi sun tilanne ei liity tähän keskusteluun mitenkään 🙄

Vastasin vain aloituksen kysymykseen. Siksi.

Ja myös siksi, että halusin tuoda esille sen, että se mikä näyttäytyy hoitopaikan henkilöstölle "vapaana" ei aina todellakaan ole sitä. Se voi näiden mainitsemieni syiden takia tarkoittaa myös lääkärikäyntejä, virastokäyntejä tai mitä vaan muuta. Kaikilla ei myöskään ole niitä tukiverkkoja, jotka voisivat hoitaa lasta tällaisissa tilanteissa. Ihan käsittämätöntä, että hoitajat kuvittelevat tilanteen korjautuvan vanhemmille valittamalla. Ei, suunta on ihan väärä.

Miten ihmeessä vanhemmat ja lapset ennen selvisi yhteisistä virastokäynneistä? Silloin kun niissä virastoissa oikeasti piti rampata eikä mitään voinut vielä hoitaa netissä. Jotenkin kai meidät lapset kasvatettiin olemaan kiltisti mukana 🤔

Vierailija
944/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, ehdottomasti 20h/viikkotunti käytäntö takaisin!

Eikö teillä ole mitään mahkuja ilmoittaa perheille, että heinäkuussa hoito ei ole mahdollista, jos vanhempi kotona työttömyyden, hoitovapaan yms vuoksi? :o

Vierailija
945/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillista tälläinen vastakkainasettelu. Varhaiskasvatuksen henkilökunnan ja vanhempien kuuluisi olla kasvatuskumppaneita, ja tätä tavoitetta edistää ymmärrys molemmin puolin. Myöhemmin tämä toisen osapuolen ymmärtäminen näkyy vahvemmin vielä koulussa. Kun sekä kotona että koulussa näytetään lapsille, että arvostetaan kodin/koulun työtä, lapsi oppii näkemään hyvät asiat, eikä keskity liikaa negatiiviseen.

Jos on pienet tulot ja rahat vähissä voi olla ihan myös kustannuskysymys viedä lapsi hoitoon. Hoito on ilmaista ja lapsi saa syödäkseen aamupalan, lounaan ja välipalan. Esimerkiksi työttömäksi joutuneen voi olla "turvallisempi" pitää lapsi tutussa päiväkodissa, sillä päiväkoteihin on pitkät jonot, ja uudestaan työllistyessä ei ole kivaa kuskata lasta taas toiselle puolelle kaupunkia hoitoon, jos on joskus jo onnistunut saamaan paikan lähempää. Eri asia tietysti, jos lapsi ei koskaan saa lomaa tai vapaapäiviä. Jos taas työssäkäyvä  vanhempi joskus tarvitsee lapsivapaan päivän, eikö helatorstain jälkeinen perjantai ole juuri sopiva, sillä lapsellakin on silloin olut edes se torstai vapaana. Itse yritän opetella tätä ajattelumallia, sillä välillä tuntuu ikävältä viedä lapset hoitoon, vaikka olisikin paljon etätöitä tehtävänä, ja tiedän että lapset turhautuisi kotona.

Vierailija
946/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, ehdottomasti 20h/viikkotunti käytäntö takaisin!

Eikö teillä ole mitään mahkuja ilmoittaa perheille, että heinäkuussa hoito ei ole mahdollista, jos vanhempi kotona työttömyyden, hoitovapaan yms vuoksi? :o

Siis tarkoittaako tämä,  että lapsi saa olla hoidossa vain 20h/viikko? Yleisin työaika on 8h päivässä ja viisi päivää viikossa??

Vierailija
947/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerronpa tähän hieman ajatuksia. Meillä esimerkiksi on tilanne, että päiväkoti on vuodessa enemmän kiinni kuin me vanhemmat pystymme pitämään lomaa (viime vuonna seitsemän viikkoa). Tämä aiheuttaa stressiä, koska joko lapsi pitää viedä silloin korvaavaan hoitoon tai saada isovanhempi hoitamaan. Ei kaikilla vanhemmilla ole mahdollisuutta pitää lomaa töistä ihan koko ajan!

Joskus vanhempien pitää myös hoitaa niitä juoksevia asioita. Mikä siinä on niin kamalaa, jos joku menee kampaajalle yhtenä päivänä vuodesta ja lapsi on sillä aikaa päivähoidossa? Kampaajat ovat usein auki vain arkisin työaikaan, joten moni ei normaalisti sinne työn takia ehdi.

Miksi sitä lasta ei voi ottaa mukaan kampaajalle? Kyllä mä muistan olleeni mukana kun äiti kävi kampaajalla ja mä sen aikaa selailin niitä lehtiä mitä kampaamoista aina löytyy. Tietysti jos olet jättänyt lapsesi kasvattamatta ja hän on kamala riiviön niin...

En minä ottaisi taaperoa kampaajalle. Jos itse muistat istuneesi kampaajalla, olet ollut varmasti jo isompi lapsi.

Vierailija
948/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

työssä käyvä kirjoitti:

On todella väärin, että yhteiskunnan varoilla elävät kotona makoilevat tuovat lapsensa ilmaiseen päivähoitoon, vaikka eivät käy työssä ja maksa veroja.

Kaikkien lapsien tarvitsee oppia vuorovaikutustaitoja. Missä ne niitä sitten oppii. Muiden lasten kanssa.

Lapsen vuorovaikutustaidot tuskin ovat kiinni muutamista vapaapäivistä vanhempien kanssa.

Itse ollessani nuorempien lasten kanssa kotona kävivät isommat lapset leikkipuiston kerhossa ja kerhoajan ulkopuolellakin saivat sosiaalista kanssakäymistä toisten lasten kanssa leikkipuistoissa sekä kotipihalla naapurien kanssa.

Sosiaaliset taidot ovat typerin selitys siihen miksi lapsi pitäisi viedä päiväkotiin.

Jos lapselle ei kotona puhuta, pidetä puhtaana ja anneta ruokaa, yhteiskunnan tulee ottaa vastuu. Ovatko kaikki työttömät niin onnettomia etteivät edes omia lapsiaan kykene hoitamaan. Jos näin on tilanne tässä maassa on vakava.

Joskus asiaa puolusteltiin sillä, että jos työpaikka huomenna napsastaa lapsi ei ole este astua sorvin ääreen, hoitopaikka jo valmiina.

Vierailija
949/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ottaisi taaperoa kampaajalle. Jos itse muistat istuneesi kampaajalla, olet ollut varmasti jo isompi lapsi.

Kyllä mulla on muistoja jo alle kolmivuotiaasta.

Vierailija
950/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ottaisi? Lapsesi on yllämainittu riiviö?

Vierailija
951/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla on muistoja jo alle kolmivuotiaasta.

Taidat olla tilastollinen poikkeus.

Vierailija
952/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa on paljonkin lapsia, joiden vanhemmista jompi kumpi on kotona, vaikka lapsi on hoidossa.

Se on ihan perusjuttu, eikä kukaan nosta asiasta äläkkää - teollisuuspaikkakunnalla kun ollaan, niin täällä on todella paljon perheitä, joissa on jompi kumpi vanhempi vuorotyössä, ja joka ikinen hoitaja ymmärtää asian. Paljon on myös sellaisia tilanteita, joissa työajat vaihtelevat hurjasti, vaikkei varsinaista säännöllistä vuorotyötä kumpikaan tekisi. Täällä on tarjolla myös vuoropäivähoitoa, mutta läheskään kaikkien vanhempien lapset eivät sinne joko pääse tai vanhemmat eivät halua sinne lastaan.

Hyvällä omallatunnolla ovat lapsen laittaneet hoitoon satunnaisina vapaapäivinä nekin perheet (taitavat olla melkein vähemmistössä) joissa molemmat vanhemmat ovat tavanomaisessa 8-16 päivätyössä.

Vierailija
953/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tehdäänkö niin, että lapsi voi sitten olla pois koulustakin, kun vanhemmalla on vapaata tai vanhempi on työtön? Päiväkoti on kuitenkin lapsen työtä ja siellä opitaan elämässä tarvittava arkirytmi, ryhmässä toimiminen ja muut asiat aivan eri tavalla kuin kotona. Miksi tämäkin mahdollisuus pitäisi viedä työttömän LAPSELTA pois? Miksei kukaan näe tässä eriarvoisuutta ja eriarvoiseksi kasvamista lapsen näkökulmasta?

Terveisin työttömän lapsi.

Vierailija
954/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi käynyt mielessäkään viedä lasta hoitoon omana vapaapäivänä silloin kun hän oli päiväkodissa. Ymmärrän kuitenkin että toisille se on jaksamisen kannalta henkireikä saada puuhastella vapaalla omia juttuja, vallankin jos on useampi lapsi.

Vierailija
955/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en veisi? Sä saat olla lapses kans joka päivä ja jos äiti vie lapsensa vapaapäivänään 6-8 tunniksi hoitoon ni mitä sitten? Kyllä se äitikin tarvii omaa aikaa ja vähän latautumista että pysyy pää paketissa niinsanotusti.

Vierailija
956/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tehdäänkö niin, että lapsi voi sitten olla pois koulustakin, kun vanhemmalla on vapaata tai vanhempi on työtön? Päiväkoti on kuitenkin lapsen työtä ja siellä opitaan elämässä tarvittava arkirytmi, ryhmässä toimiminen ja muut asiat aivan eri tavalla kuin kotona. Miksi tämäkin mahdollisuus pitäisi viedä työttömän LAPSELTA pois? Miksei kukaan näe tässä eriarvoisuutta ja eriarvoiseksi kasvamista lapsen näkökulmasta?

Terveisin työttömän lapsi.

Koulu on pakollista.

Päiväkoti ei.

Siinä on pieni ero.

Vierailija
957/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan osa täällä kateellisia toisten vapaapäivistä?

Vierailija
958/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikilla ole mitään arkivapaita tai mahdollisuuksia pitää vapaapäiviä silloin tällöin. Eikä silti kukaan taida kyseenalaistaa normaalia viiden päivän päiväkotiviikkoa, joka varmaan suurimmalla osalla lapsista on. Mutta auta armias jos joku sattuu olemaan yhden vapaapäivän ilman lasta kotona. Voisihan sitä ajatella, että jokaisen pitäisi pitää arkivapaita, jotta lapset saisivat lomaa!

Vierailija
959/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näin lastenhoitajana kommentoin...

Yksittäiset vapaapäivät on ihan ok pitää lapset pk:ssa, mutta lomat ei todellakaan. Sitä en vaan ymmärrä. Ollaan ehkä koululaisen kanssa lomalla ja se pieni 2v tai isompi 4v menee sinne päiväkotiin. Tai lomaillaan kokonaan ilman lapsia. Ihan karmeeta.

Vierailija
960/1734 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan osa täällä kateellisia toisten vapaapäivistä?

Tai työttömän elämästä, niillähän on aina vapaata. Huh huh.

Eiköhän tässä olla enemmänkin huolissaan lapsista, jotka eivät selvästikään voi hyvin vaikka heitä kasvattavat akateemiset kasvatushenkilöt. Jossain mättää ja pahasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi