Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko asua omakotitalossa pelkkien tukien varassa?

Vierailija
17.05.2023 |

Jos jo töissäkäyvänä ostaisi edullisen talon syrjäkunnasta ja maksaisi pois. Tietysti edelleen olisi ne lämmitykset, sähköt, jätemaksut, kiinteistöverot jne. Joten mietin onko mahdollista pelkillä työttömän tuilla asua omakotitalossa?

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis haaveillut maaseudun rauhasta vaikka syrjäkunnassa. Ja siitä ettei tarvisi töitä tehdä. Oma piha ja luonnonläheisyys olisi mukavaa vaikka joutuisi lähes kaikesta säästämään.

ap

Vierailija
2/110 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton omistamisen luulisi olevan hankalaa ellei sitten jotain muutaman satasen romua osta kerran vuodessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa - asun siis velattomassa okt:ssa erittäin syrjäseudulla. Töissä kyllä käyn. Mutta jos kävisikin niin, että jäisin työttömäksi, niin mitäs sitten? Täältä ei taloa myydä noin vain ja asumisen kustannukset ovat hyvin pienet. Että jos pakotettaisiin menemään vuokralle jonnekin, minulle maksettavat avustukset kohoaisivat suuresti.

Vierailija
4/110 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisi ainakin yhteiskunnalle halvemmaksi kuin asuminen isossa kaupungissa nostamassa isoja asuntotukia. Kyllä on mahdollista.

Onhan se mahdollista ihan missä päin suomea tahansa ja vieläpä vuokralla mikä on todella kallista pitkällä tähtäimellä.

Vierailija
5/110 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auton omistamisen luulisi olevan hankalaa ellei sitten jotain muutaman satasen romua osta kerran vuodessa

Sähköpyörä itse tehtynä on aika halpa. Jos on vanha pyörä mihin tilaa kiinasta muunto-osat ja on hieman kädentaitoja, niin selviää parilla sadalla. Poikani rakensi sellaisen itselleen viime kesänä.

Sillä pääsee ainakin keväästä syksyyn käymään kaupassa, jos asuu alle 20km päässä kaupasta.

Vierailija
6/110 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista. Tarpeeksi pieni talo ja tontti niin asumistukeakin voi saada, kunhan omaisuusrajat ei ylity.

Vierailija
7/110 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis kohtuu hyvin palkattu nyt (4000e/kk) mutta pää ei kestä enää työelämää.

Sähköpyörä olisi ihan kätevä ostaa jo töissäkäyvänä.

ap

Vierailija
8/110 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis haaveillut maaseudun rauhasta vaikka syrjäkunnassa. Ja siitä ettei tarvisi töitä tehdä. Oma piha ja luonnonläheisyys olisi mukavaa vaikka joutuisi lähes kaikesta säästämään.

ap

Kaljasta ei säästetä.

Vierailija
9/110 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista. Tarpeeksi pieni talo ja tontti niin asumistukeakin voi saada, kunhan omaisuusrajat ei ylity.

Mitä tuossa omaisuudessa huomioidaan? Mietin vaan mikä olisi kätevin tapa piilottaa omaisuus kelalta nyt kun olen vielä töissä.

ap

Vierailija
10/110 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon (tai tontin) koolla ei ole enää nykyään väliä.

Vierailija
11/110 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuossa omaisuudessa huomioidaan? Mietin vaan mikä olisi kätevin tapa piilottaa omaisuus kelalta nyt kun olen vielä töissä.

ap

Ihan kaikki omaisuus. Eli et voi piilottaa omaisuutta. Kelahan näkee tulotkin tulorekisteristä eli et voi edes leikkiä olleesi pienituloinen. 

Vierailija
12/110 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon (tai tontin) koolla ei ole enää nykyään väliä.

On sillä sen suhteen, riittäkö maksimituet kattamaan asumiskulut. Tukia kun ei saa suoraan sen verran, mitä asumiskulut ovat, vaan asumistukeen on kuntakohtainen maksimi. 

Vierailija
13/110 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ihan kaikki omaisuus. Eli et voi piilottaa omaisuutta. Kelahan näkee tulotkin tulorekisteristä eli et voi edes leikkiä olleesi pienituloinen. 

Jos vaikka jo töissä käyvänä ostan ison TVn, uuden pesukoneen ja uuden sähköpyörän, eikö Kela maksa tukia sen perusteella että omistan nuo asiat?

Vierailija
14/110 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Asumistuessa ei ole tulorajaa. Jos saa kelan peruspäivärahaa, niin varmasti saa vähän myös asumistukea asumiskuluihin.

Vierailija
15/110 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vaimon kanssa netto tulot  noin3-4000e kuussa ei velkaa tullaan toimeen loistavasti ja joka kuu jää rahaa säästöön niin ja asumme velattomassa ok-talossa

Vierailija
16/110 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Asumistuessa ei ole tulorajaa. Jos saa kelan peruspäivärahaa, niin varmasti saa vähän myös asumistukea asumiskuluihin.

Todellakin on :D Vai meinaatko, että esim. 10 000€/kk tuloilla on oikeutettu asumistukeen:D

Vierailija
17/110 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

hankala piilottaa jos on säästäjä tilillä tai sijoituksia ts saat pääomatuloa tai omistat metsää ja myyt välillä

Vierailija
18/110 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos vaikka jo töissä käyvänä ostan ison TVn, uuden pesukoneen ja uuden sähköpyörän, eikö Kela maksa tukia sen perusteella että omistan nuo asiat?

Kodinkoneet eivät ole omaisuutta. Niillä kun ei ole kuin nimellinen jälleenmyyntiarvo. 

Vierailija
19/110 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Periaatteessa omaisuudeksi huomioidaan kaikki, mutta käytännössä vain sellaiset asiat mitkä on helppo muuttaa rahaksi, kuten säästöt ja sijoitukset. Parhaiten omaisuuden voi piilottaa niin, että niistä vain ei kerro Kelalle. Kelalle on järkevintä paljastaa vain se tili, johon tuet haluaa.

Vierailija
20/110 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

hankala piilottaa jos on säästäjä tilillä tai sijoituksia ts saat pääomatuloa tai omistat metsää ja myyt välillä

Ei mitään vaikeutta. Kelalle ilmoitetaan vain se tili mihin tuet haluaa. Kaikki muut tulot otetaan toiselle tai toisille tileille, joita ei tietenkään Kelalle paljasteta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi