Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko asua omakotitalossa pelkkien tukien varassa?

Vierailija
17.05.2023 |

Jos jo töissäkäyvänä ostaisi edullisen talon syrjäkunnasta ja maksaisi pois. Tietysti edelleen olisi ne lämmitykset, sähköt, jätemaksut, kiinteistöverot jne. Joten mietin onko mahdollista pelkillä työttömän tuilla asua omakotitalossa?

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mun tuttu asuu työkyvyttömänä pikkupaikkakunnalla vaatimattomassa mökissä. Asunto se on sekin.

Mikset vaihda vaikka osa-aikatyöhön, tai johonkin suorittavaan, mihin ei tarvitse päätä. Ei kaikki työ aja burnoutiin.

Vierailija
82/110 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun maalla pikkuisessa talossa. Olen työtön ja käyn 9,- kuntouttavassa kerran viikossa. Mulla on keittiössä puuhella ja olkkarissa ilmapumppu. Keskimäärin asumiskustannukset on n.150,-/kk. Eli kesällä melkein ilmaista ja talvella hieman kalliimpaa. Mitään remontteja ei ole tarvinnut tehdä, tää kelpaa mulle näinkin. En vaihtaisi mistään hinnasta enää kerrostaloon tai rivariin.

En ihan usko tuota kulutasoa. Ilppi kestää keskimäärin kymmenen vuotta ja nyt hyvä pumppu maksaa 2500€, eli se on 20€ kuussa. Se että selviää jonkun aikaa 150 eurolla, kasaa kuluja tulevaisuuteen. Ikkunatiivisteitäkään ei tarvitse joka vuosi vaihtaa, mutta siitä työttömyyskorvauksesta tai pienestä eläkkeestä nekin kympit on revittävä, samaten muu ikkunahuolto. Ruohonleikkurin huolto ja uusiminenkin  maksaa ja taas siitä pienestä tulosta, joka on kertaluontoista toki, mutta niitä hiivatin kertaluontoisia kuluja tulee aina. Milloin lumikola, tai rappuharja? Milloin roskalaatikko, tai postilaatikko. Pitää ostaa kompostiherätettä, tilata likakaivon tyhjäystä, tai maksaa kunnan jätemaksukympit, vaikka roskiksen hoitaa yhtiö.

Omakotiasujana, en ole kyllä lumikolaa, ruohonleikkuria enkä rappuharjaa ostanut kahteenkymmeneen vuoteen. Kalusteita ja lapioita samoin. Maalaamista voi tehdä itse, tai pyytää sukua talkoisiin.

Jos ennen töistä pois jäämistä teettää isommat rempat, uusii vanhimmat kodinkoneet, ostaa kunnon työkalut, ja asentaa ilmalämpöpumpun, hyvinkin 10 vuotta voi elellä melko rauhassa

Ja sitten on tori fi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä landella ajellessa köyhien talot eivät ole kauniimpia idyllejä. Romuautoja pitkässä heinikossa, hilseilevää maalia seinissä, leikkaamattomat kuusiaidat ja jotain kesantoa koko piha. Ulkorakennuksissa ja taloissakin ruostetta katolla, liiterit ja navetat kaatumista vailla. Köyhyyden tuomaa surkeutta ja ankeutta kaikki tyynni.

Sinulla on länsisuomalaisen nillittäjän luonne jolle ulkoisella näyttävyydellä on merkitystä. Savokarjalainen ei tuollaiseen kiinnitä mitään huomiota vaan nauttii vapaudestaan luonnon keskellä, nimenomaan henkisesti vapaana ulkoisesta näyttämisen tarpeesta.

Miksi Länsi-Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa ja muualla läntisessä Euroopassa talot ja pihat ovat hyvinhoidettuja? Järkyttävä ero Itä- ja Pohjois-Suomeen, mistähän johtunee...

Itä- ja Pohjois-Suomi ovat köyhiä alueita. Isotuloisemmilla alueilla väestöllä on varaa maalauttaa talonsa. Köyhillä alueilla ei ole samalla tavoin varaa edes maalaustelineiden vuokriin sekä maaleihin ja pensseleihin ja jaksamista maalata itse. Tosin monessa kunnassa Itä-Suomessa ja Lapissa ei ole yhtään rautakauppaa ja konevuokraamoakaan kun rakentaminen on niin vähäistä.

Asumistuessa Itä-Suomi ja Lappi ovat erikoisia alueita. Hirveästi tilastoissa pienituloisia asukkaita ja siihen nähden yllättävän vähän asumistuen saajia. Niissä kunnissa ei ole auki nykyään edes Kelaa auttamassa asumistukihakemuksen tai toimeentulotukihakemuksen tekemisessä.

Vierailija
84/110 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun maalla pikkuisessa talossa. Olen työtön ja käyn 9,- kuntouttavassa kerran viikossa. Mulla on keittiössä puuhella ja olkkarissa ilmapumppu. Keskimäärin asumiskustannukset on n.150,-/kk. Eli kesällä melkein ilmaista ja talvella hieman kalliimpaa. Mitään remontteja ei ole tarvinnut tehdä, tää kelpaa mulle näinkin. En vaihtaisi mistään hinnasta enää kerrostaloon tai rivariin.

En ihan usko tuota kulutasoa. Ilppi kestää keskimäärin kymmenen vuotta ja nyt hyvä pumppu maksaa 2500€, eli se on 20€ kuussa. Se että selviää jonkun aikaa 150 eurolla, kasaa kuluja tulevaisuuteen. Ikkunatiivisteitäkään ei tarvitse joka vuosi vaihtaa, mutta siitä työttömyyskorvauksesta tai pienestä eläkkeestä nekin kympit on revittävä, samaten muu ikkunahuolto. Ruohonleikkurin huolto ja uusiminenkin  maksaa ja taas siitä pienestä tulosta, joka on kertaluontoista toki, mutta niitä hiivatin kertaluontoisia kuluja tulee aina. Milloin lumikola, tai rappuharja? Milloin roskalaatikko, tai postilaatikko. Pitää ostaa kompostiherätettä, tilata likakaivon tyhjäystä, tai maksaa kunnan jätemaksukympit, vaikka roskiksen hoitaa yhtiö.

Omakotiasujana, en ole kyllä lumikolaa, ruohonleikkuria enkä rappuharjaa ostanut kahteenkymmeneen vuoteen. Kalusteita ja lapioita samoin. Maalaamista voi tehdä itse, tai pyytää sukua talkoisiin.

Jos ennen töistä pois jäämistä teettää isommat rempat, uusii vanhimmat kodinkoneet, ostaa kunnon työkalut, ja asentaa ilmalämpöpumpun, hyvinkin 10 vuotta voi elellä melko rauhassa

Ja sitten on tori fi.

Riippuu mm. putkiston ja katon kunnosta. Jos putkisto vuotaa, voi asumisesta tulla aika kallista. Uudessa talossa voi elää vuosia tai pari vuosikymmentäkin aika halvalla huollolla. Mutta vaikkapa peruskorjaamattomassa rintamamiestalossa on jatkuvasti jotain kunnostettavaa, kuten vanhassa autossakin on.

Asumistuessa korjauskulut huomioidaan vuokralla asuvilta vuokran kautta ja taloyhtiöissä asuvilla vastikkeiden kautta mutta kotjauskuluja ei juurikaan huomioida omakotitaloissa asuvien osalta. Omakotitalossa huomioidaan oikeastaan vain lämmitystä, vettä ja korkokuluja.

Vierailija
85/110 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme ok-talossa kokonaan tukien varassa. Vaimolla työkyvyttömyyseläke ja itse olen ansiosidonnaisella työttömyyspäivärahalla.

Talo ostettiin silloin kun olin vielä suht hyväpalkkaisessa työssä. Itse pääsisin eläkkeelle 2.5 vuoden päästä, mutta olen siitä huolimatta etsinyt töitä mutta ei ole tärpännyt. Ymmärrätte että on vaarallista olla työtön näinä aikoina, koska Petteri ja Riikka voivat vetää eläkeputken nenän edestä pois.

Vierailija
86/110 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asumme ok-talossa kokonaan tukien varassa. Vaimolla työkyvyttömyyseläke ja itse olen ansiosidonnaisella työttömyyspäivärahalla.

Talo ostettiin silloin kun olin vielä suht hyväpalkkaisessa työssä. Itse pääsisin eläkkeelle 2.5 vuoden päästä, mutta olen siitä huolimatta etsinyt töitä mutta ei ole tärpännyt. Ymmärrätte että on vaarallista olla työtön näinä aikoina, koska Petteri ja Riikka voivat vetää eläkeputken nenän edestä pois.

Oletteko huomanneet hakea myös asumistuen vai ylittääkö ansiosidonnaisessa tulot sen tulorajat estäen saamisen?

Vierailija
87/110 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollista, koska asumistuessa on aina omavastuu ja omaisuus (poislukien max. 5000 euron auto, joka mahdollistaa töissäkäynnin) estää toimeentulotuen saannin.

Töihin sut voidaan velvoittaa mille alalle tahansa 3 kk työttömyyden jälkeen 80 km säteelle.

Vierailija
88/110 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mahdollista, koska asumistuessa on aina omavastuu ja omaisuus (poislukien max. 5000 euron auto, joka mahdollistaa töissäkäynnin) estää toimeentulotuen saannin.

Töihin sut voidaan velvoittaa mille alalle tahansa 3 kk työttömyyden jälkeen 80 km säteelle.

Asumistuessa (yleisessä) ei ole lainkaan omaisuusrajaa. Toimeentulotuessa tosiaan autokin voi vaikuttaa. Mutta asumistuki on ihan eri tuki. Asumistuessa ehdot on helpommat. Eikä siinä velvoiteta töihinkään.

Vierailija
89/110 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei yleisessä asumistuessa ole omaisuusrajaa, selviää myös asumistuen laskurista https://www.kela.fi/laskurit#asumisen-tuet

Omaisuuden määrä ei siinä tuessa vaikuta lainkaan tukeen. Eläkkeensaajan asumistuessakaan itse asuttu asunto ei ole omaisuutta.

Vierailija
90/110 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaankin minkälainen talo ettei tule kalliita remontteja ja kuinka pihisti pystyy elämään. Tosin aika turvatonta olisi asua ilman säästöjä koska milloin tahansa voi tulla yllättäviä kuluja. 

Kyllähän omakotitaloissa elää yksineläjiä pienellä eläkkeelläkin mutta heilläkin on säästöjä, keitä olen tuntenut. 

Hengissä pysymisen ja elämisen välillä on eroa.

Omakotitalossa ei ole pakko tehdä keittiöremppaa joka vuosi. Samalla keittiöllä voi pärjätä vaikka 30 vuotta.

Sama pätee kaikkeen muuhunkin, paitsi ehkä kattoon ja vesijärjestelmiin. Tosin olen nähnyt ok, talon, jossa kattoremppakin oli hoidettu kevytpeitteellä.

Noinhan se on. Paitsi jos kodissa keittiö on jo 60-vuotias ja remontoimaton, samoin vesijohdot ja viemärit. Kyllähän uudessa tai uudehkossa 2000-luvun talossa voi asua pitkäänkin korjaamatta paljoakaan. Mutta silloin kun talo on varakkaampien asujien asuntojen tyypillisen peruskorjausiän jo selvästi ylittänyt ja peräisin 1940-1970 -luvuilta, tilanne voi olla ihan eri. Siinä voi olla 100- 200 000 euron korjausvelka kertynyt, kun aiempina vuosikymmeninä ei ole mitään juuri kunnostettu eikä uusittu.

Huonosta kunnosta seuraavat vesivahingot ei kauheasti naurata, vaan ne voivat tehdä koko talon asumiskelvottomaksi ja pahimmillaan tuhota irtaimiston ja asukkaiden terveydenkin. Vanhoissa huonokuntoisissa taloissa asuneilla mm. astma on yleisempää.

Vierailija
91/110 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi vuokrata maalta tuvan itselleen. Maalta voi saada edullisesti, jopa kuluja vastaan vuokralle vaikka joltakin perikunnalta asunnon, mitä ei saada myytyä tai kaikki eivät halua myydä. Asut siinä vuoden ympäri ja olet viisaampi. Haluatko ostaa sen tuvan vai jonkin muun? Vai kenties palata kaupunkiin?

Hyväkuntoinen voi ehkä tehdä jostain polttopuuta ja säästää siten sähköä. Meillä menee vuositasolla alle 8000 kWh vain! Puuta riittää. Viime vuonna piti uusia 3 kodin konetta. Ilp kesti 11v, nyt ei ole ilpiä. Maalla voi lämmittää eri rakennuksessa olevaa saunaa vain silloin, kun haluaa. Toisaalta saunassa voi lämmittääkin sen kylpyveden.

Orpo+Purra voi tehdä ankarammat ehdot asumistukeen ja muihinkin tukiin. Ei ole sanottu, että nykyinen systeemi pysyy ensi vuotta kauemmin. Sitten pitää varautua siihenkin, että joskus on vaikka jalka kipsissä. Kuka silloin tekee lumityöt, leikkaa ruohot tai kantaa puut? Tai tavallista pahempi flunssa? Mutta hyvää jatkoa aplle.

Vierailija
92/110 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ainakin omassa lapsuudessani oli mahdollista. Asuttiin omakotitalossa ja yksinhuoltajaäitini oli lähes aina työttömänä.

Vierailija
93/110 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi jumalauta. joo tottakai laita tilinumero viel ni laitan vähä rahaa ku palkka tulee.

kannattaa kysyy ostaisko kela viel vaik veneen

Vierailija
94/110 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä teitä tukien varassa eläviä. Kaikki pitäis maksaa teidän puolesta. Ei ihme että täällä on niin korkea verotus ja eläkeikä nousee kun pitää elättää muita.

Vierailija
95/110 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko mökki omaisuudeksi jos se on osakeyhtiö muotoinen eli tavallaan oma juridinen henkilö?

Vierailija
96/110 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista. Tarpeeksi pieni talo ja tontti niin asumistukeakin voi saada, kunhan omaisuusrajat ei ylity.

Mitä tuossa omaisuudessa huomioidaan? Mietin vaan mikä olisi kätevin tapa piilottaa omaisuus kelalta nyt kun olen vielä töissä.

ap

Asunto, auto, tilit, rahastot, osakesalkut, osuudet yrityksissä...

Älä kysele ohjeita rikosten tekoon. Ilmiannoin sinut poliisille. Jos ei pää kestä, haet saikkua.

Vierailija
97/110 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanko mökki omaisuudeksi jos se on osakeyhtiö muotoinen eli tavallaan oma juridinen henkilö?

Tietenkin, jos sinä omistat sen tai osan siitä.

Vierailija
98/110 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin, jos sinä omistat sen tai osan siitä.

Mitä jos pankki omistaa sen? ; )

Vierailija
99/110 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista. Tarpeeksi pieni talo ja tontti niin asumistukeakin voi saada, kunhan omaisuusrajat ei ylity.

Mitä tuossa omaisuudessa huomioidaan? Mietin vaan mikä olisi kätevin tapa piilottaa omaisuus kelalta nyt kun olen vielä töissä.

ap

Mitäköhän ap tarkoittaa "omaisuuden piilottamisella" ja ymmärtääkö hän, että näillä palstoilla pyörii kaikenlaisia kateellisia ilmiantajia sekä Kelan ämmiä kyttäämässä? Asuntoa ja kotia ei missään nimessä ole laillista vaatia myymään, vaikka ihminen jäisi työttömäksi-ei myöskään kohtuuhintaista autoa, jos se on edellytys liikkumiselle/töiden hakemiselle/kouluttautumiselle ym.

Sinä olet työssäkäyvä ja sinulla on laillinen oikeus ostella rahoillasi ihan mitä huvittaa. Ostat nyt mitä tarvitset ja se siitä. Kenellekään et ole ilmoitusvelvollinen omaisuudestasi ja jos ryhdytään sellaisia tietoja penäämään, laitat jonkun toisen nimiin jättäen itsellesi hallintaoikeuden-asia ratkaistu.

Vain toimeentulotuen varassa olijan on tehtävä tiliä joka hel..tin pennistä joita käyttää(iso osa työttömistä tosin pitää pienet säästönsä omana tietonaan, juuri siksi, että tässä maassa ei pysty elämään pelkkien tukien varassa-hätävara on oltava). Voit laittaa rahasi patjan alle ja niillä säästöillä sitten työttömänäkin on helpompi tiukanpaikan tullen elää, tukien varassa on mm. terveydenhuollosta avun saaminen erittäin heikkoa. Käyttäkää ihmiset käteistä niin kauan kuin se vielä on mahdollista. Siinä kohtaa, kun valvontayhteiskunta digiIDn muodossa tulee voimaan, vain omavaraistaloudessa eläjät pärjäävät jotenkuten ilman totaalikontrollia.

Vierailija
100/110 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

erittäin helppoa syrjäseudulla senkun kaataa omat puut vaikka naapurin metsästä. Marjojakin yms variksista broileria varsijousella. Suurin ongelma lienee ruuan saanti talvella jos ei voi ku kävellen ja lähin kauppa on 50km päässä. Tai kai senkin voi hiihtää sillai kerran kuussa eestaas ja reki täyteen. Ois helpompaa jos teitä ei aurattaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi