Voisiko asua omakotitalossa pelkkien tukien varassa?
Jos jo töissäkäyvänä ostaisi edullisen talon syrjäkunnasta ja maksaisi pois. Tietysti edelleen olisi ne lämmitykset, sähköt, jätemaksut, kiinteistöverot jne. Joten mietin onko mahdollista pelkillä työttömän tuilla asua omakotitalossa?
Kommentit (110)
Säästöt hupenevat hyvin nopeasti omakotileikeissä. Paljon pitempään niillä pärjää jossain halvalla paikkakunnalla rivarissa tai kerrostalossa, jossa vastikkeeseen ja sähköön saa asumistukea ja vastike sisältää lähes kaiken asumiskulun. Voi oikeasti selvitä niin, ettei joka asiaan tarvitse kuluttaa säästöjä ja toisekseen niitä ei tarvitse pimittää. Itse pärjään työmarkkinatuella ja asumistuella, töitä kun ei ole polvivikaiselle viisikymppiselle. Nuoremmatkin alalta ovat kortistossa. Säästöjä on sen verran että voin harrastaa ja käydä jollain edullisella matkallakin vuosittain jopa kahdestikin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaankin minkälainen talo ettei tule kalliita remontteja ja kuinka pihisti pystyy elämään. Tosin aika turvatonta olisi asua ilman säästöjä koska milloin tahansa voi tulla yllättäviä kuluja.
Kyllähän omakotitaloissa elää yksineläjiä pienellä eläkkeelläkin mutta heilläkin on säästöjä, keitä olen tuntenut.
Hengissä pysymisen ja elämisen välillä on eroa.
Vierailija kirjoitti:
Olen siis kohtuu hyvin palkattu nyt (4000e/kk) mutta pää ei kestä enää työelämää.
Sähköpyörä olisi ihan kätevä ostaa jo töissäkäyvänä.
ap
Paras ratkaisu on hakea hullun paperit ja jäädä eläkkeelle :)
Ei tarvitse te-toimiston kanssa pelleillä ja täytellä lappuja eikä hakea työpaikkoja, saa olla rauhassa. Myös eläkeläisenä saa tukea jos eläke ei riitä
Toki eläkkeen lisäksi voi tehdä töitäkin oman tulorajan mukaan vaikkapa osa-aikaisesti tai kausiluonteisesti sekin tulo kerryttää vanhuuseläkettä lisää ja tuloiksi tietenkin lasketaan vain ne tulot mitkä tulee virallisesti tilille ei ns "yötöitä" ; )
Vierailija kirjoitti:
Säästöt hupenevat hyvin nopeasti omakotileikeissä. Paljon pitempään niillä pärjää jossain halvalla paikkakunnalla rivarissa tai kerrostalossa, jossa vastikkeeseen ja sähköön saa asumistukea ja vastike sisältää lähes kaiken asumiskulun. Voi oikeasti selvitä niin, ettei joka asiaan tarvitse kuluttaa säästöjä ja toisekseen niitä ei tarvitse pimittää. Itse pärjään työmarkkinatuella ja asumistuella, töitä kun ei ole polvivikaiselle viisikymppiselle. Nuoremmatkin alalta ovat kortistossa. Säästöjä on sen verran että voin harrastaa ja käydä jollain edullisella matkallakin vuosittain jopa kahdestikin.
OMAKOTITALOON SAA ASUMISTUKEA, TAJUTKAA JO.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OMAKOTITALOON SAA ASUMISTUKEA, TAJUTKAA JO.
Muutaman kympin saa ja siinä se. Kulut ovat muutaman satasen suuremmat. TAJUA JO! Remonttiin et saa mitään, ainoastaan sähköön normien mukaan. Ei paljon lämmitä neljän kympin tuki neljän sadan kuluilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaankin minkälainen talo ettei tule kalliita remontteja ja kuinka pihisti pystyy elämään. Tosin aika turvatonta olisi asua ilman säästöjä koska milloin tahansa voi tulla yllättäviä kuluja.
Kyllähän omakotitaloissa elää yksineläjiä pienellä eläkkeelläkin mutta heilläkin on säästöjä, keitä olen tuntenut.
Hengissä pysymisen ja elämisen välillä on eroa.
Omakotitalossa ei ole pakko tehdä keittiöremppaa joka vuosi. Samalla keittiöllä voi pärjätä vaikka 30 vuotta.
Sama pätee kaikkeen muuhunkin, paitsi ehkä kattoon ja vesijärjestelmiin. Tosin olen nähnyt ok, talon, jossa kattoremppakin oli hoidettu kevytpeitteellä.
Jostain syystä landella ajellessa köyhien talot eivät ole kauniimpia idyllejä. Romuautoja pitkässä heinikossa, hilseilevää maalia seinissä, leikkaamattomat kuusiaidat ja jotain kesantoa koko piha. Ulkorakennuksissa ja taloissakin ruostetta katolla, liiterit ja navetat kaatumista vailla. Köyhyyden tuomaa surkeutta ja ankeutta kaikki tyynni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis kohtuu hyvin palkattu nyt (4000e/kk) mutta pää ei kestä enää työelämää.
ap
Ei tarvitse te-toimiston kanssa pelleillä ja täytellä lappuja eikä hakea työpaikkoja, saa olla rauhassa. Myös eläkeläisenä saa tukea jos eläke ei riitä
Toki eläkkeen lisäksi voi tehdä töitäkin oman tulorajan mukaan vaikkapa osa-aikaisesti tai kausiluonteisesti sekin tulo kerryttää vanhuuseläkettä lisää ja tuloiksi tietenkin lasketaan vain ne tulot mitkä tulee virallisesti tilille ei ns "yötöitä" ; )
Eläkkeen voi halutessaan katkaista tai jättää lepäämään jos palautuu työkykyiseksi.
Alat kylähulluksi ja vedät kesähelteellä jääkaappia pulkan päällä toppatakki ja karvareuhka päässä hiekkatietä pitkin kun käy kaupoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eläkkeen voi halutessaan katkaista tai jättää lepäämään jos palautuu työkykyiseksi.
Alat kylähulluksi ja vedät kesähelteellä jääkaappia pulkan päällä toppatakki ja karvareuhka päässä hiekkatietä pitkin kun käy kaupoilla.
Tuolla pääsee kyllä hulluksi, mutta ei eläkkeelle. Kortiston kautta työkokeiluun häpeämään.
Yrittäjä ja huippukokki Teresa Välimäki paloi kahdesti loppuun:
”Pahimmillaan haaveilin, että ajaisin pienen kolarin, jotta pääsisin sairaalaan lepäämään”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tuolla pääsee kyllä hulluksi, mutta ei eläkkeelle. Kortiston kautta työkokeiluun häpeämään.
Riippuu täysin siitä miten hyvin asian osaa esittää ja miten hyvin lääkäri osaa paperit kirjoittaa 😁
Kaikkihan me ollaan tietyllä tapaa hulluja siitä pitää vaan tehdä sairaus ja saada diagnoosi mitä enemmän parantumaton sitä parempi 😁
Asun maalla pikkuisessa talossa. Olen työtön ja käyn 9,- kuntouttavassa kerran viikossa. Mulla on keittiössä puuhella ja olkkarissa ilmapumppu. Keskimäärin asumiskustannukset on n.150,-/kk. Eli kesällä melkein ilmaista ja talvella hieman kalliimpaa. Mitään remontteja ei ole tarvinnut tehdä, tää kelpaa mulle näinkin. En vaihtaisi mistään hinnasta enää kerrostaloon tai rivariin.
Vierailija kirjoitti:
Asun maalla pikkuisessa talossa. Olen työtön ja käyn 9,- kuntouttavassa kerran viikossa. Mulla on keittiössä puuhella ja olkkarissa ilmapumppu. Keskimäärin asumiskustannukset on n.150,-/kk. Eli kesällä melkein ilmaista ja talvella hieman kalliimpaa. Mitään remontteja ei ole tarvinnut tehdä, tää kelpaa mulle näinkin. En vaihtaisi mistään hinnasta enää kerrostaloon tai rivariin.
En ihan usko tuota kulutasoa. Ilppi kestää keskimäärin kymmenen vuotta ja nyt hyvä pumppu maksaa 2500€, eli se on 20€ kuussa. Se että selviää jonkun aikaa 150 eurolla, kasaa kuluja tulevaisuuteen. Ikkunatiivisteitäkään ei tarvitse joka vuosi vaihtaa, mutta siitä työttömyyskorvauksesta tai pienestä eläkkeestä nekin kympit on revittävä, samaten muu ikkunahuolto. Ruohonleikkurin huolto ja uusiminenkin maksaa ja taas siitä pienestä tulosta, joka on kertaluontoista toki, mutta niitä hiivatin kertaluontoisia kuluja tulee aina. Milloin lumikola, tai rappuharja? Milloin roskalaatikko, tai postilaatikko. Pitää ostaa kompostiherätettä, tilata likakaivon tyhjäystä, tai maksaa kunnan jätemaksukympit, vaikka roskiksen hoitaa yhtiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ja muutkin tuille haaveilevat. Ei ole oikein heittäytyä yhteiskunnan siivellä eläjäksi. Jokaisen aikuisen velvollisuus on kantaa oma osuutensa yhteiskunnan ylläpitämiseksi ja elättää itse itsensä.
Te, jotka neuvotte miten vilpillä ja vääryydellä omaisuutta piilottamalla voisitte saada tukia ja neuvotte muitakin, olette menettäneet otteen rehellisyyteen.
Haaveet metsään muutosta ovat hölyn pölyä. Ihminen tarvitsee muita ihmisiä.Ihminen tarvitsee mielekästä tekemistä, ei muita ihmisiä.
Ja mitäköhän se mielekäs tekeminen sitten muka on siellä metsän keskellä kaukana sivistyksestä?
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo pitää lämmittää. Ei ole ihan ilmaista hommaa. Ilmaista sähköä ei talvella ole ja tavallisen rintamamiestalokin kuluttaa 25€ päivässä, eikä vielä edes tarkene. Polttopuu maksaa 70€ motti ja sitä ei asumistuki maksa. Jos itse teet, niin sahan ylläpito ja kuljetus maksaa nekin yli satasen kuukaudessa, eli parin kuukauden työttömyyskorvaukset vuodessa. Omakotitalossa ilmainenkaan ei ole halpaa. Lasku tulee varmasti ennemmin tai myöhemmin.
Aikamoinen saha on sinulla polttopuun tekoon. Itse ostin Stihlin 500 eurolla kymmenen vuotta sitten ja satasella kyllä sahailee koko vuoden omiin tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista. Tarpeeksi pieni talo ja tontti niin asumistukeakin voi saada, kunhan omaisuusrajat ei ylity.
Mitä tuossa omaisuudessa huomioidaan? Mietin vaan mikä olisi kätevin tapa piilottaa omaisuus kelalta nyt kun olen vielä töissä.
ap
Osta taidetta, antiikkia ja kultaharkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo pitää lämmittää. Ei ole ihan ilmaista hommaa. Ilmaista sähköä ei talvella ole ja tavallisen rintamamiestalokin kuluttaa 25€ päivässä, eikä vielä edes tarkene. Polttopuu maksaa 70€ motti ja sitä ei asumistuki maksa. Jos itse teet, niin sahan ylläpito ja kuljetus maksaa nekin yli satasen kuukaudessa, eli parin kuukauden työttömyyskorvaukset vuodessa. Omakotitalossa ilmainenkaan ei ole halpaa. Lasku tulee varmasti ennemmin tai myöhemmin.
Aikamoinen saha on sinulla polttopuun tekoon. Itse ostin Stihlin 500 eurolla kymmenen vuotta sitten ja satasella kyllä sahailee koko vuoden omiin tarpeisiin.
Lentääkö ne puut tontille? Ihan ilmaseksi vielä. Vai pitääkö olla peräkärry ja ylimitoitettu auto, tai traktori? Niitten huolto ja ylläpito ei maksa tiettenkään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu omakotitalossa köyhänä kärvistely tuillakin. Sitten alkaa harmi, kun talo pitää alkaa korjaamaan. Työkkärirahoilla ruuvipakettikin on kallis ja ruohonleikkurin bensaostoja pitää lykätä parilla viikolla, että ostaa uuden viiden kympin lapion. Yksi lapio on 10% kuukauden tuloista.
Työssäkäyvä voi nyt etukäteen varautua ja hankkia tarpeelliset työkalut. Ja työnnettävä moottoriton ruohonleikkuri on paras, ei vie bensaa eikä tarvi rassata jatkuvasti. Teroittaa terät, sen oppii pikkulapsikin. Käteistä patjan alle, vakuutukset kuntoon ja jokunen kultaharkko pahan päivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan totta. Omakotitalossa tukien varassa se kaatunee nykyään
lämmityskuluihin ellei
- saa jostain ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi polttopuita, pelkkä heittomotti koivuklapeja voi maksaa lähes 80 eur ja sillä ei kauaa lämmitetä.
Vaikka Kela korvaakin lämmityskustannuksia niin ei kovin paljoa kuussa ja tt-tuessa yläraja on siinä kuntakohtaisessa vuokrarajassa joiden vuosittainen pdf - tiedosto löytyy googlettamalla.
Esim. jos vuokra on 300 eur/kk ja kunnan vuokraja on 400 eur/kk yhdelle henkilölle, ei saa kuin 100 eur/kk lämmityskuluihin lisäapuja, se ei riitä talvella. Tätähän voi toki vielä vaikka Kelan oma asiointi - palvelusta kysyä.
Järkevämpää on asua keskuslämmitetyssä kämpässä niin halvalla paikkakunnalla kaukana ruuhka-Suomesta pahimmilla työttömyysseuduilla
(googlella "tem työllisyyskatsaus" maakunnittain, näkyy kuukausittain päivittyvä joka kunnan työttömyysprosentti eri maakunnissa)
että pystyy elämään ilman tt-tukea, raahautua työkkärin 9 euron päivähoitoon jolla maksaa asumistuen ja vuokran erotuksen jolloin ei tarvitse olla riippuvainen tt-tuesta ja voi säästää omalle tilille. Jos talven aikana laittaa 100 euroakin sivuun, niillä rahoilla vuokraa halutessaan koko kesäksi samalta syrjäseudulta vaatimattoman kesämökin joita välillä tarjotaan parilla satasella per kuukausi ja itsekin voi laittaa ilmoituksen. Sitten syksyllä ilmojen kylmetessä kotiin lämpöpatterin ja hanasta tulevan veden äärelle mitä osaa arvostaa ihan eri tavalla oltuaan ilman niitä kuukausitolkulla.
Jatkossa varallisuus saatetaan jälleen ottaa huomioon yleisessä asumistuessa, niin kuin toimeentulotuessa.