Lihominen keski-iässä !
olen 48v nainen, syön kuten aina: säännöllisesti ja paljon kasviksia, roskaruokaa (pizza) n. 2 x vuodessa, En ikinä mitään mäkkäriä tms. Joo karkkia ja herkkuja syön, mutten joka päivä enkä valtavia määriä (en pullaa, en sipsejä) . Mutta paino vaan nousee!! Luoja! Joka päivä kävelen niin että tulee väh 10000 askelta, salilla käyn 3-4- x vko.
Vielä olen siis normipainoinen, mutta en kauaa tätä menoa :(
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä intetään, ettei vaihdevuodet ole syy lihomiseen? Eikö tämäKIN ketju osoita, että jotain vaihdevuosissa tapahtuu ja että mikäli aikoo pysyä vanhassa painossa, niin jotain pitää tehdä eri tavalla. Joko syödä tai liikkua eri tavalla.
Eihän ne vaihtarit siltikään ole syy lihomiseen, vaan se, ettei muuteta syömisiä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi suurimmista lihottajista on alkoholi. Eikä sitä tarvitse edes ylikäyttää saadakseen siitä rasvaa kroppaansa. Moni syö lähes kulutuksen verran, mutta zauna-ziiderit, välikaljat, after wörkit, perjantain pungupullo ja lauantain Laphroaig vaan tuo niitä ekstrakaloreita ja stoppaa elimistössä rasvanpolton.
Yleensä alkoholin suurkuluttajat eli juopot ovat tosi luuviuluja.
Mulle kertyy läski yläkroppaan ja jalat ovat tikut, tuliskin läski tasapuolisesti kehoa
On tässä iässä jo muutenkin murhetta, ei jaksa kaikesta läskistä enää ottaa painetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla olen bmi 26, ikä 47v. Harrastan urheilua 3-4 viikossa. Istumatyö. Laihdun syömällä 1700-1800 kcal päivässä. 400-500g viikossa. Paino ei siis putoa tasaisesti, välillä putoaa 200g viikossa, välillä 700g.
Oma aineenvaihdunta ei toimi täysillä kilpirauhasen vajaatoiminnan takia, mutta se eikä ikä ole este laihtumiselle. Tutkimusten mukaan ikä hidastaa laihtumista vasta +60 iässä
Te, joilla kropan kulutus on minimaalista
a) menkää salille hankkimaan lihaksia( se vaatii kovaa treeniä)
b) hyötyliikuntaa arkeenIkä hidastaa laihtumista 60+ jälkeen väite on yhtä tarkka kun vaihdevuosien alkamisajankohta on 50 vuotta. Toisille varmaan pitää paikkansa ja toisille ei.
Kaikki eivät voi monesti eri syystä tehdä kovaa treeniä jossain kuntosalilla. On polvivammaa, olkapääkipua, nivelrikkoa, migreeniä, reumaa jne. Arjen hyötyliikunta ei paljoa kata, jos työpäivä on määrätynlainen ja asuu kaupungissa kerrostalossa työpaikan lähellä. Joku yksiön imurointi ei montaa kaloria kuluta.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/syytatko-lihomisesta-ikaa-nain-aine…
Polvivamma tai olkapääkipu ei estä lihaskuntoharjoittelua, ei myöskään nivelrikko.Olkapääkipuinen voi treenata itselleen vahvat jalat ja keskivartalon. Jos vaan on motivaatiota
Tämä on juuri tätä, että vaikka olisi sydänlihas tulehdus, niin aina voi muutaman syväkyykyn tehdä siellä kotona sängyn vieressä, kunhan vaan on motivaatiota. Kova treeni kuntosalilla vaati kyllä, että on suht hyvässä kunnossa kokonaisvaltaisesti. Jos taas kyse on siitä, että aina voi treenata vähän jotain ettei ihan kokonaan jämähdä, niin se on eri asia. Mutta se ei ole kovaa salitreeniä.
Sinä, et pahalla nivelrikolla mitään kovaa treenaa salilla, se on ihan varma.
Sinä siis itse kirjoitat, että se vaatii kovaa salitreeniä pysyä laihana. En minä ja kyseenalaistan väitteesi, monen suht raihnaisen yli 50 vuotiaan kohdalla se on mahdollista oli se peruskulutus mikä tahansa.
Tunnen ja tiedän aika paljonkin laihoja yli 50 vuotiaita, mutta heistä yksikään ei käy salilla, eikä yksikään ole joutunut laihduttamaan, vaan ovat aina tehneet paljon pysyäkseen vain siinä laihassa painossa. Kyse on ruokavaliosta ja moni heistä onnistuu siinä tupakoinnin avulla. Mikä missään nimessä ei ole terveellistä.
Laihat yli 50 vuotiaat naiset syövät vähän. Todella vähän. Monet ovat nirsoja lounaalla ja jättävät aamiaisen väliin tai juovat korkeintaan kahvin. Pieniä annoksia, ei herkkuja ja kaikenlaista paastoja siihen päälle.
keski-ikä tuo kilot kirjoitti:
Olen aina ollut hoikka ja normaalipainoinen ja vuosikymmenet about samanpainoinen. Mutta 40 v täytettyäni mulle tuli joka vuosi 1 kg lisää painoa eli viidessä vuodessa viisi kiloa. Kolesteroliarvoni oli vähän koholla. Työterveyshoitaja sanoi, että syön terveellisesti ja liikun, eikä löytänyt elintavoissani korjattavaa ja totesi, että huonot kolesteroliarvoni johtuvat vahvasta sukurasitteestani. Itse päätin, että kyllähän tälle nyt jotain voi, sillä en vain halua ylipainoiseksi enkä mitään lääkityksiä jos suinkin voin asiaan vaikuttaa. Vähensin vehnän ja lisätyn sokerin syömistä. En ollut ennenkään herkutellut paljoa, mutta vähensin sitäkin ja erityisesti olin (ja yhä olen) tarkka siitä etten syönyt lisättyä sokeria esim. myslissä tms. ihan huomaamatta. Yritin lisätä kasviksia ruokavaliooni siinä joskus jopa onnistuen. Muita muutoksia en tehnyt. Parissa vuodessa sain 5 kg pois ja hyvän kolesteroliarvoarvon nostettua niin että kokonaiskolesteroliarvo on jo hyvällä tasolla. Kovin isoja muutoksia ei siis tarvittu. Toki onhan tää nyt vähän rasittavaa tietysti. Esim. tänään kaikki muut söi kokouksessa pullaa, mutta mä en vaikka mieli teki. Olin kuitenkin syönyt su ja ma äitienpäiväkakkua niin herkuteltua todellakin oli tullut ja oli päästävä takaisin ruotuun. Loppuelämän projekti myös, mutta toki hyödyt haittoja suurempina ja jaksan jatkaa.
Eipä toimi kaikilla noin helpot säädöt. Itse en ole aikuisiällä syönyt pullaa tms. missään kutsuilla tai tilanteissa eli 30 vuoteen. Ei ole yhtään rasittavaa paitsi emännän rankutus ota nyt ota nyt mikset ota. Kakkua söin viimeksi jouluna ja seuraavan kerran mansikkakakkua heinäkuussa. Mysliä syön tosi harvoin mutta ollut tapana myöskin tuo 30 vuotta tarkistaa että ei ole lisättyä sokeria, hunajaa tms. Leivässäkin voi olla sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä intetään, ettei vaihdevuodet ole syy lihomiseen? Eikö tämäKIN ketju osoita, että jotain vaihdevuosissa tapahtuu ja että mikäli aikoo pysyä vanhassa painossa, niin jotain pitää tehdä eri tavalla. Joko syödä tai liikkua eri tavalla.
Eihän ne vaihtarit siltikään ole syy lihomiseen, vaan se, ettei muuteta syömisiä.
Ei se ole keho, joka aiheuttaa nesteenkertymistä kehoon, vaan se, että ihminen juo nesteitä. Joten ratkaisu on tietysti, että lopetetaan juominen.
Ihmisen on syötävä ja juotava ja jostain syystä kroppa saattaa alkaa pitämään kiinni niistä ja kerätä niitä kehoon. Toisilla se on hormonit, toisilla tulehdukset, toisilla stressi, toisilla kilpirauhanen esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen 53v. nainen ja olen ollut hyvin vähillä hiilareilla puoli vuotta. Ja paino vaan nousee vaikka liikun päivittäin ja käyn salilla.
Esimerkki:
Aamupala: kaksi kananmunaa, rahkaa ja pakastemarjoja, kahvi.
Lounas: salaatti, jossa kalaa, kananmunia, tai kanaa tmv.
Välipala: rahka marjoilla tai pähkinöitä tai avocado. Kahvi
Päivällinen: jauhelihaa, kananleike tmv ja parsaa/parsakaalia/kukkakaalia tai joku muu kasvis.
Iltapala: pähkinöitä/avocado/jogurttia/rahkaa/marjoja.
Syönkö vieläkin liikaa?
Aamiaisella on vähän liikaa kyllä, yksi muna ja ruisleipäviipale ja kasviksia. Ihminen tarvitsee hiilareitakin, meidän kehomme on vaan sellainen.
Lounaalta myös puuttuu hiilari, kämmenen kokoinen liha ja kämmenenkokoinen hiilari ja paljon kasviksia.
Pähkinöitä ja avokadoa ei voi syödä monta kertaa päivässä eikä kumpiakin samana päivänä. Iltapala ja välipala on turhia kun syöt noin paljon.
Sama juttu päivällisellä, vähennä lihaa ja lisää perunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 53v. nainen ja olen ollut hyvin vähillä hiilareilla puoli vuotta. Ja paino vaan nousee vaikka liikun päivittäin ja käyn salilla.
Esimerkki:
Päivällinen: jauhelihaa, kananleike tmv ja parsaa/parsakaalia/kukkakaalia tai joku muu kasvis.
Syönkö vieläkin liikaa?Et varmasti syö ruokaa liikaa määrällisesti, mutta ihan liikaa proteiinia. Rasvoista et mainitse mitään. Liika proteiini nostaa painoa. Varsinkin kun jää vielä rasvat syömättä.
Ruokailukerratkin on sulla liikaa.
Avokadossa, pähkinöissä, munassa ja jauhelihassa on jo ihan liikaa rasvaa. 2/3 osaa vähemmän rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole keho, joka aiheuttaa nesteenkertymistä kehoon, vaan se, että ihminen juo nesteitä. Joten ratkaisu on tietysti, että lopetetaan juominen.
Ihmisen on syötävä ja juotava ja jostain syystä kroppa saattaa alkaa pitämään kiinni niistä ja kerätä niitä kehoon. Toisilla se on hormonit, toisilla tulehdukset, toisilla stressi, toisilla kilpirauhanen esimerkiksi.
Useimmilla kuitenkin syynä itselle sopimaton ravinto.
Vierailija kirjoitti:
Tasan ei käy onnen lahjat. Useampi sanoo, että rinnat sen kun kasvaa. No ei mulla, aina yhtä pienenä pysyy. Rasva kertyy ihan jonnekin muualle. Höh.
Et oo tosissas, että haluaisit sellaiset vanhan naisen roikkuvat jättiutareet? Ihan kamalat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki:
Syönkö vieläkin liikaa?Et varmasti syö ruokaa liikaa määrällisesti, mutta ihan liikaa proteiinia. Rasvoista et mainitse mitään. Liika proteiini nostaa painoa. Varsinkin kun jää vielä rasvat syömättä.
Ruokailukerratkin on sulla liikaa.
Avokadossa, pähkinöissä, munassa ja jauhelihassa on jo ihan liikaa rasvaa. 2/3 osaa vähemmän rasvaa.
Älä nyt tällaista sontaa levitä. Hän syö hiilareita vähän, silloin energia on saatava rasvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki:
Syönkö vieläkin liikaa?Aamiaisella on vähän liikaa kyllä, yksi muna ja ruisleipäviipale ja kasviksia. Ihminen tarvitsee hiilareitakin, meidän kehomme on vaan sellainen.
Lounaalta myös puuttuu hiilari, kämmenen kokoinen liha ja kämmenenkokoinen hiilari ja paljon kasviksia.
Pähkinöitä ja avokadoa ei voi syödä monta kertaa päivässä eikä kumpiakin samana päivänä. Iltapala ja välipala on turhia kun syöt noin paljon.
Sama juttu päivällisellä, vähennä lihaa ja lisää perunaa.
Suksi nyt kuuseen noilla ohjeillasi. Etkö tajua, että lainaamasi viestittäjä on vähillä hiilareilla.
Vierailija kirjoitti:
Semmosta se on! En olis itsekään uskonut, ennen kuin nyt omakohtaisen kokemuksen myötä. Vaihdevuosi ikäisenä vaikuttaa olevan lähes mahdotonta laihtua. Työn ja tuskan takana on edes pysyä samassa painossa. Ei voi syödä juuri mitään.
Aijaa, olen laihtunut +30 kg reilussa vuodessa.
Vielä olisi 10 kg lahdutettava.
Ja syön reilusti - terveellistä ruokaa - enkä juuri liikku.
T. 55N
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmosta se on! En olis itsekään uskonut, ennen kuin nyt omakohtaisen kokemuksen myötä. Vaihdevuosi ikäisenä vaikuttaa olevan lähes mahdotonta laihtua. Työn ja tuskan takana on edes pysyä samassa painossa. Ei voi syödä juuri mitään.
Aijaa, olen laihtunut +30 kg reilussa vuodessa.
Vielä olisi 10 kg lahdutettava.
Ja syön reilusti - terveellistä ruokaa - enkä juuri liikku.
T. 55N
Ai niin, ja käytän sinistä ja punaista maitoa. Paljon avokadoja ja pähkinöitä, eli rasvaa!
T. 55N
Vierailija kirjoitti:
Myös monet lääkkeet lihottavat, mitä ei voi lopettaa.
Lääkkeet ei kyllä ketään lihota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi kokeilla myös vaihtelua ruokaan. Normaalin riisin ja pastan sijaa tummaa riisiä/täysjyäriisiä ja täysjyväpastaa, tankoparsakin on hyvä. Tulee enemmän kuituja jotka laittaa suoliston töihin ja pitkiä hiilihydraatteja jotka sulavat hitaasti eivätkä imeydy heti verenkiertoon kuten sokeri.
Pastan tai riisin vaihtaminen johonkin täysjyvään ei auta yhtään mitään. Ei viljan vaikutus elimistössä muutu on se täysjyvää tai ei.
Olet hyvin väärässä.
"Täysjyvävalmisteet ovat muun muassa hyviä proteiinin, raudan, seleenin ja folaatin lähteitä.
Monet tutkimustulokset ovat osoittaneet, että täysjyvät auttavat painonhallinnassa, sillä ne pitävät kylläisenä pidempään. Täysjyvät alentavat verensokeri- ja kolesteroliarvoja.
Täysjyväviljatuotteissa ravintoarvotiheys on suurempi kuin valkoisen, niin sanotun puhdistetun viljan. Täysjyvässä on myös vähemmän energiaa kuin valkoisessa. Lisäksi valkoiseksi puhdistetusta viljasta tehtyihin tuotteisiin lisätään usein enemmän rasvaa ja sokeria kuin täysjyvävaihtoehtoihin. Tästäkin syystä täysjyvätuotteet edistävät terveyttä."
https://www.fit.fi/ruoka/miksi-asiantuntijat-suosittelevat-taysjyvatuot…
Otatko huomioon myös, että etanoli on liuotin joka läpäisee solukalvot melkolailla läpi elimistön ja sotkee monenmoista toimintoa pitkäksi aikaa? Eivät ne kalorit ole ainoa negatiivinen asia.