Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihominen keski-iässä !

Vierailija
15.05.2023 |

olen 48v nainen, syön kuten aina: säännöllisesti ja paljon kasviksia, roskaruokaa (pizza) n. 2 x vuodessa, En ikinä mitään mäkkäriä tms. Joo karkkia ja herkkuja syön, mutten joka päivä enkä valtavia määriä (en pullaa, en sipsejä) . Mutta paino vaan nousee!! Luoja! Joka päivä kävelen niin että tulee väh 10000 askelta, salilla käyn 3-4- x vko.
Vielä olen siis normipainoinen, mutta en kauaa tätä menoa :(

Kommentit (222)

Vierailija
121/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut hoikka ja normaalipainoinen ja vuosikymmenet about samanpainoinen. Mutta 40 v täytettyäni mulle tuli joka vuosi 1 kg lisää painoa eli viidessä vuodessa viisi kiloa. Kolesteroliarvoni oli vähän koholla. Työterveyshoitaja sanoi, että syön terveellisesti ja liikun, eikä löytänyt elintavoissani korjattavaa ja totesi, että huonot kolesteroliarvoni johtuvat vahvasta sukurasitteestani. Itse päätin, että kyllähän tälle nyt jotain voi, sillä en vain halua ylipainoiseksi enkä mitään lääkityksiä jos suinkin voin asiaan vaikuttaa. Vähensin vehnän ja lisätyn sokerin syömistä. En ollut ennenkään herkutellut paljoa, mutta vähensin sitäkin ja erityisesti olin (ja yhä olen) tarkka siitä etten syönyt lisättyä sokeria esim. myslissä tms. ihan huomaamatta. Yritin lisätä kasviksia ruokavaliooni siinä joskus jopa onnistuen. Muita muutoksia en tehnyt. Parissa vuodessa sain 5 kg pois ja hyvän kolesteroliarvoarvon nostettua niin että kokonaiskolesteroliarvo on jo hyvällä tasolla. Kovin isoja muutoksia ei siis tarvittu. Toki onhan tää nyt vähän rasittavaa tietysti. Esim. tänään kaikki muut söi kokouksessa pullaa, mutta mä en vaikka mieli teki. Olin kuitenkin syönyt su ja ma äitienpäiväkakkua niin herkuteltua todellakin oli tullut ja oli päästävä takaisin ruotuun. Loppuelämän projekti myös, mutta toki hyödyt haittoja suurempina ja jaksan jatkaa.

Vierailija
122/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla olen bmi 26, ikä 47v. Harrastan urheilua 3-4 viikossa. Istumatyö. Laihdun syömällä 1700-1800 kcal päivässä. 400-500g viikossa. Paino ei siis putoa tasaisesti, välillä putoaa 200g viikossa, välillä 700g.

Oma aineenvaihdunta ei toimi täysillä kilpirauhasen vajaatoiminnan takia, mutta se eikä ikä ole este laihtumiselle. Tutkimusten mukaan ikä hidastaa laihtumista vasta +60 iässä

Te, joilla kropan kulutus on minimaalista

a) menkää salille hankkimaan lihaksia( se vaatii kovaa treeniä)

b) hyötyliikuntaa arkeen

Ikä hidastaa laihtumista 60+ jälkeen väite on yhtä tarkka kun vaihdevuosien alkamisajankohta on 50 vuotta. Toisille varmaan pitää paikkansa ja toisille ei.

Kaikki eivät voi monesti eri syystä tehdä kovaa treeniä jossain kuntosalilla. On polvivammaa, olkapääkipua, nivelrikkoa, migreeniä, reumaa jne. Arjen hyötyliikunta ei paljoa kata, jos työpäivä on määrätynlainen ja asuu kaupungissa kerrostalossa työpaikan lähellä. Joku yksiön imurointi ei montaa kaloria kuluta.

Asennekysymys joka pitää miettiä kuntoon jo nuorempana. Ei kannata opetella istumaelämää nuorempanakaan. Töiden jälkeen voi tehdä pidemmän reitin kautta kävelylenkin. Tikusta asiaa kerrostaloasunnossakin niin kertyy askelia. Liikunnallinen elämäntapa kannattaa oikeastaan oppia jo lapsena.

Itse lihoin kun aloin sairastelemaan ja arkiaktiivisuus vaihtui sängyssä makaamiseen.

terv. entinen himoliikkuja ja toivottavasti tulevakin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi tuossa, että mitä syötte ettette liho. Minä kerron tyypillisen päivän ruokani:

Aamulla kaksi ruisleipää Oivariinilla, juustolla ja kurkulla. Kaksi kuppia kahvia kevytmaidolla.

"Lounas" voi olla mitä tahansa. Bulgarian jogurtti+banaani/lisää leipää/joku einesruoka/pulla. Joku näistä, ei siis kaikki.

Jos olen syönyt einesruoan (lohikeitto/pyttipannu), en syö välipalaa. Jos olen syönyt vain hedelmän ja jogurtin, syön välipalaa. Leipää ja perunasalaattia tai täytetty patonki.

Pääruoka on kotiruokaa. Tomaattipohjaista jauhelihapastaa/kanaa ja riisiä kermalla/kinkkukiusausta. Jotain tällaista peruskotiruokaa, jossa en pihistele voissa tai kermassa, jos ruoka sitä vaatii.

Illalla en usein syö mitään. Ei vaan tule nälkä. Nyt juon olutta (yhteen jää) ja sitä tapahtuu parina päivänä viikosta.

Jos olisi viikonloppu, illalla söisin jotain leffaherkkua. (Tähän on lisättävä, että en kahmi kaikkia herkkuja. Viime lauantailta on puolikas sipsipussi pöydällä vieläkin enkä ollut edes ainoa syöjä.).

Liian vähän proteiinia, liikaa hiilareita.

Se on mahdollista. Olen kyllä tosi pienikokoinen 154/49.

Vierailija
124/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 53v. nainen ja olen ollut hyvin vähillä hiilareilla puoli vuotta. Ja paino vaan nousee vaikka liikun päivittäin ja käyn salilla.

Esimerkki:

Aamupala: kaksi kananmunaa, rahkaa ja pakastemarjoja, kahvi.

Lounas: salaatti, jossa kalaa, kananmunia, tai kanaa tmv.

Välipala: rahka marjoilla tai pähkinöitä tai avocado. Kahvi

Päivällinen: jauhelihaa, kananleike tmv ja parsaa/parsakaalia/kukkakaalia tai joku muu kasvis.

Iltapala: pähkinöitä/avocado/jogurttia/rahkaa/marjoja.

Syönkö vieläkin liikaa?

Vierailija
125/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, semmoista se on, vaikka kuinka ihmiset tulevat tänne huutelemaan tutkimuksista. Ei kuulemma voi lihota, koska tutkimukset sanoo muuta.

Olen todellakin vähentänyt annoskokoja, mutta paino on todella vaikea saada pysymään rajoissa. Vyötärö on paksuuntunut ja koko vartalon muoto muuttunut.

Vielä vaikeampaa on, kun rinnat vaan kasvaa. Nuorena ne olivat C75, lasten jälkeen 35-vuotiaana D75, ja nyt 54-vuotiaana I70. Milloin tämä loppuu?

N54

Sehän onkin todennäköisempää, että koko tiedeyhteisö on väärässä kuin, että sinä syöt enemmän kuin kuvittelet.

En minä kuvittele, mitä syön, vaan näen, miten syön eri tavalla kuin nuorena.

Tietoisesti lautaseni on pienempi, otan vähemmän ruokaa, en enää ikinä leivo, en syö suklaaata, kahvin ohella en syö mitään jne.

Vaikka söisinkin liikaa, niin fakta on se, että syön kolmasosan vähemmän kuin nuorena. Tästä vertailusta puhun. Sanoi tiedeyhteisö mitä tahansa.

Niin, Jos kyse olisikin vain minusta, mutta kun liki kaikki kaverit av:n lisäksi kertoo samaa.

Jos kerran kaverisikin kertovat samaa, niin eikö tule mitään mieleen?

Olisko siinä ruuan SISÄLLÖSSÄ tehtävä se muutos, ei määrästä?

No, en ole vielä löytänyt perustetta, miten sisältöä muuta. Aika ajoin ostan käyttööni kalorilaskurin, ja kaikki tarkistan hiilareiden ja proteiinin ja rasvojen suhteen suositeltuihin arvoihin. Ja ne ovat ok.

Tietty, jos viittaat johonkin ruokavalioon kuten karppaukseen, niin sellaisia muutoksia en aio tehdä. Ennemmin syön vain vähemmän.

Ok, sä oletkin sellainen muutosvastainen, joka vain vänkää vastaan, jos ehdottaa jotain uutta. Heti karvat pystyssä ja jopa kuvittelee toisten viesteistä jotain ehdotuksia, jota ei ole edes annettu.

Tukehdu läskeihis :)

En minä ole muutosvastarintainen, vaan tunnen itseni. Tiedän, mitä haluan syödä ja tiedän, mistä voin luopua. Toki olen valmis kuulemaan, jos jollain idea ihmiselle, joka ei halua kieltää itseltään mitään. Olen valmis poistamasn ruokavaliosta kaiken, mistä en tykkää.

Ja mitä aikaisempaan ehdotukseen tulee, niin en ole koskaan eläessäni syönyt klo 18 jälkeen illalla.

Ei minulla montaa kiloa läskiä ole. En pysty siihen tukehtumasn, varsinkaan kun ei ole edes kaksoisleukaa.

Muutosvastaisuus tulee selvästi esiin viestissäsi. Tosin et taida sitä itse edes huomata.

No kerro, millaista muutosta ehdotat, niin kerron, mitä mieltä olen.

Aiemmin sanoin, että karppaamaan en lähde. Perustan vastaukseni sille, että kahdesti olen elämässäni karpannut ja tullut siihen tulokseen, että kärsin koko ajan. Koskaan ei ole pizza ja patonki pyörineet mielessäni niin paljoa kuin silloin. Minulle ei kiellot toimi.

Sulle ei voi edes ehdottaa muutosta, koska sulle sana "muutos" tarkoittaa luopumista, siis asenne on jo kielteinen.

Kenellekään ei toimi kiellot, joten miksi edes lähteä muutoksiin kielteisesti?

Sun asenne on jo sellainen vastakarvaan oleminen, jopa piti karppaaminen ottaa esiin, vaikka siitä ei kukaan maininnut.

Syöminen on sitä, että pitää syömällä ruualla kehonsa ja elimistönsä kunnossa ja toimintakykyisenä. Kun näin ajattelee, niin jää turhat morkkaamiset eri ruokavaliosta pois. Voi keskittyä siihen omaan hyvinvointiin.

Minä syön mielestäni terveellisesti. Joo, juon myös viiniä ja syön karkkia ja pizzaa. Siinä on paheeni, mutta en tee niitä päivittäin. Muutoin syön vain ruisleipää, syön päivittäin kourallisen marjoja ja pyrin syömään monta kourallista kasviksia. En syö illalla.

Puhuin karppaamisesta, koska av:lla joka laihdutusketjussa minulle on suositeltu karppaamista. Ennakoin, että jälleen, sadannen kerran.

Ok, jos sun käsitys terveellisestä on ruisleipää, marjoja ja kasviksia. Ymmärrän sun vastahankaisuuden muutoksiin. Sun käsityshän mutoksiin on luopuminen. Sun syömisistä ei pysty edes luopumaan, niin onnettomat ne on.

Lopeta tuo tyhjien sanojen pyörittäminen ja tiedon pihtaaminen, vaan kerro, mitä se terveellinen ruoka sinun mielestäsi on.

Eläinrasvat tietenkin.

Tärkeä osa hyvästä ravinnosta.

Vierailija
126/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi suurimmista lihottajista on alkoholi. Eikä sitä tarvitse edes ylikäyttää saadakseen siitä rasvaa kroppaansa. Moni syö lähes kulutuksen verran, mutta zauna-ziiderit, välikaljat, after wörkit, perjantain pungupullo ja lauantain Laphroaig vaan tuo niitä ekstrakaloreita ja stoppaa elimistössä rasvanpolton.

Vierailija
127/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 53v. nainen ja olen ollut hyvin vähillä hiilareilla puoli vuotta. Ja paino vaan nousee vaikka liikun päivittäin ja käyn salilla.

Esimerkki:

Päivällinen: jauhelihaa, kananleike tmv ja parsaa/parsakaalia/kukkakaalia tai joku muu kasvis.

Syönkö vieläkin liikaa?

Et varmasti syö ruokaa liikaa määrällisesti, mutta ihan liikaa proteiinia. Rasvoista et mainitse mitään. Liika proteiini nostaa painoa. Varsinkin kun jää vielä rasvat syömättä.

Ruokailukerratkin on sulla liikaa.

Vierailija
128/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pätkäpaastota vähintään 12h/vrk ja mielummin ei syö klo 18 jälkeen. Pätkäpaasto uudistaa myös soluja, joten on myös perusterveydelle hyvä.

Paasto uudistaa soluja yleensä vasta 48-72h paastosta. (Joidenkin tutkimuksien mukaan jo 24h jälkeen) Ei kuitenkaan enää ole kyse kovin pienistä paastoista. Tämän lisäksi isolle osalle naisista paastoaminen ei sovellu missään muodossa, sillä se vaikuttaa epäsuotuisasti hormonitoimintaan. 

Vierailija
129/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun on syötävä alle 1000 kcal/päivä etten liho. Ikää 50 vuotta.

Sama täällä. 800-1000 kcal/ päivä, niin paino pysyy samana. Ikää on 53v.

Ja kohta irtoaa hampaat ja hiuksetkin. Ei kukaan tule noin vähällä pidemmän päälle toimeen, tuo on pikkulasten ravintomäärä.

Se on myös vanhenevien pienten ja lyhyiden naisten energiantarpeen määrä. Salli meidän nauraa normaaleille kalorisuosituksille. Olisin ylipainoinen jos näillä mitoilla söisin normaaleiden suositusten mukaisesta. 

Vierailija
130/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki:

Syönkö vieläkin liikaa?

Liikaa rasvaa, jotka tulee pähkinöistä ja avokadosta ja munien keltuaisista. Aika tuhdisti on myös proteiinia.

Vierailija
131/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki:

Syönkö vieläkin liikaa?

Liikaa rasvaa, jotka tulee pähkinöistä ja avokadosta ja munien keltuaisista. Aika tuhdisti on myös proteiinia.

Minä juuri äsken kerroin omat päivän syömiseni ja eikös siihen vastattu, että liikaa hiilaria ja liian vähän proteiinia. Sitten kun joku vastaa toisella tapaa, niin liikaa proteiinia, se lihottaa.

No, minäkin vähän proteiinia syövä sanon, että ainakin oma paljon hiilareita ja vähämmenlaisesti proteiinia sisältävä ruokavalioni toimii erinomaisesti painonhallinnassa.

Vierailija
132/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, semmoista se on, vaikka kuinka ihmiset tulevat tänne huutelemaan tutkimuksista. Ei kuulemma voi lihota, koska tutkimukset sanoo muuta.

Olen todellakin vähentänyt annoskokoja, mutta paino on todella vaikea saada pysymään rajoissa. Vyötärö on paksuuntunut ja koko vartalon muoto muuttunut.

Vielä vaikeampaa on, kun rinnat vaan kasvaa. Nuorena ne olivat C75, lasten jälkeen 35-vuotiaana D75, ja nyt 54-vuotiaana I70. Milloin tämä loppuu?

N54

Ei ikinä. Rinnat kuten nenäkin kasvaa elämän loppuun asti. 

Minulla alkoi painon nousu viime syksynä ja loppumaan en saa millään, vaikka nyt vahdin ruokailuakin että energiansaanti on ollut pitkään jo 1500-2000kcl välillä/vrk, nousee silti ja on tultu jo ylipainon puolelle. 

Niinpä! Ihan oikeasti mä oon todennu, että alle 1000kcal on pysyttävä, jotta paino ei nouse. Millään se ei laske, mutta tuolla pysyy edes ennallaan.

Vierailija
133/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin just leffan A Bigger splash. Että voi mies olla seksikäs alasti yli viisikymppisenäkin. Ei kaikki turpoa keski-iässäkään.

Tarkotatko Ralph Fiennesiä siellä altaalla? Siinä elokuvassa taisi hyppiä kaikki päätähdet alasti.

Vierailija
134/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki:

Syönkö vieläkin liikaa?

Ei siinä mitään rasvaa ole liikaa, vaan liian vähän.  Hiilareitahan ei paljon ole, joten silloin energia on saatava rasvasta.  Proteiinia on kyllä liikaa, se liika kerääntyy vyötärölle.

Vierailija
135/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki:

Syönkö vieläkin liikaa?

Tosi samaa settiä mitä itsekin syön, mutta yhdessä avokadossa on 322 kcal, se olisi itselleni lähes 1/3 päivän energiatarpeesta joten en söisi kuin max 1/4 avokadoa ja pähkinätkin punnitsen. En siis oleta muiden tekevän niin mutta itselläni paino on siinä missä haluan kun mittaan pahimmat pommit. 

Vierailija
136/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 46 ja huomannut että paino nousee helpommin kun ikää on enemmän. Mulla on myös aktiivisuus vähentynyt, mikä vaikuttaa varmasti. Ennen kävelin työmatkat mutta muuton myötä on mentävä julkisilla koska matka on niin pitkä. Asun metron vieressä ja työpaikka metron vieressä ja istumatyö.

Ei ole ollut muuta vaihtoehtoa kun vähentää energian saantia. Olen 179cm/58kg. Mulle sopii vähähiilihydraattinen ruokavalio. Esim. viljat on aina aiheuttaneet vatsavaivoja joten ne oli helppo karsia, sokerista olen tietysti luopunut. Ei ole makeanhimoa kun syö vähän hiilareita. Riisiä, perunaa tai heldelmiä en myöskään syö.

Rajoittvat ruokavaliot eivät tietenkään sovi kaikille. Mun mies ei missään nimessä suostuisi luopumaan leivästä ja perunasta. Moni muukin sanoo kun kuulee ruokavaliostani että eivät voisi juuri leivästä luopua. Voi niinä vähähiilihydraattisiakin leipiä leipoa mutta itseni nuo mantelijauho-siemen-psyllium leivänkorvikkeet ei kiinnosta.

Vierailija
137/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi suurimmista lihottajista on alkoholi. Eikä sitä tarvitse edes ylikäyttää saadakseen siitä rasvaa kroppaansa. Moni syö lähes kulutuksen verran, mutta zauna-ziiderit, välikaljat, after wörkit, perjantain pungupullo ja lauantain Laphroaig vaan tuo niitä ekstrakaloreita ja stoppaa elimistössä rasvanpolton.

Minä juon vain kuivia viinejä, ja otan huomioon kaloreissa. En juo siis ruoan lisäksi, vasn ruoan sijaan.

Vierailija
138/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla olen bmi 26, ikä 47v. Harrastan urheilua 3-4 viikossa. Istumatyö. Laihdun syömällä 1700-1800 kcal päivässä. 400-500g viikossa. Paino ei siis putoa tasaisesti, välillä putoaa 200g viikossa, välillä 700g.

Oma aineenvaihdunta ei toimi täysillä kilpirauhasen vajaatoiminnan takia, mutta se eikä ikä ole este laihtumiselle. Tutkimusten mukaan ikä hidastaa laihtumista vasta +60 iässä

b) hyötyliikuntaa arkeen

Ikä hidastaa laihtumista 60+ jälkeen väite on yhtä tarkka kun vaihdevuosien alkamisajankohta on 50 vuotta. Toisille varmaan pitää paikkansa ja toisille ei.

Kaikki eivät voi monesti eri syystä tehdä kovaa treeniä jossain kuntosalilla. On polvivammaa, olkapääkipua, nivelrikkoa, migreeniä, reumaa jne. Arjen hyötyliikunta ei paljoa kata, jos työpäivä on määrätynlainen ja asuu kaupungissa kerrostalossa työpaikan lähellä. Joku yksiön imurointi ei montaa kaloria kuluta.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/syytatko-lihomisesta-ikaa-nain-aine…

Polvivamma tai olkapääkipu ei estä lihaskuntoharjoittelua, ei myöskään nivelrikko.Olkapääkipuinen voi treenata itselleen vahvat jalat ja keskivartalon. Jos vaan on motivaatiota

Vierailija
139/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

b) hyötyliikuntaa arkeen

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/syytatko-lihomisesta-ikaa-nain-aine…

Polvivamma tai olkapääkipu ei estä lihaskuntoharjoittelua, ei myöskään nivelrikko.Olkapääkipuinen voi treenata itselleen vahvat jalat ja keskivartalon. Jos vaan on motivaatiota

Eikä liikkumattomuus ole syy lihomiseen. Liikkuvalla ja liikkumattomalla on erilaiset syömiset. Enkä puhu kaloreista.

Vierailija
140/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä intetään, ettei vaihdevuodet ole syy lihomiseen? Eikö tämäKIN ketju osoita, että jotain vaihdevuosissa tapahtuu ja että mikäli aikoo pysyä vanhassa painossa, niin jotain pitää tehdä eri tavalla. Joko syödä tai liikkua eri tavalla.