Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihominen keski-iässä !

Vierailija
15.05.2023 |

olen 48v nainen, syön kuten aina: säännöllisesti ja paljon kasviksia, roskaruokaa (pizza) n. 2 x vuodessa, En ikinä mitään mäkkäriä tms. Joo karkkia ja herkkuja syön, mutten joka päivä enkä valtavia määriä (en pullaa, en sipsejä) . Mutta paino vaan nousee!! Luoja! Joka päivä kävelen niin että tulee väh 10000 askelta, salilla käyn 3-4- x vko.
Vielä olen siis normipainoinen, mutta en kauaa tätä menoa :(

Kommentit (222)

Vierailija
101/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kyllä karpata täysillä. Voi syödä hedelmiä silloin tällöin ja täysjyvätuotteita, Karppauksesta kannattaa ottaa opiksi se valkoisten jauhojen ja sokerin välttely. Rasvaakaan ei tartte laittaa ihan karppaamisen verran, mutta kuitenkin sen verran, että nälkä pysyy poissa. 

Vierailija
102/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholissa on paljon kaloreita!

Ei oikeastaan. Juomassani tölkissä olutta on yhtä paljon kaloreita kuin yhdessä brunbergin suukossa, eli inan alle 100kcl

Itseasiassa oluessa on vähemmän kaloreita kuin kevytmaidossa. Ero tuleekin siitä, että maitoa harvemmin tulee juotua yhtä paljon kuin olutta kerralla :D Joo, alkoholissa on paljon kaloreita. niin on suklaassakin. Tarvitseeko kumpaakaan vetää viikottain? Ja en tiedä olenko outo, mutta silloin kun juon, ei mulle maistu ruoka koska ne juomat täyttävät vatsan. sama jos syön suklaata; en mä sitten enää jaksa perusruokaa. Pidän asit tasapainossa. Olen hoikka keski-ikäinen.

Minä en juo olutta, en juo maitoa enkä syö suklaata. En myöskään juo mitään alkoholipitoisia juomia. Syön aamupalan, lounaan ja yhdistetyn päivällisen ja iltapalan.

Liikun, harrastuksena saliharjoittelu painoilla ja spinning 2-3-4 x-vko.

Nukun kunnon yöunet.

Elämänhallinta kunnossa, päivissä selkeä rytmi.

Olen 54v nainen, vaihdevuodet alkoivat 41 vuoden iässä (kuukautiset loppuivat) ja tuon jälkeen painoa tullut noin 15-17kg.

Painon saan laskemaan, jos syön 800kcal/vrk ja paino pysyy saavutetuissa painossa, jos syön 1000kcal/vrk.

Jos syön 1200kcal/vrk tai enemmän niin paino lähtee nousuun.

Kukaan ei kuitenkaan jaksa vuodesta toiseen syödä 1000kcal/vrk. Olen itselleni hankkinut osteoporoosin välttelemällä maitotuotteita tai ylipäätään ruokaa ja ravintoaineita.

Kerrotko esimerkin päivän syömisistä vaikka tuolla tuhannella kalorilla? Mua kiinnostaa mitä muut syö, kun itsekin yritän löytää sen ruuan ja määrän jolla ei lihoaisi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, semmoista se on, vaikka kuinka ihmiset tulevat tänne huutelemaan tutkimuksista. Ei kuulemma voi lihota, koska tutkimukset sanoo muuta.

Olen todellakin vähentänyt annoskokoja, mutta paino on todella vaikea saada pysymään rajoissa. Vyötärö on paksuuntunut ja koko vartalon muoto muuttunut.

Vielä vaikeampaa on, kun rinnat vaan kasvaa. Nuorena ne olivat C75, lasten jälkeen 35-vuotiaana D75, ja nyt 54-vuotiaana I70. Milloin tämä loppuu?

N54

Sehän onkin todennäköisempää, että koko tiedeyhteisö on väärässä kuin, että sinä syöt enemmän kuin kuvittelet.

Mikä ihmeen koko tiedeyhteisö? Niitä tutkimuksia on vaikka minkälaisia ja vaikka mihin ryhmiin tehtyjä. On tummiin, latinohin, aasialaisiin, miehiin, naisiin, vaihdevuosien aikana, ennen sitä, niiden jälkeen jne, Perusterveille, diabeetikoille, geneettisesti lihomiseen taipuvia jne,

Toiset ihmiset keräävät kiloja helposti. Siinä sinulle tieteellinen tosiasia. On aivan selvää, että 20 vuotias 195 cm mies on eri lähtökohdissa kun 50- vuotias 158 cm vaihdevuosinainen. Mutta sitä se 20- vuotias ei vaan suostu myöntämän.

Mikä on lopulta enemmän syömistä? 1200 kcal:ia? Koska sillä lihoo, kun ennen pystyi syömään 1300? Koska 100 kcalia ei ole oikeastaan mitään ruuassa. Se tulee suunnilleen siitä, että levittää aavistuksen enemmän levitettä, vähän enemmän sokeria lusikassa kahville ja yhden lihalaadun vaihtaminen toiseen tai omenan vaihtaminen banaaniin.

Vierailija
104/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oikeastaan. Juomassani tölkissä olutta on yhtä paljon kaloreita kuin yhdessä brunbergin suukossa, eli inan alle 100kcl

Itseasiassa oluessa on vähemmän kaloreita kuin kevytmaidossa. Ero tuleekin siitä, että maitoa harvemmin tulee juotua yhtä paljon kuin olutta kerralla :D Joo, alkoholissa on paljon kaloreita. niin on suklaassakin. Tarvitseeko kumpaakaan vetää viikottain? Ja en tiedä olenko outo, mutta silloin kun juon, ei mulle maistu ruoka koska ne juomat täyttävät vatsan. sama jos syön suklaata; en mä sitten enää jaksa perusruokaa. Pidän asit tasapainossa. Olen hoikka keski-ikäinen.

Minä en juo olutta, en juo maitoa enkä syö suklaata. En myöskään juo mitään alkoholipitoisia juomia. Syön aamupalan, lounaan ja yhdistetyn päivällisen ja iltapalan.

Nukun kunnon yöunet.

Olen 54v nainen, vaihdevuodet alkoivat 41 vuoden iässä (kuukautiset loppuivat) ja tuon jälkeen painoa tullut noin 15-17kg.

Painon saan laskemaan, jos syön 800kcal/vrk ja paino pysyy saavutetuissa painossa, jos syön 1000kcal/vrk.

Kukaan ei kuitenkaan jaksa vuodesta toiseen syödä 1000kcal/vrk. Olen itselleni hankkinut osteoporoosin välttelemällä maitotuotteita tai ylipäätään ruokaa ja ravintoaineita.

Kerrotko esimerkin päivän syömisistä vaikka tuolla tuhannella kalorilla? Mua kiinnostaa mitä muut syö, kun itsekin yritän löytää sen ruuan ja määrän jolla ei lihoaisi!

Minäolen 176 cm pitkä. En kaiheasti liiku, mitä nyt kävelen yms, eli en ole himourheilija. Työni on lähinnä istumatyötä. Jotta en liho, niin kalereiden pitää olla 1500 pv.

Vierailija
105/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 42v enkä liho millään.

Syön todella epäterveellisesti ja paljon herkkuja ja roskaruokaa. En harrasta liikuntaa enkä syö kasviksia.

Ärsyttää olla laiha.

No oletko vaihdevuosissa edes?

Vierailija
106/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli kuuskymppinen ja pitäisi laihtua 7-8 kiloa jotka ei millään lähtenyt. Otin vanhan kunnon painonvartija-vihot esiin ja nyt on parissa viikossa lähtenyt 2 kiloa. Kalorimäärä on pieni mutta ei kyllä ole nälkäkään ollut. Nähtävästi joku 1300 kaloria on liikaa vaikka liikun ja muuta.

Vierailija
107/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vaikea uskoa noihin 800-1000kcal/päivä väitteisiin. Se on todella vähän ruokaa. Ehkä jos vain makaisi sohvalla koko päivän, niin sitten voisin uskoa.

Oletteko laskeneet tarkasti kalorilaskurilla vai arvioineet? Ihmisillä on tapana aliarvioida omia syömisiään ja jos joku sanoo, että "en juuri syö herkkuja ja syön terveellisesti", niin se ei oikein kerro mitään. Ihmisillä on eri käsitykset pienistä ja isoista määristä ja siitä, mikä on terveellistä ruokaa.

Itse painin saman ongelman kanssa, nyt 45 vuotias, ja aloin laskemaan tarkkaan kaloreita, jotta selviää millä määrällä paino ei nousisi. On muuten kalorilaskurillakin välillä vaikeaa saada tarkasti laskettua kalorit!

No, eihän niillä laskureilla mitään kaloreita ja niiden kulutusta pystytä tietämään.

En ymmärrä mitä tarkoitat. Kyllä syödyt kalorit pystyy halutessaan hyvinkin tarkkaan laskemaan. Kulutus on sitten toki eri asia.

Ei pysty. Et voi tarkkaan tietää, kuinka paljon kaloreita syömäsi ruoka sisältää. Ei sitä kukaan tiedä.

Aivan, koska me annetaan aika epätarkan tarkasti. Joku kalasoppan kalorimäärä riippuu täysin paljonko siinä lautasella on kalaa, perunaa, porkkanaa tai vaikka nestettä. Hedelmien sokeripitoisuudet vaihtelevat. Ja leipä on riippuvainen siitä kuinka tuoretta se on. 100g samaa leipää tuoreena ja 100g kuivana on eri asia. Sitä kuivaa on oltava enemmän, koska nesteet eivät paina siinä enää. Mutta kalorit pysyvät.

Vierailija
108/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukun kunnon yöunet.

Minäolen 176 cm pitkä. En kaiheasti liiku, mitä nyt kävelen yms, eli en ole himourheilija. Työni on lähinnä istumatyötä. Jotta en liho, niin kalereiden pitää olla 1500 pv.

Niin? Liittyy kysymykseen tuhannen kalorin syömisistä miten?

Vierailija
109/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun köksäope puhui ala-asteen köksätunnilla vanhoista oppilaista tyyliin, että ne jatkoi aikuisiällä samaa syömistä, kuin kasvavassa murrosikäisenä ja olivat järjestään lihavia.

Daami puhui ihan totta. Totuus ei pala tulessakaan.

Missä koulussa on jo ala-asteella kotitalous oppiaineena? Ja kuka köksän ope muka tuntee useammankin entisen oppilaansa aikuisiällä?

Vierailija
110/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy mittaamassa kilpirauhasarvot. Kilpirauhasen vajaatoiminta johtaa lihomiseen ja moniin muihin oireisiin, jotka alkavat pikku hiljaa ja pahenevat kun aikaa kuluu.

Tiedän ainakin yhden henkilön, joka ei käytännössä syö juuri mitään mutta silti lihoo.

Vierailija
111/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vaikea uskoa noihin 800-1000kcal/päivä väitteisiin. Se on todella vähän ruokaa. Ehkä jos vain makaisi sohvalla koko päivän, niin sitten voisin uskoa.

Oletteko laskeneet tarkasti kalorilaskurilla vai arvioineet? Ihmisillä on tapana aliarvioida omia syömisiään ja jos joku sanoo, että "en juuri syö herkkuja ja syön terveellisesti", niin se ei oikein kerro mitään. Ihmisillä on eri käsitykset pienistä ja isoista määristä ja siitä, mikä on terveellistä ruokaa.

Itse painin saman ongelman kanssa, nyt 45 vuotias, ja aloin laskemaan tarkkaan kaloreita, jotta selviää millä määrällä paino ei nousisi. On muuten kalorilaskurillakin välillä vaikeaa saada tarkasti laskettua kalorit!

No, eihän niillä laskureilla mitään kaloreita ja niiden kulutusta pystytä tietämään.

En ymmärrä mitä tarkoitat. Kyllä syödyt kalorit pystyy halutessaan hyvinkin tarkkaan laskemaan. Kulutus on sitten toki eri asia.

Ei pysty. Et voi tarkkaan tietää, kuinka paljon kaloreita syömäsi ruoka sisältää. Ei sitä kukaan tiedä.

Aivan, koska me annetaan aika epätarkan tarkasti. Joku kalasoppan kalorimäärä riippuu täysin paljonko siinä lautasella on kalaa, perunaa, porkkanaa tai vaikka nestettä. Hedelmien sokeripitoisuudet vaihtelevat. Ja leipä on riippuvainen siitä kuinka tuoretta se on. 100g samaa leipää tuoreena ja 100g kuivana on eri asia. Sitä kuivaa on oltava enemmän, koska nesteet eivät paina siinä enää. Mutta kalorit pysyvät.

Oleellista kaloreiden laskemisessa on se, että seuraa tarpeeksi tarkkaan paljonko niitä kertyy. Ja jos jostain on epävarma, niin laittaa sen aina yläkanttiin. 

Tietenkin jos ei halua laskea kaloreita, niin voi sanoa itselleen että se on turhaa, koska ei pysty tietämään tarkasti kuinka paljon on missäkin. 

Olen itse kokenut, että on mahdollista laskea tarpeeksi tarkkaan ja tosiaan jos epävarmuutta niin silloin laittaa isomman kalorimäärän mukaan. Ruokavaliota voi myös muuttaa sellaiseksi, että kalorit on helpompi laskea ja syödä useammin samoja ruokia ja aterioita. 

Kun laskee kaloreita, tulee siinä myös muita hyötyjä: tulee seurattua kuinka paljon syö kasviksia, kuinka paljon herkkuja jne. Ja jo itse laskeminen ainakin mulla muuttaa ruokavaliota terveellisempään suuntaan. Siis kun kirjaa aina kaiken ylös, tulee syötyä vähemmän herkkuja ja enemmän terveellisiä juttuja. Jos en kirjaa, niin heti lipsuu.

Vierailija
112/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olen bmi 26, ikä 47v. Harrastan urheilua 3-4 viikossa. Istumatyö. Laihdun syömällä 1700-1800 kcal päivässä. 400-500g viikossa. Paino ei siis putoa tasaisesti, välillä putoaa 200g viikossa, välillä 700g.

Oma aineenvaihdunta ei toimi täysillä kilpirauhasen vajaatoiminnan takia, mutta se eikä ikä ole este laihtumiselle. Tutkimusten mukaan ikä hidastaa laihtumista vasta +60 iässä

Te, joilla kropan kulutus on minimaalista

a) menkää salille hankkimaan lihaksia( se vaatii kovaa treeniä)

b) hyötyliikuntaa arkeen

Vierailija
113/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi tuossa, että mitä syötte ettette liho. Minä kerron tyypillisen päivän ruokani:

Aamulla kaksi ruisleipää Oivariinilla, juustolla ja kurkulla. Kaksi kuppia kahvia kevytmaidolla.

"Lounas" voi olla mitä tahansa. Bulgarian jogurtti+banaani/lisää leipää/joku einesruoka/pulla. Joku näistä, ei siis kaikki.

Jos olen syönyt einesruoan (lohikeitto/pyttipannu), en syö välipalaa. Jos olen syönyt vain hedelmän ja jogurtin, syön välipalaa. Leipää ja perunasalaattia tai täytetty patonki.

Pääruoka on kotiruokaa. Tomaattipohjaista jauhelihapastaa/kanaa ja riisiä kermalla/kinkkukiusausta. Jotain tällaista peruskotiruokaa, jossa en pihistele voissa tai kermassa, jos ruoka sitä vaatii.

Illalla en usein syö mitään. Ei vaan tule nälkä. Nyt juon olutta (yhteen jää) ja sitä tapahtuu parina päivänä viikosta.

Jos olisi viikonloppu, illalla söisin jotain leffaherkkua. (Tähän on lisättävä, että en kahmi kaikkia herkkuja. Viime lauantailta on puolikas sipsipussi pöydällä vieläkin enkä ollut edes ainoa syöjä.).

Vierailija
114/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olen bmi 26, ikä 47v. Harrastan urheilua 3-4 viikossa. Istumatyö. Laihdun syömällä 1700-1800 kcal päivässä. 400-500g viikossa. Paino ei siis putoa tasaisesti, välillä putoaa 200g viikossa, välillä 700g.

Oma aineenvaihdunta ei toimi täysillä kilpirauhasen vajaatoiminnan takia, mutta se eikä ikä ole este laihtumiselle. Tutkimusten mukaan ikä hidastaa laihtumista vasta +60 iässä

Te, joilla kropan kulutus on minimaalista

a) menkää salille hankkimaan lihaksia( se vaatii kovaa treeniä)

b) hyötyliikuntaa arkeen

Ikä hidastaa laihtumista 60+ jälkeen väite on yhtä tarkka kun vaihdevuosien alkamisajankohta on 50 vuotta. Toisille varmaan pitää paikkansa ja toisille ei.

Kaikki eivät voi monesti eri syystä tehdä kovaa treeniä jossain kuntosalilla. On polvivammaa, olkapääkipua, nivelrikkoa, migreeniä, reumaa jne. Arjen hyötyliikunta ei paljoa kata, jos työpäivä on määrätynlainen ja asuu kaupungissa kerrostalossa työpaikan lähellä. Joku yksiön imurointi ei montaa kaloria kuluta.

Vierailija
115/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse siis käyn treenaa salilla sen 3-4 x vko ja ihan kovilla painoilla teen, ja syön hyvin ja terveellisesti, en pastaa, perunaa ja pizzaa, joo viiniä juon viikonloppuna. 

Mutta tiukassa on kilot, sen sanon. Ja rinnat kohta niin isot ettei ne mahdu minnekään. 

ja paisuu vaan - omg! 

/ap

Vaihdevuodetkaan eivät itsessään lihota, mutta ne ohjaavat sitä, mille alueille rasvaa kertyy. Estrogeenin hiipuessa lihavuus tuppaa näkymään enenevässä määrin. Lääkäriin.

Miksi sinun mielestäsi tuohon tarvitaan lääkäriä??

Estrogeeni

En kyllä suosittele.

t. rintasyöpätoipilas joka syö estrogeeninestäjää ja entisestä tiimalasista on tullut omenavartalo

Vierailija
116/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaduttaako teitä nyt, että tuli aiemmin haukuttua lihavia? Ai ei vai, niinpä tietysti. 

Minulta lapsuudesta asti lihavalta ja sen takia monesti syrjityksi joutuneelta ei tule herumaan yhtään sympatiaa.

En ole koskaan haukkunut lihavia, päinvastoin, parhaat ystäväni ovat olleet ylipainoisia ja olen puolustanut heitä.

Vierailija
117/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, semmoista se on, vaikka kuinka ihmiset tulevat tänne huutelemaan tutkimuksista. Ei kuulemma voi lihota, koska tutkimukset sanoo muuta.

Olen todellakin vähentänyt annoskokoja, mutta paino on todella vaikea saada pysymään rajoissa. Vyötärö on paksuuntunut ja koko vartalon muoto muuttunut.

Vielä vaikeampaa on, kun rinnat vaan kasvaa. Nuorena ne olivat C75, lasten jälkeen 35-vuotiaana D75, ja nyt 54-vuotiaana I70. Milloin tämä loppuu?

N54

Sehän onkin todennäköisempää, että koko tiedeyhteisö on väärässä kuin, että sinä syöt enemmän kuin kuvittelet.

En minä kuvittele, mitä syön, vaan näen, miten syön eri tavalla kuin nuorena.

Tietoisesti lautaseni on pienempi, otan vähemmän ruokaa, en enää ikinä leivo, en syö suklaaata, kahvin ohella en syö mitään jne.

Vaikka söisinkin liikaa, niin fakta on se, että syön kolmasosan vähemmän kuin nuorena. Tästä vertailusta puhun. Sanoi tiedeyhteisö mitä tahansa.

Niin, Jos kyse olisikin vain minusta, mutta kun liki kaikki kaverit av:n lisäksi kertoo samaa.

Jos kerran kaverisikin kertovat samaa, niin eikö tule mitään mieleen?

Olisko siinä ruuan SISÄLLÖSSÄ tehtävä se muutos, ei määrästä?

No, en ole vielä löytänyt perustetta, miten sisältöä muuta. Aika ajoin ostan käyttööni kalorilaskurin, ja kaikki tarkistan hiilareiden ja proteiinin ja rasvojen suhteen suositeltuihin arvoihin. Ja ne ovat ok.

Tietty, jos viittaat johonkin ruokavalioon kuten karppaukseen, niin sellaisia muutoksia en aio tehdä. Ennemmin syön vain vähemmän.

Ok, sä oletkin sellainen muutosvastainen, joka vain vänkää vastaan, jos ehdottaa jotain uutta. Heti karvat pystyssä ja jopa kuvittelee toisten viesteistä jotain ehdotuksia, jota ei ole edes annettu.

Tukehdu läskeihis :)

En minä ole muutosvastarintainen, vaan tunnen itseni. Tiedän, mitä haluan syödä ja tiedän, mistä voin luopua. Toki olen valmis kuulemaan, jos jollain idea ihmiselle, joka ei halua kieltää itseltään mitään. Olen valmis poistamasn ruokavaliosta kaiken, mistä en tykkää.

Ja mitä aikaisempaan ehdotukseen tulee, niin en ole koskaan eläessäni syönyt klo 18 jälkeen illalla.

Ei minulla montaa kiloa läskiä ole. En pysty siihen tukehtumasn, varsinkaan kun ei ole edes kaksoisleukaa.

Muutosvastaisuus tulee selvästi esiin viestissäsi. Tosin et taida sitä itse edes huomata.

No kerro, millaista muutosta ehdotat, niin kerron, mitä mieltä olen.

Aiemmin sanoin, että karppaamaan en lähde. Perustan vastaukseni sille, että kahdesti olen elämässäni karpannut ja tullut siihen tulokseen, että kärsin koko ajan. Koskaan ei ole pizza ja patonki pyörineet mielessäni niin paljoa kuin silloin. Minulle ei kiellot toimi.

Sulle ei voi edes ehdottaa muutosta, koska sulle sana "muutos" tarkoittaa luopumista, siis asenne on jo kielteinen.

Kenellekään ei toimi kiellot, joten miksi edes lähteä muutoksiin kielteisesti?

Sun asenne on jo sellainen vastakarvaan oleminen, jopa piti karppaaminen ottaa esiin, vaikka siitä ei kukaan maininnut.

Syöminen on sitä, että pitää syömällä ruualla kehonsa ja elimistönsä kunnossa ja toimintakykyisenä. Kun näin ajattelee, niin jää turhat morkkaamiset eri ruokavaliosta pois. Voi keskittyä siihen omaan hyvinvointiin.

Minä syön mielestäni terveellisesti. Joo, juon myös viiniä ja syön karkkia ja pizzaa. Siinä on paheeni, mutta en tee niitä päivittäin. Muutoin syön vain ruisleipää, syön päivittäin kourallisen marjoja ja pyrin syömään monta kourallista kasviksia. En syö illalla.

Puhuin karppaamisesta, koska av:lla joka laihdutusketjussa minulle on suositeltu karppaamista. Ennakoin, että jälleen, sadannen kerran.

Ok, jos sun käsitys terveellisestä on ruisleipää, marjoja ja kasviksia. Ymmärrän sun vastahankaisuuden muutoksiin. Sun käsityshän mutoksiin on luopuminen. Sun syömisistä ei pysty edes luopumaan, niin onnettomat ne on.

Lopeta tuo tyhjien sanojen pyörittäminen ja tiedon pihtaaminen, vaan kerro, mitä se terveellinen ruoka sinun mielestäsi on.

Eläinrasvat tietenkin.

Vierailija
118/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmosta se on! En olis itsekään uskonut, ennen kuin nyt omakohtaisen kokemuksen myötä. Vaihdevuosi ikäisenä vaikuttaa olevan lähes mahdotonta laihtua. Työn ja tuskan takana on edes pysyä samassa painossa. Ei voi syödä juuri mitään.

Näin se menee. Aineenvaihdunta pienenee, aktiivisuus vähenee, kiloja kertyy vyötärölle.

Kiloja kertyy vain, jos itse sen sallii, ei se mikään automaatio ole.

Vierailija
119/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse kyllä karpata täysillä. Voi syödä hedelmiä silloin tällöin ja täysjyvätuotteita, Karppauksesta kannattaa ottaa opiksi se valkoisten jauhojen ja sokerin välttely. Rasvaakaan ei tartte laittaa ihan karppaamisen verran, mutta kuitenkin sen verran, että nälkä pysyy poissa. 

Tai syödä ihan vain puhumatta karppauksesta.

Vierailija
120/222 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi tuossa, että mitä syötte ettette liho. Minä kerron tyypillisen päivän ruokani:

Aamulla kaksi ruisleipää Oivariinilla, juustolla ja kurkulla. Kaksi kuppia kahvia kevytmaidolla.

"Lounas" voi olla mitä tahansa. Bulgarian jogurtti+banaani/lisää leipää/joku einesruoka/pulla. Joku näistä, ei siis kaikki.

Jos olen syönyt einesruoan (lohikeitto/pyttipannu), en syö välipalaa. Jos olen syönyt vain hedelmän ja jogurtin, syön välipalaa. Leipää ja perunasalaattia tai täytetty patonki.

Pääruoka on kotiruokaa. Tomaattipohjaista jauhelihapastaa/kanaa ja riisiä kermalla/kinkkukiusausta. Jotain tällaista peruskotiruokaa, jossa en pihistele voissa tai kermassa, jos ruoka sitä vaatii.

Illalla en usein syö mitään. Ei vaan tule nälkä. Nyt juon olutta (yhteen jää) ja sitä tapahtuu parina päivänä viikosta.

Jos olisi viikonloppu, illalla söisin jotain leffaherkkua. (Tähän on lisättävä, että en kahmi kaikkia herkkuja. Viime lauantailta on puolikas sipsipussi pöydällä vieläkin enkä ollut edes ainoa syöjä.).

Liian vähän proteiinia, liikaa hiilareita.