Lihominen keski-iässä !
olen 48v nainen, syön kuten aina: säännöllisesti ja paljon kasviksia, roskaruokaa (pizza) n. 2 x vuodessa, En ikinä mitään mäkkäriä tms. Joo karkkia ja herkkuja syön, mutten joka päivä enkä valtavia määriä (en pullaa, en sipsejä) . Mutta paino vaan nousee!! Luoja! Joka päivä kävelen niin että tulee väh 10000 askelta, salilla käyn 3-4- x vko.
Vielä olen siis normipainoinen, mutta en kauaa tätä menoa :(
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä intetään, ettei vaihdevuodet ole syy lihomiseen? Eikö tämäKIN ketju osoita, että jotain vaihdevuosissa tapahtuu ja että mikäli aikoo pysyä vanhassa painossa, niin jotain pitää tehdä eri tavalla. Joko syödä tai liikkua eri tavalla.
Eihän ne vaihtarit siltikään ole syy lihomiseen, vaan se, ettei muuteta syömisiä.
No siitähän tässä ketjussa keskustellaankin: että ei enää voi syödä kuten ennen, vaikka iltapäivälehdet väittävät, ettei vaihdevuodet muuta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäisenkin ihmisen kroppakin tottelee universumimme fysiikan ja energian häviämättömyyden lakeja.
Jos syöt enemmän kuin kulutat, lihot. Jos syöt vähemmän kuin kulutat, laihdut.
Jos kulutat 1000 kcalia ja syöt 1100 lihot. Jos syöt 900 kcal laihdut. Ymmärrät kai kuinka äärettömän vaikeaa on syödä niin vähän tai ylipäätään tarkkaan laskea, että pysyy siinä 900 kcal:ssä? Ja silloinkin saat vain 100 kcal vajeen päivässä, joka on 700 kcal viikossa. Päästääkseen 7000 kcal, joka on yksi rasvakilo, se 10 viikkoa. Se tekee melkein kolme kuukautta 900 kcal päivittäisellä syömisellä, että saa laihdutettua kilon.
Sen kilon voi sitten kerryttää jopa nesteitä kehoon ja vaaka voi siis jopa näyttää ettet ole laihtunut yhtään. Eli käytännössä vaatteesi saattaa jopa kiristää päällä.
Ei ole paino noussut, mutta olen luopunut lounaasta kokonaan. Normipäivinä syön enää aamiaisen ja yhden lämpimän aterian iltapäivällä ja jälkkärin samalla. Jos on kammottava nälkä illalla, syön lisäksi hedelmän. Liikun käytännössä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäisenkin ihmisen kroppakin tottelee universumimme fysiikan ja energian häviämättömyyden lakeja.
Jos kulutat 1000 kcalia ja syöt 1100 lihot. Jos syöt 900 kcal laihdut. Ymmärrät kai kuinka äärettömän vaikeaa on syödä niin vähän tai ylipäätään tarkkaan laskea, että pysyy siinä 900 kcal:ssä? Ja silloinkin saat vain 100 kcal vajeen päivässä, joka on 700 kcal viikossa. Päästääkseen 7000 kcal, joka on yksi rasvakilo, se 10 viikkoa. Se tekee melkein kolme kuukautta 900 kcal päivittäisellä syömisellä, että saa laihdutettua kilon.
Sen kilon voi sitten kerryttää jopa nesteitä kehoon ja vaaka voi siis jopa näyttää ettet ole laihtunut yhtään. Eli käytännössä vaatteesi saattaa jopa kiristää päällä.
Sehän tässä onkin baikeata, ettei tiedä, paljon niitä kaloreita pitäisi syödä. Kyllähän jokainen osaa puolittaa syömiset, ja varmasti kaloreita tulee vähemmän.
Mutta silti ei laihdu, ja sen jälkeen kaikki sanovat, että syy on säästöliekissä. Ihmettele siinä sitten, paljon pitää syödä.
Toinen juttu on sitten se, että haluaako loppuelämän elää nauttimatta. Tässä iässä tulee tietoiseksi omasta kuolevaisuusestaan. Nuoruuden sitku-elämä on pakko lopettaa, jos haluaa vielä hyvissä voimissaan tehdä toteuttaa asioita.
Itse olen koko elämäni ollut hoikka, ja haluaisin hoikan vartalon takaisin. Mutta kun elän nautinnollista elämää, niin olen normaalipainon ylärajoilla.
Pitää vain päättää, kumpi painaa vaaassa enemmän ja kumpi on tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös monet lääkkeet lihottavat, mitä ei voi lopettaa.
Lääkkeet ei kyllä ketään lihota.
Painoa nostavat eniten trisykliset masennuslääkkeet ja mirtatsapiini, jota käytetään pieninä annoksina myös unilääkkeenä.
Älä usko kuulopuheisiin, ota selvää! :)
Voivat lisätä ruokahalua, mikä sitten lihottaa. Se lääke ei lihota.
En ymmärrä miksi ihmiset kuvittelevat ettei lääkkeet voisi aiheuttaa rasvankertymistä, eli lihomista?
Aiheuttavathan ne vaikka mitä muitakin vaikutuksia ja sivuvaikutuksia kehossa. Jos kirjoittaisin, että joku lääke voi aiheuttaa jopa sydämen pysähdyksen kukaan ei kyseenalaista sitä. Jos kirjoitan, että lääke voi aiheuttaa ihottumaa ja punaisia pilkkuja, kukaan ei ihmettele sitä. Jos kirjoitan, että joku aine voi aiheuttaa nesteen poistumista tai kertymistä, kukaan ei kyseenalaista.
Mutta jos joku kirjoittaa, että toiset lääkkeet kerryttävät rasvaa mahan ympärille tai niskaan, niin se ei vaan voi olla mahdollista muka. Keho voi kehittää vaikka millaista pattia ja kystää, mutta rasvankertymistä, sitä ei sitten vaan voi tehdä millään muka.
Lääkkeet voivat lisätä ruokahalua, mutta tietenkin lääkkeillä voitaisiin saada rasvaa kertymään kehoon ja niin myös tapahtuu.
Sitä ei tietenkään haluta suuremmin mainostaa, koska kuka nyt sellaista lääkettä haluaa syödä ja ostaa? Yhdellä lääketabletilla on paljon suurempi merkitys kuin sen kaloriarvo tai sisältö. Sen merkitys syntyy reaktiosta kehossa ja se voi olla vaikka mitä. Kuten nesteen kertyminen, rasvankertyminen, pattien kehittyminen tai vaikka liikakarvojen kasvaminen. Ei siinä pillerissä karvoja ole ja siltikin se saattaa saada aikaan niiden karvojen kasvua,
Vierailija kirjoitti:
Olen 53v. nainen ja olen ollut hyvin vähillä hiilareilla puoli vuotta. Ja paino vaan nousee vaikka liikun päivittäin ja käyn salilla.
Esimerkki:
Aamupala: kaksi kananmunaa, rahkaa ja pakastemarjoja, kahvi.
Lounas: salaatti, jossa kalaa, kananmunia, tai kanaa tmv.
Välipala: rahka marjoilla tai pähkinöitä tai avocado. Kahvi
Päivällinen: jauhelihaa, kananleike tmv ja parsaa/parsakaalia/kukkakaalia tai joku muu kasvis.
Iltapala: pähkinöitä/avocado/jogurttia/rahkaa/marjoja.
Syönkö vieläkin liikaa?
Kieltämättä aika jäätävästi ruokaa yhdelle päivälle. Olen samanikäinen aktiivisesti kuntosalilla käyvä timmi mimmi. Muuttaisin päivän ruuat näin, jos haluat laihtua:
Aamupala: 1 kananmuna, ohut ruisleipä, laihisjuusto, kinkkusiivu, kahvi sekä pakastemarjoja/vihanneksia.
Lounas: salaatti, jossa kämmenen kokoinen pala kanaa tai kalaa.
Välipala: joko pelkkä kahvi tai jos on kova nälkä niin 2 dl raejuustoa marjoilla/ ennen treeniä banaanilla
Päivällinen: sama kuin lounas
Iltapala: porkkanaa, kukkakaalia tms täyttävää mutta vähäkalorista. Kuppi teetä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 53v. nainen ja olen ollut hyvin vähillä hiilareilla puoli vuotta. Ja paino vaan nousee vaikka liikun päivittäin ja käyn salilla.
Esimerkki:
Aamupala: kaksi kananmunaa, rahkaa ja pakastemarjoja, kahvi.
Lounas: salaatti, jossa kalaa, kananmunia, tai kanaa tmv.
Välipala: rahka marjoilla tai pähkinöitä tai avocado. Kahvi
Päivällinen: jauhelihaa, kananleike tmv ja parsaa/parsakaalia/kukkakaalia tai joku muu kasvis.
Iltapala: pähkinöitä/avocado/jogurttia/rahkaa/marjoja.
Syönkö vieläkin liikaa?
Jättäisin välipalan ja iltapalan pois ja lisäisin lounaaseen vielä kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Nainen ryhtyi vegaaniksi – pudotti edes yrittämättä 20 kiloa vuodessa
Vegaaninen ruokavalio auttoi naista laihtumaan.
Laihtui, mutta tuli mielisairaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Et voi syödä kuten aika. Joka vuosi pitää syödä vähemmän kuin edellisenä.
Aineenvaihdunnan hidastuminen on todettu jo myytiksi. Se on ihan merkityksetön määrä, minkä se hidastuu.
Raudanpuute, kilpirauhasen vajaatoiminta ovat kovin yleisiä Suomessa. (ferritiini ja crp hyvä mitata)
Jotkin sairaudet. Hiilihydraattivoittoinen ruokavalio, tai liikaa energiaa sisältävä tai syö liikaa.
Vihannekset, juurekset hyviä, proteiinia tulisi saada riittävästi (liha, kala, lintu, sisäelimet jos maittaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi suurimmista lihottajista on alkoholi. Eikä sitä tarvitse edes ylikäyttää saadakseen siitä rasvaa kroppaansa. Moni syö lähes kulutuksen verran, mutta zauna-ziiderit, välikaljat, after wörkit, perjantain pungupullo ja lauantain Laphroaig vaan tuo niitä ekstrakaloreita ja stoppaa elimistössä rasvanpolton.
Minä juon vain kuivia viinejä, ja otan huomioon kaloreissa. En juo siis ruoan lisäksi, vasn ruoan sijaan.
Otatko huomioon myös, että etanoli on liuotin joka läpäisee solukalvot melkolailla läpi elimistön ja sotkee monenmoista toimintoa pitkäksi aikaa? Eivät ne kalorit ole ainoa negatiivinen asia.
Miten se etanoli vaikuttaa lihomiseen, eli mitkä toiminnot se sotkee?
Etanolissa on grammassa yhtä paljon energiaa kuin rasvassa, 9 kcal/ g. Pullollinen kuohuviiniä on 550 kcal eli 1/3 - 1/4 vuorokaudessa tarvittavasta energiamäärästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi suurimmista lihottajista on alkoholi. Eikä sitä tarvitse edes ylikäyttää saadakseen siitä rasvaa kroppaansa. Moni syö lähes kulutuksen verran, mutta zauna-ziiderit, välikaljat, after wörkit, perjantain pungupullo ja lauantain Laphroaig vaan tuo niitä ekstrakaloreita ja stoppaa elimistössä rasvanpolton.
Minä juon vain kuivia viinejä, ja otan huomioon kaloreissa. En juo siis ruoan lisäksi, vasn ruoan sijaan.
Otatko huomioon myös, että etanoli on liuotin joka läpäisee solukalvot melkolailla läpi elimistön ja sotkee monenmoista toimintoa pitkäksi aikaa? Eivät ne kalorit ole ainoa negatiivinen asia.
Tässä hyvä ja kansantajuisesti kirjoitettu aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kilon voi sitten kerryttää jopa nesteitä kehoon ja vaaka voi siis jopa näyttää ettet ole laihtunut yhtään. Eli käytännössä vaatteesi saattaa jopa kiristää päällä.Sehän tässä onkin baikeata, ettei tiedä, paljon niitä kaloreita pitäisi syödä. Kyllähän jokainen osaa puolittaa syömiset, ja varmasti kaloreita tulee vähemmän.
Mutta silti ei laihdu, ja sen jälkeen kaikki sanovat, että syy on säästöliekissä. Ihmettele siinä sitten, paljon pitää syödä.
Toinen juttu on sitten se, että haluaako loppuelämän elää nauttimatta. Tässä iässä tulee tietoiseksi omasta kuolevaisuusestaan. Nuoruuden sitku-elämä on pakko lopettaa, jos haluaa vielä hyvissä voimissaan tehdä toteuttaa asioita.
Itse olen koko elämäni ollut hoikka, ja haluaisin hoikan vartalon takaisin. Mutta kun elän nautinnollista elämää, niin olen normaalipainon ylärajoilla.
Pitää vain päättää, kumpi painaa vaaassa enemmän ja kumpi on tärkeämpää.
Säästöliekki on jo menneen talven lumia. Sen todettiin kehittyvän vain äärimmäisen dieettaamisen seurauksena eikä loppujen lopuksi edes vaikuta paljoa.
Jos on ihan hukassa ruokavalion ja määrien kanssa niin kannattaa mennä ravintoterapeutin puheille. Heidän kauttaan voi käydä kehonkoostumusmittauksessa ja päästä paremmin perille omista lukemistaan.
Eihän nämä mitään absoluuttisia totuuksia ja lukemia ole tietenkään, mutta kyllä ne antavat suuntaviivat sille, miten omaa ruokailua ja liikuntatottumuksia pitää muuttaa saavuttaakseen tavoitteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen ryhtyi vegaaniksi – pudotti edes yrittämättä 20 kiloa vuodessa
Vegaaninen ruokavalio auttoi naista laihtumaan.
Laihtui, mutta tuli mielisairaaksi.
Eihän tuossa jutussa ollut mitään siitä, että olisi tullut hulluksi? Miten niin tuli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi syödä kuten aika. Joka vuosi pitää syödä vähemmän kuin edellisenä.
Aineenvaihdunnan hidastuminen on todettu jo myytiksi. Se on ihan merkityksetön määrä, minkä se hidastuu.
No mikä sinun selityksesi sille on, että 90 % naisista lihoo vaihdevuosi-iässä?
Se, että 90 % vähentää liikkumistaan. Tuskin niin iso osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etanolissa on grammassa yhtä paljon energiaa kuin rasvassa, 9 kcal/ g. Pullollinen kuohuviiniä on 550 kcal eli 1/3 - 1/4 vuorokaudessa tarvittavasta energiamäärästä.
Juu, mutta jos syöt ruokaa 550 kaloria vähemmän, jos juot pullon kuohuviiniä. Niin miten se etanoli sotkee sitä laihtumista, jos kalorimäärä kuitenkin on päivän rajoissa?
Mä pysyin samassa painossa liikkumalla 6xviikossa, joko tanssitunnilla tai salilla. Söin salaatteja, en juuri muuta. Koronan takia ryhmäliikunta väheni ja paino pompsahti 15 kiloa. Olen nyt 54v. Lyse lienee hormoneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin just leffan A Bigger splash. Että voi mies olla seksikäs alasti yli viisikymppisenäkin. Ei kaikki turpoa keski-iässäkään.
Kenestä me nyt puhutaan?
No ei kai jos on miljoonia pitää pelkästäästään vartalostaan huolta.Katsoin youtubesta. On kyllä komea ikäisekseen. Minun reisien väliin saa eksyä milloin vain. Terhakat pakarat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta jos syöt ruokaa 550 kaloria vähemmän, jos juot pullon kuohuviiniä. Niin miten se etanoli sotkee sitä laihtumista, jos kalorimäärä kuitenkin on päivän rajoissa?
Elilmistö polttaa alkoholin ennen kuin alkaa rasvanpoltto. Siinäkin mielessä alkoholi on huonompi juttu.