Älä tuppaudu illanviettoporukkaan, jos sinua ei erikseen pyydetä
Minulla on eräs tällainen kaveri, joka satunnaisesti yrittää tuppautua mukaan, jos olen sopinut illanvietosta joidenkin muiden kanssa. Tämä on todella kiusallista. On tympeä sanoa päin naamaa, että ei käy, koska muutoin kyseessä on ihan hyvä tyyppi. En vain voi muiden puolesta luvata tuollaista asiaa ja jos näen esim työkavereita, niin en oleta kenenkään heistäkään tuovan mukaan ketään "ringin ulkopuolista tyyppiä". Älkää siis yrittäkö tunkea mukaan edes vihjailujen tasolla, jos ei teille sitä erikseen ehdoteta. Se asettaa toisen ihmisen todella epäkiitolliseen tilanteeseen.
Kommentit (584)
Eikä kyse ole vain jostain "porukoista", vaan minä haluan joskus nähdä joitakin henkilöitä KAHDEN KESKEN enkä halua siihen kolmatta. Joskus se kolmas on ylimääräinen, (no riippuen siitäkin kuka on).
Äitisi sopi sinulle leikkitreffejä, AP? Eikä sinne mahtunut muut, kuin se tai ne, joiden äitien kanssa oli sovittu? Äitisi valitsi sellaisia äitejä, joiden kuvitteli nostavan teidän sosiaalista statusta? Muut olivat huonompia siihen ja näin opitkin hienovaraisesti kiusaamaan ja hylkimään muita?
Vierailija kirjoitti:
Eikä kyse ole vain jostain "porukoista", vaan minä haluan joskus nähdä joitakin henkilöitä KAHDEN KESKEN enkä halua siihen kolmatta. Joskus se kolmas on ylimääräinen, (no riippuen siitäkin kuka on).
Oletkohan yksi työkaverini? Hän ehdottelee aina KAHDEN KESKEN näkemisiä painokkaasti ja kun sanon, että mulla on vain yksi vapaa-ilta tällä viikolla, joten kutsun toisen työkaverin myös, hän suuttuu verisesti ja selittää, miten ei halua tähän nyt muita kuin me.
No sori, sitten jää näkemättä taas tälläkin kertaa.
Eli kun hoetaan näitä kannattaa miettiä, onko oma seura oikeasti sellaista, että toista kiinnostaa sua nähdä kahden kesken.
Vierailija kirjoitti:
AP: Älä järjestä illanviettoja porukoille jos et tahdo että sinne tullaan! ELäkä mainosta sitä ihmisille joita et halua tulla. (Tieto niistä usein tulee ilmi joka tapauksessa eli häijyytesi käy kaikille selväksi)
Uskomatonta. Jos joku taukki kysyy että "mitä oot tekemässä perjantai-iltana?" niin haluatko että valehdellaan?
Ja jos järjestää jonkun kanssa illanviettoa, niin ei se tarkoita, että KAIKKI on kutsuttu.
Miksi aina kaikki pitäisi kutsua? MIKSI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan yksi työkaverini? Hän ehdottelee aina KAHDEN KESKEN näkemisiä painokkaasti ja kun sanon, että mulla on vain yksi vapaa-ilta tällä viikolla, joten kutsun toisen työkaverin myös, hän suuttuu verisesti ja selittää, miten ei halua tähän nyt muita kuin me.
No sori, sitten jää näkemättä taas tälläkin kertaa.
Eli kun hoetaan näitä kannattaa miettiä, onko oma seura oikeasti sellaista, että toista kiinnostaa sua nähdä kahden kesken.
En tosiaan ole työkaverisi, kun opiskelen. Ja toi sun kuvaus sun työkaverista ei kuulosta yhtään multa :D
Joo se on kiva kuulla työpaikalla, kun sanotaan päin naamaa, että tää nyt on sellainen sisäpiirin juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP: Älä järjestä illanviettoja porukoille jos et tahdo että sinne tullaan! ELäkä mainosta sitä ihmisille joita et halua tulla. (Tieto niistä usein tulee ilmi joka tapauksessa eli häijyytesi käy kaikille selväksi)
Uskomatonta. Jos joku taukki kysyy että "mitä oot tekemässä perjantai-iltana?" niin haluatko että valehdellaan?
Ja jos järjestää jonkun kanssa illanviettoa, niin ei se tarkoita, että KAIKKI on kutsuttu.
Mun mielestä olisi aika kurjaa, jos en voisi koskaan kertoa - en edes kysyttäessä - ystävilleni mistään suunnitelmistani ellei ystäväni olisi osa kyseistä suunnitelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi sopi sinulle leikkitreffejä, AP? Eikä sinne mahtunut muut, kuin se tai ne, joiden äitien kanssa oli sovittu? Äitisi valitsi sellaisia äitejä, joiden kuvitteli nostavan teidän sosiaalista statusta? Muut olivat huonompia siihen ja näin opitkin hienovaraisesti kiusaamaan ja hylkimään muita?
Ja tämä käärittiin huolehtivaisuuden kaapuun, "ei se maija varmaan siellä räsäsillä viihdy, ne on ne maijan vanhemmat vähän erilaisia" ja "jos tällä kertaa meille kutsuisit vain kirsi-marjaanan kun tulee se lääkärienon perhekin".
Ihan kamala maailma, eikä tosiaan ihme, että yksinäisiä piisaa ja on aina vain enemmän, kun edes omilta ystäviltä ei vaivihkaa ja varovaisesti uskalla kysyä, että mahtuisinkohan minäkin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoi, ettei miehissä ja naisissa ole eroa, mutta minä väitän että pitkälti on. Jo nuorena Tiina osaa vastata Päiville, ettei voi tänään olla kun on jo sopinut olevansa Sinin kanssa. Mikko sen sijaan vastaa seuraa kysyvälle Villelle, että sattuipa sopivasti kun ollaan just menossa Petrin kanssa hengaamaan, että nähdään siellä.
Omissa kaverisuhtessani opimme ehkä siinä kolmenkympin korvilla toimimaan tuolla poikien tyylillä ja sillä on menty parikymmentä vuotta. Hölmöltä tuntuu tätä edes lisätä, mutta lisätään nyt taas, että tietenkin tilanteen mukaan. Useimmiten ei onneksi ole mitään traagisia salaisuuksia kuiskuteltavana. Ja useimmiten ei kukaan satu kyselemään seuraa samaan aikaan.
Ei pidä paikkaansa etteikö pojat tekisi tuota myös. Kyllä Mikko osaa sanoa Villelle ettei voi olla koska on menossa Petrin kanssa. Näen tätä päivittäin, työskentelen lasten kanssa.
Pojista kasvatetaankin nykyään naisia päiväkodeissa ja alakouluisssa. Kaikki miehille tyypilliset, hyvätkin asiat ovat sitä pahaa toksista maskuliinisuutta. Aiemmin vastaavaa oli vain sellaisten *tyttömäisten* poikien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, että ei osaa sanoa, että on muuta menoa. Uskomatonta, jos pitää kaikki kertoa ja uskomaton, että on valehtelua, jos ei uskomatonta kyllä kerro ihan kaikkea kaikille. Ihan uskomatonta!
Vierailija kirjoitti:
Teille, jonka neuvo on, että älä kerro menoistasi:
Ap:n kaveri soittaa ja kysyy, mitä ap tekee tänä iltana ja voitaisko nähdä. Ap sanoo, että on menossa istumaan iltaa muiden kavereiden kanssa. Kaveri tietty kysyy, minne ja että sopiiko joukon jatkoksi.
Pitäisikö ap:n ryhtyä valehtelijaksi ja teeskennellä sairasta tms, jotta lyöttäytyjä ei tule mukaan? Entä, jos myöhemmin tulee ilmi että oli "sairaana" baarissa? Ei hyvä. Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Jos ei kutsuta, ei haluta, että lyöttäydyt.
Mulla on ihan mieletön kikka. Sanon, et hei itseasiassa tänään sovittiin, että ollaan kaksin/agilityporukalla/jne. Mut että perjantaina menisin isommalla porukalla baariin, tuu sillon mukaan? Kivaa!
Oon varmaan ihan sairaan älykäs kun tällaisia ongelmia ei tule.
Entäs sama toisinpäin;
Itselläni on yksi hyvä ystävä jonka kanssa meillä on paljon yhteisiä reissuja.
Jos lähdemme reissuun kaksin tai aviomiestemne kanssa, ei mene montaakaan päivää suunnittelun jälkeen kun ystäväni soittaa ja sanoo että kutsuin myös Ritvan mukaan, eihän haittaa?
Sanon aina että ei, mukavaa kun on paljon porukkaa.
Mutta kun ystäväni sopii Ritvan (tai hänen perheensä) kanssa menoja kaksin, ei minua koskaan pyydetä mukaan. Ei ikinä.
Jatkossa Ritva ei enää tule meidän reissuille. Mites tämä sanotaan asiallisesti kun kaveri kysyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin voisi kertoa viettävänsä koti-iltaa. En usko, että ap:n kaltaisella olisi kalenteri aina täynnä ja aina eri illanviettoihin olisi tunkemassa ylimääräistä porukkaa. Kannattaa myös viestiä vain heille, jotka ovat tervetulleita ap:n seuraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin voisi kertoa viettävänsä koti-iltaa. En usko, että ap:n kaltaisella olisi kalenteri aina täynnä ja aina eri illanviettoihin olisi tunkemassa ylimääräistä porukkaa. Kannattaa myös viestiä vain heille, jotka ovat tervetulleita ap:n seuraan.
Siis kehotat valehtelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräyttää silmiään. Juuri tämän vuoksi me muut ihan suosiolla kutsumme ystäviämme ristiin erilaisten porukoiden kanssa, että ei tarvitse kuulua kymmeneen saman- tai erilaiseen porukkaan. Vaan ihan joka porukalla voidaan jutella mitä hyvänsä.
Mutta silloin sä just päädyt tilanteeseen että kaikki on kutsuttava kaikkiin tilaisuuksiin eikä enää ketään voi jättää pois ettei loukkaannu. Saako enää tavata ketään kahdenkesken muutakuin ihan supersalassa.
Kärjistytetysti.
Toiset meistä inhoaa isoissa porukoissa olemista ja kaipaavat enemmän kahden-kolmen keskistä keskustelua ilman hitonmoista hälinää. Jos aina on kutsumassa isoa lössiä, niin omapa on menetyksesi, luultavasti seurastasi tippuu ne joilla olisi jotain sanottavaakin.
Päinvastoin. Kun ei olla mustasukkaisia ja pidetä "porukoista" kirjaa, voi tavata ketä haluaa milloin haluaa. Ei tarvitse miettiä kuka milläkin kertaa pahoittaa mielensä ja voiko tapaamisesta postata vaikka somessa. Sitäkin olen kuullut jollain hiekkalaatikoilla rajoitettavan.
Eikä voi, muuten joku jää ulkopuolelle kun ollaan kaikki yhtä suurta porukkaa. Jos haluat tavata Liisan, Oskarin ja Karoliinan, täytyy sinun ilmoittaa tapaamisesta myös 40 muulle henkilölle. Muutenhan teillä on kuppikuntainen porukka kasassa ja se on muiden kiusaamista.
Jos ongelmana on ulkopuolisten tunkeminen illanviettoihin ja haluaa tavata Liisan, Oskarin ja Karoliinan, silloin ilmoitetaan asiasta vain heille eikä leuhkita, varsinkaan etukäteen, että meilläpä on bileet.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä olisi aika kurjaa, jos en voisi koskaan kertoa - en edes kysyttäessä - ystävilleni mistään suunnitelmistani ellei ystäväni olisi osa kyseistä suunnitelmaa.
AP sanoi näin:
"Minulla on eräs tällainen kaveri, joka satunnaisesti yrittää tuppautua mukaan, jos olen sopinut illanvietosta joidenkin muiden kanssa. Tämä on todella kiusallista. --
Älkää siis yrittäkö tunkea mukaan edes vihjailujen tasolla, jos ei teille sitä erikseen ehdoteta. Se asettaa toisen ihmisen todella epäkiitolliseen tilanteeseen."
Tästä on aika pitkä matka siihen, että ei koskaan voi kertoa.
Minusta jos kaveri satunnaisesti alkaa varovaisesti kertoo, että tahtoisi mukaan menoihin, joista kerrot, olisiko hyvän kaverin teko miettiä, miksi? Miettiä, että onko kaveri ehkä yksinäinen ja vielä radikaalimpaa, miettiä, olisiko sittenkin joskus mahdollista, että kaveri pääsisi mukaan?
Olisiko oikeasti sun ja ystäviesi elo niin kurjaa, jos näin joskus kävisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kehotat valehtelemaan?
Pieni valkoinen valhe, josta ei ole haittaa kenellekään, mutta miksei voi kertoa vain heille, joiden haluaa oleva; mukana. Vaikea kuvitella, että ei-toivotut osallistujat aina haluaisivat viettää aikaansa ap: n kanssa, varsinkin, jos ap. kieltäytyy ei-toivotusta seurasta muutamaan kertaan.
Vierailija kirjoitti:
"Minulla on eräs tällainen kaveri, joka satunnaisesti yrittää tuppautua mukaan, jos olen sopinut illanvietosta joidenkin muiden kanssa. Tämä on todella kiusallista. --
Älkää siis yrittäkö tunkea mukaan edes vihjailujen tasolla, jos ei teille sitä erikseen ehdoteta. Se asettaa toisen ihmisen todella epäkiitolliseen tilanteeseen."Ja tästä on päästy jo siihen, että aina tulee ventovierasta porukkaa ovista ja ikkunoista, ja täysin yllätyksenä. Eikä ikinä enää saa jutella kenenkään kanssa henkilökohtaisesti ilman serkun kultakalaa.
Vastaan nyt kuitenkin tuohon aloitukseen, että totta hitossa saa kysyä jos siltä tuntuu. Kuulet vaikka jonkun olevan menossa kivalta kuulostavaan tapahtumaan, niin totta kai voit kysyä sopiiko liittyä seuraan. Ihan siltikin vaikka olisivat pitämässä etkoja jonkun luona. Se on sitten vastaajan tehtävä miettiä voiko hän luvata muidenkin puolesta, kysyykö muilta vai sanooko suoraan valitettavasti ei. Jos hän haluaa kieltäytyä, mutta ei kehtaa, hänen on syytä opetella joko hyväksymään uudet tyypit mukaan, olemaan puhumatta menoistaan tai sanomaan ei.
Kun homman pointti on se, että ei, et voi kysyä (eli tuppautua) tai toki voi, mutta silloin on sosiaalisestilukutaidoton.
Ensinnäkin "joku". Kuka "joku"? Eli nyt voi jonkun puolitutun seuraan ängetä, kohta varmaan jo ventovieraankin?
Kuulet, että joku on menossa? Tämähän muuttuu vielä paremmaksi. Eli kuullaan kolmannelta henkilöltä että joku toinen on ehkä parhaan kaverinsa kanssa menossa jonnekin ja kantsii tuppautua, tai jonkun kolmannen kotiin? Minusta tuo on niin käsittämättömän outoa, sama kuin pyytäisi rahaa lainaksi vierailta.
Jos se ihminen olisi kaverisi hän olisi jo pyytänyt sinut. Voi kysyä onko joku menossa konserttiin jonne itse menee tai kysellä onko viikonloppusuunnitelmia tai kutsua ihmisiä kotiinsa mutta muita ei saa häiritä tai saattaa noloon tilanteeseen tai ahdistella.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP sanoi näin:
Älkää siis yrittäkö tunkea mukaan edes vihjailujen tasolla, jos ei teille sitä erikseen ehdoteta. Se asettaa toisen ihmisen todella epäkiitolliseen tilanteeseen."Tästä on aika pitkä matka siihen, että ei koskaan voi kertoa.
Minusta jos kaveri satunnaisesti alkaa varovaisesti kertoo, että tahtoisi mukaan menoihin, joista kerrot, olisiko hyvän kaverin teko miettiä, miksi? Miettiä, että onko kaveri ehkä yksinäinen ja vielä radikaalimpaa, miettiä, olisiko sittenkin joskus mahdollista, että kaveri pääsisi mukaan?
Olisiko oikeasti sun ja ystäviesi elo niin kurjaa, jos näin joskus kävisi?
Just näin. Jos ystävä alkaa tällaista kysellä tasaisesti niin ensimmäinen ajatus normaalilla sosiaalisella älyllä varustetulla on, että hei, ystäväni selvästi kaipaa seuraa, hoidetaan sille sitä, ehkä jopa että onkohan se vähän yksinäinen. Ei että njåäääh ulkopuolinen ja tulee pilaamaan mun agilitykeskustelun vai mitä elävää perkelettä täällä ihmiset argumentoikaan.
Jos se on kerran ihan hyvä tyyppi muuten niin sano sille että nyt ei sovi, mutta kävisikö sulle nähdä x päivänä?
Kaikki voittaa kun pääset olemaan alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti omassa porukassasi, mutta tämä "ylimääräinen" saa kanssa tekemistä toisena päivänä