Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä tuppaudu illanviettoporukkaan, jos sinua ei erikseen pyydetä

Vierailija
14.05.2023 |

Minulla on eräs tällainen kaveri, joka satunnaisesti yrittää tuppautua mukaan, jos olen sopinut illanvietosta joidenkin muiden kanssa. Tämä on todella kiusallista. On tympeä sanoa päin naamaa, että ei käy, koska muutoin kyseessä on ihan hyvä tyyppi. En vain voi muiden puolesta luvata tuollaista asiaa ja jos näen esim työkavereita, niin en oleta kenenkään heistäkään tuovan mukaan ketään "ringin ulkopuolista tyyppiä". Älkää siis yrittäkö tunkea mukaan edes vihjailujen tasolla, jos ei teille sitä erikseen ehdoteta. Se asettaa toisen ihmisen todella epäkiitolliseen tilanteeseen.

Kommentit (584)

Vierailija
221/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jätät kavereita porukan ulkopuolelle? Eikö tuollainen ole tapana lähinnä ala-asteen kiusaamisissa?

Koska eri yhteyksistä tutut ihmiset eivät keksi toisilleen mitään järjellistä sanottavaa.

Minä en raahaa sukelluskavereita mukaan jos menen työkavereiden kanssa kaljalle jne.

Lisäksi se yksi eri porukasta -tuttu tuntisi vain itsensä todella ulkopuoliseksi.

Kaikkihan me olemme polttareissa nähneet, miten kiusallista on kun ainoa yhdistävä tekijä joukossa on se, että kaikki tuntevat morsiamen. Ai että ne on hauskoja juhlia.

Mistäs tiedät? Nehän voi kaikki hyvinkin jakaa saman ajatuksen että sä ole pelle joka kuvittelee omistavansa kaverinsa.

Ja sehän sinua taitaa eniten pelottaakin.

Vierailija
222/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpas ahdasmielinen, mutta niin tyypillinen suomalainen. Maailmalla toimitaan hieman eri tavalla. Suomi onkin sellainen junttikeidas että ei mitään rajaa.

No ei tää kyllä ole vain suomalaisten juttu. Monet ei ota työporukkkansa ulkopuolisia tyyppejä illanviettoihin koska niissä illanvietoissa tykätään jauhaa töistä joista ulkopuolinen ei sitten tiedä/ymmärrä/tuskin kiinnostaakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli tällainen tilanne viime viikolla. Olin sopinut alkuviikosta lähteväni kaverin kanssa ulos iltavuoron jälkeen. No tämä kaveri teki keskellä viikkoa muita suunnitelmia ja meni toisten kavereiden luo. Näiden toisten kavereiden kanssa en ole enää pitkään aikaan kutsumatta yrittänyt neuvotella, pääsenkö mukaan, koska joskus olen tehnyt niin ja läsnäoloani ei ole kaivattu. Nyt varovasti kyselin, voinko tulla heille myös, kun tämä kaveri, jonka kanssa olin alun perin sopinut menosta, oli kutsuttu sinne. No sehän ei käynyt ja kaikki ne vanhat tilanteet, kun olen tuntenut itseni ulkopuoliseksi ja yksinäiseksi, palasivat mieleeni. Tuntui tosiaan taas, että on kyse yläasteikäisistä ihmisistä. Vitutti kieltämättä, mutta en näyttänyt tunteitani. Siispä vietin yksin iltani.

Tuollainen "sinä et pääse, mutta hän pääsee", saattaa tuntua tosi ikävältä, en ole tyrkyttänyt seuraani tosiaan moneen vuoteen. Myös ärsyttää tuollainen käytös, että ensin sovitaan jotain toisen kanssa ja sitten mennäänkin muualle. Itse en tekisi niin, se ei ole reilua, vaan jos olen jotain alun perin sopinut kaverini kanssa, en sitten sovi muuta.

Ongelma on kaverisi joka teki muita suunnitelmia vaikka oli jo sopinut tapaavansa sinut.

Vierailija
224/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on turhan tyrkky kaveri, joka koittaa aina tarkkaan kysellä asioita ja haluais tietää kaikesta kaiken. Olen oppinut että pitää koittaa olla mahdollisimman vaitonainen asioista, mutta silti ei pysty kaikkea "pimittämään" häneltä, koska en nyt kaikesta halua olla epärehellinen. Haluaisin pitää tietynlaisen etäisyyden, mutta se on vaikeaa, kun asutaan samassa kaupungissa ja hän laittaa hyvin usein viestejä. 

Vierailija
225/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jätät kavereita porukan ulkopuolelle? Eikö tuollainen ole tapana lähinnä ala-asteen kiusaamisissa?

Koska eri yhteyksistä tutut ihmiset eivät keksi toisilleen mitään järjellistä sanottavaa.

Minä en raahaa sukelluskavereita mukaan jos menen työkavereiden kanssa kaljalle jne.

Lisäksi se yksi eri porukasta -tuttu tuntisi vain itsensä todella ulkopuoliseksi.

Kaikkihan me olemme polttareissa nähneet, miten kiusallista on kun ainoa yhdistävä tekijä joukossa on se, että kaikki tuntevat morsiamen. Ai että ne on hauskoja juhlia.

Mistäs tiedät? Nehän voi kaikki hyvinkin jakaa saman ajatuksen että sä ole pelle joka kuvittelee omistavansa kaverinsa.

Ja sehän sinua taitaa eniten pelottaakin.

Tuppautujat kuvittelevat omistavansa kaverinsa.

Vierailija
226/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäätävää, että jossain kommenteissa ollaan sitä mieltä, että kyllä se on vain umpimielistä suomalaisuutta, ettei kaikki ihmiset saa osallistua mihin tilaisuuteen tahansa olipa se tarkoitettu mille kokoonpanolle tahansa. Kuinka hukassa sosiaalinen tilanneosaaminen ja ihan perus maalaisjärki voi olla ?!?

Pari kesää sitten järjestin työantajan edustajana työporukalle ja heidän puolisoille saunailtaa ruokineen ja juomineen. Yhden työntekijän kavereita sattui olemaan tuon tilaussaunan lähettyvillä  ja työntekijä oli sitä mieltä, että kyllä nämä kaverit  ovat ilman muuta aivan tervetulleita mukaan työporukan saunailtaan, syömään ja juomaan tottakai! Valitettavasti jouduin sanomaan EI, monestakin eri mutta todella ilmeisestä syystä.  Perusteluista huolimatta olin kuulemma hankala ja tiukkapipoinen ihminen, sillä "Miksei muka Pera ja kaverit voi tulla, siis oikeesti, oon tuntenut Peran 20 vuotta! Menen hänestä takuuseen".  Siis todella, näin työntekijä mussutti asiasta, kun jatkoimme iltaa ilman Peraa ja kumppaneita.  Näin umpimielisenä suomalaisena siis painelin menemään silloin ja vielä jälkikäteen ajateltunakin tekisin täysin saman umpimielisen ratkaisun.

No palstalla on aina joillain tarve päästä haukkumaan suomalaisuutta oli keskustelu mistä tahansa aiheesta. Itselläni on kavereita Aasiasta ja Kanadasta ja eivät hekään välittäisi mukaan tuppautujista.

Vierailija
227/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mä tuskin edes ystävystyisin tuppautujan kanssa. Mulle on aina ollut itsestäänselvää, että ihmisillä  on erilaisia porukoita, joihin kuuluu. Ja jos ei kutsuta mukaan, ei ruveta tuppautumaankaan. Ihan jo työelämässäkin joskus jotkut juhlat on avec ja joskus taas tarkoitettu pelkästään firma työntekijöille. Jos kutsu ei ole avec, ei mukaan oteta sen enempää kavereita, puolisoa, lapsia kuin anoppiakaan. 

Aloittajan kuvaamassa tilanteessa tämä kaveri ilmeisesti olettaa, että ap on porukkansa johtohahmo ja voi asemansa sallimalla yksinoikeudella päättää, keitä yhteisiin tapaamisiin saa tulla. Joskus voi olla ihan ok, että kaikki porukan illanviettoon osallistuvat tuovat sinne mukaan ihmisiä, joita muut porukassa eivät tunne, mutta tuollaisesta pitää kyllä sopia etukäteen. Ihan siksi, että se voi vaikuttaa tulossa olevien halukkuuteen osallistua koko illanistujaisiin. Joku ei välttämättä jaksaisi osallistua, mutta osallistuu ihan vaan kivan kaveriporukan vuoksi. Jos porukka onkin jotain muuta kuin alunperin suunniteltu porukka ja jutut sitten enemmän smalltalkia kuin kaveriporukassa, voi tuntua paljon mukavammalta jättää illanistujaiset sillä kertaa väliin.

Kahden keskisissä tapaamisissa sitten vieläkin merkittävämpää se, voiko jutella - kuten suunniteltu - ystävänsä kanssa vai pitääkö puheenaiheet olla sellaisia, että porukassa on mukana joku toiselle tuntematon henkilö. 

Tämä! 

"itsestäänselvää, että ihmisillä  on erilaisia porukoita, joihin kuuluu. Ja jos ei kutsuta mukaan, ei ruveta tuppautumaankaan". 

Ja tämä. 

"voi vaikuttaa tulossa olevien halukkuuteen osallistua"

"Kahden keskisissä tapaamisissa sitten vieläkin merkittävämpää se, voiko jutella - kuten suunniteltu - ystävänsä kanssa vai pitääkö puheenaiheet olla sellaisia, että porukassa on mukana joku toiselle tuntematon henkilö"

Kaikkien kanssa ei voi keskustella kaikista asioista. Joutuu suodattamaan keskusteluja, kun siihen tulee se ylimääräinen mukaan porukkaan. Joillekin saattaa tulla epämukava olo, että siihen tulee joku tuntematon henkilö vaikka se oiskin joku ystävän kaveri. 

Vierailija
228/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka pyydetäisiinkin, osallistuminen ei ole välttämättä toivottavaa.

Siinä on sitten pyytäjä ihan itse syypää. Ajatuksia ei tarvitse lukea.

Vierailija
229/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on ainakin ihminen, johon minä en halua tutustua.

nämä ihmiset kuten ap on kontrolloijia. Yrittäävät kontrollin kautta hallita muita. ja hyvin narsisitisia ja kuvittelee että maailma pyörii häen ympärillään. 

Tuokin yksi joka LUULI että se työkaveri oli tunkemassa samaan hotelliin ja lomakohteeseen JUURI HÄNEN perässään. Eiköhän se ollut vaan hakenut kokoajan hyvää lomapaikkaa, ja sai idean kun kuuli kaverin lomakohteesta. Sattui vaan buukkaamaan samaan hotelliin sitten. Yrittäkää nyt ymmärtää ettei suomessa ole kovin monia toimivia luotettavia matkanjärjestäjiä ja heillä vain kourallinen lomakohteita, hotellit on buukattu jo kauan sitten täyteen. Se että osuitte samaan hotelliin on sattuma. Eikä he taatusti olisi teidän perässä roikkuneet lomallaan. Mutta kivahan se on kuvitella niin, että kaikki seuraa sua.

En tiedä puhutko nyt minusta vai siitä toisesta. Mutta työkaverini, joka oli samalle matkalle lähdössä, suunnitteli nimenomaan yhteistä matkaa. Oli innoissaan siitä miten on sitten seuraa kierrellä kaupoissa, miehillä on toisilleen sitten seuraa siksi aikaa. Päiväretkiä tehdään ainakin yksi, ja illat bailataan täysillä. Whatsappini sauhusi kun työkaveri linkkaili illallispaikkaehdotuksia ja bussireittejä.

Eli ei, ei ollut kyse siitä että sattumalta olisivat tulleet samaan kohteeseen.

saisit nyt kyllä kuitenkin ottaa omaa vastuuta myös siitä että olet antanut jonkun tulla harhaanjohdetuksi niin pitkälle että hän jopa tunkeee lomallenne mukaan, vaikka ilmeisesti vain haluat hänestä eroon. Mitenkäs se on mahdollista? Myönnän että voi olla hankala estää toisia ihmisiä varaamasta samaa hotellia, koska ethän sinä omista maailman hotelleja etkä sitä lomapaikkaa. Ehkä jatkossa tulet suoremmaksi ja jos ei hänen seura ole toivottavaa, etkä kerro asiotasi enää. Turhaa tämmöset jälkipuheetkin. 

Vierailija
230/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäätävää, että jossain kommenteissa ollaan sitä mieltä, että kyllä se on vain umpimielistä suomalaisuutta, ettei kaikki ihmiset saa osallistua mihin tilaisuuteen tahansa olipa se tarkoitettu mille kokoonpanolle tahansa. Kuinka hukassa sosiaalinen tilanneosaaminen ja ihan perus maalaisjärki voi olla ?!?

Pari kesää sitten järjestin työantajan edustajana työporukalle ja heidän puolisoille saunailtaa ruokineen ja juomineen. Yhden työntekijän kavereita sattui olemaan tuon tilaussaunan lähettyvillä  ja työntekijä oli sitä mieltä, että kyllä nämä kaverit  ovat ilman muuta aivan tervetulleita mukaan työporukan saunailtaan, syömään ja juomaan tottakai! Valitettavasti jouduin sanomaan EI, monestakin eri mutta todella ilmeisestä syystä.  Perusteluista huolimatta olin kuulemma hankala ja tiukkapipoinen ihminen, sillä "Miksei muka Pera ja kaverit voi tulla, siis oikeesti, oon tuntenut Peran 20 vuotta! Menen hänestä takuuseen".  Siis todella, näin työntekijä mussutti asiasta, kun jatkoimme iltaa ilman Peraa ja kumppaneita.  Näin umpimielisenä suomalaisena siis painelin menemään silloin ja vielä jälkikäteen ajateltunakin tekisin täysin saman umpimielisen ratkaisun.

No palstalla on aina joillain tarve päästä haukkumaan suomalaisuutta oli keskustelu mistä tahansa aiheesta. Itselläni on kavereita Aasiasta ja Kanadasta ja eivät hekään välittäisi mukaan tuppautujista.

Suomalaisista löytyy harvemmin tuppautujia. Edes sellaisiin tilaisuuksiin jonne voisikin  solahtaa ilman hämmennystä. Ymmärtävät kyllä rajat. 

Vierailija
231/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka baarissa tai festareilla voi tuntua yksinäiseltä, jos ei ole sitä omaa porukkaa, jossa tuntee olonsa tervetulleeksi. Ei se tarkoita sitä koko ajan täytyy kiehnätä toisissa kiinni, mutta kai kaikki nyt ymmärtää mitä tarkoittaa, jos ollaan porukalla jossain.

Ja se toisaalta tarkoittaa sitä, että jos sanotaan että kaikki on tervetulleita, niin se on ihan tärkeää, että mitä sillä missäkin yhteydessä tarkoitetaan. Jos kukaan ei silti ole kiinnostunut seurastasi, niin se on sama kuin menisi yksin.

Joillakin ihmisillä on kymmenen uutta kaveria jokaisen baari-illan jälkeen, joillakin ei.

Vierailija
232/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin missä hän ilmaisee halunsa tulla mukaan?

No ihan puhelimen välityksellä puhumalla tai vaikkapa whatsapp-viesteillessä. Noilla sitä nykyään pääsääntöjään kommunikoidaan.

Ap

Miksi ihmeessä kerrot hänelle kaikki menosi jotka eivät koske häntä, eihän hän niistä muuten kuulisi kuin sinulta itseltäsi?

Vierailija
233/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hyvin ymmärrän.Sama juttu itellä.Oikeen pelkään,että joku laittaa päivityksiä illanvietosta.Pian tulee viestiä,että hei minäkin tuun sinne...Noloo vastata,että ei käy.

Vierailija
234/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs lörpöttelette avoimesti muille ihmisille kaikki asianne ja elämänne.

Vierailija
235/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydettiin sivusta, vaan sepä ei tainnut sopiakaan illanvieton pitäjille. 

Tosin enpä tätä ole edes jaksanut miettiä, miltei yli 10 vuotta vanhaa asiaa. :)

Vierailija
236/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehillä tuota ongelmaa ei ole. Kaikki ovat tervetulleita mukaan vaikka ei ennestään tuntisikaan joitain kavereita. 

Eivät kyllä ole. Työporukan saunailtaan ei ole naapurin masoilla mitään asiaa elleivät ole myös samassa työpaikassa. Sama harrastusporukan kanssa. Illanviettoon ei lähde serkut tai muut kaverit vaan ne harrastuksen tyypit keskenään. Miehet eivät väännä tuosta mitään kiusaamisuhriutumista vaan ymmärtävät itsestäänselvyydet. Naapurin masojen kanssa on sitten omat illanviettonsa. 

Vierailija
237/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerro hänelle niistä!

Vierailija
238/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se, joka kutsuu tosi helposti muitakin mukaan illanviettoihin. Jos jonkun kanssa tulee puhetta että olen perjantaina menossa johonkin, heitän automaattisesti, että hei tervetuloa myös jos kiinnostaa. Luojan kiitos ystäväni ovat samaa maata, eikä "ylimääräisiä" katsota karsaasti. Työporukan tykyiltana tietenkin ilmoitetaan muillekin kysyville mihin baariin ollaan menossa ja siellä voi olla niin puolisoita kuin kavereitakin keneltä tahansa.

Kuulostaa erittäin raskaalta, että pitäisi vedellä jotain henkisiä eristysnauhoja porukoiden välille.

Hyviin tapoihin kuuluu varmistaa siltä porukalta ensin. Joskus uudet ihmiset on enemmänkin kuin tervetulleita, ja joskus he rikkovat ryhmädynamiikkaa tarpeettomasti. Riippuu ihmisistä ja tilanteesta mikä on sopivaa.

Vierailija
239/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpas ahdasmielinen, mutta niin tyypillinen suomalainen. Maailmalla toimitaan hieman eri tavalla. Suomi onkin sellainen junttikeidas että ei mitään rajaa.

Tästä olen kyllä niin samaa mieltä.

Vierailija
240/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oot niin v tun nössö ettet uskalla sanoa että näet muita kavereita niin joudatkin kärsimään moisista kiusallisista hetkistä.

Luuletko palikka etten tuo asiaa ilmi, että näen muita kavereita? Miten muutoin voisin todeta hänen yrittävän tuppautua mukaan, jos hän ei olisi tästä yhtälöstä tietoinen? Hohhoijjaa...

Ap

Jos kerrot minne olet menossa ja monelta etkä suoraan kiellä, jos kaveri ehdottaa tulevansa mukaan, olet itse erikoisesti käyttäytyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme