Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä tuppaudu illanviettoporukkaan, jos sinua ei erikseen pyydetä

Vierailija
14.05.2023 |

Minulla on eräs tällainen kaveri, joka satunnaisesti yrittää tuppautua mukaan, jos olen sopinut illanvietosta joidenkin muiden kanssa. Tämä on todella kiusallista. On tympeä sanoa päin naamaa, että ei käy, koska muutoin kyseessä on ihan hyvä tyyppi. En vain voi muiden puolesta luvata tuollaista asiaa ja jos näen esim työkavereita, niin en oleta kenenkään heistäkään tuovan mukaan ketään "ringin ulkopuolista tyyppiä". Älkää siis yrittäkö tunkea mukaan edes vihjailujen tasolla, jos ei teille sitä erikseen ehdoteta. Se asettaa toisen ihmisen todella epäkiitolliseen tilanteeseen.

Kommentit (584)

Vierailija
241/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan alakouluikäisenä kun oli sovittu yhden kaverin ja hänen isänsä kans et mennään elokuviin. Kerroin eräälle toiselle kaverille siitä. Kun sitten menimme paikan päälle, tämä irtokaveri istui isänsä kanssa parhailla paikoilla keskellä salia naama loistaen vahingoniloa. Tämä pikku tyranni oli kietonut isänsä pikkusormen ympäri ja käskeny lähteen leffaan.

Kyllä tympäsi.

Opetus: älä kerro etukäteen suunnitelmista muille.

Miksi ette itse varanneet niitä parhaita paikkoja etukäteen, jos se tällaista katkeruutta aiheutti? Olisiko "vahingonilo" ollut ihan vain iloa leffareissusta?

Vierailija
242/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä itsesi kaverisi asemaan. En tiedä miten läheisiä ystäviä olette ja tiedätkö edes kaveriasi kunnolla? Et voi tietää mitä hän käy läpi ja haluaa viettää aikaa muiden kanssa. Onko ihmiset nykyään oikeasti niin itsekkäitä että ei mahdu yhtä kaveria ottamaan mukaan illanviettoon? No, eipä sinne kukaan muukaan varmaan halua tulla, teidän surkeisiin illanistujaisiin. Toivottavasti kaverisi löytää uusia, oikeita ystäviä. Ei kukaan halua olla kaltaisesi oman navan tuijottajan kaveri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä olisi pitänyt kutsua hänetkin

t:ap

Vierailija
244/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehillä tuota ongelmaa ei ole. Kaikki ovat tervetulleita mukaan vaikka ei ennestään tuntisikaan joitain kavereita. 

Kyllä ihan samanlaista selän takana juoruamista ja ulokupuolelle jättämistä on miesporukoissakin.

T: mies

Vierailija
245/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää riippuu niin tilanteesta. Jos haluaisin lähteä parhaan kaverini kanssa vaikka Tokioon niin sanoisin kyllä tuppautuvalle että sori mutta tää on nyt meidän juttu. Meillä vaan on keskinäinen henkilökemia jolloin matkasta tulee tietynlainen. Matkoissa myös pitää tehdä enemmän kompromisseja ja siitä tulee vaan raskaampaa mitä enemmän porukkaa mukana.

Sensijaan jos vaikka kuvitellaan tilanne että meen viettää uuden vuoden juhlia jollekin kaverille ja toinen kaveri jolla ei olisi mitään paikkaa minne mennä uudeksi vuodeksi kysyisi että saanko tulla mukaan, sanoisin että mulle sopii, odota kysyn x:ltä sopiiko hänelle. En usko että kukaan kavereistani kieltäytyisi.

Vierailija
246/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se, joka kutsuu tosi helposti muitakin mukaan illanviettoihin. Jos jonkun kanssa tulee puhetta että olen perjantaina menossa johonkin, heitän automaattisesti, että hei tervetuloa myös jos kiinnostaa. Luojan kiitos ystäväni ovat samaa maata, eikä "ylimääräisiä" katsota karsaasti. Työporukan tykyiltana tietenkin ilmoitetaan muillekin kysyville mihin baariin ollaan menossa ja siellä voi olla niin puolisoita kuin kavereitakin keneltä tahansa.

Kuulostaa erittäin raskaalta, että pitäisi vedellä jotain henkisiä eristysnauhoja porukoiden välille.

Jokainen saa tehdä, kuten parhaaksi näkee. Asioilla on yleensä kuitenkin seurauksensa, ja vaikka kuvittelet, että tapasi tuoda tapaamisiin muille vieraita ihmisiä. on kaikista ihan ok, niin muistathan, että tämä on vain sinun tulkintasi muun porukan ajatuksista. Se , että kukaan ei katso ylimääräisiä karsaasti, on vain aikuista käytöstä siinä tilanteessa, mutta ei kerro sen enempää ihmisten todellisista ajatuksista.  Pidemmän päälle tämä toimintatapasi saattaa vaikuttaa myös siihen, saatko itse kutsua vai ei. Aina kun kutsuu uusia ihmisiä eri porukoihin, kannattaa ensin miettiä hetki tilannetta niin kutsuttavan kuin muun porukan kannalta.  Vanha sananlasku: "Kun yhteen suuntaan kumartaa, niin toiseen pyllistää" pitää hyvin paikkansa.

Hmmm, pakko myöntää, että en ole ongelmaa havainnut. Minä en tietenkään ole ainut, joka tuo "ulkopuolisia" mukanaan, enkä myöskään vietä aikaani aina samassa porukassa. Käyn myös mukana niiden "ulkopuolisten" porukoissa. En tiedä sitten, onko monella joku sama neljän-viiden hengen porukka, jolla aina kokoonnutaan. Ja nyt mielikuvissa näistä yksi tuo mukanaan milloin kenetkin, parhaassa tapauksessa ei oikein itsekään tuntemaansa. Minulla on kuitenkin laaja ystävä- ja tuttavapiiri, ja on ihan selvää, että mukaan saa tulla myös heidän ystävänsä. Ollaan sitten menossa festareille, keikalle tai baariin. Myös reissuille tai mökkireissuille saa tulla, jos saadaan järjestymään. (Jätetään nyt varsinaiset kutsuvierastilaisuudet pois laskuista, kai sen kaikki ymmärtää...?)

"Et ole tervetullut seuraan" on kyllä lause, jonka sanomisen kynnys on minulla tosi korkea. Sen saamiseksi on melkein täytynyt tehdä töitä ennakkoon. Ja kuten jollakin edellä, ei se tarkoita että olisin sitoutunut istumaan koko illan käsi kädessä tai toimimaan viihdyttäjänä. Tietenkään. Jokaisella aikuisella on vapaus myös poistua seurasta ihan koska haluaa.

Aivan. Kutsumalla kutsut mukaan siis omaan porukkaasi ihmisen, joka ei tunne tilaisuudessa muita = on ulkopuolinen. Tilaisuudessa ollessa muistat, että et ole sitoutunut pitämään tälle vieraaseen porukkaan kutsumallesi henkilölle seuraa koko iltaa ja jatkat iltaa muiden ystäviesi kanssa. Itse en arvosta tämän tyyppistä käytöstä - yhtään. Tunnen muutamia tällaisia kaikkien kavereita, sosiaalisia perhosia ja mukaan kutsujia, jotka sitten ovat jättäneet kutsumansa henkilön kuin nallin kalliolle. Itse jos vien uuden ihmisen omaan porukkaani, pidän kyllä visusti huolta, että en tee katoamistemppua tai aiheuta hänelle kiusallista oloa. Mutta kuten sanottu: jokainen saa tehdä kuten parhaaksi näkee.

Vierailija
247/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se, joka kutsuu tosi helposti muitakin mukaan illanviettoihin. Jos jonkun kanssa tulee puhetta että olen perjantaina menossa johonkin, heitän automaattisesti, että hei tervetuloa myös jos kiinnostaa. Luojan kiitos ystäväni ovat samaa maata, eikä "ylimääräisiä" katsota karsaasti. Työporukan tykyiltana tietenkin ilmoitetaan muillekin kysyville mihin baariin ollaan menossa ja siellä voi olla niin puolisoita kuin kavereitakin keneltä tahansa.

Kuulostaa erittäin raskaalta, että pitäisi vedellä jotain henkisiä eristysnauhoja porukoiden välille.

Jokainen saa tehdä, kuten parhaaksi näkee. Asioilla on yleensä kuitenkin seurauksensa, ja vaikka kuvittelet, että tapasi tuoda tapaamisiin muille vieraita ihmisiä. on kaikista ihan ok, niin muistathan, että tämä on vain sinun tulkintasi muun porukan ajatuksista. Se , että kukaan ei katso ylimääräisiä karsaasti, on vain aikuista käytöstä siinä tilanteessa, mutta ei kerro sen enempää ihmisten todellisista ajatuksista.  Pidemmän päälle tämä toimintatapasi saattaa vaikuttaa myös siihen, saatko itse kutsua vai ei. Aina kun kutsuu uusia ihmisiä eri porukoihin, kannattaa ensin miettiä hetki tilannetta niin kutsuttavan kuin muun porukan kannalta.  Vanha sananlasku: "Kun yhteen suuntaan kumartaa, niin toiseen pyllistää" pitää hyvin paikkansa.

Hmmm, pakko myöntää, että en ole ongelmaa havainnut. Minä en tietenkään ole ainut, joka tuo "ulkopuolisia" mukanaan, enkä myöskään vietä aikaani aina samassa porukassa. Käyn myös mukana niiden "ulkopuolisten" porukoissa. En tiedä sitten, onko monella joku sama neljän-viiden hengen porukka, jolla aina kokoonnutaan. Ja nyt mielikuvissa näistä yksi tuo mukanaan milloin kenetkin, parhaassa tapauksessa ei oikein itsekään tuntemaansa. Minulla on kuitenkin laaja ystävä- ja tuttavapiiri, ja on ihan selvää, että mukaan saa tulla myös heidän ystävänsä. Ollaan sitten menossa festareille, keikalle tai baariin. Myös reissuille tai mökkireissuille saa tulla, jos saadaan järjestymään. (Jätetään nyt varsinaiset kutsuvierastilaisuudet pois laskuista, kai sen kaikki ymmärtää...?)

"Et ole tervetullut seuraan" on kyllä lause, jonka sanomisen kynnys on minulla tosi korkea. Sen saamiseksi on melkein täytynyt tehdä töitä ennakkoon. Ja kuten jollakin edellä, ei se tarkoita että olisin sitoutunut istumaan koko illan käsi kädessä tai toimimaan viihdyttäjänä. Tietenkään. Jokaisella aikuisella on vapaus myös poistua seurasta ihan koska haluaa.

Aivan. Kutsumalla kutsut mukaan siis omaan porukkaasi ihmisen, joka ei tunne tilaisuudessa muita = on ulkopuolinen. Tilaisuudessa ollessa muistat, että et ole sitoutunut pitämään tälle vieraaseen porukkaan kutsumallesi henkilölle seuraa koko iltaa ja jatkat iltaa muiden ystäviesi kanssa. Itse en arvosta tämän tyyppistä käytöstä - yhtään. Tunnen muutamia tällaisia kaikkien kavereita, sosiaalisia perhosia ja mukaan kutsujia, jotka sitten ovat jättäneet kutsumansa henkilön kuin nallin kalliolle. Itse jos vien uuden ihmisen omaan porukkaani, pidän kyllä visusti huolta, että en tee katoamistemppua tai aiheuta hänelle kiusallista oloa. Mutta kuten sanottu: jokainen saa tehdä kuten parhaaksi näkee.

Aivan, se olisi kyllä tylsää, jos joku sitten odottaisi kaitsijaa koko illaksi kylkeensä. Omat tutut ovat kyllä sen verran mukavia, että hekin osaavat pitää seuraa sille "ulkopuoliselle" (mistä en sanana pidä, enkä ajattele kenenkään olevan).

Tuli kyllä mieleen, kun nuorempana joku mies luuli tulleensa treffeille, kun hänet oli pyydetty mukaan johonkin. Loukkaantui sitten, kun ei saanutkaan jakamatonta huomiota siltä, joka oli hänet "kutsunut". Mutta iän myötä pelisilmäkin vähän kehittyy, että ketä edes pyytää ja kenelle jättää menoista suuremmin mainitsematta.

Vierailija
248/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt varmaan siitäkin kyse, että ainakin minä elän ihan normaalia taviselämää. Senpä vuoksi voinkin siitä keskustella myös kaverin kaverin kanssa tai jonkun muun ihan vieraan. Ei mua haittaa, jos meidän illanvietossa, jossa asiat pyörii elämän ympärillä, eli lapset, nyt puutarhanlaitto, maailman asiat, julkkisjuorut, politiikka, kirjallisuus, musiikki, normi-ilot ja parisuhteen kuviot, arjen pienet harmit, jne.

Sama juttu kaikilla ystävilläkin. Ei meille mikään puheenaihe oli erityisarka tai sellainen, että sitä pitää päät yhdessä supsuttaen puimaan.

Kemiat ihmisten kanssa toimii aina paremmin tai huonommin, mutta jos nyt huonommin, niin ei jostain yhdestä illasta elämä pilalla ole.

Vierailija
249/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin missä hän ilmaisee halunsa tulla mukaan?

No ihan puhelimen välityksellä puhumalla tai vaikkapa whatsapp-viesteillessä. Noilla sitä nykyään pääsääntöjään kommunikoidaan.

Ap

? Nykyään ei todellakaan puhelimella puhu kuin me keski-ikäiset ja vanhukset. Nykyään käytetään snäppejä sun muita, en osaa edes kirjoittaa.

Vierailija
250/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jätät kavereita porukan ulkopuolelle? Eikö tuollainen ole tapana lähinnä ala-asteen kiusaamisissa?

Koska eri yhteyksistä tutut ihmiset eivät keksi toisilleen mitään järjellistä sanottavaa.

Minä en raahaa sukelluskavereita mukaan jos menen työkavereiden kanssa kaljalle jne.

Lisäksi se yksi eri porukasta -tuttu tuntisi vain itsensä todella ulkopuoliseksi.

Kaikkihan me olemme polttareissa nähneet, miten kiusallista on kun ainoa yhdistävä tekijä joukossa on se, että kaikki tuntevat morsiamen. Ai että ne on hauskoja juhlia.

Tämähän on aivan älytön ajatus. Sekä sukeltajia että työkavereita yhdistää ihmisyys. Heitä voi yhdistää lisäksi vaikka musiikkimaku, vanhat autot, se että ovat erityislasten vanhempia, jne jne. Ja ehkä työkaveri on pitkään miettinyt sukellusharrastuksen aloittamista ja kuulisi siitä mielellään? Mä ainakin kuulisin vaikka varmasti sukeltamista en aloittaisikaan!

Vierailija
251/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä kerrot kaverille minne menet jos et halua häntä seuraan? Tapaat kaverin kahden kesken ja mitä muita menoja on niin menet ja et kerro. En ymmärrä mikä tuossa on se Ongelma.

Vierailija
252/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

valtion ja kuntien sektorilla nämä todella epätoivotut änkevät mukaan tuomaan minä minä minä kulttuuriaan. yleensä demari tai keupu ääm.lehmiä. yrittävät taidottomat päteä.  

Vierailija
253/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäkohteliasta mainita illanvietosta jos ei samalla kutsu toista mukaan. Sinä olet tässä se moukka, AP.

Aika huonot sosiaaliset taidot teillä jos ongelmana on se että ette keksi mitään puhuttavaa jos ette voi jauhaa sitä samaa tuttua myllyä läpi.

Itse kysyisin että voinko ottaa kaverin mukaan ja jos se ei käy, lähtisin viettämään iltaa kaverin enkä tuollaisen moukkajengin kanssa.

Vierailija
254/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jätät kavereita porukan ulkopuolelle? Eikö tuollainen ole tapana lähinnä ala-asteen kiusaamisissa?

Koska eri yhteyksistä tutut ihmiset eivät keksi toisilleen mitään järjellistä sanottavaa.

Minä en raahaa sukelluskavereita mukaan jos menen työkavereiden kanssa kaljalle jne.

Lisäksi se yksi eri porukasta -tuttu tuntisi vain itsensä todella ulkopuoliseksi.

Kaikkihan me olemme polttareissa nähneet, miten kiusallista on kun ainoa yhdistävä tekijä joukossa on se, että kaikki tuntevat morsiamen. Ai että ne on hauskoja juhlia.

Tämähän on aivan älytön ajatus. Sekä sukeltajia että työkavereita yhdistää ihmisyys. Heitä voi yhdistää lisäksi vaikka musiikkimaku, vanhat autot, se että ovat erityislasten vanhempia, jne jne. Ja ehkä työkaveri on pitkään miettinyt sukellusharrastuksen aloittamista ja kuulisi siitä mielellään? Mä ainakin kuulisin vaikka varmasti sukeltamista en aloittaisikaan!

Yksi hauskimmista illoista oli, kun yövyin ihan erilaisen serkkuni luona toisella paikkakunnalla ja hänellä sattui olemaan opiskelukavereidensa tapaaminen. Minun läsnäolostani oli mainittu etukäteen, mutta tämän keskustelun myötä vasta ymmärrän, että joku tietysti saattoi jälkeenpäin sadatella selän takana. He juttelivat oman alansa juttuja, joita kuuntelin ihan mielelläni, mutta myös yleisiä asioita. Näkökulmat olivat vain aika erilaisia kuin omissa porukoissani yleensä. Baarissa serkkuni välillä katosi, mutta minä viihdyin hänen kavereidensa seurassa. Se oli todella virkistävää, enkä ottanut tilannetta yhtään niin, että olisin ollut ulkopuolinen.

Se oli kyllä yhteistä omiin kaveriporukoihini, että ketään ei haukuttu. (No jonkun opettajien opetustyylejä vertailtiin naljailevaan tyyliin tms.) Sellaisessa seurassa en viihdy, vaikka muuten hyvinkin erilaisiin porukoihin sopeudunkin. Jos lähtee joku julkkisten tai tuttujen mollaaminen, poistun mieluummin paikalta.

Vierailija
255/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on ainakin ihminen, johon minä en halua tutustua.

nämä ihmiset kuten ap on kontrolloijia. Yrittäävät kontrollin kautta hallita muita. ja hyvin narsisitisia ja kuvittelee että maailma pyörii häen ympärillään. 

Tuokin yksi joka LUULI että se työkaveri oli tunkemassa samaan hotelliin ja lomakohteeseen JUURI HÄNEN perässään. Eiköhän se ollut vaan hakenut kokoajan hyvää lomapaikkaa, ja sai idean kun kuuli kaverin lomakohteesta. Sattui vaan buukkaamaan samaan hotelliin sitten. Yrittäkää nyt ymmärtää ettei suomessa ole kovin monia toimivia luotettavia matkanjärjestäjiä ja heillä vain kourallinen lomakohteita, hotellit on buukattu jo kauan sitten täyteen. Se että osuitte samaan hotelliin on sattuma. Eikä he taatusti olisi teidän perässä roikkuneet lomallaan. Mutta kivahan se on kuvitella niin, että kaikki seuraa sua.

En tiedä puhutko nyt minusta vai siitä toisesta. Mutta työkaverini, joka oli samalle matkalle lähdössä, suunnitteli nimenomaan yhteistä matkaa. Oli innoissaan siitä miten on sitten seuraa kierrellä kaupoissa, miehillä on toisilleen sitten seuraa siksi aikaa. Päiväretkiä tehdään ainakin yksi, ja illat bailataan täysillä. Whatsappini sauhusi kun työkaveri linkkaili illallispaikkaehdotuksia ja bussireittejä.

Eli ei, ei ollut kyse siitä että sattumalta olisivat tulleet samaan kohteeseen.

saisit nyt kyllä kuitenkin ottaa omaa vastuuta myös siitä että olet antanut jonkun tulla harhaanjohdetuksi niin pitkälle että hän jopa tunkeee lomallenne mukaan, vaikka ilmeisesti vain haluat hänestä eroon. Mitenkäs se on mahdollista? Myönnän että voi olla hankala estää toisia ihmisiä varaamasta samaa hotellia, koska ethän sinä omista maailman hotelleja etkä sitä lomapaikkaa. Ehkä jatkossa tulet suoremmaksi ja jos ei hänen seura ole toivottavaa, etkä kerro asiotasi enää. Turhaa tämmöset jälkipuheetkin. 

En ole johtanut harhaan millään lailla, se siinä hauskinta onkin. Kerroin varanneeni mieheni kanssa matkan. Enkä halua hänestä eroon, ollaan tekemisissä myös vapaa-ajalla ajoittain.

Enkä minä siis halunnut mitään estää, mulle on aivan sama minne hän miehineen matkustaa ja milloin. Mutta tietenkään me ei aleta lomalla tanssia heidän pillinsä mukaan. Onneksi tässä tapauksessa ei tarvinnut sellaista keskustelua käydä kun heidän matkansa ei onnistunut.

Ja jälkipuheita tästä riittää vielä kiikkustuolissakin, onhan tuo niin käsittämätöntä käytöstä normaalin ihmisen näkökulmasta.

Vierailija
256/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama viesti kaikille pomoille:

Älkää tuppautuko duunareiden pippaloihin. Koskee myös pikkujouluja.

Vierailija
257/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kavereillekin omat laatikkonsa.

Tosiasiassa ei ihmisille ole laatikoita.

Vierailija
258/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli et osaa sanoa ystävällisin sanankääntein, ettei käy, koska pelkäät konfliktia.

Voin vain sanoa, että sen edestään löytää minkä taakseen jättää (moninkertaisena)!

Vierailija
259/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli et osaa sanoa ystävällisin sanankääntein, ettei käy, koska pelkäät konfliktia.

Voin vain sanoa, että sen edestään löytää minkä taakseen jättää (moninkertaisena)!

Ihan perus jo silloin kun yritetään järjestää ihan mitä tahansa isommalle porukalle. Vaikka kuinka kysytään, kenelläkään ei ole ideoita eikä mielipiteitä. Kaikki käy ja hyvältä kuulostaa. Paitsi että jälkikäteen kaikki olikin huonosti ja olisi itse osattu tehdä paremmin.

Vierailija
260/584 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat omaksuneet windows käyttöjärjestelmämäisen ajatelun ja kansioineet ystävänsäkin omiin kansioihin. Ne pirulaiset taas toimii toisinaan erilaisella käyttöjärjestelmällä ja karkaavat kansioista kyliin ja koteihin soittamatta puhelimella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan