Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen mummu, joka auttaa ja hoitaa, mutta surettaa

Vierailija
14.05.2023 |

Tuntuu pahalta, puran tänne, en muualle kehtaa.
Olen neljän mummu, kaikki lapset ovat poikani perheessä.
Hoidan lapsia paljon ja autan muutenkin, käyn kaupassa ja kuljetan lapsia harrastuksiin ja lainaan autoani, ostan vaatteita.
Nyt on äitienpäivä ja taas minut ohitetaan, miniä vie katraansa katsomaan äitiään, jota näkevät kaksi kertaa vuodessa ja joka ei ole koskaan itse käynyt perheen luona, ei edes nähnyt heidän uutta taloaan. Eikä koskaan ole lapsia hoitanut.
Tyttäreni onneksi tulee miehineen kahville ja tuo herkut tullessaan, heillä ei ole lapsia vaikean sairauden takia.
Surettaa tosi paljon.
Enkä minä lahjoja kaipaa, mutta olisipa kiva kun muistettaisiin eikä aina vaan vaadita.
Kun viimeksi hoidin lapsia, toivotin tervetulleeksi kahville, miniä tuumasi, että menemme äitini luo, poikani yritti lempeästi sanoa, että käydään hänen luonaan lauantaina, ei sopinut miniälle, nosti minun kuullen rähäkän.
Päätin, että kun miniä pyytää apuun seuraavan kerran, sanon, että en pääse. Nyt loppuu minun voimat.
Anteeksi valitus.
Hyvää äitienpäivää kaikille äideille ja mummuille!

Kommentit (452)

Vierailija
361/452 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa tuttua, minä päätin jo kolme vuotta sitten, että yksipuolinen hyysääminen loppuu. Mieheni sanoi, että tuossa ei ole järkeä, miniä juoksuttaa sinua kuin marsua juoksupyörässä, eikä koskaan itse huomioi.

Nyt on ihanan rauhallista, saamme olla mökilläkin niin, että itsekin ehtii nauttia.

Miniä valitti viime viikolla, että poikani päivystää ja hänen pitää itse hoitaa lapset. Nauratti.

Samaa mieltä "pitää itse hoitaa lapset"?!? Olisikohan pitänyt pohtia, ennen lapsentekoa, että ne myös hoidetaan?!?

Vierailija
362/452 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on minun ketju, joku in nostanut. Oli kivat juhlat meillä, tytär ja vävy kävivät, kaikki herkut toivat tullessaan, ja sain heiltä myös isohkon talletuksen tililleni kesäkukka-amppeleita varten, ylenpalttista on nyt, vaikka kerroin, kun tyttö kysyi, että kakku olisi ihana ja se riittää. Olen kiitollinen.

Miniäkin muisti, soitti jokin aika sitten, että hänellä on huomenna ripsihuolto, ja minun pitää tulla lasten kanssa n. kolmeksi tunniksi. Ei edes onnitellut. Mummulla on muuta menoa huomenna. Sellaista se on elämä.

Hyvää äitienpäivää kaikille meille, tässä ketjussa julmin sanoin haukutuille, mummuille ja äideille. . Kyllä me selvitään tästäkin.

Voi luoja. Kuulostat todella hankalalta tapaukselta.

Tuommoinen passiivisaggressiivisuys on muuten tosi myrkyllistä. Ota puheeksi poikasi ja miniäsi kanssa nuo tuntemuksesi. Jos olet mielinkielin aina naamatusten niin mistä ihmeestä voivat tietää sun katkeruuden?

Anteeksi nyt, en ole koskaan ollut mielinkielin ja nyt sanoin suoraan miniälle, että jatkossa sopii ajat niin, että pääsee. Kelpaako tämä nyt sinulle vai haukunko miniän kuten sinä minut.

Mistä kumpuaa moinen raivo ventovierasta kohtaan, kannattaisiko sitä sinun miettiä. Asiallisestikin voi sanoa, tuskin sellaiseen pystyt, rauhoitu ja opettele käyttäytymään.

Mutta asia on nyt kunnossa ja olen sanonut, taas kerran. Eikö vaan olekin hyvä juttu!

"haukunko miniän kuten sinä minut". Tähän se tiivistyy koko aloittajan ongelma. Meni mikä tahansa toisin kuin mieltä myöden, kenen tahansa ihmisen toimesta, vaikka "ventovieraan" kuten ap itse ilmaisee, haluaa ap kohdistaa kostonsa miniään.

Ihme kun ei miniä viihdy porukassa tai ole kertonut aloittajalle miksi suhde omaan äitiin on jäänyt etäiseksi..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/452 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa tuttua, minä päätin jo kolme vuotta sitten, että yksipuolinen hyysääminen loppuu. Mieheni sanoi, että tuossa ei ole järkeä, miniä juoksuttaa sinua kuin marsua juoksupyörässä, eikä koskaan itse huomioi.

Nyt on ihanan rauhallista, saamme olla mökilläkin niin, että itsekin ehtii nauttia.

Miniä valitti viime viikolla, että poikani päivystää ja hänen pitää itse hoitaa lapset. Nauratti.

Samaa mieltä "pitää itse hoitaa lapset"?!? Olisikohan pitänyt pohtia, ennen lapsentekoa, että ne myös hoidetaan?!?

Niin, ehkä typerä kommentti, mutta saattoi myös olla väsyneen yksin kaikesta vastaavan äidin kommentti... Jostain syystä monilla miehillä tuppaa nuo päivystyskeikat ja ylityöt lisääntyä lasten myötä... Ja ei edes ole kovin kummoista rahallista hyötyä.

Vierailija
364/452 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse olen kuullut ja nähnytkin nuorilta perheiltä niin ei yhteydenpito ole kellään tasapuolista molempia isovanhempia kohtaan. Ei, vaikka ei pitäs olla painavaa syytä " eristää" toiset isovanhemmat. Näkyy olevan yleistä se, että äidin vanhempiin ja erityisesti äidinäitiin nojataan eniten.

En ihmettele lainkaan, että miehen puolen vanhemmat ovat pettyneitä jos ei alunalkaenkaan oteta heitä tasavertausina mukaan.

Kyllä itsekin loukkaantuisin jos olisin vaan ns " varamummo".

Kelpaa kyllä hoitamaan peräänkatsomaan ja rahastusautomaatiksi, kuten oli eräässä perheessä.

Jos nyt pohditaan ns. normaaleja ihmissuhteita, niin kummalta sinä mieluummin kysyt neuvoa vaikka raskausvaivoista, imetyksestä tms. omalta äidiltäsi vai miehesi äidiltä? Kumman sinä haluat mieluummin sinne ensi viikkoina "apuun", kun tissit vuotaa ja alapää revennyt oman äitisi vai miehesi äidin? Näin siis vain ihan yleistä pohdintaa miksi moni äiti tukeutuu mieluummin omaan äitiinsä tällaisissa asioissa ja se äidinäiti tulee läheisemmäksi. Myös äiti voi miettiä, että jeesaako tällaisissa asioissa ennemmin miniää kuin omaa tytärtä?

Meillä on onneksi molemmat isovanhemmat yhtä rakkaita ja tärkeitä! Kuitenkin koen monien asioiden olevan luontevampaa oman äitini kanssa kuin anopin. Kyllä miehenikin pyytää vaikka peräkärryä lainaksi ensin isältään kuin minun isältäni.

Vierailija
365/452 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse olen kuullut ja nähnytkin nuorilta perheiltä niin ei yhteydenpito ole kellään tasapuolista molempia isovanhempia kohtaan. Ei, vaikka ei pitäs olla painavaa syytä " eristää" toiset isovanhemmat. Näkyy olevan yleistä se, että äidin vanhempiin ja erityisesti äidinäitiin nojataan eniten.

En ihmettele lainkaan, että miehen puolen vanhemmat ovat pettyneitä jos ei alunalkaenkaan oteta heitä tasavertausina mukaan.

Kelpaa kyllä hoitamaan peräänkatsomaan ja rahastusautomaatiksi, kuten oli eräässä perheessä.

Jos nyt pohditaan ns. normaaleja ihmissuhteita, niin kummalta sinä mieluummin kysyt neuvoa vaikka raskausvaivoista, imetyksestä tms. omalta äidiltäsi vai miehesi äidiltä? Kumman sinä haluat mieluummin sinne ensi viikkoina "apuun", kun tissit vuotaa ja alapää revennyt oman äitisi vai miehesi äidin? Näin siis vain ihan yleistä pohdintaa miksi moni äiti tukeutuu mieluummin omaan äitiinsä tällaisissa asioissa ja se äidinäiti tulee läheisemmäksi. Myös äiti voi miettiä, että jeesaako tällaisissa asioissa ennemmin miniää kuin omaa tytärtä?

Meillä on onneksi molemmat isovanhemmat yhtä rakkaita ja tärkeitä! Kuitenkin koen monien asioiden olevan luontevampaa oman äitini kanssa kuin anopin. Kyllä miehenikin pyytää vaikka peräkärryä lainaksi ensin isältään kuin minun isältäni.

Niin ja sosiaalisten suhteiden hoitaminen jää lisäksi todella monessa perheessä äidin varaan. Äidin kanssa laitettiin isän äidille joulupakettia ja askarreltiin kortteja, äiti muistutti lomamatkalta laittamaan mummille kortin vielä nuorena aikuisena. Äiti kirjoitti anopilleen kirjeen kuvineen kun oli ollut lasten synttäriä tai muuta eikä mummi päässyt mukaan. Minä en anopille ole soitellut, mutta synttärimuistamiset on ollut kyllä mun varassa ja nyt se, että lapsi muistaa isovanhempiaan. Ilmeisesti mun pitäisi soitellakin anopille saman verran kuin omalle äidille, ettei käy niin, että toisesta mummusta tuntuu, että jää etäisemmäksi? Entä appiukolle, kuka sille soittaisi?

Vierailija
366/452 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikasi pitäisi tulla onnittelemaan äitiään! Ja ottaa lapset mukaan! Ei se miniän tehtävä ole.

Periaatteessa näin. Mutta jos miniä on se , joka pyytää lastehoitoapua anopiltaan , pitää miniän myös jollain tavalla osoittaa kiitollisuuttaan , jos sitä apua saa.

Heh. Luulenpa, että ihan yhtälailla se poikakin sitä lastenhoitoapua tarvitsee...

Mitä sitten?

Jos miniä pystyy apua pyytämään, pitää kyetä myös kiittämään.

Vierailija
367/452 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja sosiaalisten suhteiden hoitaminen jää lisäksi todella monessa perheessä äidin varaan. Äidin kanssa laitettiin isän äidille joulupakettia ja askarreltiin kortteja, äiti muistutti lomamatkalta laittamaan mummille kortin vielä nuorena aikuisena. Äiti kirjoitti anopilleen kirjeen kuvineen kun oli ollut lasten synttäriä tai muuta eikä mummi päässyt mukaan. Minä en anopille ole soitellut, mutta synttärimuistamiset on ollut kyllä mun varassa ja nyt se, että lapsi muistaa isovanhempiaan. Ilmeisesti mun pitäisi soitellakin anopille saman verran kuin omalle äidille, ettei käy niin, että toisesta mummusta tuntuu, että jää etäisemmäksi? Entä appiukolle, kuka sille soittaisi?

Näin oli minunkin lapsuudessa, että äitini piti huolta myös isäni puolen sukulaissuhteista. Itse en tosiaan tee näin, vaan me molemmat hoidamme omat puolemme. Ja mieheni siis tosiaan hoitaa ja muistaa sukulaistensa lahjat ja muistamiset ym.

Jotkut miehet eivät tee vielä nykypäivänäkään ja naisetkin on onneksi enenevissä määrissä tulleet pois sieltä paapojaroolista, niin toki se ehkä näiden joidenkin anoppien mielestä tuntuu kurjalta, kun oma poika ei muista ja syypää tähän etsitään miniästä...

Vierailija
368/452 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että se mieskin suosii ennemmin vaimonsa vanhempia? Kai sillekin sitten on syynsä...

Vaimo sanelee ja mies on tossun alla. On ikäänkuin kynnysmatto, jolla ei ole sananvaltaa. Noita ns " vääpelivaimoja" on aika paljon.

Jostain syystä pääsevät vallan makuun ja mies tottelee jostain syystä. Saisin novellin eräästä perheestä ja erostaan, jossa mies oli kynnysmattona. Kun ero viimein toteutui mies joutui käymään terapiassa ja käsittelemään elämäänsä oikein kunnolla. Silti kaikista haavoistaan huolimatta yritti puolustaa ex- vaimoa. Koska tämä on lastensa äiti. Erosta on kauan ja vieläkin mies saa " takaumia" ja painajaisia entisestä avioliitostaan.

Vierailija
369/452 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikasi pitäisi tulla onnittelemaan äitiään! Ja ottaa lapset mukaan! Ei se miniän tehtävä ole.

Periaatteessa näin. Mutta jos miniä on se , joka pyytää lastehoitoapua anopiltaan , pitää miniän myös jollain tavalla osoittaa kiitollisuuttaan , jos sitä apua saa.

Heh. Luulenpa, että ihan yhtälailla se poikakin sitä lastenhoitoapua tarvitsee...

Mitä sitten?

Jos miniä pystyy apua pyytämään, pitää kyetä myös kiittämään.

Kuka sanoi, ettei miniä kiitä? Onko jättänyt siis kiittämättä, kun on esimerkiksi 2 kuukautta sitten pyytänyt anoppia katsomaan pari tuntia lapsia päivällä lääkärin takia? Ei ole sanonut kiitos, kun anoppi on suostunut tulemaan? Nyt oli kyse äitienpäivästä! Jos ei jukolauta oma poika pysty onnittelemaan äitiään ja järjestämään muistamisia, niin sitten kai jää ilman. Ei se ole miniän tehtävä, hän onnittelee omaa äitiään.

Vierailija
370/452 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitienpäivänä muistetaan ensisijaisesti omaa äitiä. Jos jää aikaa, voi muistaa myös isoäitiä tai puolison äitiä.

Juuri noin on toimittu ap:n ja ensimmäisen sivun kommentoijien suvuissa.

Aika itsekäs asenne, että miniän pitäisi äitienpäivänä priorisoida puolisonsa äiti, eikä esimerkiksi keskittyä olemaan oman äitienpäivänsä päähenkilö.

Vierailija
371/452 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että se mieskin suosii ennemmin vaimonsa vanhempia? Kai sillekin sitten on syynsä...

Vaimo sanelee ja mies on tossun alla. On ikäänkuin kynnysmatto, jolla ei ole sananvaltaa. Noita ns " vääpelivaimoja" on aika paljon.

Jostain syystä pääsevät vallan makuun ja mies tottelee jostain syystä. Saisin novellin eräästä perheestä ja erostaan, jossa mies oli kynnysmattona. Kun ero viimein toteutui mies joutui käymään terapiassa ja käsittelemään elämäänsä oikein kunnolla. Silti kaikista haavoistaan huolimatta yritti puolustaa ex- vaimoa. Koska tämä on lastensa äiti. Erosta on kauan ja vieläkin mies saa " takaumia" ja painajaisia entisestä avioliitostaan.

Juu juu, voi noita reppanamiehiä tosiaan...

Vierailija
372/452 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa teidän pojat tehneet huonon valinnan vaimon suhteen. Eikö ne raukat osaa edes eroa laittaa vireille, kun voivat noin huonosti parisuhteissaan?

Luulenpa, että laittavat. Juuri mieheni sanoi, että onneksi vaadimme pojan tekemään avioehdon ennen liittoa. Ei mene pojan omaisuus miniän mukana.

Hyvä, omaisuuden voi saada uusi vaimo, jonka ei tarvitse synnyttää edes lapsia.

Vierailija
373/452 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä on hulluja naisia JA miehiä, mutta tällainen käytös ei ole mitenkään sukupuoleen sidottua. Lapsuudenperheestään ja ystävistää eristäviä narsistisia piirteitä omaavia ihmisiä on ihan kumpaakin sukupuolta.

Vierailija
374/452 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa teidän pojat tehneet huonon valinnan vaimon suhteen. Eikö ne raukat osaa edes eroa laittaa vireille, kun voivat noin huonosti parisuhteissaan?

Luulenpa, että laittavat. Juuri mieheni sanoi, että onneksi vaadimme pojan tekemään avioehdon ennen liittoa. Ei mene pojan omaisuus miniän mukana.

Jos uusi vaimo on 30 ja mies 50 niin joskus lapset joutuvat maksamaan perintöverot ja odottamaan asuntoa 30 vuotta esim. jos mies kuolee 70 vuotiaana ja vaimo on vasta 50. Leskellä on asumisoikeus ja voi elää 90-vuotiaaksi.

Vierailija
375/452 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän aikuinen saa itse päättää, missä äitienpäivän lastensa kanssa viettää.

Toiset ei saa edes ikinä lastenlapsia.

Vierailija
376/452 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai jokainen on läheisempi omien vanhempiensa kanssa kuin jonkun muun vanhempien. Näiden uhriutuvien isoäitien kuuluu valittaa sille ikiomalle pershedelmälleen, mikäli se ei sinua mielestäsi huomioi tarpeeksi.

Vierailija
377/452 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nyt todistamassa sellaista, että eräällä miehellä on uusi vaimo ja perintö menemässä sellaiseen sukuun mitä ei mummu edes ikinä elämänsä aikana nähnyt ja tuo asunto on siis tältä mummulta peritty.

Vierailija
378/452 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä on hulluja naisia JA miehiä, mutta tällainen käytös ei ole mitenkään sukupuoleen sidottua. Lapsuudenperheestään ja ystävistää eristäviä narsistisia piirteitä omaavia ihmisiä on ihan kumpaakin sukupuolta.

Ja miten mummu kohtelee miniää, arvostellaanko negatiivisesti ja mitätöidään.

Vierailija
379/452 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen näitä sukuriitoja, joissa anopilla ja miniällä on sukset ristissä ja se molempia yhdistävä tekijä, eli mies, on vain joku tahdoton ja saamaton vauveli ja heittopussi koko tilanteessa.

On ensisijaisesti lapsen tehtävä muistaa vanhempaansa äitien-/isänpäivänä, eikä lapsen puolison, mutta jostain syystä vastuu tällaisenkin tilanteen mönkään menemisestä on laitettava aina lähimmän nuoremman naisen harteille. Eikö sinua, ap yhtään ärsytä se poikasi kun tuolla tavoin meni sinusta enempiä kiinnostumatta anopilleen? Pitäisi kyllä ärsyttää, ei aikuinen mies ole enää mikään vauveli, joka lasten tavoin vaan kulkee siinä mukana sinne, minne vaimo päättää mennä, vaan hänellä on ihan samanlainen päätäntävalta. Eli ei, miniä ei "vienyt" hämmentynyttä poikaraasuasi äidilleen, vaan äijä itse päätti mennä sinne.

Mietin, että syyttäisitkö vävyä, jos tyttäresi olisi mennyt viikonlopuksi omalle anopilleen? Luultavasti olisit ollut vihainen lähinnä tyttärelle, koska misogynia best

Vierailija
380/452 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka kehuvat itseään ja mitätöivät muita ja arvostelevat negatiivisesti muita oli asia sitten mikä tahansa niin ovat juuri niitä kamalempia ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi