Mikä järki hankkia lapsia jos ei ole varaa tarjota niille mitään?
Jos tulot ovat niin pienet ettei pysty tarjoamaan lapsille tavanomaisia asioita (esim. harrastus, viikkoraha, samanlaiset vaatteet kuin ikätovereilla, joku kiva ekstrajuttu kesälomalla jne.) niin miksi niitä lapsia pitää edes hankkia?
Onko siinä taustalla joku sadistinen halu päästä pätemään lapselle että "ei saa olla ahne" kun lapsi pyytää jotain ihan normaalia kuten uutta koulureppua tai rahaa jäätelöllä käymistä varten? Että kun on itse eletty kurja ja köyhä lapsuus niin halutaan laittaa vahinko kiertämään ja laittaa omat lapset kärvistelemään vähissä rahoissa?
En oikeasti ymmärrä tätä. Miksi väen vängällä hankkia itsensä raskaaksi jos jo etukäteen tietää että köyhää tulee olemaan?
Kommentit (320)
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla ap. Joskus ollut kivaa?
Ei olisi ollut ellei perheesi, sukusi ja esivanhempasi olisi saaneet ja hoitaneet lapsia. Ja eiköhän heilläkin joskus mukavaa ollut. Onnellisuuttakin jopa, eikä kaikki ole kiinni siitä mitä krääsää ja maksettuja elämyksiä saa.
Jotkut synnyttivät ja kasvattivat lapsensa hyvin karuissa ja ankarissa olosuhteissa. Ilman heitä ei meitäkään olisi. Kiitos ja kunnia heille!
Ei nyt taida ihan mennä historian karut ja ankarat olosuhteet perustelusta sille, miksi pitää nykyisen Suomen kaltaisessa maassa hankkia lapsia oman köyhyytensä keskelle. Ei kaikki ole maksettuja elämyksiä tai krääsää, mutta rahaa menee muuhunkin ja kurjahan se on, jos lapsi joutuu kärsimään köyhyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi ollut ellei perheesi, sukusi ja esivanhempasi olisi saaneet ja hoitaneet lapsia. Ja eiköhän heilläkin joskus mukavaa ollut. Onnellisuuttakin jopa, eikä kaikki ole kiinni siitä mitä krääsää ja maksettuja elämyksiä saa.
Jotkut synnyttivät ja kasvattivat lapsensa hyvin karuissa ja ankarissa olosuhteissa. Ilman heitä ei meitäkään olisi. Kiitos ja kunnia heille!
Ei nyt taida ihan mennä historian karut ja ankarat olosuhteet perustelusta sille, miksi pitää nykyisen Suomen kaltaisessa maassa hankkia lapsia oman köyhyytensä keskelle. Ei kaikki ole maksettuja elämyksiä tai krääsää, mutta rahaa menee muuhunkin ja kurjahan se on, jos lapsi joutuu kärsimään köyhyydessä.
Kun lisääntyy niin on toivoa, että nykyisen ulisevan pullamössösukupolven jälkeen nousee taas virkeitä ja elämänmyönteisiä sukupolvia.
Enemmän on ihmeissäni siitä, että nykyään pienituloisten lapsilta ei mitään puuttua ja jonkun tahon pitää kustantaa harrastukset, lomat ym. Miten tällaisessa ilmapiirissä kasvaa pärjäämään ja haluamaan parempaa kuin mitä vanhemmat voivat tarjota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lisääntyy niin on toivoa, että nykyisen ulisevan pullamössösukupolven jälkeen nousee taas virkeitä ja elämänmyönteisiä sukupolvia.
Ai nykykasvatuksella?XD Entistä pahempia vinkujia ja vonkujia niistä kurittomista kakaroista tulee.
Ymmärrän kyllä AP:n näkökannan ja hänhän sanoo jo aloituksessa, että miksi pitää hankkia jos etukäteen on tiedossa että on pienituloinen ja köyhyyttä. Tuskin tarkoitti tilanteita joissa elämäntilanne on muuttunut rajusti ja alkuun oli raha-asiat hyvin.
Kyllähän jotkut lapsiperheet joissa on valmiiksi tiukkaa saattavat sen vielä sen yhden pyöräyttää. Toki oma valinta silloin, mutta en mäkään ymmärrä miksi niin pitäisi tehdä ja sitten itketään ja valitetaan rahan puutetta.
Kai se nyt on suurimmalla osalla ajatuksena tai tavoitteena, että tulevaisuudessa taloudellinen tilanne olisi parempi. Ei se vastasyntynyt kinua merkkituttia jne. ja siinä vaiheessa kun lasta kiinnostaa oma pukeutuminen, niin perheen tilanne voi taloudellisesti olla jo paljon parempi. Eivätkä kaikkien prioriteettilistan kärjessä ole materian haaliminen vaan muut asiat. Kuitenkin jokaisella omat syyt lapsien hankinnalle, eikä itselläni edes ole lapsia, mutta tällaisia ajatuksia aloituksesta heräsi.
N31
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä AP:n näkökannan ja hänhän sanoo jo aloituksessa, että miksi pitää hankkia jos etukäteen on tiedossa että on pienituloinen ja köyhyyttä. Tuskin tarkoitti tilanteita joissa elämäntilanne on muuttunut rajusti ja alkuun oli raha-asiat hyvin.
Kyllähän jotkut lapsiperheet joissa on valmiiksi tiukkaa saattavat sen vielä sen yhden pyöräyttää. Toki oma valinta silloin, mutta en mäkään ymmärrä miksi niin pitäisi tehdä ja sitten itketään ja valitetaan rahan puutetta.
Jatkan vielä tähän että musta on myös typerää verrata aikaan kun kaikkialla oli köyhää ja lapsia hankittiin vanhuuden turvaksi ja jatkamaan maatiloja jne. Se ei ole tätä päivää kuitenkaan ja nykyään syyt lapsenhankinnalle ovat erilaisia mitä ennen.
Käy sääliksi lapset, jotka syntyvät vanhemmille, joilla ole rahallista eikä henkistä kapasitettia kasvattaa heitä. Tosiasiassa lapset tarvitsevat myös sellaisia asioita, jotka monet vanhemmalla iällä kokevat ihan turhiksi. Lapsille ja nuorille ne asiat luovat yhteenkuuluvuudentunnetta. Tämä ei tarkoita, että lapsen pitää saada kaikki haluamansa, vaan sitä, että jos ei koskaan saa mitään mitä muut saa, niin kokee itsensä vähempiarvoiseksi ja joukkoon kuulumattomaksi ja tulee myös helposti kiusatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän järki ap:n vanhemmilla on ollut "hankkia" tuollainen lapsi?
He kävivät töissä, joten heillä oli varaa minuun ja sisaruksiini. Olemme saaneet kaikki harrastaa, meillä oli omat huoneet, kävimme etelänlomilla ja kaikki tarpeellinen kuten vaatteet, kengät ja lukiokirjat saatiin aina hankittua.
Itse olen pienituloinen duunari joten olen lapseton.
apJa pienituloiset duunarit ei sovi hankkimaan lapsia? ilmeisesti suomalaisia ei enää tarvita kansakuntana.
Suomalaisten rahat menevät kaikki ulkomaille ja tänne tuleviin elintaso hyväksikäyttäjiin.
Silloin lapset pitäisi hankkia tuossa 50-60v iässä, jossa ollaan työuran huipulla ja varallisuus suuremmillaan ja olisi vara hankkia lapsia.
Luonto on kuitenkin järjestänyt toisin, nainen on hedelmäisessä iässä nuorena eli alle 35v jolloin oikeasti harvalla olisi varaa lapsiin, jossa rahaa pidetäån kriteerinä, sillä hedelmällisessä iässä nainen on vasta työuran alussa ja se omaisuus on usein velkarahalla ostettu.
Tosin, lapsen hyvinvoinnin kannalta, tärkeintä ei ole raha ja tavara, vaan huolenpito ja rakkaus.
Minulla on ysärin lapset, köyhiä oli silloin ympärilläkin kaikki. Väitän että olivat onnellisia silti, kun ei ollut mitään elintasokilpailua. Miksi siihen nytkään pitäis lähteä mukaan? Ja kunnon veronmaksajia heistä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän järki ap:n vanhemmilla on ollut "hankkia" tuollainen lapsi?
He kävivät töissä, joten heillä oli varaa minuun ja sisaruksiini. Olemme saaneet kaikki harrastaa, meillä oli omat huoneet, kävimme etelänlomilla ja kaikki tarpeellinen kuten vaatteet, kengät ja lukiokirjat saatiin aina hankittua.
Itse olen pienituloinen duunari joten olen lapseton.
apJa pienituloiset duunarit ei sovi hankkimaan lapsia? ilmeisesti suomalaisia ei enää tarvita kansakuntana.
Suomalaisten rahat menevät kaikki ulkomaille ja tänne tuleviin elintaso hyväksikäyttäjiin.
Jos muutoliikettä ei Suomeen ole, Suomen väkiluku vähenee kaiken aikaa ja pian Suomi putoaa maailman kartalta. Vain muuttoliike ratkaisee ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Käy sääliksi lapset, jotka syntyvät vanhemmille, joilla ole rahallista eikä henkistä kapasitettia kasvattaa heitä. Tosiasiassa lapset tarvitsevat myös sellaisia asioita, jotka monet vanhemmalla iällä kokevat ihan turhiksi. Lapsille ja nuorille ne asiat luovat yhteenkuuluvuudentunnetta. Tämä ei tarkoita, että lapsen pitää saada kaikki haluamansa, vaan sitä, että jos ei koskaan saa mitään mitä muut saa, niin kokee itsensä vähempiarvoiseksi ja joukkoon kuulumattomaksi ja tulee myös helposti kiusatuksi.
Tämä just ja aiheuttaa yhän enemmän kiusattujen määrää. Sama kiusaaminen jatkuu työpaikoilla.
Aikuis opiskelussa opettajat kiusasivat jos oli oppimis häiriöitä. Ei jumalauta etten ollut koskaan nähnyt tämmöistä kiusaamista kun lähdin vielä 50v aikuisopiskelemaan. Vain yksi mies opettajista oli todella fiksu ja hän koitti auttaa ihan kaikkensa eikä tuominnut. Näki jopa vaivaa tehdäkseen ohjeet ymmärrettävään tasoon. Muiden opettajien käytös oli todella ala-arvoista jos ei ihan heti osannut. Siellä sanottiin että ikä ja oppimisvaikeudet otetaan huomioon mutta käytännössä se ei toiminut. Se oli ihan kaikkea muuta. Hyvin pärjääjiä korostettiin ja korotettiin korokkeelle. Kun minä en osannut yhtään mitään niihin lahjakkaisiin verrattuna joita kehuttiin koko ajan niin veihän se koko opiskelu motivaation.
Minä kävin ammattikoulun nuorena eikä siellä ollut tuollaista ollenkaan mutta aikuiskoulutus oli ihan järkyttävää enkä olisi eläessäni uskonut kuinka se oli noin kamalaa kiusaamista ja ihmisten luokittelemista jossa lahjakkaita palvottiin heti.
Minua kiusattiin koulussa vaatteiden takia kun ne eivät olleet merkki vaatteita. Kyllä kakarat ovat kaikkein julmimpia ihmisiä mitä maapallo päällään pitää. Minä vihaan ja inhoan lapsia.
Miksi ihminen ja millainen ihminen tekee tuollaisia kiusaaja kakaroita jotka tuhoavat monen loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
Koska lapset joutuu hankkimaan ollessaan hedelmällisessä iässä, milloin ei vielä tiedä tuleeko vanhempana varakkaaksi. Auttoiko ymmärryksen suhteen?
Esimerkiksi 26v. on ihan hedelmällinen ja mä olin silloin jo hyväpalkkainen. Harva enää siinä kohtaa vaiheilee alkaisko juristiksi vai elämäntapataiteilijaksi.
Olen itse kasvanut köyhässä perheessä ja olihan se ihan hemmetin kurjaa. Koskaan ei käyty missään kesälomalla. Leffaan pääsin sedän ja tädin kanssa 13-vuotiaana yhden kerran, kun he maksoivat liput. Haaveilin samoin kuin aikuiset haaveilevat lottovoitosta mm. kielikoulusta, vaihto-oppilasvuodesta (tai edes 1kk vaihto-oppilashetkestä), normaaleista talvikengistä ja soittoharrastuksesta. Kaikki vaatteet aina kirpputorilta. Ylioppilasvaatteet, eli ihan tavallisen paidan ja vaaleat housut, minulle kustansi eno. Ajokorttia ei ole, vanhemmilla ei ollut sitä varaa kustantaa. Lihapatojen ääreen ei koskaan päässyt, koska niitä ei ollut, vaan ruokin nuorempia sisaruksia opintolainallani. Kotoa en ole koskaan saanut rahaa vanhemmilta ja yksin on pitänyt selvitä kaikesta. Fyysesen köyhyyden parina kun usein kulkee myös se henkinen köyhyys.
Meillä ei muuten ryyätty, oltu uskovaisia, poltettu, käytetty huumeita, hakattu eikä muuta. Oli vaan köyhät vanhemmat, jotka tyhmyyksissään olivat päättäneet harrastaa niin usein suojaamatonta seksiä, että lapsia tuli 3, kunnes äidin kohtu poistettiin 30-vuotiaana. Olisi varmaan tullut muutoin 5 lasta lisää tuohon....
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsille voi tarjota rakkautta ja hyvän perheen, joka kantaa pitkälle elämässä. Ja ap varmaan tajuaa itsekin, että elämäntilanteet voivat muuttua myös yllättäen, eikä niitä jo olemassa olevia lapsia siitä enää minnekään hävitetä.
Enemmän minua ihmetyttää se, miksi ihmiset hankkivat lapsia, jos ovat päihdeongelmaisia, väkivaltaisia tai varsinkaan jos eivät yhtään välitä niistä lapsistaan ja halua viettää aikaa lastensa kanssa.
Koska niin kuuluu tehdä. Mulla on yksi tuttu mies joka inhoaa perhe-elämää, mutta lapset oli pakko tehdä koska niin vaan elämässä kuuluu toimia. Ei ole vieläkään ymmärtänyt että meille ei tule lapsia vaikka ikää on yli 40 ja mut on steriloitu. Kun ei niin vaan voi tehdä, ettei lapsia hanki.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kasvanut köyhässä perheessä ja olihan se ihan hemmetin kurjaa. Koskaan ei käyty missään kesälomalla. Leffaan pääsin sedän ja tädin kanssa 13-vuotiaana yhden kerran, kun he maksoivat liput. Haaveilin samoin kuin aikuiset haaveilevat lottovoitosta mm. kielikoulusta, vaihto-oppilasvuodesta (tai edes 1kk vaihto-oppilashetkestä), normaaleista talvikengistä ja soittoharrastuksesta. Kaikki vaatteet aina kirpputorilta. Ylioppilasvaatteet, eli ihan tavallisen paidan ja vaaleat housut, minulle kustansi eno. Ajokorttia ei ole, vanhemmilla ei ollut sitä varaa kustantaa. Lihapatojen ääreen ei koskaan päässyt, koska niitä ei ollut, vaan ruokin nuorempia sisaruksia opintolainallani. Kotoa en ole koskaan saanut rahaa vanhemmilta ja yksin on pitänyt selvitä kaikesta. Fyysesen köyhyyden parina kun usein kulkee myös se henkinen köyhyys.
Meillä ei muuten ryyätty, oltu uskovaisia, poltettu, käytetty huumeita, hakattu eikä muuta. Oli vaan köyhät vanhemmat, jotka tyhmyyksissään olivat päättäneet harrastaa niin usein suojaamatonta seksiä, että lapsia tuli 3, kunnes äidin kohtu poistettiin 30-vuotiaana. Olisi varmaan tullut muutoin 5 lasta lisää tuohon....
Ai niin ja kaikki vaatteet aina kirpparilta. Ihan aina ja ihan sama, millaisia ryysyjä ne olivat, kunhan menevät päälle. Vaikka olisi ollut 4 numeroa liian isot, mutta kun oli halpa.
Olen sitä mieltä, että jokaisella lapsella on oikeus ainakin yhteen mieleiseen harrastukseen. On surkeaa, jos tämä ei onnistu taloudellisista syistä. Lapsella on oikeus myös kunnolliseen ravintoon ja vaatteisiin sekä muihin perustarvikkeisiin. Viikkoraha ja kesälomamatkat eivät taas ole mielestäni välttämättömiä.