Mikä järki hankkia lapsia jos ei ole varaa tarjota niille mitään?
Jos tulot ovat niin pienet ettei pysty tarjoamaan lapsille tavanomaisia asioita (esim. harrastus, viikkoraha, samanlaiset vaatteet kuin ikätovereilla, joku kiva ekstrajuttu kesälomalla jne.) niin miksi niitä lapsia pitää edes hankkia?
Onko siinä taustalla joku sadistinen halu päästä pätemään lapselle että "ei saa olla ahne" kun lapsi pyytää jotain ihan normaalia kuten uutta koulureppua tai rahaa jäätelöllä käymistä varten? Että kun on itse eletty kurja ja köyhä lapsuus niin halutaan laittaa vahinko kiertämään ja laittaa omat lapset kärvistelemään vähissä rahoissa?
En oikeasti ymmärrä tätä. Miksi väen vängällä hankkia itsensä raskaaksi jos jo etukäteen tietää että köyhää tulee olemaan?
Kommentit (320)
Lasten tekeminen on niin itsekästä. Minä haluan sen, minulle kuuluu se... Sitten persaukisina vingutaan kun ei rahaa ole. Pitäkää riitat vaan ne reitenne yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Olen sosiaalituilla elävä kolmen kouluikäisen lapsen yh ja pystyn tarjoamaan lapsilleni nuo kaikki. Ovat elämän iloisia tyyppejä. Meillä ei ole varaa autoon tai ulkomaan matkoihin, mutta emme koe niitä välttämättömiksi hyvän elämän kannalta. Helsingissä käydään kesällä, silloin pääsevät siellä esim lintsille tai johonkin muuhun kohteeseen. Koen auton hyvin kalliiksi. Kun sitä ei ole, jää rahaa yllättävän paljon muuhun. Asutaan toki hyvien julkisten yhteyksien äärellä tampereella. Ymmärrän, että kaikille autoton elämä ei ole mahdollista ja silloin rahaa ei välttämättä jää samalla tavalla säästöön. Tsemppiä kaikille raha vaikeuksien kanssa kamppaileville. Työttömyys tai sairaus voi iskeä yllättäen myös sellaiselle ihmiselle, jolla on lapsia. Toisaalta lapselle voi olla hyväksi huomata myös se, että tiukoistakin paikoista selvitään yhdessä.
En ikinä tekisi lapsia yhteiskunnan elätettäväksi ja halveksun sellaisia "kyllä sossu ja kela maksaa" ihmisiä. Jos ei ole varaa lapsista koituviin kuluihin, älä tee lapsia. En halua myöskään olla minkään sossun armoilla, haluan päättää itse elämästäni. Mihinkään tukiloukkuihin ei kiinnosta joutua.
Itse olen töissä matalapalkka-alalla ja opiskelen korkeakoulututkintoa. Pystyn just ja just elättämään itseni, joten näillä mennään. En luota tulevaisuuteen, koska palkallista harjoittelupaikkaakin tuntuu olevan mahdoton löytää. Ei ole siis sanottu, että niillä maisterin papereillakaan saan työn, jolla elättää muitakin. Jos tilanne muuttuu, niin katsotaan sitten. Toki siinä vaiheessa saatan olla jo liian vanha saamaan lapsia.
Enkä kyllä tiedä kiinnostaako se lisääntyminen muutenkaan, koko ajan on sotaa, pandemiaa, talouskriisiä sun muuta perä perää. Päälle mahdollinen ilmastonmuutoksen aiheuttama ruoka tao vesipula tulevaisuudessa. Tuntuisi jotenkin vastuuttomalta tuota lapsia tälle paskotulle pallolle.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa säälittää kun perheen lapset likaisissa ja kuluneissa vaatteissa pyytää euron tarra-arkkia ja vanhemmat sanovat ettei ole rahaa. Nettikirppiksellä mamma kyselee sopiiko kympin ostoksen maksaa vasta lapsilisäpäivänä. Heikosti menee monella.
Heikosti menee jos pitää jotain vanhoja rojuja myydä nettikirppiksellä. Kierrätykseen vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sosiaalituilla elävä kolmen kouluikäisen lapsen yh ja pystyn tarjoamaan lapsilleni nuo kaikki. Ovat elämän iloisia tyyppejä. Meillä ei ole varaa autoon tai ulkomaan matkoihin, mutta emme koe niitä välttämättömiksi hyvän elämän kannalta. Helsingissä käydään kesällä, silloin pääsevät siellä esim lintsille tai johonkin muuhun kohteeseen. Koen auton hyvin kalliiksi. Kun sitä ei ole, jää rahaa yllättävän paljon muuhun. Asutaan toki hyvien julkisten yhteyksien äärellä tampereella. Ymmärrän, että kaikille autoton elämä ei ole mahdollista ja silloin rahaa ei välttämättä jää samalla tavalla säästöön. Tsemppiä kaikille raha vaikeuksien kanssa kamppaileville. Työttömyys tai sairaus voi iskeä yllättäen myös sellaiselle ihmiselle, jolla on lapsia. Toisaalta lapselle voi olla hyväksi huomata myös se, että tiukoistakin paikoista selvitään yhdessä.
En ikinä tekisi lapsia yhteiskunnan elätettäväksi ja halveksun sellaisia "kyllä sossu ja kela maksaa" ihmisiä. Jos ei ole varaa lapsista koituviin kuluihin, älä tee lapsia. En halua myöskään olla minkään sossun armoilla, haluan päättää itse elämästäni. Mihinkään tukiloukkuihin ei kiinnosta joutua.
Itse olen töissä matalapalkka-alalla ja opiskelen korkeakoulututkintoa. Pystyn just ja just elättämään itseni, joten näillä mennään. En luota tulevaisuuteen, koska palkallista harjoittelupaikkaakin tuntuu olevan mahdoton löytää. Ei ole siis sanottu, että niillä maisterin papereillakaan saan työn, jolla elättää muitakin. Jos tilanne muuttuu, niin katsotaan sitten. Toki siinä vaiheessa saatan olla jo liian vanha saamaan lapsia.
Enkä kyllä tiedä kiinnostaako se lisääntyminen muutenkaan, koko ajan on sotaa, pandemiaa, talouskriisiä sun muuta perä perää. Päälle mahdollinen ilmastonmuutoksen aiheuttama ruoka tao vesipula tulevaisuudessa. Tuntuisi jotenkin vastuuttomalta tuota lapsia tälle paskotulle pallolle.
Jäikö sanat työttömyys tai sairaus voivat osua kenen hyvänsä kohdalle lukematta? En siis tuota viestiä kirjoittanut, mutta rivien välistä voi miettiä että ehkä se tyyppi ei ollut aina tuilla elävä yh.
Tilanne voi muuttua ja hyvin toimeentuleva perhe voi muuttua köyhäksi hyvin pian. Pitäisikö heidän joutua kadulle kerjäämään?
Olette hyvin kapeakatseisia. Aloitus ja useat kommentit voivat hyvin olla hybriditehtaalta lähtöisin luomaan eripuraa.
Lapset eivät tarvitse viikkorahaa, eikä mitään kivoja ekstrajuttuja kesälomalla. Ei niitä ennenkään tarvittu, ja silti lapset pärjäsivät hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Koska lapset joutuu hankkimaan ollessaan hedelmällisessä iässä, milloin ei vielä tiedä tuleeko vanhempana varakkaaksi. Auttoiko ymmärryksen suhteen?
ei auttanut, koska et vastannut kysymykseen. lapsiahan ei ole pakko tehdä ollenkaan ja köyhien ja laiskojen ei pitäisi lisääntyä muiden elätettäväksi
Vierailija kirjoitti:
Olette hyvin kapeakatseisia. Aloitus ja useat kommentit voivat hyvin olla hybriditehtaalta lähtöisin luomaan eripuraa.
ihan hyvä pointti aloittajalla kuitenkin. oli sitten lähtöisin hybriditehtaalta tai ihan vaan suomalasen veronmaksajan näppäimistöltä
Oli lapsiin varaa silloin kun heidät saimme. Sitten ex-vaimo päätti lähteä ja enää ei olekaan varaa lapsiperhe-elämään. Tuet menee luonnollisesti ex-vaimolle, joten duunarin tuloillani emme mitään "ylimääräistä" voi tehdä tai hankkia. Rakkautta onneksi riittää ja olemme lasten kanssa onnellisia. Exän onnellisuudesta en tiedä eikä kiinnosta hevonvittuakaan.
Tämä. Olen ikuisesti katkera äidilleni, joka päätti vääntää kakaroita ilman edellytyksiä.
TÄMÄ! Itse elin 80-90-luvulla niin köyhässä perheessä ettei meillä ollut aina edes ruokaa. Päätin jo kauan sitten etten halua omia lapsia ellei mulla ole tarjota niille parempaa lapsuutta kuin itsellä. No, eipä tähän 46 vuoden ikään mennessä vielä moista tilaisuutta ole tullut, koska köyhä lapsuus ja nuoruus jätti jälkensä eli olen mt-eläkkeellä. Eikä se rahan puute ollut ainoa köyhyys, ei myöskään kannustettu mihinkään, ei annettu kotoa minkäänlaisia arvoja, ainut mihin automaattisesti oppi oli että kaikessa pitää säästää. Sen osaan, mutta toisaalta otan takasin menetettyjä asioita, ja olen aivan hillitön himoshoppailija. Siinä sitä onkin tasapainoilemista.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa säälittää kun perheen lapset likaisissa ja kuluneissa vaatteissa pyytää euron tarra-arkkia ja vanhemmat sanovat ettei ole rahaa. Nettikirppiksellä mamma kyselee sopiiko kympin ostoksen maksaa vasta lapsilisäpäivänä. Heikosti menee monella.
Olen kuullut ihan hyvätuloisenkin sanovan lapselleen, että "ei ole rahaa" jos lapsi pyytää jotain heräteostosta. Ei kai mitään järkeä olisikaan ostaa joka kauppareissulla aina jotain ekstraa, vaikka olisi rahaakin - milloin tarroja, milloin karkkia, milloin mitäkin. Tuo "ei ole rahaa" on siinä kauppatilanteessa helpompi perustelu kuin joku monimutkaisempi selitys, ja onhan se kiva antaa jokin perustelu sen sijaan että sanoisi vain "ei".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska lapset joutuu hankkimaan ollessaan hedelmällisessä iässä, milloin ei vielä tiedä tuleeko vanhempana varakkaaksi. Auttoiko ymmärryksen suhteen?
ei auttanut, koska et vastannut kysymykseen. lapsiahan ei ole pakko tehdä ollenkaan ja köyhien ja laiskojen ei pitäisi lisääntyä muiden elätettäväksi
No, jos he kuitenkin hankkivat lapsia, siihen on ihan samat syyt kuin hyvätuloisillakin: haluavat elämässään kokea vanhemmuuden, haluavat olla vanhempia ja haluavat elää lapsiperhe-elämää. Tuskin hyvätuloisenkaan motiivi lastenhankintaan on se, että haluavat päästä ostelemaan lapselle kaikenlaista.
Eiköhän aika moni keissi mene niin, että mimmi tietää biologisen kelonsa käyvän ja sitä miljonääriä ei ole löytynyt ja sitten etsitään joku pösilö, jolla voidaan maksattaa kaikki ja tehdään lapsi ja unohdetaan koko homma -ja voidaan täyttää se rasti ruudussa joko tahdolla tai vahingossa
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että jokaisella lapsella on oikeus ainakin yhteen mieleiseen harrastukseen. On surkeaa, jos tämä ei onnistu taloudellisista syistä. Lapsella on oikeus myös kunnolliseen ravintoon ja vaatteisiin sekä muihin perustarvikkeisiin. Viikkoraha ja kesämatkat eivät taas ole mielestäni välttämättömiä.
Nykyisin saa kyllä toimeentulotukea lapsen harrastukseen. Ja jos ei ole mitään ulosottovelkoja itselleen kehittänyt, niin kyllä jopa toimeentulotuella voi tarjota sinänsä ihan kunnollista ravintoa - ja kyllähän sitä täydentää koulu- ja päiväkotiruoka.
Olen pätkätöissä yliopistolla. Mieluummin kuin merkkivaatteita tarjoan lapselleni kulttuurista pääomaa ja sivistystä.
inhorealisti kirjoitti:
Eiköhän aika moni keissi mene niin, että mimmi tietää biologisen kelonsa käyvän ja sitä miljonääriä ei ole löytynyt ja sitten etsitään joku pösilö, jolla voidaan maksattaa kaikki ja tehdään lapsi ja unohdetaan koko homma -ja voidaan täyttää se rasti ruudussa joko tahdolla tai vahingossa
Ja näitähän pösilöitä löytyy , kun eivät käytä k0rtsua ja sit maksavat yh lapsesta 18 vuotta elareita. Kalliiksi tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihan hyvä pointti aloittajalla kuitenkin. oli sitten lähtöisin hybriditehtaalta tai ihan vaan suomalasen veronmaksajan näppäimistöltä
Itse olen ihan ainakin tällainen tavallinen veronmaksaja. Omat ajatukset kumpuaa siitä miten köyhä lapsuus oli itselleni ankea ja tottakai mietin myös itseäni. Jos elätän vain itseni (kumppanin) niin rahaa on enemmän omaan hyvinvointiin ja jos olisi lapsi niin kakkua olisi jakamassa kolmaskin käsipari.
Miksi pitäisi maksaa viikkorahoja tai yleensäkin kuluttaa liikaa. Nyt kun pitäisi ympäristöä säästää ja suomessa on paljon asian hyväksi tehty. Niin sitten yksityiset kuluttavat niin paljon että se tekee tyhjäksi kaiken mitä ympäristön eteen on tehty.
Korkeakoulutetuilla on vähemmän työttömyyttä.