Elämäntaparemppa ja paino noussut 7 kg!
Aloitin elämäntaparemontin 1,5 kk sitten, koska haluan laihtua pysyvästi. Painoa oli kuurin alussa 82 kg ja nyt siis 89 kg. Olen 167 cm pitkä.
Syön lautasmallin mukaisesti ja lasken kalorit. Luin ohjeesta, jonka mukaan täytyy syödä runsas aamupala, lounas ja välipala. Näin ei tule naposteltua illalla. Tutustuin tarkemmin asiaan ja todellakin ohjeen mukaan ennen kello 15 syödään 1500 kcal. Siten veren sokeri ei heittele, eikä tule makean himoa eikä muita mielitekoja. Illalla syödään normaalisti päivällinen ja kevyt iltapala. Minulle ei tuon 1500 kcal jälkeen enää oikein maistu oikea ruoka, niin olen syönyt päivälliseksi klo 17 esim sosekeittoa ja leipää, tai kaurapuuroa ja hedelmiä. Mutta illalla ja yöllä tulee kovva nälkä ja vatsa tuntuu tyhjältä ja on pakko syödä jotain että saan unta.
Tosiaan paino on noussut 7 kiloa 7 viikossa. Painonnousu ilmeisesti kuuluu alussa ohjelmaan, mutta sen pitäisi tasaantua nopeasti. Minä kuin lihon nopeammin ja nopeammin. Tunnen oloni huonoksi aamiaisesta alkaen, ja tosiaan olen aina iltaisin nälkäinen.
Tuttavani kuuli elämäntaparempastani ja sanoi että en tarvitse mitään muutosta vaan pienemmät annokset. Hänen mukaansa koko alan syöminen estää kehoani puuttamasta kehon rasvoja hiilihydraatiksi eikä laihtumista tapahdu. Sen sijaan elimistö kaipaa koko ajan lisää ruokaa. Hän suositti paastoamista klo 18-12 jotta elimistö saa rauhoittua. Lisäksi kuulemma 2200 kcal on ihan liikaa istumatyöläiselle, vaikka liikkuisikin.
Miten näin erilaisia ohjeita voi olla? Ketä minun oikein pitäisi kuunnella?
Täytyy sanoa, että mieluummin jättäidin aamiaisen pois, koska minulla ei ole aamulla nälkä. Nyt syön leipää, juustoa, kinkkua, tomaattia, rahkaa, marjoja ja pähkinöitä sekä tuoremehua ja teetä.
Lounaan syön töissä linjastolta ja salaattipöydän sekä leipää.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ainakaan toimi noi hyvin pienten kalorien dieetit eli laihduttaminen nälkää näkemällä. Siinähän kroppa menee vaan säästöliekille ja muutenkin alkaa ajatella ihan liikaa ruokaa.
Miksi se nälkä on niin iso peikko? Sekin on vain tunne ja kertoo, että aineenvaihdunta toimii.
Ei vaan nälän näkeminen tutkitusti hidastaa aineenvaihduntaa.
Mutta nälän näkeminen on eri asia kuin se, että ihminen silloin tällöin odottaa tunnin verran ruoka-aikaa eikä kisko kolmea leipää siinä välissä ja syö sen jälkeen täyttä ateriaa.
Todella monilla ihmisillä näläntunne on vääristynyt, koska ruokaa on saatavilla jatkuvasti ja joka ikinen mielihalu koetaan näläksi.
Huvittavia nämä palstan laihdutusyritykset,en enää edes jaksa neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä mä luin? Syöt vielä 1500 kalorin jälkeen? Miksi?
Jep. Useissa paikoissa lukee että ihmisen keskivertokulutus on 2000cal ja sitten luullaan että tuo 1500cal on jokin autuaaksi tekevä määrä. Ehei. Itselläni kun liikun vähän, olisi tuo 1500cal ehdoton maksimi, jotta painoa ei tule/tulisi lisää. Eli jos haluaa painoa pois, pitäisi syödä vähemmän kuin 1500cal päivässä. Ja jokaikinen teelusikallinen sokeria teehen tai kahviin on äkkiä kaloreita lisää.
1500cal on sen verran vähän, että itse syön väkisinkin yli sen. En saisi ikinä mitään ylimääräistä hyvää kuten jätskiä tms. Sitten vain pitää myös liikkua sellaisena päivänä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasin lehtijutun miljönääristä, joka yrittää nuorentaa kehoaan. Kyseessä ihan timmissä kunnossa oleva 45-vuotias. Hänen kalorimääränsä on 1997, ruokavalio vegaaninen ja liikuntaa tunti päivässä, hikitreeni 3 kertaa viikossa. Hän ei tietääkseni edes laihduta. Sanoisin siis, että tuo 2200 on ihan liikaa, ja varsinkin kun sulla ei ole asiantuntijoita laskemassa niitä kaloreita.
Niin, hänen. Yksilöllinen kulutuksensa voi olla tuon verran. Ei tarkoita sitä, että ap:n olisi. Siksi mitään kalorimäärää ei voi vain tuulesta temmata, vaan se pitää itse selvittää merkkaamalla ruuat jonkun aikaa, vähentämällä hieman ja merkkaamalla ja seuraamalla painoa ja tarvittaessa vähentämällä hieman lisää. Ei kerta rysäyksellä 1200kcal, kun siitä ei seuraa kuin ihmettelyä huonosta olosta, siitä ettei paino putoa, treeni ei kulje, ei jaksa jne.
Kellon mukaan kulutukseni on noin 2200 peruaktiivisessa arjessa, laskettu siis kuukauden keskiarvoilla, välillä on laiskempia ja välillä aktiivisempia päiviä. En ole fyysisessä työssä, liikun pari kolme kertaa viikossa. En tiedä paljonko fläsä tuo kulutusta lisää, vrt ap:n paino, itse painan 67kg.
Niin, yksilöllinen kulutus! Miksi tätä ei saa missään mittautettua että olisi heti selvä eikä tarvitsisi vuosikausia yrityksen ja erehdyksen kautta yrittää yksin selvittää omaa kulutustaan? Yhdelle 2000 kcal on ehdoton, vähemmällä ei jaksa, toiselle taas 1200 kcal on sopiva. Pistetäänpä rinnakkain ääripäät eli liki kaksimetrinen lihaskimppu mies ja heiveröinen pieni nainen. Jokainen tajuaa että ihan turha alkaa kalorimääriä vertailemaan. Hiiri syö vähemmän kuin elefantti. Jotenkin naurettavaa sanoa somessa että jokaisen pitäisi saada 1500-1800 kcal päivässä. Ei pidä eikä voi saada. Pitää vaan päättää kumpi haluaa olla. Minä haluan olla pienempi joten vähennän syömistä niin kauan että saavutan haluamani koon. Ja paranen toivottavasti samalla monista sairauksistani.
Vierailija kirjoitti:
Minä syön näin ja 5kk aikana vyötäröltä on lähtenyt päälle 10cm ja muualta myös rutosti
Aamupala 1-2 kananmunaa, ruisleipä, päällä voinokare, kalkkunasiivu, kasviksia, raejuustoa, 2 kuppia kahvia
Lounaalla salaattia (salaatti, kurkku, tomaatti, paprika), oliiviöljyä, tonnikakaa/kanaa, vettä
Päivällinen esim. pastaa, paistijauhelihaa, salaattia, vettä. Salaatissa oliiviöljy tai avokadoa
Treenin päälle palautusjuoma
Iltapalaksi munakasta, kauraleipää, kasviksia, kalkkunaleikettä, teetä
Ruokien välillä ehtii tulla nälkä ja syödä saa vatsan täyteen ihan tavallista ruokaa. Rasva palaa ja kunto on noussut
Pituus 169cm ja lähtöpaino oli 85kg, nyt en ole käynyt puntarilla mutta vaatteet pyörii päällä. 46v ja istumatyö
Unohdit sen kaikkein tärkeimmän mainita eli annoskoot ja mikä sinun kalorimääräsi on. Jos syö vatsan täyteen, se ei kerro annoskoosta mitään koska jokaisella on erikokoinen vatsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasin lehtijutun miljönääristä, joka yrittää nuorentaa kehoaan. Kyseessä ihan timmissä kunnossa oleva 45-vuotias. Hänen kalorimääränsä on 1997, ruokavalio vegaaninen ja liikuntaa tunti päivässä, hikitreeni 3 kertaa viikossa. Hän ei tietääkseni edes laihduta. Sanoisin siis, että tuo 2200 on ihan liikaa, ja varsinkin kun sulla ei ole asiantuntijoita laskemassa niitä kaloreita.
Niin, hänen. Yksilöllinen kulutuksensa voi olla tuon verran. Ei tarkoita sitä, että ap:n olisi. Siksi mitään kalorimäärää ei voi vain tuulesta temmata, vaan se pitää itse selvittää merkkaamalla ruuat jonkun aikaa, vähentämällä hieman ja merkkaamalla ja seuraamalla painoa ja tarvittaessa vähentämällä hieman lisää. Ei kerta rysäyksellä 1200kcal, kun siitä ei seuraa kuin ihmettelyä huonosta olosta, siitä ettei paino putoa, treeni ei kulje, ei jaksa jne.
Kellon mukaan kulutukseni on noin 2200 peruaktiivisessa arjessa, laskettu siis kuukauden keskiarvoilla, välillä on laiskempia ja välillä aktiivisempia päiviä. En ole fyysisessä työssä, liikun pari kolme kertaa viikossa. En tiedä paljonko fläsä tuo kulutusta lisää, vrt ap:n paino, itse painan 67kg.
Niin, yksilöllinen kulutus! Miksi tätä ei saa missään mittautettua että olisi heti selvä eikä tarvitsisi vuosikausia yrityksen ja erehdyksen kautta yrittää yksin selvittää omaa kulutustaan? Yhdelle 2000 kcal on ehdoton, vähemmällä ei jaksa, toiselle taas 1200 kcal on sopiva. Pistetäänpä rinnakkain ääripäät eli liki kaksimetrinen lihaskimppu mies ja heiveröinen pieni nainen. Jokainen tajuaa että ihan turha alkaa kalorimääriä vertailemaan. Hiiri syö vähemmän kuin elefantti. Jotenkin naurettavaa sanoa somessa että jokaisen pitäisi saada 1500-1800 kcal päivässä. Ei pidä eikä voi saada. Pitää vaan päättää kumpi haluaa olla. Minä haluan olla pienempi joten vähennän syömistä niin kauan että saavutan haluamani koon. Ja paranen toivottavasti samalla monista sairauksistani.
Siksi, että sen määrittäminen ei ole mitenkään helppoa. Käymällä jossain kunnollisessa kehonkoostumusmittauksessa saa parhaan mahdollisen arvauksen kulutuksestaan, mutta sekään ei pysyt ottamaan huomioon esimerkiksi arkiaktiivisuutta. Jotkut ovat kaikki päivät pikkuisen liikkeellä vaikka kuopsuttelemassa puutarhaa tai kävelemässä kauppaan, kun taas toiset ajavat kaikkialle autolla ja makaavat sohvalla. Myös terveydentilat aiheuttavat muutoksia kulutukseen, kuten esimerkiksi kaikkien lempitekosyy lihomiselle, eli kilpparivaivat voivat laskea peruskulutusta, mikä tarkoittaa, että silloin on joko syötävä vähemmän tai lisättävä kulutusta muilla keinoilla.
Urheilukellot yms yliarvioivat kulutuksen. Muijat käy vähä shoppailemassa, kattovat Garminista että prkl 3000 kaloria kului, nyt saa syödä ja sitten ihmettelee kun paino ei laske vaan nousee.
Ja sitten se 10kg kuussa lisäkiloja selitetään "lihas painaa enemmän ku läski, oon saanu lihasta".
Sure fckng thing Janet
Tämä ei ole kenellekään erityisesti vaan ihan yleinen huomio. Vaikuttaa siltä, että oikeasti normaalipainossa pysyminen vaati paljon. Täytyy jatkuvasti rajoittaa syömistään, sekä määrää, laatua että kertoja, ja liikuttavakin on säännöllisesti. Puntarillakin tulee vierailla tiheästi.
Silti usein kuulee, että jos vain syö virallisen suosituksen mukaisesti niin paino pysyy hallinnassa. Tai sanotaan, että riittää, kun arkisin syö normaalisti ja vain yhtenä päivänä vähän herkuttelee. Lukee myös, että kilokuriin riittää, kun säästää sipsit ja suklaat harvoihin hetkiin ja muuten lautasmallin mukaan.
Onko ketään yli nelikymppistä, jolla paino on kohdallaan ilman jatkuvaa tarkkailua?
Missään kohtaa ketjua ei taidettu sanoa oliko painon nousu rasvaa, nestettä vai lihasta?
Jos laskettaisiin pelkkänä rasvana, niin siinä viikossa kerääntyneessä kilossa rasvaa on nettona n. 9000 kaloria, eli vähintään tuon verran olisi pitänyt ylimääräistä saada syötyä.
Vierailija kirjoitti:
1000kcal päivässä niin paino kyllä lähtee ja mieli virkistyy.
Paitsi minulla. 7 viikkoa 800-1000 kcal päivässä, painoa on lähtenyt 400g. No.. en sentään ole lihonutkaan, mutta tämä kyllä on jo turhauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska mikään mittari ei osaa arvioida, kuinka usein pomppaat sohvalta ylös tv:tä katsoessasi tekemään jotain tai kuinka paljon liikut tehdessäsi asiaa X. Siksi ainut tapa on merkata kalorit ja kun paino ei nouse eikä laske, niin kulutus on suunnilleen se, mitä syö keskiarvollisesti. Sitten voi vähentää vaikka pari sataa ja katsoa, putoaako paino sen pari sataa grammaa viikossa. Sitten kun paino putoaa noin puoli kiloa viikossa, niin siinä on aika hyvä. Tietenkin painon putoaminen hidastuu niillä kaloreilla pidemmän päälle, sillä kulutuskin laskee ja tarvitsee taas arvioida tilanne uudestaan.
Edes kaksi täysin saman kokoista ja mallista ihmistä ei kuluta samaa määrää, joten joka sopii naapurin Pirjetalle, ei välttämättä sovi toiselle.
Sen näkee kyllä katukuvassa, että meillä on aika lailla vääristynyt kästitys, miten paljon tule syödä pysyäkseen noramaalipainossa. Pienikokoinen naine ei juuri tarvitse yli 1700 kaloria, jos ei hirveästi liiku. Siis tuntikausia.
Ne annoskoot ovat tuplaantuneet siitä esim. 70-luvulta, jolloin ei vielä juurikaan ollut lihavia, eikä kuntosalejakaan tarvittu.
Sellaiset kaupan valmisruoka-annokset, joissa on 300 grammaa ruokaa. ovat yleensä sopivan kokoisia pääateriaksi, lisäkkeeksi korkeintaan salaattia vähäenergiaisella kastikkeella.
Eikä ihminen ole lehmä, jonka pitää laiduntaa koko ajan. Turhista kahvileivistä ja välipaloista kertyy ainakin yhden kunnon aterian verran lisää kaloreita päivän mittaan.
ei 7kg ihan yössä tule, en ymmärrä miksi jatkaa samalla lailla ja vaan ihmettelee painonnousua..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että sen määrittäminen ei ole mitenkään helppoa. Käymällä jossain kunnollisessa kehonkoostumusmittauksessa saa parhaan mahdollisen arvauksen kulutuksestaan, mutta sekään ei pysyt ottamaan huomioon esimerkiksi arkiaktiivisuutta. Jotkut ovat kaikki päivät pikkuisen liikkeellä vaikka kuopsuttelemassa puutarhaa tai kävelemässä kauppaan, kun taas toiset ajavat kaikkialle autolla ja makaavat sohvalla. Myös terveydentilat aiheuttavat muutoksia kulutukseen, kuten esimerkiksi kaikkien lempitekosyy lihomiselle, eli kilpparivaivat voivat laskea peruskulutusta, mikä tarkoittaa, että silloin on joko syötävä vähemmän tai lisättävä kulutusta muilla keinoilla.
Kilpparin vajista sairastavana (s..tanallinen sairaus eikä tekosyy) olen viimein saanut selville kulutukseni ja se on 1200 kcal. Jotta laihdun minun täytyy syödä alle sen eli noin 1000 kcal. Tähän meni vuosia aikaa. Voin edelleen syödä monipuolisesti mutta määrät ovat minimaalisia, lasten annoksia sanoisin. (Normaalia lautasmallia kun katson, totean siinä olevan koko päivän ruokani). Ja joka kerta kun tämän missään mainitsen saan syytöksiä, alapeukkuja ja tuhahtelua että säästöliekillä, pilaan aineenvaihduntani jne. Tämä ON minun yksilöllinen kulutukseni ja tällä paino on viimein alkanut pudota (kilo kuukaudessa). Jos joku toinen voi syödä tuplasti enemmän, onnea Harri! Minäkin mielelläni söisin pizzan päivässä 😊. Nyt pizzaa menee yksi vuodessa tai pakastepizza voi olla päivän ainoa ruoka (1000kcal) jos haluan herkutella. On tässä sekin hyvä puoli että rahaa säästyy.
Vierailija kirjoitti:
Sen näkee kyllä katukuvassa, että meillä on aika lailla vääristynyt kästitys, miten paljon tule syödä pysyäkseen noramaalipainossa. Pienikokoinen naine ei juuri tarvitse yli 1700 kaloria, jos ei hirveästi liiku. Siis tuntikausia.
Ne annoskoot ovat tuplaantuneet siitä esim. 70-luvulta, jolloin ei vielä juurikaan ollut lihavia, eikä kuntosalejakaan tarvittu.
Sellaiset kaupan valmisruoka-annokset, joissa on 300 grammaa ruokaa. ovat yleensä sopivan kokoisia pääateriaksi, lisäkkeeksi korkeintaan salaattia vähäenergiaisella kastikkeella.
Eikä ihminen ole lehmä, jonka pitää laiduntaa koko ajan. Turhista kahvileivistä ja välipaloista kertyy ainakin yhden kunnon aterian verran lisää kaloreita päivän mittaan.
Maailma on muuttunut aika paljon muutenkin vuosien aikana. Ruokatuotteita valmistetaan niin, että tähdätään siihen, että ihminen himoitsee niitä tavalla tai toisella lisää. Light-tuotteet, kevyt-sitä ja -tätä, väriaineet, lisäaineet. Elämä on myös muuttunut kiireisemmäksi, jolloin helpommin haetaan lisäenergiaa ruuasta tai käsitellään omia tunteita ruuan kautta. Lapsia hemmotellaan ruualla, kun ei ole antaa heille aikaa ja tästä tulee taas virheellinen tunne lapselle siitä, että ruoka on rakkautta. Kuormittava arki saa myös nepsyt syömään enemmän tasatakseen kuormitusta ja miksei ihan nentitkin.
Eli ei ole pelkästään annoskoot, mitkä vuosien mittaan on muuttuneet. Onkin hyvä käsitellä painoaan ihan osana hyvinvointia yleisesti. Lepäänkö tarpeeksi, välitänkö itsestäni tarpeeksi, huolehdinko tavoitteistani, saanko iloa muustakin kuin ruuasta, syönkö tarpeeksi puhtaasti ja tasapainoisesti?
Vierailija kirjoitti:
Missään kohtaa ketjua ei taidettu sanoa oliko painon nousu rasvaa, nestettä vai lihasta?
Jos laskettaisiin pelkkänä rasvana, niin siinä viikossa kerääntyneessä kilossa rasvaa on nettona n. 9000 kaloria, eli vähintään tuon verran olisi pitänyt ylimääräistä saada syötyä.
No kakskymppinen mies, joka treenaa päivittäin salilla ja vetää kaikki steroidit, mitä vain löytää ei saa 7 kiloa lihasta 7 viikossa, eli se vaihtoehto voidaan varmaan unohtaa. 7 kg nesteturvotusta yht'äkkiä ei myöskään ole missään määrin normaalia, vaan silloin elimistössä on jotain isosti vikana, eli tuskin sekään on todennäköisin vastaus. Eiköhän se syy ole sama kuin 99,7 % tapauksista, eli liiallisen syömisen aiheuttama lihominen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1000kcal päivässä niin paino kyllä lähtee ja mieli virkistyy.
Paitsi minulla. 7 viikkoa 800-1000 kcal päivässä, painoa on lähtenyt 400g. No.. en sentään ole lihonutkaan, mutta tämä kyllä on jo turhauttavaa.
Keskikokoisen vedon olisin valmis lyömään, että jos sinut laitettaisiin johonkin laitokseen, missä saat vain 800 kcal ruokaa päivässä ammattilaisen laskemana, niin painosi putoaisi aika paljon vauhdikkaammin. Tämä tietenkin sillä oletuksella, että sinulla on jotain, mitä pudottaa, etkä ole jo nyt anorektisen laiha.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole kenellekään erityisesti vaan ihan yleinen huomio. Vaikuttaa siltä, että oikeasti normaalipainossa pysyminen vaati paljon. Täytyy jatkuvasti rajoittaa syömistään, sekä määrää, laatua että kertoja, ja liikuttavakin on säännöllisesti. Puntarillakin tulee vierailla tiheästi.
Silti usein kuulee, että jos vain syö virallisen suosituksen mukaisesti niin paino pysyy hallinnassa. Tai sanotaan, että riittää, kun arkisin syö normaalisti ja vain yhtenä päivänä vähän herkuttelee. Lukee myös, että kilokuriin riittää, kun säästää sipsit ja suklaat harvoihin hetkiin ja muuten lautasmallin mukaan.
Onko ketään yli nelikymppistä, jolla paino on kohdallaan ilman jatkuvaa tarkkailua?
Viralliset suositukset on täytynyt tehdä jonkun aktiiviliikkujamiehen mukaan. Jatkuvaa syömistä isoja annoksia paljon kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viralliset suositukset on täytynyt tehdä jonkun aktiiviliikkujamiehen mukaan. Jatkuvaa syömistä isoja annoksia paljon kaloreita.
Niiden virallisten suositusten ihan ensimmäinen kohta on, että kaikkien pitää syödä oman kulutuksensa mukaan. Näytä minulle, missä sanotaan, että kaikkien pitää syödä isoja annoksia ja paljon kaloreita.
Minä syön näin ja 5kk aikana vyötäröltä on lähtenyt päälle 10cm ja muualta myös rutosti
Aamupala 1-2 kananmunaa, ruisleipä, päällä voinokare, kalkkunasiivu, kasviksia, raejuustoa, 2 kuppia kahvia
Lounaalla salaattia (salaatti, kurkku, tomaatti, paprika), oliiviöljyä, tonnikakaa/kanaa, vettä
Päivällinen esim. pastaa, paistijauhelihaa, salaattia, vettä. Salaatissa oliiviöljy tai avokadoa
Treenin päälle palautusjuoma
Iltapalaksi munakasta, kauraleipää, kasviksia, kalkkunaleikettä, teetä
Ruokien välillä ehtii tulla nälkä ja syödä saa vatsan täyteen ihan tavallista ruokaa. Rasva palaa ja kunto on noussut
Pituus 169cm ja lähtöpaino oli 85kg, nyt en ole käynyt puntarilla mutta vaatteet pyörii päällä. 46v ja istumatyö