Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämäntaparemppa ja paino noussut 7 kg!

Vierailija
09.05.2023 |

Aloitin elämäntaparemontin 1,5 kk sitten, koska haluan laihtua pysyvästi. Painoa oli kuurin alussa 82 kg ja nyt siis 89 kg. Olen 167 cm pitkä.
Syön lautasmallin mukaisesti ja lasken kalorit. Luin ohjeesta, jonka mukaan täytyy syödä runsas aamupala, lounas ja välipala. Näin ei tule naposteltua illalla. Tutustuin tarkemmin asiaan ja todellakin ohjeen mukaan ennen kello 15 syödään 1500 kcal. Siten veren sokeri ei heittele, eikä tule makean himoa eikä muita mielitekoja. Illalla syödään normaalisti päivällinen ja kevyt iltapala. Minulle ei tuon 1500 kcal jälkeen enää oikein maistu oikea ruoka, niin olen syönyt päivälliseksi klo 17 esim sosekeittoa ja leipää, tai kaurapuuroa ja hedelmiä. Mutta illalla ja yöllä tulee kovva nälkä ja vatsa tuntuu tyhjältä ja on pakko syödä jotain että saan unta.
Tosiaan paino on noussut 7 kiloa 7 viikossa. Painonnousu ilmeisesti kuuluu alussa ohjelmaan, mutta sen pitäisi tasaantua nopeasti. Minä kuin lihon nopeammin ja nopeammin. Tunnen oloni huonoksi aamiaisesta alkaen, ja tosiaan olen aina iltaisin nälkäinen.
Tuttavani kuuli elämäntaparempastani ja sanoi että en tarvitse mitään muutosta vaan pienemmät annokset. Hänen mukaansa koko alan syöminen estää kehoani puuttamasta kehon rasvoja hiilihydraatiksi eikä laihtumista tapahdu. Sen sijaan elimistö kaipaa koko ajan lisää ruokaa. Hän suositti paastoamista klo 18-12 jotta elimistö saa rauhoittua. Lisäksi kuulemma 2200 kcal on ihan liikaa istumatyöläiselle, vaikka liikkuisikin.
Miten näin erilaisia ohjeita voi olla? Ketä minun oikein pitäisi kuunnella?
Täytyy sanoa, että mieluummin jättäidin aamiaisen pois, koska minulla ei ole aamulla nälkä. Nyt syön leipää, juustoa, kinkkua, tomaattia, rahkaa, marjoja ja pähkinöitä sekä tuoremehua ja teetä.
Lounaan syön töissä linjastolta ja salaattipöydän sekä leipää.

Kommentit (147)

Vierailija
21/147 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda lautasmalli kouramalliin. Kaksi kourallista kasviksia, yksi kourallinen proteiinia ja puolikourallista hiilihydraatteja. (Eikä nyt aleta nussimaan pilkkua) En ole ikänä oikein ymmärtänyt näitä virallisia ruokasuosituksia. Ne toki sopineen ns massaruokailuun esim vankiloissa, kouluissa, jne, mutta muuten ihminen on yksilö. Satakiloiselle miehelle ja hänestä puolet pienemmälle naiselle lyödään eteen saman kokoiset lautaset, että syö lautasmallin mukaan ja siihen kylkeen vielä leipä ja lasi piimää. 

Vierailija
22/147 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt 1500kcal ja sen jälkeen keittopäivällisen leivällä ja yöllä koet kovaa nälkää ja syöt ja ilmeisesti aika paljonkin. Energian saantisi on todennäköisesti lähellä 3000 kcal vuorokaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/147 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosekeitto ja leipä tai kaurapuuro ja hedelmät sisältävät paljon hiilihydraatteja, jotka voivat hetken päästä lisätä nälän tunnetta.

Syö sosekeiton kanssa mieluummin jotain proteiinia. Samoin jos syöt kaurapuuroa, syö lisäksi proteiinia.

Hedelmän kanssa voi syödä maustamatonta jogurttia tms. Ei ole tarvetta syödä monia hedelmiä päivässä. Marjat olisivat hyväksi.

Vierailija
24/147 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että kehosi on aina oikeassa näissä asioissa. Kellot, taulukot ja laskennat saattavat olla väärässä. Jos taulukoiden mukaan sinun pitäisi laihtua, mutta lihot, silloin laskennassasi on jotain väärää. Et kulutakaan niin paljon kuin kuvittelet tai syöt enemmän kuin luulet. 

Vierailija
25/147 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt aivan liikaa kevyeen työhön. Tuo 1500 koko päivälle ei todellakaan yhteen ateriaan. klo 1800 jälkeen ei muruakaan enää niin voi jopa laihtumista tapahtua. 

Mistä maaginen klo 18 tulee? Jokainen syököön oman rytminsä mukaan. Ei puhettakaan, että itse jättäisin iltapalan pois. Uni tulisi huonosti, nukkuisin koko yön huonosti nälän takia, voisin pahoin aamulla ja päivä olisi pilalla. Tuota sitten jatkuvasti? Tuskin laihtuisin, jos en saisi yöllä levättyä ja nukuttua.

Vierailija
26/147 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda lautasmalli kouramalliin. Kaksi kourallista kasviksia, yksi kourallinen proteiinia ja puolikourallista hiilihydraatteja. (Eikä nyt aleta nussimaan pilkkua) En ole ikänä oikein ymmärtänyt näitä virallisia ruokasuosituksia. Ne toki sopineen ns massaruokailuun esim vankiloissa, kouluissa, jne, mutta muuten ihminen on yksilö. Satakiloiselle miehelle ja hänestä puolet pienemmälle naiselle lyödään eteen saman kokoiset lautaset, että syö lautasmallin mukaan ja siihen kylkeen vielä leipä ja lasi piimää. 

Eli et ymmärrä, miten lautasmalli toimii? Ei ole tarkoitus, että syödään aina täysi lautasellinen vaan siitä syödystä ruokamäärästä puolet ovat kasviksia jne. Ei ihmiset oikeasti voi olla noin yksinkertaisia...

Vierailija
27/147 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1500 kcal on liian vähän monille laihduttajille. 1700-1800 kcal on sopiva monelle.

Joo, jos on keskiverto ihminen. Äärestä harva sitä on. Mun pituuskasvu loppui 12 vuotiaana, enkä voi syödä kuin normaali aikuinen. :D 

Vierailija
28/147 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 jatkaa

En halua täyttää varsaani älyttömillä määrillä hedelmiä ja kasviksia. Eli ei lautasmallille. Lounaalla salaatti, päivällinen esim kokojyväpasta tai -risotto. Välipalaksi kourallinen pähkinöitä.

Teen kaiken ruuan itse. Valmisruuat on hirveitä.

Pähkinöissä on energiaa noin 600 kcal/100g.

Niillä kaloreilla tuskin on merkitystä lainaamasi henkilön ruokavaliossa. hän saa niistä hyviä rasvoja ja energiaa. Isokokoisemman laihduttajan sen sijaan tulee olla tarkkana pähkinöiden kanssa.

Pähkinöistä, öljyistä, avokadoista sun muista saa tosiaan hyviä rasvoja, mutta kaikilla kaloreilla on merkitystä laihtumisen ja lihomisen kannalta. Pussillisessa pähkinöitä on yksinään helposti liikkumattoman istumatyöläisen päivittäinen kaloritarve, joten jos niitä napostelee jatkuvasti, niin kyllä sillä on todellakin merkitystä.

Luitko sinä tuon kommentin, jota lainasit? Kourallinen pähkinöitä ei ole pussillinen. Ja hänen ruokavaliossaan ei ole rasvaa ylenmäärin. Hänelle varmasti sopii KOURALLINEN pähkinöitä välipalaksi. Sanoin myös, että laihduttajan tulee olla tarkkana pähkinöiden syönnissä.

Vierailija
29/147 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 jatkaa

En halua täyttää varsaani älyttömillä määrillä hedelmiä ja kasviksia. Eli ei lautasmallille. Lounaalla salaatti, päivällinen esim kokojyväpasta tai -risotto. Välipalaksi kourallinen pähkinöitä.

Kou-ral-li-nen.

Saahan sitä syödä kourallisen, mutta sekin voi olla liikaa, jos ruokavaliossa on paljon muutakin. 1-2 rkl voi riittää hyvinkin.

Vierailija
30/147 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta. Sinun pitää itse löytää siihen vastaus miten sinä haluat elämääsi elää. Se on esim ihan fine jättää aamupala syömättä, jos se ei ole sinun juttusi. 

Vierailija
31/147 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitenkään harvinaista, että elämäntaparemppaa tekevät ihmiset lihovat.  He kuvittelevat, että sitä terveellistä ruokaa voi sitten syödä loputtomasti. Ihan samalla tavalla ne terveellisenkin ruuan kalorit lihottavat, jos sitä syödään yksinkertaisesti liikaa. 

Vierailija
32/147 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt aivan liikaa kevyeen työhön. Tuo 1500 koko päivälle ei todellakaan yhteen ateriaan. klo 1800 jälkeen ei muruakaan enää niin voi jopa laihtumista tapahtua. 

Mistä maaginen klo 18 tulee? Jokainen syököön oman rytminsä mukaan. Ei puhettakaan, että itse jättäisin iltapalan pois. Uni tulisi huonosti, nukkuisin koko yön huonosti nälän takia, voisin pahoin aamulla ja päivä olisi pilalla. Tuota sitten jatkuvasti? Tuskin laihtuisin, jos en saisi yöllä levättyä ja nukuttua.

Se taisi olla 80-luvulla joku laihdutustrendi. 

Vierailija
33/147 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 jatkaa

Kou-ral-li-nen.

Saahan sitä syödä kourallisen, mutta sekin voi olla liikaa, jos ruokavaliossa on paljon muutakin. 1-2 rkl voi riittää hyvinkin.

Te, jotka tätä kourallista nyt kiistätätte, niin ymmärrättehän, että tämän kommentin kirjoittaja (joka sen kourallisen syö), on eri kuin ap. Pähkinänsyöjä syö hyvin niukasti.

Vierailija
34/147 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yksi ja ainoa jota sinun pitää kuunnella ja se on oma kehosi. 

Vierailija
35/147 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liikaa höttöä, syöt ilmeisesti myös liikaa rasvaa, oli sitten kuinka hyvää rasvaa tahansa.

Itse syön 2000-2200 kaloria päivässä mutta treenaankin 4 kertaa viikossa salilla ja päälle kävelylenkkejä 2-4/vko.

Kuinka liikut?

Vierailija
36/147 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 jatkaa

Niillä kaloreilla tuskin on merkitystä lainaamasi henkilön ruokavaliossa. hän saa niistä hyviä rasvoja ja energiaa. Isokokoisemman laihduttajan sen sijaan tulee olla tarkkana pähkinöiden kanssa.

Pähkinöistä, öljyistä, avokadoista sun muista saa tosiaan hyviä rasvoja, mutta kaikilla kaloreilla on merkitystä laihtumisen ja lihomisen kannalta. Pussillisessa pähkinöitä on yksinään helposti liikkumattoman istumatyöläisen päivittäinen kaloritarve, joten jos niitä napostelee jatkuvasti, niin kyllä sillä on todellakin merkitystä.

Luitko sinä tuon kommentin, jota lainasit? Kourallinen pähkinöitä ei ole pussillinen. Ja hänen ruokavaliossaan ei ole rasvaa ylenmäärin. Hänelle varmasti sopii KOURALLINEN pähkinöitä välipalaksi. Sanoin myös, että laihduttajan tulee olla tarkkana pähkinöiden syönnissä.

Kävinpä huvikseni testaamassa käittiövaa'alla, kun lintsaan etätöistä palstalla ja minun kouraani mahtuu 88 grammaa pähkinöitä, joissa on 648 kcal/100g, eli kourallisessa on n. 600 kcal. Jos kuvittelee, että sillä kourallisella pähkinöitä ei ole mitään merkitystä painonhallinnan kannalta, niin ei kannata ihmetellä, jos laihdutusprojekti ei etene. En sano, että sitä ei saisi syödä, mutta kyllä se pitää ottaa huomioon. Jos tavoite on syödä vaikka 1500 kcal, niin tuo välipala on n. 40 % päivän energiasta. Siinä voi sitten miettiä, että miten hyvin se pitää nälkää.  

Vierailija
37/147 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pudotin 10 kg painoa Nutriletillä. Sen jälkeen <1200 kalorin dieetti puoli vuotta ja loput 15 kg ylipainoa lähti. Paino nyt 61 kg, pysynyt 60-63 kg:n välillä 8 vuotta. Aamulla lasi sitruunamehua, tee ja pari keksiä marmelaadilla ja juustolla. Syön kevyesti lounaalla, keitto tai salaatti ja päivällinen klo 19-20. Ei välipaloja. Lihaa syön max kerran viikossa.

Ei kuulosta kyllä lautas- tai minkään muun mallin mukaiselta mutta tottahan tuo on että mitä vanhemmaksi tulee sitä vähemmän pystyy syömään ettei liho. Itselläni nyt tuo 1200 kcal on maksimi. Kun jaksaa sinnitellä alle 1000 kcal niin paino on alkanut vihdoin ja viimein putoamaan. Olihan työlästä löytää se oma kulutus. Ruokamäärä on todella pieni päivälle mutta monipuolinen voi kyllä olla. Olen siirtynyt käyttämään pienempää lautasta noin 15 cm halkaisijaltaan. Siihen kun kokoaa lautasmallin kerran päivässä ja syö kevyen aamupalan ja iltapalan, paino putoaa. Olen vuosia seurannut (hiljaa vaivihkaa) hoikkien ihmisten ruoka-annoksia ja todennut että tosi vähän syövät omiin annoksiini verrattuna. Ovat terveitä ja liikkuvat paljon. Pakkohan se on myöntää että annoskokoni on kasvanut suhteettoman paljon vuosikymmenien aikana. Kyllähän maha venyy.

Vierailija
38/147 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä ahdat kaksi käsin itseesi kaikenlaista sontaa ja ihmettelet kun lihot? Ei ole tarkoitus syödä kaikkia laihdutus trendejä samalla aterialla. 

Vierailija
39/147 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ohje ei selvästikään sovi sinulle. Itse söisin korkeintaan 500 kaloria ennen klo 15. Leipä ja hedelmät ei vie nälkää, sitä vie rasva ja proteiinit. Jaa kalorimäärä tasaisemmin aterioille, äläkä syö jos ei ole nälkä.

Vierailija
40/147 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki sama vaiva kuin minulla: stressatessa ei pysty nielemään. Laihtuupahan saletisti. Muistat vaan hankkia elämääsi stressiä. Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi