Elämäntaparemppa ja paino noussut 7 kg!
Aloitin elämäntaparemontin 1,5 kk sitten, koska haluan laihtua pysyvästi. Painoa oli kuurin alussa 82 kg ja nyt siis 89 kg. Olen 167 cm pitkä.
Syön lautasmallin mukaisesti ja lasken kalorit. Luin ohjeesta, jonka mukaan täytyy syödä runsas aamupala, lounas ja välipala. Näin ei tule naposteltua illalla. Tutustuin tarkemmin asiaan ja todellakin ohjeen mukaan ennen kello 15 syödään 1500 kcal. Siten veren sokeri ei heittele, eikä tule makean himoa eikä muita mielitekoja. Illalla syödään normaalisti päivällinen ja kevyt iltapala. Minulle ei tuon 1500 kcal jälkeen enää oikein maistu oikea ruoka, niin olen syönyt päivälliseksi klo 17 esim sosekeittoa ja leipää, tai kaurapuuroa ja hedelmiä. Mutta illalla ja yöllä tulee kovva nälkä ja vatsa tuntuu tyhjältä ja on pakko syödä jotain että saan unta.
Tosiaan paino on noussut 7 kiloa 7 viikossa. Painonnousu ilmeisesti kuuluu alussa ohjelmaan, mutta sen pitäisi tasaantua nopeasti. Minä kuin lihon nopeammin ja nopeammin. Tunnen oloni huonoksi aamiaisesta alkaen, ja tosiaan olen aina iltaisin nälkäinen.
Tuttavani kuuli elämäntaparempastani ja sanoi että en tarvitse mitään muutosta vaan pienemmät annokset. Hänen mukaansa koko alan syöminen estää kehoani puuttamasta kehon rasvoja hiilihydraatiksi eikä laihtumista tapahdu. Sen sijaan elimistö kaipaa koko ajan lisää ruokaa. Hän suositti paastoamista klo 18-12 jotta elimistö saa rauhoittua. Lisäksi kuulemma 2200 kcal on ihan liikaa istumatyöläiselle, vaikka liikkuisikin.
Miten näin erilaisia ohjeita voi olla? Ketä minun oikein pitäisi kuunnella?
Täytyy sanoa, että mieluummin jättäidin aamiaisen pois, koska minulla ei ole aamulla nälkä. Nyt syön leipää, juustoa, kinkkua, tomaattia, rahkaa, marjoja ja pähkinöitä sekä tuoremehua ja teetä.
Lounaan syön töissä linjastolta ja salaattipöydän sekä leipää.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuossa hyppää heti pari asiaa silmään.
Ensinnäkin 2200 kcal kuulostaa suht paljolta istumatyöläiselle, mutta riippuu tietenkin liikkumisestasi. Jos käyt pari kertaa viikossa kävelemässä puoli tuntia, niin tuo on todennäköisesti aivan liikaa. Jos katsot liikuntojen kulutukset sykemittarista, onko sinne asetettu varmasti kaikki tiedot oikein?
Toisekseen kalorilaskentasi saattaa olla pahastikin pielessä. On kohtuullisen mahdotonta arvioida jonkin työpaikkaruokalan linjaston ruuan kalorimääriä. Lisäksi hyvin helposti tuollaisten ilta ja yösyömisten kalorit tulee merkattua huolimattomasti, kun siellä jääkaapilla rampataan hakemassa jotain leipiä.
Kilo viikossa lisää rasvaa tarkoittaa n. 7000 kcal liiallista syömistä, eli syöt päivässä 1000 kcal yli kulutuksesi. Se tulee todennäköisesti yhdistelmästä, että et kuluta niin paljon kuin kuvittelet ja syöt enemmän kuin kuvittelet ihan joka päivä. Sitten, jos siihen tulee vielä päälle satunnaiset herkuttelut, niin lihomisen kaava on aika selkeä.
Mitään tuon tarkempaa on mahdotonta sanoa näillä tiedoilla.
Jatkan vielä sen verran, että jos käytät kelloa, niin kaiva sieltä joku viimeaikainen treenisi ja kerro sen tiedot tässä ja lisäksi, miltä se lenkki tuntui sinusta? Oliko se mielestäsi kevyttä liikuntaa vai olitko ihan henkihieverissä sen jälkeen vai jotain siltä väliltä. Sen perusteella voi jo heittää jotain valistuneita arvauksia, ovatko asetukset oikein.
Hei, en ole ap mutta voisitteko heittää valistuneita arvauksia minullekin? N 48 v. 93 kg 169 cm.
2 h 21 min 1127 kcal syke: max 145 min 196 keski 125
2 h 4 min 844 kcal syke: max 141 min 86 keski 114
Mielestäni normaalia liikuntaa, ei henkihieverissä.
En löydä hiit-treenin tietoja, ne teen lyhyemmin ja tehokkaammin ja silloin liikunta on reipasta. Polarin ignite minulla, tietenkin kädestä mittaaminen ei ole niin tarkkaa, voisi kokeilla joskus sykevyön kanssa.
Täsmennä vähän, miten liikuit. Juosten, kävellen, miten? Hengästyitkö, vai oliko koko matka sellaista, että olisit pystynyt juttelemaan mukavia koko reissun ajan? "Normaali liikunta" on sellainen termi, että siitä ei oikein saa mitään irti.
Tanssi, eli se on minulla tehokkaampaa kuin kävely. Pystyn puhumaan samalla koko ajan(opetan tanssia).
OK. Vastasinkin tuon mutuiluvastaukseni jo tuonne ylemmäs. Veikkaisin tältä pohjalta tosiaan, että kulutuksesi on jonkin verran alempi kuin, mitä kellosi näyttää ja maksimisykkeesi korkeampi, mutta faktoja saa tietenkin vain käymällä testauttamassa sykerajat.
Kiitos. Näin minäkin olen ajatellut että polar vähän isottelee. Ei tarvitse kuin kerran pyörähtää niin näyttää jo että päivän aktiivisuudesta 100 % täynnä ja sitten kun oikeasti treenaa niin 700 %. Ihan höpöä.
Eli voin ihan hyvin unohtaa jonkun -500 kcal ja pitää sen -700 -1000 kcal päivässä, se kun näyttää toimivan minulla painonpudotukseen.
Ei kannata jatkaa sellaista dieettiä mikä ei selvästi sovi sinulle. Jos aamuisin ei tee mieli syödä, mielestäni silloin kannattaa kuunnella kehoa eikä väkisin syödä tukevasti. Sinä selkeästi haluaisin mieluummin syödä iltapainotteisesti eikä siinäkään ole mitään vikaa. Tuo ohje tosiaan on tarkoitettu siihen, ettei iltaisin sitten vetäisi mitään ruokaövereitä napostelemalla, mutta sinullahan tuo ohje ei ole edes toiminut koska nälkä on joka tapauksessa illalla. Fiksaisin aamupalaa kevyemmäksi ja päivällistä ja iltapalaa suuremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin 2200 kcal kuulostaa suht paljolta istumatyöläiselle, mutta riippuu tietenkin liikkumisestasi. Jos käyt pari kertaa viikossa kävelemässä puoli tuntia, niin tuo on todennäköisesti aivan liikaa. Jos katsot liikuntojen kulutukset sykemittarista, onko sinne asetettu varmasti kaikki tiedot oikein?
Toisekseen kalorilaskentasi saattaa olla pahastikin pielessä. On kohtuullisen mahdotonta arvioida jonkin työpaikkaruokalan linjaston ruuan kalorimääriä. Lisäksi hyvin helposti tuollaisten ilta ja yösyömisten kalorit tulee merkattua huolimattomasti, kun siellä jääkaapilla rampataan hakemassa jotain leipiä.
Kilo viikossa lisää rasvaa tarkoittaa n. 7000 kcal liiallista syömistä, eli syöt päivässä 1000 kcal yli kulutuksesi. Se tulee todennäköisesti yhdistelmästä, että et kuluta niin paljon kuin kuvittelet ja syöt enemmän kuin kuvittelet ihan joka päivä. Sitten, jos siihen tulee vielä päälle satunnaiset herkuttelut, niin lihomisen kaava on aika selkeä.
Jatkan vielä sen verran, että jos käytät kelloa, niin kaiva sieltä joku viimeaikainen treenisi ja kerro sen tiedot tässä ja lisäksi, miltä se lenkki tuntui sinusta? Oliko se mielestäsi kevyttä liikuntaa vai olitko ihan henkihieverissä sen jälkeen vai jotain siltä väliltä. Sen perusteella voi jo heittää jotain valistuneita arvauksia, ovatko asetukset oikein.
Hei, en ole ap mutta voisitteko heittää valistuneita arvauksia minullekin? N 48 v. 93 kg 169 cm.
En löydä hiit-treenin tietoja, ne teen lyhyemmin ja tehokkaammin ja silloin liikunta on reipasta. Polarin ignite minulla, tietenkin kädestä mittaaminen ei ole niin tarkkaa, voisi kokeilla joskus sykevyön kanssa.
Täsmennä vähän, miten liikuit. Juosten, kävellen, miten? Hengästyitkö, vai oliko koko matka sellaista, että olisit pystynyt juttelemaan mukavia koko reissun ajan? "Normaali liikunta" on sellainen termi, että siitä ei oikein saa mitään irti.
Tanssi, eli se on minulla tehokkaampaa kuin kävely. Pystyn puhumaan samalla koko ajan(opetan tanssia).
OK. Vastasinkin tuon mutuiluvastaukseni jo tuonne ylemmäs. Veikkaisin tältä pohjalta tosiaan, että kulutuksesi on jonkin verran alempi kuin, mitä kellosi näyttää ja maksimisykkeesi korkeampi, mutta faktoja saa tietenkin vain käymällä testauttamassa sykerajat.
Kiitos. Näin minäkin olen ajatellut että polar vähän isottelee. Ei tarvitse kuin kerran pyörähtää niin näyttää jo että päivän aktiivisuudesta 100 % täynnä ja sitten kun oikeasti treenaa niin 700 %. Ihan höpöä.
Eli voin ihan hyvin unohtaa jonkun -500 kcal ja pitää sen -700 -1000 kcal päivässä, se kun näyttää toimivan minulla painonpudotukseen.
Täytyy olla asetukset todella pielessä. Eikä minkään kellon mukaan muutenkaan kannata suoraan mennä, vaan ensin merkata paljon syö ja siitä alkaa vähentämään. Sun -700, -1000kcal voi olla lähempänä vaikka -400kcal -500kcal oikeasti. Siitä sen tietää, paljonko paino keskiarviollisesti putoaa. Jos se putoaa 500g/vko, niin vajetta on 500kcal per päivä. Suunnilleen.
Pähkinäkeskusteluun liittyen, turha laskea vain niitä kaloreita. Pähkinöissä on paljon pehmeitä rasvoja ja proteiineja (erityisesti cashew ja maapähkinöissä). Ne ovat tärkeä ravintoaine vähän lihaa syöville. Se edellä kourallisen pähkinöitä syövä kirjoittajahan sanoi ettei juurikaan syö lihaa. Minusta kourallinen pähkinöitä päivässä on hyvä lisä kasvis ja kokojyväpainotteiseen ruokavalioon, ellei ole hirveän lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne aktiivisuustavoitteet on vain sellaisia minimitavoitteita arkiaktiivisuudelle. Ei niitä kannata pitää minään maksimimäärinä, kuinka paljon voi liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen näkee kyllä katukuvassa, että meillä on aika lailla vääristynyt kästitys, miten paljon tule syödä pysyäkseen noramaalipainossa. Pienikokoinen naine ei juuri tarvitse yli 1700 kaloria, jos ei hirveästi liiku. Siis tuntikausia.
Ne annoskoot ovat tuplaantuneet siitä esim. 70-luvulta, jolloin ei vielä juurikaan ollut lihavia, eikä kuntosalejakaan tarvittu.
Sellaiset kaupan valmisruoka-annokset, joissa on 300 grammaa ruokaa. ovat yleensä sopivan kokoisia pääateriaksi, lisäkkeeksi korkeintaan salaattia vähäenergiaisella kastikkeella.
Eikä ihminen ole lehmä, jonka pitää laiduntaa koko ajan. Turhista kahvileivistä ja välipaloista kertyy ainakin yhden kunnon aterian verran lisää kaloreita päivän mittaan.
Minun annoskoko on 200 g lämmin ruoka ja keitto yleensä 300 g. Tänään olen syönyt puuron(+keiju tl) aamiaiseksi ja äsken lounaaksi hapankorppu ilman levitettä, tomaattia ja kasvishernekeitto 200 g.
Olen nyt pähkäillyt, että vaikka liikun todella paljon, niin sen liikunnan ulkopuolella olen todella passiivinen(makaan sängyssä kivuissa) niin painovaikeudet johtuvat siitä. Olen monisairas ja ennen sairauksia olin koko ajan liikkeessä, liikuin kävellen tai pyörällä, 20 000 askelta päivässä, lisäksi liikuntaharrastukset ja fyysinen työ. Haaveissa olisi tuo aikaisempi aktiivinen minä.
Alan nyt kohottamaan tuota arkiaktiivisuutta, lisään joka paikkaan pikkuliikettä. Keittiössä askellan astinlaudalla, teen kyykkyjä, poljen sata kertaa aina kuntopyörän ohi kävellessä. Tänä kesänä kokeilen pyöräilyä, en ole 4 vuoteen voinut pyöräillä kipujen vuoksi. Askeltavoite taas tuonne 15 000 - 200 00.
Kannattaa myös ehkä vähän miettiä, mikä liikunta olisi kivaa. Tuo asetelma kuulostaa vähän pakkopullalta. En tietenkään tiedä, mitä kipuja sinulla on, mutta 20 000 askelta päivässä on aika paljon aikaa jalkojen päällä ja suosittelisin erittäin lämpimästi miettimään liikunnan monipuolistamista. Lihaskuntoharjoittelu auttaa hyvin moniin kipuihin ja pari käyntiä fyssarilla voisi olla todella järkevä investointi, että löytäisit ne sinun tilanteeseesi sopivat harjoitteet.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, olen saman pituinen kuin sinä. Kerron normiruokailuni. Aamulla ekaksi juon kahvin ja 1 pullavasiivu jossa hyvin ohuesti hilloa ( minun paheeni) ja pulen tunnin kuluttua karjalanpiirakka joos uhuest rasvaa, ohut kalkkuna ja juustosiivu. Klo 12.00 pääruoka vaihdellen esim 1 peruna , keitettyä parsaa, raastettu porkkana, 120g lohta(mikrossa kypsytetty 1,5min, tai 5 lihapullaa, Toki välillä on keittopäiviä ja makaroonilaatikkoa yms ruokia vaihdellen yms.raejustoa, 1 ruisviipale kalkkunasiivulla ja rasvan sijasta hiukan avokadoa. Maidon sijaa juon aina vain vettä. Otan pirkka b-vitaa, c, d3 ja`kalaöjyä. 2x vk b12 vitam.
Iltapäivällä kahvi ja puolikas korvapuustia. N klo 18. Esim leipää tai juustosämpulä kurkulla, kalkkunalla , tomaatilla ja vaihdellen jotain muuta päällä + kanamuna.
Nukkumaan menessä mandariini, puolikas banaania.Vitamiinitasot olen mittauttanut ja olleet vuosia erittäin hyvät. Flunssa ei ole ollut kuin kerran kymmenessä vuodessa. Toki herkuttelen aina joskus1-2 x kuukaudessa
Koskaan en juo mehuja , alkoholia ,enkä mitään virvoitusjuomia, aina siis vettä.
Kävelen 3-5 km pv , kerran viikossa salilla. Paino nousee minulla herkästi , jos syön enemmän. Istumatyö. Paino on 61 kg ja pituus siis 167.
Tärkeintä on jättää sinun pois kaikki mehut, virvoitusjuomat ja alkoholi.
Okei. Olen melkein tasan saman kokoinen, 166cm ja 61kg. En syö pullavaa koskaan (se on pahaa), korvapuustin ehkä kerran vuodessa enkä käytä mitään lisäravinteita. En edes muista milloin olisin ollut kipeä. Juon alkoholia, mehuja ja virvoitusjuomia silloin kun haluan, samoin syön mitä haluan, milloin haluan. Harrastan liikuntaa todella harvoin, pl. kävelen päivittäin vähintään 5km, mutten osaa ajatella sitä varsinaisesti liikuntana. Paino on pysynyt samana yli 20 vuotta. Mua kiinnostaa toi, että miksi "tärkeintä" on jättää kaikki muut juomat pois paitsi vesi? En vaan rehellisesti ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n noudattama kuuri osoittaa, kuinka outoja nämä viralliset ohjeistukset ovat. Aamuhämäristä alkaen tankataan hirveästi ruokaa, ettei vaan tulisi nälkä ja illalla mielitekoja. Ei nälkä ole vihollinen, vaan osa normaalia elimistön toimintaa. Se kertoo, milloin kannattaa ruveta syömään. Ja laihduttajalle nälkä on paras ystävä.
Omen itse normaalipainoinen bmi 19,7 ja syön hyvin iltapainotteisesti. Joskus kun päivällä töissä tulee nälkä, syön energiapatukan. En syö juurikaan pullaa tai keksejä, mutta leivon itse kokojyväleipää. Joskus korvaan aterian leipäpalalla ja isolla lautasella vihreää salaattia oliiviöljyn kera. Superhyvää! Minusta monilla ihmisillä on ihan vääristynyt suhtautuminen syömiseen.
Näyttäkääs nyt jostain se virallinen ohje joka vastaa ap:n ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda lautasmalli kouramalliin. Kaksi kourallista kasviksia, yksi kourallinen proteiinia ja puolikourallista hiilihydraatteja. (Eikä nyt aleta nussimaan pilkkua) En ole ikänä oikein ymmärtänyt näitä virallisia ruokasuosituksia. Ne toki sopineen ns massaruokailuun esim vankiloissa, kouluissa, jne, mutta muuten ihminen on yksilö. Satakiloiselle miehelle ja hänestä puolet pienemmälle naiselle lyödään eteen saman kokoiset lautaset, että syö lautasmallin mukaan ja siihen kylkeen vielä leipä ja lasi piimää.
Siis kuvitteletko sinä ja tämän viestin yläpeukuttajat, että lautasmalli kertoo jotain annoksen koosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n noudattama kuuri osoittaa, kuinka outoja nämä viralliset ohjeistukset ovat. Aamuhämäristä alkaen tankataan hirveästi ruokaa, ettei vaan tulisi nälkä ja illalla mielitekoja. Ei nälkä ole vihollinen, vaan osa normaalia elimistön toimintaa. Se kertoo, milloin kannattaa ruveta syömään. Ja laihduttajalle nälkä on paras ystävä.
Omen itse normaalipainoinen bmi 19,7 ja syön hyvin iltapainotteisesti. Joskus kun päivällä töissä tulee nälkä, syön energiapatukan. En syö juurikaan pullaa tai keksejä, mutta leivon itse kokojyväleipää. Joskus korvaan aterian leipäpalalla ja isolla lautasella vihreää salaattia oliiviöljyn kera. Superhyvää! Minusta monilla ihmisillä on ihan vääristynyt suhtautuminen syömiseen.Näyttäkääs nyt jostain se virallinen ohje joka vastaa ap:n ruokavaliota.
Tämä. Järjestäen yksikään "virallisterveellisen ruokavalion" vastustajista ei ole edes lukenut niitä ravintosuosituksia, vaan toistelevat vain sokeina ruokamessiaansa väitteitä ja haukkuvat kaikki muut lampaiksi.
Yksi, mistä ravintosuosituksia aina syytetään, on erilaisten sokerijugurttien suosiminen. Tietenkään näitä ei suositella niissä suosituksissa, vaan nimenomaan kehotetaan välttämään, mutta ei faktojen kannata antaa häiritä hyvää paasausta.
Vierailija kirjoitti:
1 jatkaa.
Tuo nykyinen systeemi ei selvästikään sinulle sovi. Vaikka kuinka joku väittäisi, että niin pitää laihduttaa.
Minkä ikäinen olet? 2-kymppisenä laihdutus oli ainakin itselle helpompaa kuin 4-kymppisenä.
No ei noin valtava syöminen laihduta. Syöt ku hevonen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ainakaan toimi noi hyvin pienten kalorien dieetit eli laihduttaminen nälkää näkemällä. Siinähän kroppa menee vaan säästöliekille ja muutenkin alkaa ajatella ihan liikaa ruokaa.
Miksi se nälkä on niin iso peikko? Sekin on vain tunne ja kertoo, että aineenvaihdunta toimii.
Juuri näin! Nälkä on laihduttaessa ihana tunne, kun tietää, että nyt rasva ja läskit palaa. Laihduttaessa pitää tulla nälkä syömisten välissä. Annoskoot pieniä. Vatsalaukku pienenee ja sinne ei pysty tunkemaan aiemman annoskoon suuruisia määriä.
Toinen juttu on tuo pala sitä pala tätä. Kuulostaa pikkuruiselta, mutta aamupala, välipala, iltapala, yöpakkasia ja pala pala on aivan turha juttu. Aamulla syödään pieni aamiainen eli jukurtti (ei vähärasvainen, se ei pidä nälkää) tai YKSI leipä vähillä päällisillä. Jättäkää ne kevyt tuotteet pois kokonaan. Niitä tulee helposti syötyä aivan liian suuri annos. Normaalirasvaiset tuotteet pitävät nälän pois pienilläkin annoksilla. Lisäksi illalla vaikka pari isoa tomaattia täyttää hyvin eikä muutu läskiksi. Yöllä on vaan totuttava nälän tunteeseen ja kohta vatsalaukku on niin pieni, ettet tunne yöllä nälkää. Aikuinen ei kuole muutamaan huonosti nukuttuun yöhön. Minä en ole koskaan syönyt ennen nukkumaan menoa saatikka yöllä ja hoikkana ollut koko ikäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, olen saman pituinen kuin sinä. Kerron normiruokailuni. Aamulla ekaksi juon kahvin ja 1 pullavasiivu jossa hyvin ohuesti hilloa ( minun paheeni) ja pulen tunnin kuluttua karjalanpiirakka joos uhuest rasvaa, ohut kalkkuna ja juustosiivu. Klo 12.00 pääruoka vaihdellen esim 1 peruna , keitettyä parsaa, raastettu porkkana, 120g lohta(mikrossa kypsytetty 1,5min, tai 5 lihapullaa, Toki välillä on keittopäiviä ja makaroonilaatikkoa yms ruokia vaihdellen yms.raejustoa, 1 ruisviipale kalkkunasiivulla ja rasvan sijasta hiukan avokadoa. Maidon sijaa juon aina vain vettä. Otan pirkka b-vitaa, c, d3 ja`kalaöjyä. 2x vk b12 vitam.
Iltapäivällä kahvi ja puolikas korvapuustia. N klo 18. Esim leipää tai juustosämpulä kurkulla, kalkkunalla , tomaatilla ja vaihdellen jotain muuta päällä + kanamuna.
Nukkumaan menessä mandariini, puolikas banaania.Vitamiinitasot olen mittauttanut ja olleet vuosia erittäin hyvät. Flunssa ei ole ollut kuin kerran kymmenessä vuodessa. Toki herkuttelen aina joskus1-2 x kuukaudessa
Koskaan en juo mehuja , alkoholia ,enkä mitään virvoitusjuomia, aina siis vettä.
Kävelen 3-5 km pv , kerran viikossa salilla. Paino nousee minulla herkästi , jos syön enemmän. Istumatyö. Paino on 61 kg ja pituus siis 167.Siksi kun joillakin paino nousee herkästi ja jotkut ovat ns .läpipskoja, niinkuin sanonta kuuluu. Kait jokainen itsensä tuntee. Ja näemmä ap kuuluu noihin ensin mainittuihin.
Tärkeintä on jättää sinun pois kaikki mehut, virvoitusjuomat ja alkoholi.Okei. Olen melkein tasan saman kokoinen, 166cm ja 61kg. En syö pullavaa koskaan (se on pahaa), korvapuustin ehkä kerran vuodessa enkä käytä mitään lisäravinteita. En edes muista milloin olisin ollut kipeä. Juon alkoholia, mehuja ja virvoitusjuomia silloin kun haluan, samoin syön mitä haluan, milloin haluan. Harrastan liikuntaa todella harvoin, pl. kävelen päivittäin vähintään 5km, mutten osaa ajatella sitä varsinaisesti liikuntana. Paino on pysynyt samana yli 20 vuotta. Mua kiinnostaa toi, että miksi "tärkeintä" on jättää kaikki muut juomat pois paitsi vesi? En vaan rehellisesti ymmärrä.
Toi yönälkä on muuten jännä. Jos siihen ei syö, heti aamulla ei olekaan enää nälkä. Tästä olen päätellyt että se nälkä pitää vaan kestää (tosin joillain sosekeitoilla sun muilla kaurapuuroilla en kyllä iltaisin pärjää, pitää saada proteiinipitoisia juttuja.)
Keho tottuu hyvin nopeasti siihen, että maha ei ole täysin täyteen ahdettu nukkumaan mennessä ja nukahtaminen alkaa helpottumaan ihan parissa päivässä. Myös unen laatu paranee, kun ruuansulatuselimistö ei joudu työskentelemään täysillä yön aikana. Tuo on ihan totta, että aamulla harvemmin on mikään hirveä nälkä, vaikka illalla olisi tuntunut siltä. Kuitenkin yleensä silloin aamupala maistuu ja väittäisin, että monet, jotka eivät tykkää syödä aamupalaa ylensyövät iltaisin. Ei tietenkään kaikki, mutta monet.
Täällä yksi, joka ei tajua miksi ihmiset noudattavat tuollaisia ohjelmia, ja vielä monta viikkoa, joilla vain lihovat. Mikä hel ve tin pakko on syödä jonkun ohjeen mukaan jatkuvasti? Eikö ihmiset todella osaa enää itse sanoa, milloin heillä on nälkä? Ja siis oikea nälkä, ei puputtamisen tarve.
Aivan uskomattomaksi touhuksi mennyt Suomessa, että lähes kaikki noudattavat jotakin ruokavaliota ja silti suurin osa aikuisista senkun lihoo.
Toinen asia jota ihmettelen, onko jotkut yksittäiset asiat kuten pähkinät jokin autuaaksi tekevä juttu? Todellakaan ei aiemmin naposteltu tällaisia päivittäin vaan ruuat olivat normi kodeissa esim: aamulla puuro voilla tai marjoilla, lounaaksi pari perunaa ja vähän kastiketta ja illalla kotona perheen kanssa taas perunaa, kasviksia, keittoa tms ja pala leipää. Välipaloja jos syötiin niin se oli pala lanttua.
Nälkä ei ole mikään hirviö vaan kuuluu elämään siinä missä syntymä ja kuolema.
Anteeksi avautuminen, mutta en kestä tätä nykymenoa jossa hifistellään ties millä ja silti ihmiset sairaampia ja lihavampia kuin koskaan.
Lähes kaikki tuntuvat käyvän myös kuntosalilla ja tottahan 10kg painonnousu on vain lihasta, naisillakin.
Itse tein myös elämäntaparemontin ja samalla painoa pitäisi saada hiukan pois,koska lievä ylipaino. En syö ollenkaan klo 19-06.00/07.00,eli paastoa tulee 11-12h. Mulla on aina nälkä pienempi tai suurempi aamulla,eli vähintään banaani ja kahvia. Annoskoot pienensin ja valmisruuat kokonaan pois,ylimääräistä sokeria karsin kunnolla,eli herkkupäivä on silloin tällöin,muttei edes joka viikko. Onhan se radikaali muutos,kun aikaisemmin tuli ainakin jotain herkkuja napsittua joka viikko. Mutta olo on selvästi parempi,turvotusta ei enää oikein ole ja vyötärönympärys on pienentynyt,mikä oli tarkoitus. Paino on laskenut todella todella hitaasti,mutta painoa ei ole tullut lisää. Eli syön nyt vähemmän kuin ennen remontin alkua. Syön n. 3-4 kertaa päivässä normaalia sekaruokaa,kasviksia paljon ja vähemmän lihottavaa ruokaa,eli terveellisemmin. Viikonloppuna huomasin yhtenä päivänä,että olin syönyt vaan 2 kertaa päivän aikana,muttei suurempaa nälkää ollut. Olen huomannut,ettei sokeria enää tee mieli samaan malliin kuin ennen ja mahalaukku on varmaan pienentynyt,ettei nälkäkään ole samalla tavalla kuin alussa,varsinkin iltaisin iski ihan kauhea nälkä alkuun. Eli iltaisin en enää mussuta mitään klo 19 jälkeen. Jos ihan kauhea nälkä iskee,niin jonkun hedelmän tai ei lihottavan leivän voi syödä,mutta pääsääntöisesti ei mitään syömistä,ainoastaan kahvia voi juoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön näin ja 5kk aikana vyötäröltä on lähtenyt päälle 10cm ja muualta myös rutosti
Aamupala 1-2 kananmunaa, ruisleipä, päällä voinokare, kalkkunasiivu, kasviksia, raejuustoa, 2 kuppia kahvia
Lounaalla salaattia (salaatti, kurkku, tomaatti, paprika), oliiviöljyä, tonnikakaa/kanaa, vettä
Päivällinen esim. pastaa, paistijauhelihaa, salaattia, vettä. Salaatissa oliiviöljy tai avokadoa
Treenin päälle palautusjuoma
Iltapalaksi munakasta, kauraleipää, kasviksia, kalkkunaleikettä, teetä
Ruokien välillä ehtii tulla nälkä ja syödä saa vatsan täyteen ihan tavallista ruokaa. Rasva palaa ja kunto on noussut
Pituus 169cm ja lähtöpaino oli 85kg, nyt en ole käynyt puntarilla mutta vaatteet pyörii päällä. 46v ja istumatyöUnohdit sen kaikkein tärkeimmän mainita eli annoskoot ja mikä sinun kalorimääräsi on. Jos syö vatsan täyteen, se ei kerro annoskoosta mitään koska jokaisella on erikokoinen vatsa.
Voin kertoa, että annoskoot lounaalla ja päivällisellä on isoja ja salaatilla ei itseään saa lihomaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen näkee kyllä katukuvassa, että meillä on aika lailla vääristynyt kästitys, miten paljon tule syödä pysyäkseen noramaalipainossa. Pienikokoinen naine ei juuri tarvitse yli 1700 kaloria, jos ei hirveästi liiku. Siis tuntikausia.
Ne annoskoot ovat tuplaantuneet siitä esim. 70-luvulta, jolloin ei vielä juurikaan ollut lihavia, eikä kuntosalejakaan tarvittu.
Sellaiset kaupan valmisruoka-annokset, joissa on 300 grammaa ruokaa. ovat yleensä sopivan kokoisia pääateriaksi, lisäkkeeksi korkeintaan salaattia vähäenergiaisella kastikkeella.
Eikä ihminen ole lehmä, jonka pitää laiduntaa koko ajan. Turhista kahvileivistä ja välipaloista kertyy ainakin yhden kunnon aterian verran lisää kaloreita päivän mittaan.
Minun annoskoko on 200 g lämmin ruoka ja keitto yleensä 300 g. Tänään olen syönyt puuron(+keiju tl) aamiaiseksi ja äsken lounaaksi hapankorppu ilman levitettä, tomaattia ja kasvishernekeitto 200 g.
Olen nyt pähkäillyt, että vaikka liikun todella paljon, niin sen liikunnan ulkopuolella olen todella passiivinen(makaan sängyssä kivuissa) niin painovaikeudet johtuvat siitä. Olen monisairas ja ennen sairauksia olin koko ajan liikkeessä, liikuin kävellen tai pyörällä, 20 000 askelta päivässä, lisäksi liikuntaharrastukset ja fyysinen työ. Haaveissa olisi tuo aikaisempi aktiivinen minä.
Alan nyt kohottamaan tuota arkiaktiivisuutta, lisään joka paikkaan pikkuliikettä. Keittiössä askellan astinlaudalla, teen kyykkyjä, poljen sata kertaa aina kuntopyörän ohi kävellessä. Tänä kesänä kokeilen pyöräilyä, en ole 4 vuoteen voinut pyöräillä kipujen vuoksi. Askeltavoite taas tuonne 15 000 - 200 00.
Kannattaa myös ehkä vähän miettiä, mikä liikunta olisi kivaa. Tuo asetelma kuulostaa vähän pakkopullalta. En tietenkään tiedä, mitä kipuja sinulla on, mutta 20 000 askelta päivässä on aika paljon aikaa jalkojen päällä ja suosittelisin erittäin lämpimästi miettimään liikunnan monipuolistamista. Lihaskuntoharjoittelu auttaa hyvin moniin kipuihin ja pari käyntiä fyssarilla voisi olla todella järkevä investointi, että löytäisit ne sinun tilanteeseesi sopivat harjoitteet.
Liikunta on kivaa! Rakastan liikuntaa! Olen liikkunut lapsesta lähtien monipuolisesti ja se sopii keholleni. 20 000 askelta on ihan hyvä määrä ihmiselle. Olen sellainen että jos liikunta niin en liiku.
Olen toki käynyt fyssarilla ja tiedän itsekin aika paljon ja osaan etsiä. Tiedätkö, aika usein ihan oma keho kertoo millaista liikettä se kaipaa, mikä tuntuu hyvälle. Mielestäni ihmiset voisivat leikkiä liikkuen enemmän. Kokeilla erilaisia ihan hullujakin liikkeitä ja jos on sairauksia niin kuin minulla, niin teen vanhat tutut liikkeet itse modifoiden sellaiseksi mihin pystyn.
Lihas painaa enemmän kuin läski