Jatkossa jo yksi kokonainen grillimakkara on liikaa lihaa - suomalaiseten ruokasuositukset muuttuvat
Uusi planetaarisen ruokavalion mukainen viikkoannossuositus on 350g lihaa eli 50g per päivä. Aiemmin suositeltu viikkomäärä oli 500g lihaa, mutta suomalaiset syövät keskimäärin 750g lihaa per viikko mikä on liikaa.Lihan ja lihavalmisteiden kulutusta halutaan laskea terveyden ja ympäristön suojelemiseksi. Tarkoitus on pelata entisiin aikoihin jolloin lihaa ja muita eläinkunnan tuotteita syötiin vain harvoin erittäin suurina juhlapäivänä ja silloinkin vain vauraimmissa perheissä.
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/d7509954-f58d-44bd-91eb-2af2566d22…
Kommentit (436)
Vierailija kirjoitti:
Ja samaan aikaan esim. Argentiinassa 52 miljoonainen karja on valmiina pihvilihoiksi. Kyllä me Suomessa ollaan tunnollista kansaa, huh, huh! Haloo, vihreät hävisi vaalit!
Maassa maan tavalla! Tässä mitään argentiinalaisia olla!
Mitenköhän lihantuottajat ja lihajalosteteollisuus reagoi suosituksiin? Onkohan jo kehitteillä vähemmän kovaa rasvaa ja vähemmän suolaa sisältäviä tuotteita? Alkaako lautumilla käyskennellä lihakarjaa jonka lihassa ei ole kovia rasvoja yli sallitun määrän? Koska kaupan hyllyille ilmestyy ensimmäinen kauramakkara?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida tuohon makkara-aiheeseenne, että grillimakkaroitakin on monenlaisia, myös laadukkaita ja lihaksia, ei vain jauhopötköjä.
Ja vaikka tuo "suositus" nyt muuttui niin ei muuta meidän lihansyöntitapojamme, aiomme jatkossakin syödä koko perhe lihaa, hyvälaatuista lihaa, viikottain ja varmasti ylittyy tuo saanti suositus, koska se on todella pieni jaettuna viikoksi.
Kohtuus kaikessa on aika hyvä motto ja lisäksi tosiaan voi valita "parempilaatuisia" lihatuotteita, grillimakkaroissa me suosimme liha% joka vähintään 85-90% ja esim.jauhelihassa vähärasvaista rotukarjan paistijauhelihaa.
Kasvisruokaa syömme myös viikottain ja nuori aikuinen lapseni useammankin ja myös kanaa sekä kalaa/kaloja.Tuo joka kirjoitti sipulipihveistä.
Jos teillä jo yhdellä aterialla täyttyy tuo 350 g, niin aika paljon sitä lihaa teillä kyllä menee.. Mutta jokainen tyylillään.
Tiedoksi sinulle, että nuo nuoren aikuisen lapseni syömät sipulijauhelihapihvit painoivat jo liki 300g yhteensä+sitten nuo 4 viipaletta Snellmanin kotimaista pekonia.
Se kuka kuvittelee, että paljon liikkuvan nuoren miehen vatsan täyttäisi vain 1 jauhelihapihvi lisukkeineen, ei tiedä asiasta mitään.
Itselleni kyllä riittää 1kpl niitä, mutta ei hälle, eikä miehelleni. Myöskään 1-2kpl lihaisia grillimakkaroita ei todellakaan hänelle, hai miehelleni, riitä, itse asiassa ei minullekaan eli syön niitä yleensä 2kpl/ateria silloin, kun niitä tehdään.
Muuten totean, että lue ed kommenttini.Mikähän nykyajan nuorissa miehissä on niin erilaista verrattuna vaikka sadan vuoden takaiseen, jolloin ihmiset liikkuivat huomattavasti enemmän? Miten silloin nuoret miehet pärjäsivät ilman valtavia pihvejä ja isoja voileipäpinoja?
Mietinpähän vaan.
Pärjäsivätkö ne? Pärjäisitkö sinä ilman antibiootteja? Sata vuotta sitten suomalaiset eivät todellakaan olleet terveyden perikuvia.
En tiedä muista, mutta minä ainakin olen pärjännyt jo yli 40 vuotta ilman mitään hemmetin antibiotteeja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida tuohon makkara-aiheeseenne, että grillimakkaroitakin on monenlaisia, myös laadukkaita ja lihaksia, ei vain jauhopötköjä.
Ja vaikka tuo "suositus" nyt muuttui niin ei muuta meidän lihansyöntitapojamme, aiomme jatkossakin syödä koko perhe lihaa, hyvälaatuista lihaa, viikottain ja varmasti ylittyy tuo saanti suositus, koska se on todella pieni jaettuna viikoksi.
Kohtuus kaikessa on aika hyvä motto ja lisäksi tosiaan voi valita "parempilaatuisia" lihatuotteita, grillimakkaroissa me suosimme liha% joka vähintään 85-90% ja esim.jauhelihassa vähärasvaista rotukarjan paistijauhelihaa.
Kasvisruokaa syömme myös viikottain ja nuori aikuinen lapseni useammankin ja myös kanaa sekä kalaa/kaloja.Tuo joka kirjoitti sipulipihveistä.
Jos teillä jo yhdellä aterialla täyttyy tuo 350 g, niin aika paljon sitä lihaa teillä kyllä menee.. Mutta jokainen tyylillään.
Tiedoksi sinulle, että nuo nuoren aikuisen lapseni syömät sipulijauhelihapihvit painoivat jo liki 300g yhteensä+sitten nuo 4 viipaletta Snellmanin kotimaista pekonia.
Se kuka kuvittelee, että paljon liikkuvan nuoren miehen vatsan täyttäisi vain 1 jauhelihapihvi lisukkeineen, ei tiedä asiasta mitään.
Itselleni kyllä riittää 1kpl niitä, mutta ei hälle, eikä miehelleni. Myöskään 1-2kpl lihaisia grillimakkaroita ei todellakaan hänelle, hai miehelleni, riitä, itse asiassa ei minullekaan eli syön niitä yleensä 2kpl/ateria silloin, kun niitä tehdään.
Muuten totean, että lue ed kommenttini.Mikähän nykyajan nuorissa miehissä on niin erilaista verrattuna vaikka sadan vuoden takaiseen, jolloin ihmiset liikkuivat huomattavasti enemmän? Miten silloin nuoret miehet pärjäsivät ilman valtavia pihvejä ja isoja voileipäpinoja?
Mietinpähän vaan.
Pärjäsivätkö ne? Pärjäisitkö sinä ilman antibiootteja? Sata vuotta sitten suomalaiset eivät todellakaan olleet terveyden perikuvia.
Aliravitsemuksesta pompattiin parissa sukupolvessa yliravitsemukseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten totean, että lue ed kommenttini.700 g:n paketista jauhelihaa vain 4 pihviä? Ohhoh.
Että mitä? Mikä 700g??
Yksinkertainen laskutoimitus, ei sen kummempaa. Jos kaksi kypsää pihviä pitää sisällään liki 300 g lihaa, niin 700 g:n paketista raakaa lihaa saa nippa nappa neljä kypsää pihviä. Onko tää sulle jotain korkeampaa matematiikkaa, mihin ei aivo taivu? :)
Lisähuomio: Siis siinä alkuperäisessä viestissä (joka ei näköjään ole mukana tässä säikeessä) kerrottiin, että teinipoika sai viikon suositusmäärän lihaa kahdesta pihvistä ja muutamasta leikkelesiivusta. Nyt niiden pihvien kokonaispaino näyttääkin pudonneen alle 300 gramman, joten joko ne ovat pelkästään lihaa tai sitten alkuperäisen viestin kirjoittaja ei osannut laskea lihan määrää oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse punttisalihirnuna aion jatkaa lihansyöntiä. Ja paljon. Piiperöt voi piipertää rauhassa.
Miltä tuntuu että monet vegaanit nostaa sua enemmän?
Luuletko tosiaan tällaisen jotain aikuista ihmistä hetkauttavan??
Yritä nyt edes.Miks sit kuvittelet että tarvitset lihaa?
Miksi kuvittelet että tarvitset oman kodin, keskitysleiriolosuhteissa eläminen olisi paljon ekologisempaa ja vihreämpää. Tervemenoa
Eli perustelus oli ihan paskaa. Olisit rehellinen ja sanoisit että syöt lihaa, koska pidät sen mausta etkä alkas kehittelemään typeriä valheita sen tarpeellisuudesta.
En mä kuole ilman lihaa, etkä säkään ilman kotia. Ei se koti ole sulle sen tarpeellisempi, asut omassa kämpässä koska pidät siitä ja mä syön lihaa koska pidän siitä
Alkuperäisessä viestissä annettiin olettaa että lihansyönti olisi jotenkin salillakäynnin kannalta tarpeellista mitä se ei ole.
Kasvissyöjiltä unohtuu usein se, että proteiinin määrä ei ole se, mikä ainoastaan merkkaa, vaan myös laatu. Kroppa hajoittaa proteiinit takaisin aminohappoihin ja koostaa niistä tarvitsemansa proteiinit. Ihminen tarvitsee kahdeksaa aminohappoa, joita kroppa ei kykene syntetisoimaan itse.
Valitettavasti harva kasvisproteiinin lähde sisältää kaikkia tarvittavia aminohappoja, toisin kuin maidon kaseiini, joka on ns. täyttä tavaraa, tai liha. Puutteellinen proteiini on sama kuin ei saisi proteiinia laisinkaan. Kroppa ei vain kykene hyödyntämään sitä.
Taas tätä paskaa.
Kaikissa proteiineissa on kaikkia tarvittavia aminohappoja, niitä on vaan eri suhteessa toisiinsa. Lihankaan aminohappoprofiili ei ole täydellinen, ts. suositusten mukainen.
Jos näin olisi, sittenhän ei tarvitsisi kantaa huolta kasvisruokavalion monipuolisuudesta. Jos ollaan rehellisiä, ei se näytä paljoa kasvissyöjiä kiinnostavan. Proteiinien puutostilat ovat melko yleisiä kehitysmaissa, joissa liha on ylellisyystuote, sattuneesta syystä.
Ne vakavasti asiaan ja terveyteensä suhtautuvat pitävät huolen, että jokaisella ruoka-annoksella on tarjolla useita proteiinipitoisia lähteitä. Ei tule halvaksi eikä helpoksi. Muodikkaat maailmanpelastajat puputtavat, mitä käsiinsä saavat. Maailma pelastuu, se suurin huoli.
Eipä siitä proteiinin monipuolisuudesta käytännössä tarvitsekaan kantaa huolta. Se ohje on lähinnä hifistelijöille jotka haluaa varmasti saada suositusten mukaisen määrän kaikkea. Ja ravinnon monipuolisuus nyt ylensä on ihan hyvä juttu, niin vekaaneille kuin sekaaneille.
Proteiininpuutos ei ole mitenkään yleinen missään päin maailmaa, ellei sitten puhuta yleisestä ravinnonpuutoksesta jolloin proteiini ei ole ainoa puute.
lol.
Eniten muakin tässä uudessa suosituksessa huolestuttaa se, että päiväkodit ja koulut ottavat suosituksen käyttöön ja pyrkivät mahdollisimman halvalla tarjoamaan lapsille jotain epämääräistä mättöä, jota lapset sitten syövät yökkäyksiä pidätellen. Ihan kuten minä kansakoulussa katselin kulhossa killuvaa ahvenen silmää ja mietin, miten ihmeessä saan tämän nielaistua oksentamatta. Puuroja en suostunut syömään vuosikymmeniin sen jälkeen, kun 1970-luvulla jossain ruotsalaisessa tutkimuksessa oli todettu puurot terveydelle vaarallisiksi ja äitini lopetti puurojen tarjoamisen. Kiitos sille ruotsalaiselle tutkijalle!!!
Kasvisruoka on hyvää, kun siitä tekee hyvää. Halvin mahdollinen tapa valmistaa kasvisruokaa samalla kertaa tuhansille ei kuitenkaan yleensä tee kasvisruuasta hyvää. Suurin osa mun ikäluokastani (60+) pitää karmeimpana kouluruokaan liittyvänä muistonaan tillilihaa. Ja se oli sentään lihaa. Mutta kun piti mahdollisimman halvalla tehdä, niin....
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tän ottaa käyttöön kaikki bisnestyypit.
Eli kaupungin ruoka, joka on yksityisen valmistamaa, sisältää iäkkäille yhä vähemmän lihaa. Sitä ei ole nytkään juuri lainkaan.
90-vuotiaat läheiseni ovat tottuneet nimenomaan lihaan. Jää herneet ja pavut lautasen sivuun.
90-vuotiaat läheisesi elivät 1930-luvulla eli lapsena söivät - elleivät sattuneet syntymään varakkaaseen perheeseen - tavallista pula-ajan ruokaa, jossa ei kovin paljoa lihaa näkynyt. Mullakin on yli 90-vuotiaat vanhemmat ja vaikka he puuroista tykkäävätkin, olisi aika surullista, jos heidän pitäisi palata takaisin pulavuosien ruokavalioon. En mäkään haluaisi, että mun pitäisi palata takaisin 1960-luvun ruokavalioon, vaikka silläkin vuosikymmenellä oli ihan hyviä ruokia, joita silloin tällöin teen edelleen.
Söivät pula-ajan ruokaa ja kuolivat aikaisin. Elinikäodote tuolla ikäryhmällä ei ole järin häävi.
Mä mietin tuota asiaa, mutta en vielä kommentoinut siitä mitään. Osasyy tuohon lyhyempään elinikään kuitenkin oli, että lääketiede ei ollut niin kehittynyttä kuin nykyisin. Moni kuoli ihan vaan "keuhkotautiin" eli tuberkuloosiin. Nykyyisin lähnsimaissa ei kukaan taida kuolla siihen, vaikka jostai sattuisikin tubin saamaan. Joku ketjussa jo aiemmin kirjoitti tästä, että sydänvaivoihin määrättiin korkeintaan nitroja, kun mitään pallolaajennuksia tms ei vielä ollut. Pelkkä ruokavalion muuttuminen monipuolisemmaksi tuskin on syy siihen, miksi suomalaisten elinikä on pidentynyt. Suurempi syy ehkä on, että nykyisin yhä useampia sairauksia pystytään hoitamaan ja jopa parantamaan. Mä tunnen ihmisen, joka on selättänyt jo kolme eri syöpää. 30 vuotta sitten olisi kuollut jokaiseen niistä.
Huolestuttavaa tietenkin on ylipainon lisääntyminen. Mutta johtuuko ylipaino nimenomaan lihan syönnistä? Mä suhtaudun tähän vähän skeptisesti. Varsinkin, kun kävelen kaupassa virvoitusjuoma-, karkki- ja muiden mässyhyllyjen ohi. Aikoinaan Pohjois-Karjala -projektissa kiinnitettiin huomiota rasvojen määrään ja laatuun sekä suolan määrään ja näin saatiin sydän- ja verisuonitauteihin kuolemisia vähennettyä. Ylipaino ei silloin ollutkaan vielä ongelma. Mitä itse tunnen - ja tunnen useammankin - ihmisiä, joiden BMI on yli 35, niin eivä he lihalla tai lihajalosteilla ole itseään lihottaneet.
Harva pelkällä lihalla itseään lihottaa, liharuoat vaan ovat ylensä rasvaisempia ja siten maukkaampia joten niitä tulee syötyä liikaa.
Toki on myös niitä liian hyvän makuisia vegaanisia ruokia mitä tulee syötyä liikaa, mutta turha esittää ettei liha olisi mitenkään osasyyllinen. Yhä edelleen lihansyönti korreloi aika vahvasti lihavuuden kanssa.
Hiilihydraateista, proteiineista ja rasvasta, rasva on energiatihein. Lihan määrä ruokavaliossa ei korreloi rasvan kanssa. Ei se sipsien mutustelu siitä mihinkään katoa, vaikka liha katoaisi lautaselta.
Eniten muakin tässä uudessa suosituksessa huolestuttaa se, että päiväkodit ja koulut ottavat suosituksen käyttöön ja pyrkivät mahdollisimman halvalla tarjoamaan lapsille jotain epämääräistä mättöä, jota lapset sitten syövät yökkäyksiä pidätellen. Ihan kuten minä kansakoulussa katselin kulhossa killuvaa ahvenen silmää ja mietin, miten ihmeessä saan tämän nielaistua oksentamatta. Puuroja en suostunut syömään vuosikymmeniin sen jälkeen, kun 1970-luvulla jossain ruotsalaisessa tutkimuksessa oli todettu puurot terveydelle vaarallisiksi ja äitini lopetti puurojen tarjoamisen. Kiitos sille ruotsalaiselle tutkijalle!!!
Kasvisruoka on hyvää, kun siitä tekee hyvää. Halvin mahdollinen tapa valmistaa kasvisruokaa samalla kertaa tuhansille ei kuitenkaan yleensä tee kasvisruuasta hyvää. Suurin osa mun ikäluokastani (60+) pitää karmeimpana kouluruokaan liittyvänä muistonaan tillilihaa. Ja se oli sentään lihaa. Mutta kun piti mahdollisimman halvalla tehdä, niin....
Mikähän sen ruotsalaistutkijan mukaan puurosta niin vaarallista teki :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä että poliittinen ideologia sotketaan mukaan ruokasuosituksiin. Kyllä ruokasuosituksen pitäisi koskea vain terveyttä eikä mitään CO2 päästöjä joilla ei tekemistä terveyden kanssa. Nyt meni luottamus ruokasuosituksiin kun poliittinen ideologia sotkettiin mukaan.
Ihan kun sä olisit ruokasuosituksiin ennenkään luottanu hölömö
Olen eri mutta kyllä ainakin minä luulin tähän asti että ruokasuositukset koski vain ihmisen terveyttä ja olen pitänyt niitä suuntaa antavana ohjelinjana esim työpaikan lounaalla.
Harmittavaa että politiikka vedetty mukaan nyt CO2 päästöjen osalta.
Kasvisproteiinia kannattaa ennemmin saada vaikkapa kotimaisesta nokkosesta joka on kasvatettu Suomessa. Ulkomailta tuodun brazilialaisen soijan CO2 on jopa korkeampi kuin suomalaisen lampaan tai vuohen CO2.
Brasiliasta tuotu soija menee eläinrehuksi. Ihmisille tarkoitetut soijatuotteet tehdään eurooppalaisesta soijasta.
Nokkosesta olen samaa mieltä kanssasi: jos kenellä on mahdollisuus sitä kerätä, niin ehdottomasti kannattaa. Hyvää, terveellistä ja ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tän ottaa käyttöön kaikki bisnestyypit.
Eli kaupungin ruoka, joka on yksityisen valmistamaa, sisältää iäkkäille yhä vähemmän lihaa. Sitä ei ole nytkään juuri lainkaan.
90-vuotiaat läheiseni ovat tottuneet nimenomaan lihaan. Jää herneet ja pavut lautasen sivuun.
90-vuotiaat läheisesi elivät 1930-luvulla eli lapsena söivät - elleivät sattuneet syntymään varakkaaseen perheeseen - tavallista pula-ajan ruokaa, jossa ei kovin paljoa lihaa näkynyt. Mullakin on yli 90-vuotiaat vanhemmat ja vaikka he puuroista tykkäävätkin, olisi aika surullista, jos heidän pitäisi palata takaisin pulavuosien ruokavalioon. En mäkään haluaisi, että mun pitäisi palata takaisin 1960-luvun ruokavalioon, vaikka silläkin vuosikymmenellä oli ihan hyviä ruokia, joita silloin tällöin teen edelleen.
Söivät pula-ajan ruokaa ja kuolivat aikaisin. Elinikäodote tuolla ikäryhmällä ei ole järin häävi.
Mä mietin tuota asiaa, mutta en vielä kommentoinut siitä mitään. Osasyy tuohon lyhyempään elinikään kuitenkin oli, että lääketiede ei ollut niin kehittynyttä kuin nykyisin. Moni kuoli ihan vaan "keuhkotautiin" eli tuberkuloosiin. Nykyyisin lähnsimaissa ei kukaan taida kuolla siihen, vaikka jostai sattuisikin tubin saamaan. Joku ketjussa jo aiemmin kirjoitti tästä, että sydänvaivoihin määrättiin korkeintaan nitroja, kun mitään pallolaajennuksia tms ei vielä ollut. Pelkkä ruokavalion muuttuminen monipuolisemmaksi tuskin on syy siihen, miksi suomalaisten elinikä on pidentynyt. Suurempi syy ehkä on, että nykyisin yhä useampia sairauksia pystytään hoitamaan ja jopa parantamaan. Mä tunnen ihmisen, joka on selättänyt jo kolme eri syöpää. 30 vuotta sitten olisi kuollut jokaiseen niistä.
Huolestuttavaa tietenkin on ylipainon lisääntyminen. Mutta johtuuko ylipaino nimenomaan lihan syönnistä? Mä suhtaudun tähän vähän skeptisesti. Varsinkin, kun kävelen kaupassa virvoitusjuoma-, karkki- ja muiden mässyhyllyjen ohi. Aikoinaan Pohjois-Karjala -projektissa kiinnitettiin huomiota rasvojen määrään ja laatuun sekä suolan määrään ja näin saatiin sydän- ja verisuonitauteihin kuolemisia vähennettyä. Ylipaino ei silloin ollutkaan vielä ongelma. Mitä itse tunnen - ja tunnen useammankin - ihmisiä, joiden BMI on yli 35, niin eivä he lihalla tai lihajalosteilla ole itseään lihottaneet.
Harva pelkällä lihalla itseään lihottaa, liharuoat vaan ovat ylensä rasvaisempia ja siten maukkaampia joten niitä tulee syötyä liikaa.
Toki on myös niitä liian hyvän makuisia vegaanisia ruokia mitä tulee syötyä liikaa, mutta turha esittää ettei liha olisi mitenkään osasyyllinen. Yhä edelleen lihansyönti korreloi aika vahvasti lihavuuden kanssa.
Hiilihydraateista, proteiineista ja rasvasta, rasva on energiatihein. Lihan määrä ruokavaliossa ei korreloi rasvan kanssa. Ei se sipsien mutustelu siitä mihinkään katoa, vaikka liha katoaisi lautaselta.
Yksinkertaisen ihmisen tunnistaa siitä että hänelle asiat ovat aina joko- tai.
Sinä olet yksinkertainen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän sen ruotsalaistutkijan mukaan puurosta niin vaarallista teki :D
Aiheutti syöpää. Mä muistan tän edelleen, koska olin jo varhaisteini silloin, kun tuo tutkimustulos julkaistiin. Ja mun äiti oli ihan kauhuissaan, kun oli jo toistakymmentä vuotta syöttänyt lapsilleen puuroa. Noh, se tutkimustulos perustui siihen, että kun laboratoriossa hiirille oli syötetty kaksi kertaa painonsa verran kaurapuuroa, hiiret olivat saaneet useammin syövän kuin verrokkiryhmä. Mutta ihan olin iloinen, että pääsin puuropainajaisesta :D
Tilliliha on jäänyt täälläkin painajaisuniin 😂. Ja ne lihakastikkeet, joiden lihaklöntit jäi purkkapallona suuhun pyörimään. Salaa niitä sitten syljeskeltiin roskikseen ruokalasta poistuttaessa. Jaaa vielä yksi superihnokki: MAKSAPIHVIT, joiden säikeet jumittuivat hapaiden väliin loppupäiväksi. Kaikki tarjoiltiin niiden legendaaristen kumiperunoiden kanssa, jotka pingahtivat vastapäätä istuvan otsaan, kun yritti veitsellä siitä saada urakkaa. Oi niitä hyviä, lihaisia aikoja! 🥹
Tämä on käynyt mielessä. Soijaa työnnetään kouluruokaan, koska se on halvempaa kuin liha. Terveellisyys on toissijainen seikka. Kouluruokaa ei mausteta kunnolla, mutta eiköhän sekin selity sillä, että mausteet maksavat nekin, jos annoslautasen hinta pitää painaa alle yhden euron. Tuollaisella hinnalla ei muuta saakaan kuin epämääräistä mättöä.
Vierailija kirjoitti:
Jospa jokainen ihan itse päättäisi mitä syö ja kuinka paljon. Eli otetaan rauhallisesti noiden suositusten suhteen, niitä tulee ja meneekin, miten milloinkin. Maapallo ei pelastu, vaikka söisimme koko paketillisen makkaroita viikossa, vähän muutakin siihen tarvitaan.
Sairaalathan muuttavat ruokia ja annoskokoja jo nyt suositusten mukaan. Appiukkoni on raavas ja fyysistä työtä tekevä edelleen, ei syö ns. paskaa vaan ihan peruskotiruokaa. Hän laihtui vain viikon sairaalassa olon aikana 8kg vaikkei päässyt liikkumaan sinä aikana ja valitti koko ajan nälkää ja sen mahan murinan kyllä kuuli naapurihuoneeseenkin. Lounaana oli eräs päivä 70g jauhelihaa, 1dl veteen keitettyä lientä, 2 perunaa ja raastetta sekä yksi ruisleivän reunasiivu becelillä. Ja tää oli siis ihan merkattu papereihin, paljonko on kalorit ja hiilarit tällä tarjotulla annoksella. Eipä ollut paljoa. Kyllä siinä 2,10m pitkällä miehellä meinasi itku päästä moneen otteeseen, kun oli niin ikävä muorin tekemiin lounaisiin.
Meeppäs sanoon intersektionaalille, ettei se saa syödä noin paljon sipsejä ja irttikisiä ja siideriä, kun se on niin läski. Alkaa Hirvee huuto, cancelointi ja menetät työpaikkas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako tämä sitten sitä, että alamme taantumaan älyllisesti koska käsittääkseni lihan ansiota on pääosin se että aivomme kehittyivät ajan saatossa.
Tääkin teoria on pelkkää mutua.
Näkeehän sen vihreiden aivoituksista, ettei ne kauhean älyllä siunattuja ole.
Vierailija kirjoitti:
Meeppäs sanoon intersektionaalille, ettei se saa syödä noin paljon sipsejä ja irttikisiä ja siideriä, kun se on niin läski. Alkaa Hirvee huuto, cancelointi ja menetät työpaikkas.
Häh?
Kyllä ravintosuosituksissa kehotetaan näitäkin välttämään
Vierailija kirjoitti:
Tilliliha on jäänyt täälläkin painajaisuniin 😂. Ja ne lihakastikkeet, joiden lihaklöntit jäi purkkapallona suuhun pyörimään. Salaa niitä sitten syljeskeltiin roskikseen ruokalasta poistuttaessa. Jaaa vielä yksi superihnokki: MAKSAPIHVIT, joiden säikeet jumittuivat hapaiden väliin loppupäiväksi. Kaikki tarjoiltiin niiden legendaaristen kumiperunoiden kanssa, jotka pingahtivat vastapäätä istuvan otsaan, kun yritti veitsellä siitä saada urakkaa. Oi niitä hyviä, lihaisia aikoja! 🥹
Kun mä menin 1972 oppikouluun, se oli täällä pääkaupunkiseudulla vielä maksullinen. Myös kouluruoka maksoi errikseen. Aika pian - koska peruskoulu eteni pohjoisesta etelään - maksuttomuus poistui ja myös kouluruuan laatu heikkeni. Tietenkin heikkeni, koska vanhempien rahoitus kouluruokaan loppui ja koulun piti pärjätä pelkästään sillä summalla, mitä kunta tai kaupunki kouluruokaan antoi.
Mä en vastusta kasvisruuan lisäämistä, mutta jos oikeasti haluttaisiin saada lapset ja nuoret TYKKÄÄMÄÄN kasvisruuasta, niin makuun ja laatuun pitäisi panostaa. Eikä niin, että mennään kaikista halvimmalla tavalla. Kohta 40v siskonpoikani on A-luokan lihansyöjä, mutta jos mä teen kasvisruokaa, niin se syö sitä hyvällä halulla. Mutta ei se kasvisruoka valmistu puolessa tunnissa eikä siihen myöskään käytetä mitään soijarouheita, tofuja tai härkiksiä. Laitoksissa, joissa tehdään ruokaa sadoille tai jopa tuhansille ihmisille, ei ole mahdollista tehdä kovinkaan maultaan ja rakenteeltaan hyvää ruokaa.
Tiedän joidenkin palstalaisten ärsyyntyvän, jos linkkaan jotai blogiini. No nyt linkkaan kuitenkin tämän kuvan. Sain tuon aterian 2 tuntia heräämöstä osastolle päästyäni joulukuussa 2019. Tuosta taustalla olevasta oranssista en edes pysty sanomaan, mitä se oli. Maistui lähinnä jauhetun buranan, vehnäjauhon, veden ja suolan sekoitukselta. Etualalla oleva - ilmeisesti ohrapuuro?? - oli täysin mauton. Muovikannen alla olevaa en edes maistanut vaan kivusta ähkäisten nousin sängystä, otin lompakon taskuuni, tippatelineen käteen ja lähdin kävelemään sairaalan toisessa päässä olevaan kahvioon.
https://1.bp.blogspot.com/-Jf757Rg3KJI/Xf-CvlQe37I/AAAAAAAAD34/NIYx9zQ3…