Jatkossa jo yksi kokonainen grillimakkara on liikaa lihaa - suomalaiseten ruokasuositukset muuttuvat
Uusi planetaarisen ruokavalion mukainen viikkoannossuositus on 350g lihaa eli 50g per päivä. Aiemmin suositeltu viikkomäärä oli 500g lihaa, mutta suomalaiset syövät keskimäärin 750g lihaa per viikko mikä on liikaa.Lihan ja lihavalmisteiden kulutusta halutaan laskea terveyden ja ympäristön suojelemiseksi. Tarkoitus on pelata entisiin aikoihin jolloin lihaa ja muita eläinkunnan tuotteita syötiin vain harvoin erittäin suurina juhlapäivänä ja silloinkin vain vauraimmissa perheissä.
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/d7509954-f58d-44bd-91eb-2af2566d22…
Kommentit (436)
Vierailija kirjoitti:
Tän ottaa käyttöön kaikki bisnestyypit.
Eli kaupungin ruoka, joka on yksityisen valmistamaa, sisältää iäkkäille yhä vähemmän lihaa. Sitä ei ole nytkään juuri lainkaan.
90-vuotiaat läheiseni ovat tottuneet nimenomaan lihaan. Jää herneet ja pavut lautasen sivuun.
Ei sua mitkää vanhukset oikeasti kiinnosta, paitsi siltä osin miten niitä voi käyttää lyömäaseena oman idelogian puskemiseen.
Kun on monisairas vanha ja syö lihaa, voisitko järjestää mulleeutanasian niin maailma pelastuu, kiitos. (hheehhe)
Vierailija kirjoitti:
Vattalihava nk keskivartalolihavuus vaarallinen, en söisi makkaroita eikä mitään roskaa ennenku "outokumpu" katoaa.
Suomalaiset makkarat, kokolihatuotteita lukuunottamatta, meinasivat aikoinaan joutua Euroopan komission listalla leipomotuotteiden kategoriaan. Niissä on liikaa jauhoja ja rasvaa, että niitä pidettäisiin standardien mukaan lihatuotteina.
Eikös muutama vuosi sitten ollut kaikenlaisia paljastuksia, kuten että broilerin lihasta tehdyissä pullissa on teurastamojätettä ja nahkoja. Guacamolessa oli avokadoa tyyliin 1%, ja vihreä väri tuli elintarvikeväristä. Mehujen hedelmäpitoisuus on Suomessa pienempi kuin Italiassa ja sekin osa korvattu sokerilla.
Mistähän johtuu kansan sairastelu.. ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse punttisalihirnuna aion jatkaa lihansyöntiä. Ja paljon. Piiperöt voi piipertää rauhassa.
Miltä tuntuu että monet vegaanit nostaa sua enemmän?
Luuletko tosiaan tällaisen jotain aikuista ihmistä hetkauttavan??
Yritä nyt edes.Miks sit kuvittelet että tarvitset lihaa?
Miksi kuvittelet että tarvitset oman kodin, keskitysleiriolosuhteissa eläminen olisi paljon ekologisempaa ja vihreämpää. Tervemenoa
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lisäisin ihan mielelläni kotimaisten kasviproteiinien määrää ruokavaliossani, mutta kun kotimaisia palkokasveja on aika vaikea saada yhtään mistään. Muutaman kerran on osunut torilla ja pari keraa vosikymmenten varrella Citymarketissa silmiin kotimaiset härkäpavut ja olen joka kerta ostanut. Ovat oikeasti hyviä. Sitten tietysti on herneet, mutta jos lihan alkaisi korvata herneillä, aika äkkiä loppuisi mielikuvitus, mitä niistä herneistä tällä kertaa laittaisi ruuaksi.
itte laittelen härkäpapujauhoista vaikka mitä
Jos viitsit, niin laitatko muutamia vinkkejä?
Niillä voi esim korvata muita jauhoja leivonnassa. Voi laittaa vaikka puuron sekaan.
Yksinkertaiset pihvit syntyy sekottamalla härkäpapujauhoja, mausteita, (kuumaa) vettä ja paistamalla.
Kiitos :) Mä tuota leivontaa mietinkin ja yleensä mä en leivo yhtään mitään, koska mulla on nk jauhopeukalo keskellä kämmentä. Mutta mietin, että osittain tässä tarvitsisin varmaan asennemuutoksen. Tarkoitan, että proteiini ruuasta ei tulisikaan siitä, mitä on lautasella, vaan just leivästä. Tarkoittaisi vaan, että pitäisi syödä leipää muulloinkin kuin keittojen kanssa ja lisäksi alkaa leipoa itse. Kiitos tuosta pihvi-ideasta. Mistä tuli mieleen, että härkäpapujauhosta varmaan saisi tehtyä vähän falafeleja vastaavia pyöryköitäkin. Mun lähikaupassa ei taida olla härkäpapujauhoja, mutta pitääpä ostaa, ku seuraavan kerran joko käyn tai tilaan isommasta kaupasta.
Niitähän on jauhona myytäviä falafeleja joihin lisätään vaan vesi ja paistetaan, niin ei kai tuo oleellisesti eroa. Ovat vaan aika runsassuolaisia.
Härkäpapujauhoja on tosiaan aika huonosti saatavilla, ehkä ihmiset ei tajua kuinka monikäyttösiä ja näppäriä ne on.
Tuli mieleen että minä tykkään kikhernejauhoista. Lempiruoka on kikhernelätty airfryerissä. Ohjeita löytyy netistä kikomeletti tai kikmunakas. Lisään taikinaan vielä tofua tai muuta lisäprotskua, päälle salaattia, tomaattia ja jotain salsaa tai muuta kastiketta. Helppo.
Vierailija kirjoitti:
Eli kaupungin ruoka, joka on yksityisen valmistamaa, sisältää iäkkäille yhä vähemmän lihaa. Sitä ei ole nytkään juuri lainkaan.
90-vuotiaat läheiseni ovat tottuneet nimenomaan lihaan. Jää herneet ja pavut lautasen sivuun.
90-vuotiaat läheisesi elivät 1930-luvulla eli lapsena söivät - elleivät sattuneet syntymään varakkaaseen perheeseen - tavallista pula-ajan ruokaa, jossa ei kovin paljoa lihaa näkynyt. Mullakin on yli 90-vuotiaat vanhemmat ja vaikka he puuroista tykkäävätkin, olisi aika surullista, jos heidän pitäisi palata takaisin pulavuosien ruokavalioon. En mäkään haluaisi, että mun pitäisi palata takaisin 1960-luvun ruokavalioon, vaikka silläkin vuosikymmenellä oli ihan hyviä ruokia, joita silloin tällöin teen edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse punttisalihirnuna aion jatkaa lihansyöntiä. Ja paljon. Piiperöt voi piipertää rauhassa.
noku tööööööö,,, roteiini,,, aminohappo,,, tosi mies ei rehuja syö !
Tosi mies ottaa mieluummin paksusuolen syövän ja kolonoskopian peppuun! Ihanaa!
Lihako epäterveellistä? Kohta varmaan Kossu ja tupakkakin määrätään epäterveellisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
noku tööööööö,,, roteiini,,, aminohappo,,, tosi mies ei rehuja syö !
Tosi mies ottaa mieluummin paksusuolen syövän ja kolonoskopian peppuun! Ihanaa!
Taitaa lihansyöjämiehet olla sellaisia peppumiehiä, hih
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lisäisin ihan mielelläni kotimaisten kasviproteiinien määrää ruokavaliossani, mutta kun kotimaisia palkokasveja on aika vaikea saada yhtään mistään. Muutaman kerran on osunut torilla ja pari keraa vosikymmenten varrella Citymarketissa silmiin kotimaiset härkäpavut ja olen joka kerta ostanut. Ovat oikeasti hyviä. Sitten tietysti on herneet, mutta jos lihan alkaisi korvata herneillä, aika äkkiä loppuisi mielikuvitus, mitä niistä herneistä tällä kertaa laittaisi ruuaksi.
Niillä voi esim korvata muita jauhoja leivonnassa. Voi laittaa vaikka puuron sekaan.
Yksinkertaiset pihvit syntyy sekottamalla härkäpapujauhoja, mausteita, (kuumaa) vettä ja paistamalla.
Kiitos :) Mä tuota leivontaa mietinkin ja yleensä mä en leivo yhtään mitään, koska mulla on nk jauhopeukalo keskellä kämmentä. Mutta mietin, että osittain tässä tarvitsisin varmaan asennemuutoksen. Tarkoitan, että proteiini ruuasta ei tulisikaan siitä, mitä on lautasella, vaan just leivästä. Tarkoittaisi vaan, että pitäisi syödä leipää muulloinkin kuin keittojen kanssa ja lisäksi alkaa leipoa itse. Kiitos tuosta pihvi-ideasta. Mistä tuli mieleen, että härkäpapujauhosta varmaan saisi tehtyä vähän falafeleja vastaavia pyöryköitäkin. Mun lähikaupassa ei taida olla härkäpapujauhoja, mutta pitääpä ostaa, ku seuraavan kerran joko käyn tai tilaan isommasta kaupasta.
Niitähän on jauhona myytäviä falafeleja joihin lisätään vaan vesi ja paistetaan, niin ei kai tuo oleellisesti eroa. Ovat vaan aika runsassuolaisia.
Härkäpapujauhoja on tosiaan aika huonosti saatavilla, ehkä ihmiset ei tajua kuinka monikäyttösiä ja näppäriä ne on.
Tuli mieleen että minä tykkään kikhernejauhoista. Lempiruoka on kikhernelätty airfryerissä. Ohjeita löytyy netistä kikomeletti tai kikmunakas. Lisään taikinaan vielä tofua tai muuta lisäprotskua, päälle salaattia, tomaattia ja jotain salsaa tai muuta kastiketta. Helppo.
Ei lihansyöjät tällaisia halua uskoa, se lihan maku on niin huumannut ettei haluta edes miettiä siitä luopumista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet että tarvitset oman kodin, keskitysleiriolosuhteissa eläminen olisi paljon ekologisempaa ja vihreämpää. Tervemenoa
Eli perustelus oli ihan paskaa. Olisit rehellinen ja sanoisit että syöt lihaa, koska pidät sen mausta etkä alkas kehittelemään typeriä valheita sen tarpeellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kikherneitä ei kuitenkaan taideta pahemmin kasvattaa Suomessa? Tai soijapapuja, joista tofu on tehty? Tässä uudessa suosituksessa nimittäin nyt sotketaan ekologisuus ja terveys. Molempia ei Suomen ilmasto-olosuhteissa ole mahdollista saada, jos siirrytään yhä enemmän kasvisruokaan. Mä huomioin tässä asiassa vielä huoltovarmuuden. Nimittäin jos tulisi maailmanlaajuinen ruokapula tai edes Eurooppaan ruokapula, olisi erittäin tärkeää, että me suomalaiset oltaisiin ruuan suhteen mahdollisimman omavaraisia. Ulkomaalaiset elintarvikkeet on ihan kiva lisä ruokavalioon, mutta mun mielestä niiden ei pitäisi - just em syystä - olla ruokavalion perusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli perustelus oli ihan paskaa. Olisit rehellinen ja sanoisit että syöt lihaa, koska pidät sen mausta etkä alkas kehittelemään typeriä valheita sen tarpeellisuudesta.
En mä kuole ilman lihaa, etkä säkään ilman kotia. Ei se koti ole sulle sen tarpeellisempi, asut omassa kämpässä koska pidät siitä ja mä syön lihaa koska pidän siitä
Vierailija kirjoitti:
90-vuotiaat läheisesi elivät 1930-luvulla eli lapsena söivät - elleivät sattuneet syntymään varakkaaseen perheeseen - tavallista pula-ajan ruokaa, jossa ei kovin paljoa lihaa näkynyt. Mullakin on yli 90-vuotiaat vanhemmat ja vaikka he puuroista tykkäävätkin, olisi aika surullista, jos heidän pitäisi palata takaisin pulavuosien ruokavalioon. En mäkään haluaisi, että mun pitäisi palata takaisin 1960-luvun ruokavalioon, vaikka silläkin vuosikymmenellä oli ihan hyviä ruokia, joita silloin tällöin teen edelleen.
Söivät pula-ajan ruokaa ja kuolivat aikaisin. Elinikäodote tuolla ikäryhmällä ei ole järin häävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä kuole ilman lihaa, etkä säkään ilman kotia. Ei se koti ole sulle sen tarpeellisempi, asut omassa kämpässä koska pidät siitä ja mä syön lihaa koska pidän siitä
Alkuperäisessä viestissä annettiin olettaa että lihansyönti olisi jotenkin salillakäynnin kannalta tarpeellista mitä se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söivät pula-ajan ruokaa ja kuolivat aikaisin. Elinikäodote tuolla ikäryhmällä ei ole järin häävi.
Saas nähdä mikä on toteutunut elinikä nykyihmiselle.
Oma mutu on että ennusteet elinajanodotteesta on reippaasti yläkanttiin. Sen verran kroonisia, vakavia sairauksia näkee jo nuorillakin ihmisillä.
Minkä kannalta liikaa? Planeetan vai terveyden? Nyt on jo todettu, etteivät lehmät suinkaan piereskele maapalloa perikatoon eli tuota niin paljoa haitallista metaania kuin on väitetty, koska niistä lähtevä metaani on biologista alkuperää. Eli maitoa voi juoda. Ja todennäköisesti myös lihaa syödä, kunhan karja ei ole laiduntanut pois poltetussa viidakossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäisessä viestissä annettiin olettaa että lihansyönti olisi jotenkin salillakäynnin kannalta tarpeellista mitä se ei ole.
Kasvissyöjiltä unohtuu usein se, että proteiinin määrä ei ole se, mikä ainoastaan merkkaa, vaan myös laatu. Kroppa hajoittaa proteiinit takaisin aminohappoihin ja koostaa niistä tarvitsemansa proteiinit. Ihminen tarvitsee kahdeksaa aminohappoa, joita kroppa ei kykene syntetisoimaan itse.
Valitettavasti harva kasvisproteiinin lähde sisältää kaikkia tarvittavia aminohappoja, toisin kuin maidon kaseiini, joka on ns. täyttä tavaraa, tai liha. Puutteellinen proteiini on sama kuin ei saisi proteiinia laisinkaan. Kroppa ei vain kykene hyödyntämään sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin tuota asiaa, mutta en vielä kommentoinut siitä mitään. Osasyy tuohon lyhyempään elinikään kuitenkin oli, että lääketiede ei ollut niin kehittynyttä kuin nykyisin. Moni kuoli ihan vaan "keuhkotautiin" eli tuberkuloosiin. Nykyyisin lähnsimaissa ei kukaan taida kuolla siihen, vaikka jostai sattuisikin tubin saamaan. Joku ketjussa jo aiemmin kirjoitti tästä, että sydänvaivoihin määrättiin korkeintaan nitroja, kun mitään pallolaajennuksia tms ei vielä ollut. Pelkkä ruokavalion muuttuminen monipuolisemmaksi tuskin on syy siihen, miksi suomalaisten elinikä on pidentynyt. Suurempi syy ehkä on, että nykyisin yhä useampia sairauksia pystytään hoitamaan ja jopa parantamaan. Mä tunnen ihmisen, joka on selättänyt jo kolme eri syöpää. 30 vuotta sitten olisi kuollut jokaiseen niistä.
Huolestuttavaa tietenkin on ylipainon lisääntyminen. Mutta johtuuko ylipaino nimenomaan lihan syönnistä? Mä suhtaudun tähän vähän skeptisesti. Varsinkin, kun kävelen kaupassa virvoitusjuoma-, karkki- ja muiden mässyhyllyjen ohi. Aikoinaan Pohjois-Karjala -projektissa kiinnitettiin huomiota rasvojen määrään ja laatuun sekä suolan määrään ja näin saatiin sydän- ja verisuonitauteihin kuolemisia vähennettyä. Ylipaino ei silloin ollutkaan vielä ongelma. Mitä itse tunnen - ja tunnen useammankin - ihmisiä, joiden BMI on yli 35, niin eivä he lihalla tai lihajalosteilla ole itseään lihottaneet.
Mihin tää oikein on menossa? Seuraavaksi varmaan kielletään sokerin syöminen!