Jatkossa jo yksi kokonainen grillimakkara on liikaa lihaa - suomalaiseten ruokasuositukset muuttuvat
Uusi planetaarisen ruokavalion mukainen viikkoannossuositus on 350g lihaa eli 50g per päivä. Aiemmin suositeltu viikkomäärä oli 500g lihaa, mutta suomalaiset syövät keskimäärin 750g lihaa per viikko mikä on liikaa.Lihan ja lihavalmisteiden kulutusta halutaan laskea terveyden ja ympäristön suojelemiseksi. Tarkoitus on pelata entisiin aikoihin jolloin lihaa ja muita eläinkunnan tuotteita syötiin vain harvoin erittäin suurina juhlapäivänä ja silloinkin vain vauraimmissa perheissä.
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/d7509954-f58d-44bd-91eb-2af2566d22…
Kommentit (436)
Yleensä kun syön grillimakkaraa, niin syön tosiaan vaan yhden kerrallaan. Mielellään vielä sellainen sopivan rasvainen makkara. Toki lihaa ja rasvaa pitää syödä jokapäivä lisäksi, onhan se terveellistä!
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä suositus 👍. Itse noudattanut osimoilleen tuommoista koko ikäni. Nytkin söin lounaaksi jauheliha-tomaatti-lehtikaalitäytteisiä nokkoslettuja, ja muuta lihaa ei enää tänään. Nyt jälkkäriksi metsälenkillä karpaloita suoraan maasta. Maku mukavasti pyöristynyt, kun ovat lumen alla marinoituneet talven yli 😋.
Syökää ihmiset marjoja ketkä pystytte niitä poimimaan, ilmaista super foodia!
Tänä kesänä kyllä poimin marjoja pentele. Jo monena vuonna pitäny
Vierailija kirjoitti:
Lakkasin luottamasta ravontosuosituksiin ja ruokapyramideihin, kun kävi ilmi, että ne oli tehty maataloustuottajien ja elintarviketeollisuuden ehdoilla, eikä terveys edellä.
Jonkinlainen kompromissi ne kai on
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kun syön grillimakkaraa, niin syön tosiaan vaan yhden kerrallaan. Mielellään vielä sellainen sopivan rasvainen makkara. Toki lihaa ja rasvaa pitää syödä jokapäivä lisäksi, onhan se terveellistä!
näe on jämpti ,,, kylä keski kalja ja grilli makkara miehen tiellä pitää !
Vattalihava nk keskivartalolihavuus vaarallinen, en söisi makkaroita eikä mitään roskaa ennenku "outokumpu" katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
näe on jämpti ,,, kylä keski kalja ja grilli makkara miehen tiellä pitää !
ei tiettä veke homot,, ja ravinto suositukset,, veke homo lisko mies juutalaiset,,, etä tärkein ravinto aine on keski kalja ja makkaran rasva
Syön aina vähintään kaksi makkaraa kerralla. Niin teen myös jatkossa. Tosin emme grillaa kuin muutaman kerran kesässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida tuohon makkara-aiheeseenne, että grillimakkaroitakin on monenlaisia, myös laadukkaita ja lihaksia, ei vain jauhopötköjä.
Ja vaikka tuo "suositus" nyt muuttui niin ei muuta meidän lihansyöntitapojamme, aiomme jatkossakin syödä koko perhe lihaa, hyvälaatuista lihaa, viikottain ja varmasti ylittyy tuo saanti suositus, koska se on todella pieni jaettuna viikoksi.
Kohtuus kaikessa on aika hyvä motto ja lisäksi tosiaan voi valita "parempilaatuisia" lihatuotteita, grillimakkaroissa me suosimme liha% joka vähintään 85-90% ja esim.jauhelihassa vähärasvaista rotukarjan paistijauhelihaa.
Kasvisruokaa syömme myös viikottain ja nuori aikuinen lapseni useammankin ja myös kanaa sekä kalaa/kaloja.Tuo joka kirjoitti sipulipihveistä.
Jos teillä jo yhdellä aterialla täyttyy tuo 350 g, niin aika paljon sitä lihaa teillä kyllä menee.. Mutta jokainen tyylillään.
Tiedoksi sinulle, että nuo nuoren aikuisen lapseni syömät sipulijauhelihapihvit painoivat jo liki 300g yhteensä+sitten nuo 4 viipaletta Snellmanin kotimaista pekonia.
Se kuka kuvittelee, että paljon liikkuvan nuoren miehen vatsan täyttäisi vain 1 jauhelihapihvi lisukkeineen, ei tiedä asiasta mitään.
Itselleni kyllä riittää 1kpl niitä, mutta ei hälle, eikä miehelleni. Myöskään 1-2kpl lihaisia grillimakkaroita ei todellakaan hänelle, hai miehelleni, riitä, itse asiassa ei minullekaan eli syön niitä yleensä 2kpl/ateria silloin, kun niitä tehdään.
Muuten totean, että lue ed kommenttini.
Nyt on kova paine saada suomalaiset laihtumaan ja syömään lähinnä siemeniä, jyviä, pähkinöitä ripauksella hyönteisproteiinia. Näin saadaan kansa nostettua sieltä laardin seasta työntekoon laihoina ja nälkäisinä ja uupumattomina, kuin ajokoirat janoten yhä uusia työtehtäviä. Eikös ne siellä pohjois koreassa melko hyvin ole jo onnistuneetkin? Tavallisessa kansassa ei yhtään lihavaa, työnteko maistuu, ruoholla elävät ja turhat pulinat on saatu kitkettyä pois. Valtaa pitävien märkä päiväuni..
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kova paine saada suomalaiset laihtumaan ja syömään lähinnä siemeniä, jyviä, pähkinöitä ripauksella hyönteisproteiinia. Näin saadaan kansa nostettua sieltä laardin seasta työntekoon laihoina ja nälkäisinä ja uupumattomina, kuin ajokoirat janoten yhä uusia työtehtäviä. Eikös ne siellä pohjois koreassa melko hyvin ole jo onnistuneetkin? Tavallisessa kansassa ei yhtään lihavaa, työnteko maistuu, ruoholla elävät ja turhat pulinat on saatu kitkettyä pois. Valtaa pitävien märkä päiväuni..
who globalisti nwo great reset sala juoni litteä maa rokotukset vasta ensi makua
suosittelen ettet juo hana vettä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida tuohon makkara-aiheeseenne, että grillimakkaroitakin on monenlaisia, myös laadukkaita ja lihaksia, ei vain jauhopötköjä.
Ja vaikka tuo "suositus" nyt muuttui niin ei muuta meidän lihansyöntitapojamme, aiomme jatkossakin syödä koko perhe lihaa, hyvälaatuista lihaa, viikottain ja varmasti ylittyy tuo saanti suositus, koska se on todella pieni jaettuna viikoksi.
Kohtuus kaikessa on aika hyvä motto ja lisäksi tosiaan voi valita "parempilaatuisia" lihatuotteita, grillimakkaroissa me suosimme liha% joka vähintään 85-90% ja esim.jauhelihassa vähärasvaista rotukarjan paistijauhelihaa.
Kasvisruokaa syömme myös viikottain ja nuori aikuinen lapseni useammankin ja myös kanaa sekä kalaa/kaloja.Tuo joka kirjoitti sipulipihveistä.
Jos teillä jo yhdellä aterialla täyttyy tuo 350 g, niin aika paljon sitä lihaa teillä kyllä menee.. Mutta jokainen tyylillään.
Tiedoksi sinulle, että nuo nuoren aikuisen lapseni syömät sipulijauhelihapihvit painoivat jo liki 300g yhteensä+sitten nuo 4 viipaletta Snellmanin kotimaista pekonia.
Se kuka kuvittelee, että paljon liikkuvan nuoren miehen vatsan täyttäisi vain 1 jauhelihapihvi lisukkeineen, ei tiedä asiasta mitään.
Itselleni kyllä riittää 1kpl niitä, mutta ei hälle, eikä miehelleni. Myöskään 1-2kpl lihaisia grillimakkaroita ei todellakaan hänelle, hai miehelleni, riitä, itse asiassa ei minullekaan eli syön niitä yleensä 2kpl/ateria silloin, kun niitä tehdään.
Tiesitkö että keskiverto parikymppisellä on jo alkava sydän- ja verisuonitauti
Mä lisäisin ihan mielelläni kotimaisten kasviproteiinien määrää ruokavaliossani, mutta kun kotimaisia palkokasveja on aika vaikea saada yhtään mistään. Muutaman kerran on osunut torilla ja pari keraa vosikymmenten varrella Citymarketissa silmiin kotimaiset härkäpavut ja olen joka kerta ostanut. Ovat oikeasti hyviä. Sitten tietysti on herneet, mutta jos lihan alkaisi korvata herneillä, aika äkkiä loppuisi mielikuvitus, mitä niistä herneistä tällä kertaa laittaisi ruuaksi.
Vähennä omasta ruokavaliostas vaikka kaikki liha mutta turha tulla muita neuvomaan miten pitää syödä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mä lisäisin ihan mielelläni kotimaisten kasviproteiinien määrää ruokavaliossani, mutta kun kotimaisia palkokasveja on aika vaikea saada yhtään mistään. Muutaman kerran on osunut torilla ja pari keraa vosikymmenten varrella Citymarketissa silmiin kotimaiset härkäpavut ja olen joka kerta ostanut. Ovat oikeasti hyviä. Sitten tietysti on herneet, mutta jos lihan alkaisi korvata herneillä, aika äkkiä loppuisi mielikuvitus, mitä niistä herneistä tällä kertaa laittaisi ruuaksi.
itte laittelen härkäpapujauhoista vaikka mitä
Vierailija kirjoitti:
Jos viitsit, niin laitatko muutamia vinkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Miten täälä ihmetellään miten jokus syö 2 makkaraa tai perätin paketin? Ei 2 makkaraa nyt ole paljoa. Eihän yhtä makkaraa varten kannata edes nuotiolle lähteä.
voisiko joku alapeukuttaja perustella miten 2 makkaraa on liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
700 g:n paketista jauhelihaa vain 4 pihviä? Ohhoh.
Vierailija kirjoitti:
Niillä voi esim korvata muita jauhoja leivonnassa. Voi laittaa vaikka puuron sekaan.
Yksinkertaiset pihvit syntyy sekottamalla härkäpapujauhoja, mausteita, (kuumaa) vettä ja paistamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä voi esim korvata muita jauhoja leivonnassa. Voi laittaa vaikka puuron sekaan.
Yksinkertaiset pihvit syntyy sekottamalla härkäpapujauhoja, mausteita, (kuumaa) vettä ja paistamalla.
Kiitos :) Mä tuota leivontaa mietinkin ja yleensä mä en leivo yhtään mitään, koska mulla on nk jauhopeukalo keskellä kämmentä. Mutta mietin, että osittain tässä tarvitsisin varmaan asennemuutoksen. Tarkoitan, että proteiini ruuasta ei tulisikaan siitä, mitä on lautasella, vaan just leivästä. Tarkoittaisi vaan, että pitäisi syödä leipää muulloinkin kuin keittojen kanssa ja lisäksi alkaa leipoa itse. Kiitos tuosta pihvi-ideasta. Mistä tuli mieleen, että härkäpapujauhosta varmaan saisi tehtyä vähän falafeleja vastaavia pyöryköitäkin. Mun lähikaupassa ei taida olla härkäpapujauhoja, mutta pitääpä ostaa, ku seuraavan kerran joko käyn tai tilaan isommasta kaupasta.
Lakkasin luottamasta ravontosuosituksiin ja ruokapyramideihin, kun kävi ilmi, että ne oli tehty maataloustuottajien ja elintarviketeollisuuden ehdoilla, eikä terveys edellä.