Jatkossa jo yksi kokonainen grillimakkara on liikaa lihaa - suomalaiseten ruokasuositukset muuttuvat
Uusi planetaarisen ruokavalion mukainen viikkoannossuositus on 350g lihaa eli 50g per päivä. Aiemmin suositeltu viikkomäärä oli 500g lihaa, mutta suomalaiset syövät keskimäärin 750g lihaa per viikko mikä on liikaa.Lihan ja lihavalmisteiden kulutusta halutaan laskea terveyden ja ympäristön suojelemiseksi. Tarkoitus on pelata entisiin aikoihin jolloin lihaa ja muita eläinkunnan tuotteita syötiin vain harvoin erittäin suurina juhlapäivänä ja silloinkin vain vauraimmissa perheissä.
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/d7509954-f58d-44bd-91eb-2af2566d22…
Kommentit (436)
Itse punttisalihirnuna aion jatkaa lihansyöntiä. Ja paljon. Piiperöt voi piipertää rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse punttisalihirnuna aion jatkaa lihansyöntiä. Ja paljon. Piiperöt voi piipertää rauhassa.
Miltä tuntuu että monet vegaanit nostaa sua enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä eikä kiinnosta, mutta sinä se et ole ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosiaan tällaisen jotain aikuista ihmistä hetkauttavan??
Yritä nyt edes.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lisäisin ihan mielelläni kotimaisten kasviproteiinien määrää ruokavaliossani, mutta kun kotimaisia palkokasveja on aika vaikea saada yhtään mistään. Muutaman kerran on osunut torilla ja pari keraa vosikymmenten varrella Citymarketissa silmiin kotimaiset härkäpavut ja olen joka kerta ostanut. Ovat oikeasti hyviä. Sitten tietysti on herneet, mutta jos lihan alkaisi korvata herneillä, aika äkkiä loppuisi mielikuvitus, mitä niistä herneistä tällä kertaa laittaisi ruuaksi.
itte laittelen härkäpapujauhoista vaikka mitä
Jos viitsit, niin laitatko muutamia vinkkejä?
Niillä voi esim korvata muita jauhoja leivonnassa. Voi laittaa vaikka puuron sekaan.
Yksinkertaiset pihvit syntyy sekottamalla härkäpapujauhoja, mausteita, (kuumaa) vettä ja paistamalla.
Kiitos :) Mä tuota leivontaa mietinkin ja yleensä mä en leivo yhtään mitään, koska mulla on nk jauhopeukalo keskellä kämmentä. Mutta mietin, että osittain tässä tarvitsisin varmaan asennemuutoksen. Tarkoitan, että proteiini ruuasta ei tulisikaan siitä, mitä on lautasella, vaan just leivästä. Tarkoittaisi vaan, että pitäisi syödä leipää muulloinkin kuin keittojen kanssa ja lisäksi alkaa leipoa itse. Kiitos tuosta pihvi-ideasta. Mistä tuli mieleen, että härkäpapujauhosta varmaan saisi tehtyä vähän falafeleja vastaavia pyöryköitäkin. Mun lähikaupassa ei taida olla härkäpapujauhoja, mutta pitääpä ostaa, ku seuraavan kerran joko käyn tai tilaan isommasta kaupasta.
Niitähän on jauhona myytäviä falafeleja joihin lisätään vaan vesi ja paistetaan, niin ei kai tuo oleellisesti eroa. Ovat vaan aika runsassuolaisia.
Härkäpapujauhoja on tosiaan aika huonosti saatavilla, ehkä ihmiset ei tajua kuinka monikäyttösiä ja näppäriä ne on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä nyt edes.
Miks sit kuvittelet että tarvitset lihaa?
No niin. Muutama vihervasemmistolainen senioripissis toimittelija se siellä sormeaan heristelee.
Menkää sinne maataloustuottajille räyhäämään, tai
kaupan keskusliikkeille.
Mutta jättäkää nyt s..tana meidän kuluttajien ruokalautanen rauhaan!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä nyt edes.Miks sit kuvittelet että tarvitset lihaa?
noku tööööööö,,, roteiini,,, aminohappo,,, tosi mies ei rehuja syö !
Vierailija kirjoitti:
No niin. Muutama vihervasemmistolainen senioripissis toimittelija se siellä sormeaan heristelee.
Menkää sinne maataloustuottajille räyhäämään, tai
kaupan keskusliikkeille.
Mutta jättäkää nyt s..tana meidän kuluttajien ruokalautanen rauhaan!!
vitummm,,, viher vassurit,,, menkkä muale räyhää tai vettäm turppan!
Vierailija kirjoitti:
Mitä terveellistä siinä on että palataan pula-aikoihin?
Mä mietin ihan samaa. Klikkasin kuitenkin auki aloituksen linkin ja vielä siinä linkkinä olleen uuden ravintosuosituksen luonnoksen. Vilkaisin luonnosta vain hyvin nopeasti ja oli siinä lähes kaikki eri ravintoaineet otettu huomioon. Mietin kuitenkin, että jos ekologisista syistä pitäisi syödä lähiruokaa, niin Suomessa tosiaan aika vähän kasvatettaan proteiinipitoisia kasviksia. Ja sitten toinen asia on, että nykyisin ihmiset haluavat arkiruuan valmistuvan helposti ja nopeasti. Lihan etu on, että se on helppo heittää pannulle ja lisätä vain mausteet. On myös nykyisin kaikenlaisia härkiksiä yms, mutta ensinnäkin ne ovat kalliimpia kuin vastaava lihavalmiste ja siks toiseks varsin prosessoituja. Esim Beanit Härkis Original sisältää härkäpapua vain hieman yli puolet eli 52%. Loput on sitten jotain muuta.
Omassa lapsuudessani 1960-luvulla - joka sentään ei ollut pula-aikaa - oli kotona aamulla puuroa, ainakin 3 kertaa viikossa (siihen aikaan lauantaisinkin oli koulua) kansakoulussa lounaaksi puuroa ja monesti vielä kotona iltapalaksikin puuroa. Maitoa vedettiinkin sitten joka aterialla, mutta tässä uudessa suosituksessa olisi tarkoitus vähentää kaikkia eläinperäisiä tuotteita eli myös maitoa. Lihaa syötiin varmaankin meillä (vanhemmilla toimistotyö) tämän uuden suosituksen mukainen määrä, mutta annoskoot olivat muutenkin pienempiä kuin nykyisin. Kuntosaleilla ei käyty ja aika harva harrasti kilpaurheiluakaan. Hoikkia oltiin, mutta nykymittapuun mukaan nk laihaläskejä.
Mun tytär lopetti lihansyönnin jo 20 vuotta sitten ja jouduin perehtymään lakto-ovo-ruokavalioon. Kyllähän se toimii, mutta vaatii paneutumista. Jos uudessa suosituksessa on tarkoitus vähentää myös kananmunien ja maitotaloustuotteiden käyttöä, niin muuttuu vähän hankalammaksi. Varsinkin, kun asiaan yhdistää hintojen nousun sekä mahdolliset tulossa olevat leikkaukset. Ja erityisesti, jos haluaisi syödä Suomessa tuotettua ruokaa eikä Kiinasta tms paikasta tänne rahdattua ruokaa.
Olen ollut vegaani viimeiset 15 vuotta ja naurattaa tällaiset uutiset, koska lihansyöjät ovat vuosia yrittäneet käännyttää mainiten että liha on terveellistä, kuolet ilman lihaa ja vain lihassa on proteiinia.
Olen aina tiennyt todellisuuden, mutta en jaksanut alkaa väitellä tyhmien lihansyöjien kanssa. Nytpä tiedätte tekin, tyhmät! :)
15 g lihaa päivässä on sama kuin olisi käytännössä kasvissyöjä. On todella hyvä huomata, että lihansyönnin vaarallisuudesta puhutaan avoimesti.
On selvää että muutama juntti ölisee vastaan, mutta heidän pojat syövät jo porkkanaa hyvällä halulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ohis mutta vastaan omalta osaltani. Minulla ei rauta imeydy, syön lääkärin kehoituksesta punaista lihaa. Eli syön lihas jotta elimistöni rautavarastot eivät olisi nollassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vegaani viimeiset 15 vuotta ja naurattaa tällaiset uutiset, koska lihansyöjät ovat vuosia yrittäneet käännyttää mainiten että liha on terveellistä, kuolet ilman lihaa ja vain lihassa on proteiinia.
Olen aina tiennyt todellisuuden, mutta en jaksanut alkaa väitellä tyhmien lihansyöjien kanssa. Nytpä tiedätte tekin, tyhmät! :)
Aikas yllättävän moni ihminen ei vieläkään tajua, että liha on puhdasta suonia tukkivaa kovaa rasvaa. Mitään terveellistä siinä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ohis mutta vastaan omalta osaltani. Minulla ei rauta imeydy, syön lääkärin kehoituksesta punaista lihaa. Eli syön lihas jotta elimistöni rautavarastot eivät olisi nollassa.
Tyypillinen vanhan kansan lääkäri! Onhan tuohonkin jo terveellisemmät keinot.
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä että poliittinen ideologia sotketaan mukaan ruokasuosituksiin. Kyllä ruokasuosituksen pitäisi koskea vain terveyttä eikä mitään CO2 päästöjä joilla ei tekemistä terveyden kanssa. Nyt meni luottamus ruokasuosituksiin kun poliittinen ideologia sotkettiin mukaan.
Tämä, diabeetikkona varsinkin, hiilihydraattejakin tarvitaan kuitujen lisäksi=leipä. Liha on ihan ok joskus, ja rasvaista juustoa margariinin sijasta muutama siivu päivässä. Syön myös noin 300g kasviksia joka päivä, salaatit ja hedelmiä myös.
Vierailija kirjoitti:
Halutaan palata vanhoihin aikoihin, jolloin vain rikkaat saivat syödä lihaa. Yllätys.
Jos ei köyhällä ole varaa lihaan, niin miksi hän ei syö sitten sokeria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikas yllättävän moni ihminen ei vieläkään tajua, että liha on puhdasta suonia tukkivaa kovaa rasvaa. Mitään terveellistä siinä ei ole.
Jos totta puhutaan niin lihassa on ylensä melko paljon sinkkiä ja rautaa hyvin imeytyvässä muodossa. Molempia toki saa kasvisruoasta, tai tarvittaessa ravintolisästä jos puutetta on mutta jos on imeytymishäiriöitä, suppea kasvisruokavalio tai muuten vaan ei halua syödä ravintolisiä niin liha on tuohon ravinnon kannalta ihan ok vaihtoehto.
Lihan eduks voidaan laskea myös se, että eläin suodattaa ison osan myrkyistä joita sen rehussa voi olla. Parempi vaihtoehto olisi toki panostaa siihen ettei ruoassa, niin ihmisille kuin eläimille sytettävässä, myrkkyjä paljonkaan olisi mutta niin kauan kun tilanne on tämä niin kai tämän voi jonain etuna nähdä. Osittain tämän vuoksihan eläinten sisäelimiä ei suositella paljon syötäväksi, koska monet myrkyt kasaantuvat sinne.
Kasvisruoan autuutta on vähän turha sinällään mainostaa, kasvisruokakaan ei automaattisesti ole terveellistä ei ravinto-opin kannalta saati sitten vielä erilaisten mahdollisten ympäristömyrkkyjen osalta.
Tän ottaa käyttöön kaikki bisnestyypit.
Eli kaupungin ruoka, joka on yksityisen valmistamaa, sisältää iäkkäille yhä vähemmän lihaa. Sitä ei ole nytkään juuri lainkaan.
90-vuotiaat läheiseni ovat tottuneet nimenomaan lihaan. Jää herneet ja pavut lautasen sivuun.
Minullakin hemoglobiini päälle 140. Punaista lihaa en syö edes viikoittain.