Otin korkokaton 2021. Nyt mun viitekorkoni on 0,8!
Eli mun 12kk euribor on 0,8%, eikä se siitä nouse, vaikka vuosittain tarkistetaan, ennen vuotta 2036.
Huvittavaa, miten siihenkin maailman aikaan moni luuli, että koronnousulta on fiksua suojautua säästämällä :D LOL Mun korkoni nousi sen verran vähän, että vielähän tuossa on mahdollisuus MYÖS säästää ja niitä rahojapa ei pankki ota! 👍
Ja kyselijöille: ei, mulla ei ole erikseen hintaa korkokatolle, vaan sen hinta on mukana tuossa 0,8%:ssa.
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Perintövero lankesi maksuun 2020, sen takia otin lainan silloin.
Saan siitä osan tosin tulonhankkimislainaksi verotukseen, jolloin voin vähentää sen koroista sen osuuden (n. 42%). Se on osittain tulonhankkimislainaa siten, että möin yhden asunnon 2020. Maksoin osan perintöverosta sillä ja osan lainalla. Loput lainasta sijoitin.
Sen osan korot saan vähentää verotuksessa.
Ap
Ja tää oli vain ihan miten sen paperilla pyöritti. eihän se raha ollut korvamerkittyä! Yhtä hyvin olisin voinut maksaa koko veron lainalla ja sijoittaa asunnon myynnin rahoilla, mutta hoksasin kesken matkaa, että täähän kannattaakin tehdä näin.... saan siten vähän lisää verovähennyksiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko.
Miten perustelet, ettet usko? enpä usko, että voit perustella sitä mitenkään. HS antoi faktat.
Ap
Sä luit HSn jutun, tulkitsit sen väärin ja teit virheesi vuoksi aloituksen?
En. Miten niin tulkitsin sen väärin? Luitko siitä artikkelista, että korkosuojauksen kyselijöiden määrä oli noussut reippaasti keväällä 2021? Oletat, että ei kukaan silloin oikeasti sitten kuitenkaan ottanut kattoa?
Mä en kysellyt sitä vasta silloin, olin ottanut sen jo 2020. Mä vain vaihdoin pankkia 2021 ja sain silloin VIELÄ vähän halvemman diilin.
Ap
No siten väärin että sä puhut ihan mitä sylki suuhun tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että alapeukuttajat ovat jotain alle 45-vuotiaita, jotka eivät tajua mitään taloudesta, lainoista, lainojen käytöstä varallisuuden vipuvartena, korkosuojauksesta, halvasta rahasta jne. Kaikkia faktatietoja alapeukutetaan ja valheita yläpeukutetaan. Nuolitetaan.
Sen sijaan, että haluttaisiin vaikkapa oppia.
Ap
😅 Kun sä selostat miten sä säästät maksamalla vain vähän enemmän. Fiksu ei maksa yhtään enemmän.
Voitko nyt sitten vain kertoa, missä kohtaa mä maksan enemmän? Lupaan, että jos oletkin oikeassa, en enää ikinä puhu korkokatoista palstalla sanaakaan, enkä tee niistä aloituksia.
Sun ois nyt tärkeää ymmärtää, että olet itse väärässä, niin voisit lopettaa tuon täysin turhan ja virheellisen pilkkaamisen.
Ap
Se sun oman pankkineuvojan kuukausimaksu syö joka tapauksessa korkokaton hyödyn, joten se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko.
Miten perustelet, ettet usko? enpä usko, että voit perustella sitä mitenkään. HS antoi faktat.
Ap
En. Miten niin tulkitsin sen väärin? Luitko siitä artikkelista, että korkosuojauksen kyselijöiden määrä oli noussut reippaasti keväällä 2021? Oletat, että ei kukaan silloin oikeasti sitten kuitenkaan ottanut kattoa?
Mä en kysellyt sitä vasta silloin, olin ottanut sen jo 2020. Mä vain vaihdoin pankkia 2021 ja sain silloin VIELÄ vähän halvemman diilin.
Ap
Miten perustelet sen, että puhun mitä sylki suuhun tuo? Mitkä asiat todistavat sen? Et pysty esittämään yhtäkään todistetta siitä, koska kaikki mitä sanon, perustuu faktoihin, toisin kuin sinun kuvitelmasi siitä, että korkokaton ottaminen 2021 maksaa enemmän lainassa, kuin laina ilman sitä.
Tietenkään tässä ei vertailla lainatta jäämiseen. Joskin jos veron maksuun pitää myydä enemmän tuottavaa omaisuutta, kuin mikä lainan korko on, niin siinäkin maksaa enemmän, kuin ottamalla velkaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se sun oman pankkineuvojan kuukausimaksu syö joka tapauksessa korkokaton hyödyn, joten se siitä.
Eihän syö. Ei pankkiasiointi OP:ssä maksa mulle mitään. He maksavat 0,25% bonusta lainasummalle (ja tänä vuonna 0,32% bonusta), jolla katetaan pankin palvelumaksut. Se on 200 000€:n lainasta 500€ vuodessa ja tänä vuonna 640€.
Mähän maksan sillä kotivakuutuksenikin nykyään, kun siirsin lainani Nordeasta OP:iin. Vakuutukseni (koti) olivat Pohjolassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko.
Ap
Ap
Miten perustelet sen, että puhun mitä sylki suuhun tuo? Mitkä asiat todistavat sen? Et pysty esittämään yhtäkään todistetta siitä, koska kaikki mitä sanon, perustuu faktoihin, toisin kuin sinun kuvitelmasi siitä, että korkokaton ottaminen 2021 maksaa enemmän lainassa, kuin laina ilman sitä.
Tietenkään tässä ei vertailla lainatta jäämiseen. Joskin jos veron maksuun pitää myydä enemmän tuottavaa omaisuutta, kuin mikä lainan korko on, niin siinäkin maksaa enemmän, kuin ottamalla velkaa.
Ap
Kun sä jauhat vain siitä miten maksamalla 0,7% sä maksat 0,1-3% vähemmän. Kokonaishyöty on todellakin sulle miinuksella.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla AP on varallisuutta noin paljon kuin väität, miksi ihmeessä otit korkokaton? Sulla on hyvin muitakin mahdollisuuksia varautua korkojen nousuun, joten en usko, että kukaan tuossa tilanteessa olisi oikeasti ottanut korkokattoa. Lisäksi vielä nuo höpinät "varallisuusbisneksistä" oman pankkineuvojan kanssa, niin hohhoijaa.
Ai miksi otin korkokaton?
Perintövero oli noin 230 000€. Jos maksan sen itse pois varallisuudellani, menetän sen tuoton, jonka voi varovaisestikin arvioiden ajatella olevan 5-6% luokkaa vuodessa.
Jos taas otan veron maksuun lainan, niin haluan tietenkin, että omaisuuden, jonka sillä lailla säästän, tuotto varmasti pysyy lainan koron yläpuolella.
Minulle on siis mahdollisimman edullista, jos lainassani on mahdollisimman matala korko.
Miten turvataan mahdollisimman matala korko lainaan seuraavaksi 20 vuodeksi? Ottamalla maksimipituinen, maksimiedullinen korkosuojaus silloin, kun raha on TODELLA halpaa.
Sen tein.
Kaikki ajatuksesi siitä, että korkeitakin korkoja on varaa maksaa ovat hevonpaskaa. Ainoa oikea ajatus on se, että maksetaan mahdollisimman vähän ja niin minä tein.
Täytyy todella puuttua aivot, jos kuvitteli, että korot ovat nollassa seuraavat 20 vuotta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko.
Ap
Ap
Ap
Kun sä jauhat vain siitä miten maksamalla 0,7% sä maksat 0,1-3% vähemmän. Kokonaishyöty on todellakin sulle miinuksella.
Miten niin miinuksella? Nimenomaanhan se on plussalla, jos mä maksan 0,7% siitä, että maksan 3% vähemmän. Kun en mä maksa tämän päivän euriborin päälle 0,7%. Mun 0,7% on sen 3,77% sisällä, pysähtyneenä kohdassa 0,1 ja sen päälle tulee 0,7%.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla AP on varallisuutta noin paljon kuin väität, miksi ihmeessä otit korkokaton? Sulla on hyvin muitakin mahdollisuuksia varautua korkojen nousuun, joten en usko, että kukaan tuossa tilanteessa olisi oikeasti ottanut korkokattoa. Lisäksi vielä nuo höpinät "varallisuusbisneksistä" oman pankkineuvojan kanssa, niin hohhoijaa.
Tajuatko, että olet taloustiedoiltasi heikompi, kuin minä? Ihme ajatus, että "jos on varaa maksaa korkeitakin korkoja, korkokattoa pitää vältää". Mitä ihmettä! Ei kai ideana ole se, selviytyykö korkeammistakin koroista, vaan se, miten niitä ei tarvitse maksaa ollenkaan! Vain matalaa korkoa tänne, kiitos!
Ei ollut todellakaan vaikeaa arvata, mihinköhän suuntaan ne korot seuraavaksi lähtevät, kun on pitkään tultu alas päin ja vieläpä hiostoriallisen paljon..,.? 🤔
Ap
Minulla ei ole korkokattoa vaan kiinteä korko 1.94%; laina on otettu vuonna 2016.
Lainan alkutaipaleen maksoin enemmän, kun oli nollakorkojen aikaa. Nyt on tietenkin hyvä, kun korot nousseet.
Laina-aika on vajaa 15 vuotta, ja luulen, sinä aikana korot ehtivät kyllä jälleen laskeakin. Mutta sitä ei tiedä, milloin. Kuten ei osattu ennustaa pitkäaikaista nollakorkojenkaan aikaa.
Ap vaikuttaa jälkiviisaalta. Itselläni nousee karvat pystyyn sellaisten henkilöiden kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole korkokattoa vaan kiinteä korko 1.94%; laina on otettu vuonna 2016.
Lainan alkutaipaleen maksoin enemmän, kun oli nollakorkojen aikaa. Nyt on tietenkin hyvä, kun korot nousseet.
Laina-aika on vajaa 15 vuotta, ja luulen, sinä aikana korot ehtivät kyllä jälleen laskeakin. Mutta sitä ei tiedä, milloin. Kuten ei osattu ennustaa pitkäaikaista nollakorkojenkaan aikaa.
Ap vaikuttaa jälkiviisaalta. Itselläni nousee karvat pystyyn sellaisten henkilöiden kohdalla.
En ole jälkiviisas. MINULLA OLI VAATIMUS ITSELLENI, että lukitsen lainani "hinnan" prosenttiin x, KUNHAN se on ALEMPI, kuin omaisuuteni potentiaalinen tuottoprosentti. Mutta raha oli tuolloin myös niin halpaa (tajutkaa nyt, euribor -0,5%!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!), että minusta se ei ollut todellakaan kallista korkokaton kanssa!!!!!!!!! Eli en tajua ollenkaan kommentteja, joissa vaaditaan välttämään kallista korkokattoa, kallista, my ass.
Ap
Olisi olluit palstai d i o o t t i e n tasoista i d i o t i s m i a ottaa laina ilman korkosuojaa. Mikä hyöty siitä silloin olisi ollut, jos osakesalkku tuottaa 5-6% ja laina maksaa 5-6%?
Olen aina hyödyn puolella :D
Ap
Et ole AP taloustaidoissa korkeammalla kuin muut. Etkä missään muussakaan. Myhäilet nyt jälkiviisaana. Pankissa kysytään aina asiakkaalta, miten on varautunut korkojen nousuun. Jos on muita tapoja varautua, ei korkokattoa välttämättä oteta edes puheeksi. Premium asiakkaista todella harvalla on korkokatto. Yleinen mielipide korkokatosta on kielteinen vaurastumiseen tähtäävissä ryhmissä. Siksi ihmettin, että olet niitä harvoja joka sen on ottanut. Mutta hyvät sinulle *kummarran syvään*. Sitähän halusit?
Ja kun toive oli, että lainan lyhennyksetkin maksetaan salkun (tai muun verojenmaksusta säästyvien tai lainan mukanaan tuomien assettien) tuotoilla, ei pelkät korot!
Niin ne korot saivat luvan pysyä siellä, mihin minä käskin!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Et ole AP taloustaidoissa korkeammalla kuin muut. Etkä missään muussakaan. Myhäilet nyt jälkiviisaana. Pankissa kysytään aina asiakkaalta, miten on varautunut korkojen nousuun. Jos on muita tapoja varautua, ei korkokattoa välttämättä oteta edes puheeksi. Premium asiakkaista todella harvalla on korkokatto. Yleinen mielipide korkokatosta on kielteinen vaurastumiseen tähtäävissä ryhmissä. Siksi ihmettin, että olet niitä harvoja joka sen on ottanut. Mutta hyvät sinulle *kummarran syvään*. Sitähän halusit?
En minä pankilta tässä asiassa neuvoa kysynytkään. Mä halusin sen suojauksen, sitten vain keskusteltiin, mikä on minulle sopivin ja edullisin. Ja siis vaurastumiseen tähtäävissä ryhmissä...! Niih! Kukahan tässä jo on vaurastunut? Olisi se heidänkin kannattanut vain suojata lainankorkonsa. Voisivat nyt edelleen kuukausisijoittaa nekin sataset rahastoihin, korkokaton pitäminen 230 000€:n lainassa maksoi 134€/kk, sen verran vähemmän olisivat aluksi voineet sijoittaa.
Se tulisi nyt kyllä takaisin, LOL, korkojen kera! :D
Lisäksi minä opin kokeneilta ja menestyneiltä asuntosijoittajilta: he sitovat asuntolainansa aina KIINTEÄÄN KORKOON. Nih.
En opi keiltään vaurastumiseen tähtääjiltä. Heillä on niin köyhää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
AP:lla ei oikeasti ole mitään varallisuutta. Kaivanut nuo luvut tuosta linkittämästään Hesarin artikkelista. Tuo "varallisuusbisnesten" hoitaminen oman pankkineuvojan kanssa antoi oikein loppusilauksen kaikelle. Ei kukaan käytä tuollaista termiä. Kysyjä kysyi, mitä voi pyytää pankilta vastineeksi. Oma pankkineuvoja ei ole mikään vastine, vaan kallis palvelu, josta asiakas maksaa.
Toivottavasti kukaan ei enää vastaa tämän trollin keskusteluun.
En tietenkään voi tietää varmasti ap:n omaisuutta tai taloustilannetta. Voin kuitenkin todeta, että hän on tällä palstalla kertonut siitä täysin johdonmukaisesti jo ainakin 4 vuoden ajan. Eli mikään hänen kirjoittamansa ei ole ristiriidassa hänen aikaisemmin kirjoittamansa kanssa. Ja näitä kirjoituksia on vuosien aikana kymmeniä ketjuja, joista osa on kuitenkin poistettu.
Ja tuo oma pankkineuvoja ei ole tosiaankaan jokin kallis palvelu. Minullakin on Nordeassa oma pankkineuvoja, jonka kanssa hoidan "sijoituspisneksiäni" silloin tällöin. En minä maksa Nordealle mitään kuukausimaksuja. Maksan ainostaan välityspalkkioita tekemistäni osakekaupoista. Nämä välityspalkkiotkin ovat selvästi edullisempia kuin esim. Nordnetillä. Tosin sen jälkeen kuin oma monivuotinen pankkineuvojani siirtyi kilpailijan leipiin, ovat pankkineuvojat tuntuneet vaihtuvan noin vuoden välein.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole jälkiviisas. MINULLA OLI VAATIMUS ITSELLENI, että lukitsen lainani "hinnan" prosenttiin x, KUNHAN se on ALEMPI, kuin omaisuuteni potentiaalinen tuottoprosentti. Mutta raha oli tuolloin myös niin halpaa (tajutkaa nyt, euribor -0,5%!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!), että minusta se ei ollut todellakaan kallista korkokaton kanssa!!!!!!!!! Eli en tajua ollenkaan kommentteja, joissa vaaditaan välttämään kallista korkokattoa, kallista, my ass.
Ap
Niin. Sä olet maksanut tosi kauan enemmän kuin kaikki muut. Nyt sulla on hetkellisesti kiva tilanne, mutta se ei koskaan maksa sulle takaisin sitä minkä korkokatolla hassasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:lla ei oikeasti ole mitään varallisuutta. Kaivanut nuo luvut tuosta linkittämästään Hesarin artikkelista. Tuo "varallisuusbisnesten" hoitaminen oman pankkineuvojan kanssa antoi oikein loppusilauksen kaikelle. Ei kukaan käytä tuollaista termiä. Kysyjä kysyi, mitä voi pyytää pankilta vastineeksi. Oma pankkineuvoja ei ole mikään vastine, vaan kallis palvelu, josta asiakas maksaa.
Toivottavasti kukaan ei enää vastaa tämän trollin keskusteluun.
En tietenkään voi tietää varmasti ap:n omaisuutta tai taloustilannetta. Voin kuitenkin todeta, että hän on tällä palstalla kertonut siitä täysin johdonmukaisesti jo ainakin 4 vuoden ajan. Eli mikään hänen kirjoittamansa ei ole ristiriidassa hänen aikaisemmin kirjoittamansa kanssa. Ja näitä kirjoituksia on vuosien aikana kymmeniä ketjuja, joista osa on kuitenkin poistettu.
Ja tuo oma pankkineuvoja ei ole tosiaankaan jokin kallis palvelu. Minullakin on Nordeassa oma pankkineuvoja, jonka kanssa hoidan "sijoituspisneksiäni" silloin tällöin. En minä maksa Nordealle mitään kuukausimaksuja. Maksan ainostaan välityspalkkioita tekemistäni osakekaupoista. Nämä välityspalkkiotkin ovat selvästi edullisempia kuin esim. Nordnetillä. Tosin sen jälkeen kuin oma monivuotinen pankkineuvojani siirtyi kilpailijan leipiin, ovat pankkineuvojat tuntuneet vaihtuvan noin vuoden välein.
Ohis
Joo, siis ei mun pankkineuvojani ole mikään Private Banking -palvelu! Siihenkin OP minua kosiskelee, eikä mukaan pääsyyn vaadittava sijhoitussumma ole mikään päätä huimaava, 100 000€. Se maksaisi 600€ vuodessa minulle, siinä oli kai jokin kalliimpikin hinta, mutta me olimme sopineet tuon. Sitäkin voi niillä bonuksilla maksaa.
Mun pankkineuvoja on se, jonka kanssa neuvottelen lainoista, pyydän apua lapsiin liittyvissä pankkiasioissa, mahdollisesti varaan aikoja yms. päivittäisemmistä asioista.
Ap
😅 Kun sä selostat miten sä säästät maksamalla vain vähän enemmän. Fiksu ei maksa yhtään enemmän.